Toon posts:

Abit BP6 <-> 200GB hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een collega van me heeft fijn een nieuwe schijf (Maxtor 200GB) gekocht voor een doos op kantoor. Heb ik de schijf er in gezet, maar de bios ziet niet meer dan 136GB. Beetje zonde van de rest natuurlijk.

Nu ben ik al de hele morgen op zoek geweest naar een upgrade voor de BIOS en/of IDE controller. Maar ik kan niets nuttigs vinden.

Het gaat om een Abit BP6 moederbord met een Highpoint HPT-366 IDE controller (firmware versie 1.22). De laatste bios versie die abit levert (de 'RU' versie) heb ik al draaien. En op de HighPoint site is dan wel een nieuwe firmware (v1.28) beschikbaar, maar deze is niet voor gebruik met moederbord/controller combinaties. (En hij kan ook inderdaad niet flashen)

Dus:
Heeft iemand een combinatie van BP6 met een 136+ HDD werkend?
Is er een firmware upgrade elders beschikbaar?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Op www.bp6.com zul je modified RU/RV BIOS'sen vinden met nieuwere HPT BIOS'jes met 48bits LBA ondersteuning :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 januari 2004 @ 12:31:
Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Op www.bp6.com zul je modified RU/RV BIOS'sen vinden met nieuwere HPT BIOS'jes met 48bits LBA ondersteuning :)
huh, gek. ik dacht echt dat ik die link al ergens gezien had, en dat toen ik er op klikte dat ik een domeinkaperssite kreeg :S

ga ik gelijk proberen, thanks

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoeft niet, de HPT366 ondersteunt af-fabriek inderdaad geen 48bits LBA addressering ;)

Verwijderd

kan ook :*) maarja mocht het nog niet werken dan kan die altijd daar nog even kijken :P

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat maakt het nog geen "bekend probleem van Maxtor".

Verwijderd

het probleem zit hem niet in je bios of je HD maar in windows, je moet een update voor windows halen zodat hij meer dan 137 gb ziet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 12:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 12:53:
het probleem zit hem niet in je bios maar in windows, je moet een update voor windows halen zodat hij meer dan 137 gb ziet
*kuch* linux *kuch*

't zit echt in de hardware/firmware, want al bij het POST scherm geeft hij die foute grootte weer

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 12:55 ]

Verwijderd

tuurlijk wel stel dat de HD nog niet als een 200GB wordt gezien na die bios update dan ligt het dus waarschijnlijk aan dat probleem wat vaker voorkomt en daarom een bekend probleem is:P
Het is toch een bekend probleem dat grotee HD's van maxtor niet altijd goed worden gezien door windows.

lekker mierenneukerij is dit zeg

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Eddy Rally: dat is de volgende stap .. Het gaat nu erom dat de controller voorzien moet worden van de juiste BIOS.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 05-01-2004 12:55 ]

Verwijderd

Ow ja dan weet ik idd geen andere oplossing dan die biosupgrade, en zou hij idd daarna goed moeten werken

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-03 15:22
Je kan ook een goedkope controller kunnen kopen die dat probleem niet heeft. En die dan gewoon in die bp6 erbij prikken.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03 12:22
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 12:54:
tuurlijk wel stel dat de HD nog niet als een 200GB wordt gezien na die bios update dan ligt het dus waarschijnlijk aan dat probleem wat vaker voorkomt en daarom een bekend probleem is:P
Het is toch een bekend probleem dat grotee HD's van maxtor niet altijd goed worden gezien door windows.

lekker mierenneukerij is dit zeg
Dit probleem komt dus door de 48bits LBA adressering (of beter gezegd: gebrek aan...). BIOS flash met ingebakken firmware voor de Highpoint controller moet dit probleem oplossen.
En nee dit is geen typisch Maxtor probleem. Dit komt ook voor bij Western Digital, Hitachi/IBM, Seagate whatever. Je hoort meer over Maxtor, omdat Maxtor ook meer wordt verkocht.

Verwijderd

Jimsterrr schreef op 05 januari 2004 @ 13:01:
[...]

Dit probleem komt dus door de 48bits LBA adressering (of beter gezegd: gebrek aan...). BIOS flash met ingebakken firmware voor de Highpoint controller moet dit probleem oplossen.
En nee dit is geen typisch Maxtor probleem. Dit komt ook voor bij Western Digital, Hitachi/IBM, Seagate whatever. Je hoort meer over Maxtor, omdat Maxtor ook meer wordt verkocht.
Lees dit stukje even
5) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler

Ik heb zelf een Asus P4P800 en deze heeft toch wel degelijk 48bits LBA adressering
Ik heb een S-ATA 160 GB schijf en windows ziet hem maar als 137. Dus als ik vanaaf thuiskom gebruik ik even dat progje en hoop dat mijn probleem dan is verholpen.
Dit probleem heeft niks te maken met die 48bits LBA adressering

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Welke kernel draait erop. Mijn 2.4.23 kan prima een 120 GB zien terwijl de HPT366 op mijn BP6 maar 53 GB ziet ofzo. Echter 48 bits LBA zit pas vanaf 2.4.21 erin dacht ik.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit probleem heeft niks te maken met die 48bits LBA adressering
Die van jou niet, nee. Maar die van de topicstarter wel.

Verwijderd

BalusC schreef op 05 januari 2004 @ 13:06:
[...]
Die van jou niet, nee. Maar die van de topicstarter wel.
Ik zei later ook al dat als hij NA het flashen van de bios nog steeds een probleem had dat hetgene wat ik zei mogelijk de oplossing kon zijn. totdat hij zei dat hij linux gebruikte want dan moet het gewoon werken na bios flash

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 13:14 ]

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Linux maakt zich niet druk om de bios. Alleen moet je dus een > 2.4.17 kernel hebben als ik het goed heb om LBA te ondersteunen

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost

Nog even een samenvatting om het even nuttig te maken voor andere mensjes:

Draai nu een RV-release van de firmware. Een poging om deze firmware te uploaden met CBROM, zoals de readme aangeeft, liep op niets uit. Maar awdflash doet het gelukkig beter.

Ik draaide al een 2.4.23 kernel. Ik weet dus niet of oudere kernels zouden werken of niet.

Met hartelijke dank voor de suggesties. :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

CBROM is geen flashprogramma, het wordt enkel gebruikt om een losse BIOS binary in delen te splitten, te samenvoegen, etc.. Het is nuttig om bijvoorbeeld de geintegreerde HPT366 BIOS eruit te halen en erin te zetten, zodat je de gemodde BIOS uiteindelijk kunt flashen ;)
Pagina: 1