Toon posts:

Hoe word een harde schijf gemaakt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou wel eens willen weten hoe een harde schijf word gemaakt.
Ik heb al de guide van tweakers gezien, maar die is wel erg beknopt wat betrekking heeft op de fabricage.

De search ook al gebruikt etc, of is het diep geheim hoe die schijven worden gemaakt? :7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ingrediënten:
1) een of meer platter(s)
2) een lees/schrijfkop aan een servomagneet
3) een 3,5" kastje
4) wat elektronica op een printplaatje om ervoor te zorgen dat de gelezen bitjes en bytes via het IDE protocol getransporteerd kunnen worden

Fabricage:
Zet de genoemde onderdelen in elkaar en je hebt een harde schijf :)

Of bedoel je dat niet? Zo nee, stel je vraag eens wat specifieker ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

en dat alles in elkaar gezet in een stofvrije ruimte, aangezien hij anders niet zal werken ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
BalusC schreef op 05 januari 2004 @ 13:50:
Ingrediënten:
1) een of meer platter(s)
2) een lees/schrijfkop aan een servomagneet
3) een 3,5" kastje
4) wat elektronica op een printplaatje om ervoor te zorgen dat de gelezen bitjes en bytes via het IDE protocol getransporteerd kunnen worden

Fabricage:
Zet de genoemde onderdelen in elkaar en je hebt een harde schijf :)

Of bedoel je dat niet? Zo nee, stel je vraag eens wat specifieker ;)
ik denk dat hij bedoelt hoe platters gemaakt worden...

iig dat vind ik wel een leuke vraag :)

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:01
Vergeet de schroeven niet!

Daarbij ook assembleren in een stof vrije ruimte, dit aangezien de koppen heel erg dicht boven de platters komen te hangen. Hier komt zelfs nog geen stof deeltje tussen. als er dus stof op komt dan maakt dit krassen. Een hardeschijf open maken in een stoffige ruimte resulteert meestal in een kapotte HD.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:12

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik denk dat deze page de topicstarter wel een eindje op weg zal helpen:

http://computer.howstuffworks.com/hard-disk2.htm

Howstuffworks is een prachtsite btw _o_

LinkedIn
Instagram

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:01
Ik heb er ook al vaker over gehoord. Echt fantastisch. Zal er zelf ook een kijkje nemen. Het is namelijk heel erg interessant hoe iets werkt.
Zit toch een vernuft staaltje techniek achter hoor.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoiets .. Via de FAQ van dit subforum kun je onder Basiscursussen ook twee websites met zulke uitleg vinden: http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/index.htm en http://www.tomshardware.com/storage/19970728/index.html :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, hoe het er aan toe gaat als een harde schijf word gemaakt, denk aan het begin tot eind proces wat de schijf moet doorlopen om tot een volwaardige harde schijf te komen.

Foto's, uitleg etc, wat je maar kunt bedenken. Hoe het in elkaar word gezet, zeg maar de algemene fabricage.

De bovengenoemde sites had ik al gevonden, maar zou natuurlijk leuk zijn voordat ik met die informatie aan de slag ga, dat ik weet hoe zo'n ding gebouwd word
btw, thx voor de snelle reply's _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 14:01 ]

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 14:00:
Nou, hoe het er aan toe gaat als een harde schijf word gemaakt, denk aan het begin tot eind proces wat de schijf moet doorlopen om tot een volwaardige harde schijf te komen.

Foto's, uitleg etc, wat je maar kunt bedenken. Hoe het in elkaar word gezet, zeg maar de algemene fabricage.

De bovengenoemde sites had ik al gevonden, maar zou natuurlijk leuk zijn voordat ik met die informatie aan de slag ga, dat ik weet hoe zo'n ding gebouwd word
btw, thx voor de snelle reply's _/-\o_
offtopic:
huiswerk :) ???

op die sites die ze net gaven is genoeg te vinden erover.. en ook op google zag ik net.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Mja, gedeeltelijk ;)

Maar op google ook gezocht, maar vind alleen de informatie die ik al heb, echt werkelijk alles over te vinden, behalve de fabricage.

btw, en ik denk dat meerdere mensen wel willen weten hoe zo'n schijf gemaakt word :Y)

Verwijderd

Heb je ook al mailtjes gestuurd aan de bekende harddiskfabrikanten? Zij zouden je misschien verder kunnen helpen, als het productieproces namelijk niet geheim is.

Leuk die linkjes, maar daar staat hoe een schijf werkt en de ts wil info over hoe een schijf wordt geproduceerd en dan kom ik tot de conclusie dat de harddiskfabrikanten zelf er het meeste over weten. Of ze (inside) informatie willen geven, dat weet ik zo niet, maar een email is zo gestuurd.

Succes ermee :).

Op de maxtor site, zou je misschien op de volgende link kunnen kijken, hoewel er dooie links tussenzitten (net de meest interessanten blijkt) :/ :| http://www.maxtor.com/en/technologies/index.htm

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 10:42 ]

Pagina: 1