Multimonitor is relax :P
Waarmee ik dus bedoel: een normale voorraad tabel heeft een auto-create GUID of voor mijn part een identity-int als primary key, een foreign key naar een artikel definitie, en een int voor de voorraad. Heb je serieus 4+ miljard artikelen in je assortiment?
[ Voor 49% gewijzigd door curry684 op 05-01-2004 12:03 ]
Verwijderd
tblArtikelgroep
tblArtikelen (met evt voorraad niveau ) en link naar artikelgroep.
of tblVoorraad met min en max niveau per artikelgroep en/of artikelen
Maar dan hoef je nog geen artikel te deleten als je voorraad 0 is. Behalve als je artikel uit het assorti gehaald wordt.
Richard
Het hangt er van af waar je alles mee aan mekaar knoopt overigens, correcte manier zou imho zijn om een tabel van Opslagruimtes te hebben en een tabel van Artikelen, en vervolgens een Voorraad tabel tussen te hebben die linkt naar de Opslagruimte en Artikel, en daarin dus een integer voorraad te hebben. Daarmee heb je dus een many-to-many relatie gelegd waarmee je hetzelfde artikel in meer opslagruimtes kunt hebben, en meer artikelen in een opslagruimte. En op die manier komt je RI ook niet in de knoop als je 'm wil deleten omdat opslag X 'm niet meer voert, of omdat het artikel niet meer bestaat, maar ben je wel beschermd tegen het deleten van een artikel waarvan nog voorraad is, en tegen het deleten van een opslagruimte die nog voorraad heeft.Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 14:05:
Maar dan hoef je nog geen artikel te deleten als je voorraad 0 is. Behalve als je artikel uit het assorti gehaald wordt.
Elk artikel heeft ook een datum van binnenkomst
als 10 artikelen op 01-01-04 zijn binnen gekomen en op 02-01-04 zijn verkocht, dan kan het artikel toch het beste uit de voorraad?
Ik zat te denken aan een tabel met de volgende velden:
Id : primary key auto_increment
Artikelnummer : int (linkt naar tabel met artikelen)
Aantal : int
datumbinnenkomst : date
of zou ik toch stuk anders moeten doen?
Ik ben overigens nog redelijk nieuw met databases
Verkoopoverzichten per maand zijn ook volstrekt niet nuttig om te generen. Verder is het ook absoluut niet belangrijk om trends over verschillende maanden te analyseren.als 10 artikelen op 01-01-04 zijn binnen gekomen en op 02-01-04 zijn verkocht, dan kan het artikel toch het beste uit de voorraad?
Terugontvangen orders c.q. retour goederen komt ook niet voor.
Of om een historie bij te houden van klanten of veel gekochte c.q. verkochte artikelen; heeft an sich ook niemand interesse in.
Boekhouders werken verder ook niet met Lifo / Fifo om bij te houden wat wanneer verkocht is, zodat dit beletsel ook weg valt.
idd kan je net zo goed de verkochte 'records' verwijderen.
[ Voor 28% gewijzigd door gorgi_19 op 05-01-2004 19:26 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
maar wel makkelijk als een product verrot is en je moet de factuur erbij zoeken voor bijv rmagorgi_19 schreef op 05 januari 2004 @ 19:24:
[...]
Verkoopoverzichten per maand zijn ook volstrekt niet nuttig om te generen. Verder is het ook absoluut niet belangrijk om trends over verschillende maanden te analyseren.
Of om een historie bij te houden van klanten of veel gekochte c.q. verkochte artikelen.
Allemaal ook overbodig....
Let op de ironie..maar wel makkelijk als een product verrot is en je moet de factuur erbij zoeken voor bijv rma
We noticedMeIsTwisted schreef op 05 januari 2004 @ 19:14:
Ik ben overigens nog redelijk nieuw met databases
Lees voor de lol mijn posts hierboven nog eens: er zit wat nut in.
Even een vraag he: was het je al eens opgevallen dat er in een integer 4 miljard getallen kunnen. Een middelgrote Albert Heijn heeft een assortiment van 50000 artikelen geloof ik. Stel dat je iedere dag het hele assortiment leegverkoopt en op jouw manier een nieuwe record aanbrengt, was het je al opgevallen dat je dan alsnog 80000 dagen oftewel 220 jaar bezig bent voordat je door alle beschikbare getallen heen bent?als 10 artikelen op 01-01-04 zijn binnen gekomen en op 02-01-04 zijn verkocht, dan kan het artikel toch het beste uit de voorraad?
Dus ja, zelfs met een idioot datamodel is een autoincrement ID ruim genoeg
jah, zo ver was ik ook alcurry684 schreef op 05 januari 2004 @ 20:58:
Even een vraag he: was het je al eens opgevallen dat er in een integer 4 miljard getallen kunnen. Een middelgrote Albert Heijn heeft een assortiment van 50000 artikelen geloof ik. Stel dat je iedere dag het hele assortiment leegverkoopt en op jouw manier een nieuwe record aanbrengt, was het je al opgevallen dat je dan alsnog 80000 dagen oftewel 220 jaar bezig bent voordat je door alle beschikbare getallen heen bent?
test het uit met een loopje met insert statements; ik denk alleen dat je wel een scriptje een aardig tijdje moet laten draaien wil je dit uittesten.jah, zo ver was ik ook al , maar ik vroeg het me gewoon af wat er dan gebeurd.
ach, je laat je auto_increment gewoon nabij die 4 miljard beginnengorgi_19 schreef op 05 januari 2004 @ 21:06:
[...]
test het uit met een loopje met insert statements; ik denk alleen dat je wel een scriptje een aardig tijdje moet laten draaien wil je dit uittesten.
(en je kan het natuurlijk ook testen met een kleinere int)
overigens, wat er gebeurd is dat er niets meer geinsert kan worden
[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 05-01-2004 21:15 . Reden: ik edit deze post zodat erkens niet meer aan kan tonen dat hij z'n post heeft geedit voor mijn post, en dus niet meer kan zeggen dat ik laat ben of iets in die strekking :P ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
.oisyn schreef op 05 januari 2004 @ 21:13:
Dat testen doe je dan natuurlijk gewoon met een int(2), en niet met een int(10)
Wie heeft jou gevraagd om intelligente opmerkingen te maken? Dankzij jou is dit nu al de 2e keer dat ik onzin post en me er van bewust ben.
[ Voor 20% gewijzigd door gorgi_19 op 05-01-2004 21:17 ]