Sony V1, Canon Ixus 400, powershot S50 of de powersthot G5?

Pagina: 1
Acties:

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik ben van plan om dit jaar voor langere tijd naar het buitenland te gaan (Australië). Tijdens m'n verblijf wil ik natuurlijk de nodige foto's maken. Nu zit ik me te oriënteren om een digitale camera aan te schaffen. Ik heb al een aantal modellen op een rijtje gezet die me wel aanspreken. Dit zijn dus de Sony Cybershot DSC-V1, de canon digital ixus 400, powershot S50 en de powershot G5.
Al deze toestellen zitten wat prijs betreft tussen de 500 en 600 euro, hebben een sensor van minimaal 4 Megapixel, en bieden voldoende handmatige instellingen.

Mijn probleem zit hem in het feit dat ik maar een beperkte hoeveelheid bagage mee kan nemen. Ook vraag ik me af of een klein toestel zoals de ixus 400 in de praktijk fijner/makkelijkere in het gebruik is dan de veel grotere (maar wel uitgebreidere) G5. De V1 en S50 lijken me een goede middenweg tussen compactheid en instellingen.
Ik heb totaal geen fotografie ervaringen, maar ik wil wel mooie foto's uit het apparaat krijgen om later af te drukken. Ik denk dat ik voornamelijk buiten foto's ga maken van steden en landschappen.

Is het slim om een G5/V1 te kopen, of maakt een Ixus 400 in de praktijk (met 0,0 aan ervaring) even mooie foto's? Is een grote, uitgebreide cam z'n prijs waard of kan ik het geld wat ik bespaar beter in m'n portemonee houden? Is een grote camera lastig in het gebruik als je veel op reis bent, of maakt het niks uit? Pak je een kleine camera echt sneller uit je tas om een foto te maken, of maakt dat in praktijk niet uit?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Laten we even duidelijk zijn. Een grotere cam heeft een grotere lens en kan mooiere foto's maken. Een grotere lens geeft ruimte tot meer aanpassingsmogelijkheden, groter diafragma, etc. Aangezien je niet wordt bezwaard door foto-ervaring is dit niet echt een argument voor jou.

De ruimte dat een grotere camera inneemt t.o.v. een compact cam maakt niet echt veel uit. ALS je een camera in je tas doet, dan is een grotere cam nog makkelijker eruit te halen dan een Ixusje of zo. Hoe vaak moest ik wel niet zoeken naar mijn ixus omdat ie onder een berg spullen is gekomen in mijn rugtas....

Een ixus of andere compact cams zijn meer bedoeld om in je broekzak, binnenzak mee te nemen. Als je een heuptas neemt (en ik raad dat aan, hoe nerdy het ook is :) ) dan maakt de grootte van een cam niet echt veel meer uit.

Maken ze allemaal mooie foto's? Ja. kijk maar op de voorbeelden hier en daar. Het ligt toch voor 70% aan de kunsten van de fotograaf dan aan het techniek.

Als je vaak onderweg bent, dan is de keuze voor de accu(gebruiksduur) en het opslagmedium veel belangrijker vind ik. Een CF-kaart is heel goedkoop en snel. Koop gewoon 512MB en je kan wel een dag of drie mee overweg. Als een camera behalve normale lithiumaccu's ook nog AA-batterijen aankan, dan is het helemaal een perfecte reiscamera. Je kan dan overal even een reservepakje halen als je niet kan opladen

Ik vind dus het volgende belangrijk in een camera dat je als reiscamera wilt gebruiken:

Het gebruik van AA-batterijen.
Het gebruik van CF-kaarten.
Redelijk grote lens, maar toch compacte behuizing.
Minstens 3x zoom.

Dan zal ik adviseren: koop een A80 van Canon, haal van het bespaarde geld een setje sterke NiMh accu's + lader en een 256 of 512MB CF-kaart.

[ Voor 38% gewijzigd door kmf op 05-01-2004 12:01 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Ik denk inderdaad dat de A80 een mooie middenweg is. Redelijk compact (in vergelijking met de G5) en veel instellingsmogelijkheden. 3 keer optische zoom voldoet misschien niet voor landen als Australie, maar je hebt altijd nog de mogelijkheid om de zoom uit te breiden met een voorzetlensje (ze zijn er inmiddels ook van Soligor, dat scheelt al gauw zo'n 60 euro). Daarnaast inderdaad gebruik van penlights. Koop voor je weggaat een goede lader. Liefst een met een processor en dus niet timergestuurd, die de batterijen in circa 3 uur oplaadt (sneller niet gewenst). Kijk wel even naar de spanning en frequentie in Australie. Sommige laders schakelen namelijk zelf tussen 220 en 110. Kan makkelijk zijn.
Neem in ieder geval 8 oplaadbare batterijen mee (genoeg voor 400 opnamen).

Naast de Powershot G 5 kun je misschien ook nog de G3 zetten. De viermegapixel broer van de G5. Scheelt geld en je foto's zijn wat kleiner. Daarnaast presteert de camera zelf wat beter dan de G5, omdat de beeldchip even groot is met minder pixels ---> minder ruis!

De V1 zou ik niet snel kopen. Voor dat geld kun je beter een Canon kopen en als je dan een Powershot Gx koopt kunnen daar gewoon Canon flitsers op ipv een of andere Sony flitser op de V1.

Wat misschien nog wel de moeite van het overwegen waard is om een camera te kopen met een groot zoombereik. Handig als je die ene kangoeroe wilt fotograferen die een halve mijl verder op loopt. Vandaar dat mijn voorkeur uit zou gaan naar een camera met een groter zoombereik (een Olympus C 740 of 750 of een minolta dimage z1), zodat je spectaculaire dingen kunt fotograferen die buiten een ander zoombereik vallen. Misschien dat je nog kunt overwegen om die a80 te kopen met een voorzetlensje!

Veel plezier!

• Thefirstikke
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Ten eerste wil ik even mededelen dat ik bij elke cam dezefde accesoires wil kopen. Dus 512mb, extra accu en een stevig tasje om de boel goed in te kunnen vervoeren. Of ik nu de goedkoopste of de duurste camer koop, die accesoires komen er toch.

Ook wil ik de beste beeldkwaliteit dat voor mijn budget te koop is, namelijk maximaal zo'n 650 voor de camera. Maakt de G3/G5 betere foto's dan de A80, dan is mijn keuze snel gemaakt. Ik vind bijvoorbeeld de S45 ook een hele mooie camera voor slechts 400 euro. De S50 schijnt volgens Dpreview niet beter te zijn dan de S45, wat ook geld voor de G3/G5. Kwaliteit gaat dus voor de prijs :)

De Sony V1 heb ik erbij gezet vanwegen zijn 'Highly Recommended' status bij Dpreview.com. Hij levert betere foto's dan de G5, en is ook nog eens compacter en goedkoper. Een groot nadeel is dat de camera niet erg lang op een accu doet. Ik heb trouwens wel elke dag de mogelijkheid om de camera op te laden.

Moeilijk:) Ik heb van de A80 een beetje het id dat het een budget cam is. Mijn gevoel zegt dat de S45 de beste keuze is. Of een G3/G5 vanwegen zijn uitbreidingsmogelijkheden. De ixus 400 vind ik te beperkt in zijn mogelijkheden. Ik wil uiteindelijk wel zoveel mogelijk uit de camera halen.

Verwijderd

Ik heb zelf canon g5 ( rond de 600 euro + 256mb ), ik heb weinig last van ruis, je hebt veel mogelijkheden die je zelf kan instellen, nachtfoto's maken met deze cam is prachtig.
Als het goed is kan je 4 uur lang foto's maken met die accu, al hoewel ik geen andere digi heb gebruikt, kan ik niet zeggen welke beter is. , moet je maar es naar dpreview gaan daar staan wel leuke tips op :7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 19:36 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52

BaRF

bijna kerst

hier nog eens wat plaatjes van de G5, ik heb de originelen ook als je wilt, maar ik kan je verzekeren dat de G5 een prachtige cam is, en ik zou hem zelf zeker boven de V1 kiezen, ondanks zommige andere meningen. Wow dat is gewoon 1 zin geworden :D

http://www.digitalgrey.com/spgm/index.php?spgmGal=vlissingen

Echt weinig ruis trouwens...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Nog maar even een keer de mening van iemand die geen digicam heeft, maar er wel heel veel in bezig is. De G3/5 maken betere foto's dan de de andere camera's vanwege de lichtsterke lens met een groot oppervlak. Dat betekent dat bij gelijke omstandigheden de lens van de G serie beter presteert in vergelijking met die van de andere camera's. Je hebt een camera die lichtsterker is en meer beeldlijnen haalt dan de andere camera's. Wil je de beste van de camera's die hier boven zijn genoemd neem dan de G3. Net als de A80, S50 en de G5 heeft ie een beeldchip can 1/1.8", maar dan (net als de A80) met 4 MPixels, dus minder ruis dan de G5! Verder is de camera hetzelfde aan de G5.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik ben voor G3 gekozen boven G5, inderdaad vanwege minder ruis en beeldstoringen. Het werkt prima, en met Canon 420EX flitser erop maak ik nog mooiere foto's. Super! Bovendien is het goedkoper geworden dan G5.

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
hmm had bijna zelf ook de vraag gesteld hier voor de keuze tussen de G5 en de V1. Ik heb zelf nu een sony P7. en mijn memorysticks en 3 accu's heb ik hier dus al liggen en kunnen dus ook in de V1.

Voordeel van de V1 is dat ie lichter en kleiner is.
Verder heeft ie ook een snellere opstarttijd tov van de G5.

Verder vind ik de nightshot mode met AF van de V1 ook wel geinig.
Dat hebben andere camera's niet toch?

Maar als ik op DPreview kijk dan vindt ik de nachtfoto's van de G5 toch wel weer mooier eigenlijk.

Die andere 2 camera's van je heb ik niet bekeken zeg ik erbij.
Zelf vind ik de keuze moeilijk omdat ik vooral een compacte camera wil met veel mogelijkheden. Als ik jou was zou mijn keuze idd eerder naar de G3/G5 gaan omdat je nog niet (zoals ik dus) voorzien ben van (dure) sony accesoires.
Het verschil tussen 4 en 5 MP is niet erg groot dus wat dat betreft zou ik dan weer voor de G3 gaan.

Vraagje voor mezelf (en ook de TS natuurlijk ;) ):
Is het nou echt zo dat een normale met automatsche instellingen gemaakte foto met de V1 echt veel minder is dan die van de G5?
Er wordt op DPReview veel gepraat over slechte witbalans van de V1? wat houdt dat dan precies in? m.a.w. hoe erg is dat dan als ik gewoon een foto maak op de skipiste?

Verwijderd

Met de witbalans van de camera stel je de kleurtemperatuur in. Normaal buitenlicht heeft een kleurtemperatuur van 5000 Kelvin (K). Als je in andere omstandigheden bent dan verandert de warmte van het licht. Bijvoorbeeld in de vroege ochtend heeft de lucht een hoger aandeel blauw (kijk maar eens bij zonsopgang). De lichttemperatuur is dan lager (bijv 4000K). In de avond is de lucht roder en is de kleurtemperatuur warmer (bijv 6000 K). Je kunt dit uiteraard doortrekken voor situaties binnen, onder tl licht, etc. Je moet de camera compenseren voor de juiste weergave van de kleuren. Dat is de witbalans.

Bij het maken van foto's tijdens de wintersport moet je overbelichten. Dat heeft niks te maken met de witbalans, maar met de lichtmeting in de camera. Door het grote aandeel wit op de pistes, wordt de foto op de automaat onderbelicht. Je moet hiervoor ruim 1 stop overbelichten om correct te belichten.

Het beste wat je kunt doen bij de keuze tussen twee camera's is door een aantal foto's te vergelijken. Beslis dan welke camera je het mooist vindt. In mijn geval vind ik de foto's van de G3/5 het mooiste. Als je dat met me eens bent, verkoop dan alle accessoires van je Sony en investeer die dan in de goedkopere accesoires van de Canon (CF ipv MS, scheelt al gauw de helft!). Bovendien zitten er nog veel meer voordelen aan de G serie dan aan de V1, hoewel de V1 wel veeel compacter is! Als dat belangrijk is, moet je voor de V1 gaan (maakt zeker ook mooie foto's).

Verwijderd

nadeel van v1 is dattie veel stroom verbruikt tenopzichte van canon g3/g5, of g3/g5 een betere accu

• Thefirstikke
  • Niet online
readytoflow schreef op 06 januari 2004 @ 02:08:
Vraagje voor mezelf (en ook de TS natuurlijk ;) ):
Is het nou echt zo dat een normale met automatsche instellingen gemaakte foto met de V1 echt veel minder is dan die van de G5?
Er wordt op DPReview veel gepraat over slechte witbalans van de V1? wat houdt dat dan precies in? m.a.w. hoe erg is dat dan als ik gewoon een foto maak op de skipiste?
Goeie vraag :)

Wat ik me ook nog afvraag: Als ik de G3 en de G5 beide op dezelfde resolutie instel, zullen de foto's er dan ook nagenoeg exact hetzelfde eruit zien? Met andere woorden, heeft de 5 megapixel sensor van de G5 dan nog enig (nadelig) invloed op het eindresultaat?

Verwijderd

Ja, want de G3 en de G5 hebben dezelfde grootte van de CCD. Dat betekent dat de G3 fysiek grotere pixels heeft op de CCD en dus een mooier plaatje kan schieten!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 23:00
Nou, voor mij is het duidelijk, de G5 maakt uitstekende foto's, het is inderdaad waar dat de G3 fysiek grotere pixels heeft als de G5. Maar met het blote oog is dat echt niet waar te nemen op een goeie foto. Dus ik zou eigenlijk voor de G5 gaan, ook gezien het (relatief) kleine prijsverschil.

Nu even mijn vraagje dan... ik werk zelf in een winkel waar we natuurlijk ook de canon G5 verkopen. Nu heb ik dat pracht apparaat natuurlijk al een paar keer geprobeerd, en ff bekeken wat nou de nieuwe funkties zijn tov de G3. :P

Ik zag iets heel raars, waar ik op de een of andere manier niets over kan vinden verder, en ik hoor er ook niemand over. Als ik door de zoeker kijk (dus niet op het LCD display achterop) dan zie ik gewoon onderin de hoek een deel van de LENS!!!! Ja, je leest het goed, je kijkt voor een deel TEGEN de lens aan. Mijn vraag is nu, is dit een maandagmorgen produkt (lijkt me sterk) of is dat gewoon 1 van de eigenschappen waar ik op ga afknappen >:) ... De zwarte vlek komt NATUURLIJK niet op de foto :*) , maar het is knap irri als je continu zo'n zwart half circelvormige vlek in de zoeker ziet. 8)7

Verwijderd

Dat klopt,de G3 heeft het ook,is geen maandagmorgentoestel,is vrij iritant als je het mij vraagt,daarom dat ik mijn G3 van de hand gedaan heb na mijn vakantie.Ik heb me daarna de fuji 602s gehaald en heb ondertussen de canon A 70.

PS.De 300 D is in aantocht ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 22:41 ]

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 22:37:
Dat klopt,de G3 heeft het ook,is geen maandagmorgentoestel,is vrij iritant als je het mij vraagt,daarom dat ik mijn G3 van de hand gedaan heb na mijn vakantie.Ik heb me daarna de fuji 602s gehaald en heb ondertussen de canon A 70.

PS.De 300 D is in aantocht ;)
dus jij hebt de 602s omgeruild voor een A70? 8)7 8)7

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 23:00
Thx voor je snelle reactie RUMOCOOL, ik weet nu zeker dat ik hem niet meer hoef, waarschijnlijk erger ik me er helemaal dood aan... net als jou dus...

Verwijderd

hahahah, ik heb net ff mn g5 gepakt, dat klopt inderdaad, maar als ik em voor de helft inzoomt, dan zie je het niet meer :*)
Maar ik denk niet dat het zo'n groot probleem is , want wie maakt er nou foto's via dat kleine gat??
Als je een foto maakt dan moet je de knop half indrukken, dan zie je op het display of je goed heb gefocussed, daarom gebruik ik dat kleine gat niet

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 23:46 ]

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 23:35:
hahahah, ik heb net ff mn g5 gepakt, dat klopt inderdaad, maar als ik em voor de helft inzoomt, dan zie je het niet meer :*) .
Maar ik denk niet dat het een groot probleem is , want wie maakt er nou foto's via die kleine gat.
k wou net zeggen, wie gebruikt dat kijkgaatje nou, beetje overdreven reactie om hem daardoor niet meer te kopen

Verwijderd

ik heb de sony v1 en ik moet zeggen. een supper cam. ik heb ook even met de g5 gespeeld maar de v1 is kleiner dus makkelijker mee te nemen. en wat die nachtfoto's betreft. de sony kan er ook wat van hoor.

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 16 januari 2004 @ 23:15:
[...]

dus jij hebt de 602s omgeruild voor een A70? 8)7 8)7
Jaaaaaaaaaaaa,tuurlijk het was een heerlijke cam,een topperd ik weet het wel,maar heb hem nu van de hand gedaan nu ik er nog een redelijk bedrag voor terug kon krijgen,de A70 ,nou hij valt reuze mee,en nu kan vrouwlief er ook eens kiekjes mee maken,wat bij de s602z nogal wat tegenviel als zij het toestel ter hand nam ;) .
Enig minpuntje aan de fuji was de autufocus in wat minder belichte omgevingen,jaja ik weet het al ,heb ze toch allen ga je zeggen,nou die had het wel heel erg.

Enne de 300D is in aantocht. ;) ;)

Mvg.

ps.en het kijkgaatje word wel meer gebruikt hoor,neem hem maar eens mee op vakantie in de zomer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 19:34 ]

Pagina: 1