Toon posts:

[Debian] Na recompile blijft rebooten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik ben nog best wel een linux newbie, maar ben veel aan het lezen en uitproberen. Dus ook een kernel compileren. Ik heb debian met IceWM draaiende op m`n laptop van 233 mhz.

Ik ben gister daaraan begonnen en een debian manual er naast gehad. Make menuconfig gedaan enzo en bij elke onduidelijke optie ff naar de help gekeken. Ik heb debian met IceWM draaiende op m`n laptop van 233 mhz. Nadat ik klaar was heb ik nog ff gecheckt de /lib/modules en daar stond dus de nieuwe map 2.4.18 ik had eerst de oude 2.2.20 kernel draaien. die moest ik volgens het docje renamen naar .old . Dit allemaal gedaan. Ik heb ook een melding gehad dat lilo.conf is aangepast.

Maar na de reboot zie je fijn nog de melding: Loading LILO 2.2 ................ en dan houd ie er mee op. Instant reboot. 8)7 Ik weet niet of dit mogelijk is, maar kan ik met m`n rescue flop gewoon opstarten en dan bestanden gaan aanpassen of gaat dat niet werken. Want ik heb zelf het vermoeden dat ik in /lib/modules die map 2.2.20.old moet renamen naar 2.2.20 of zou ik lilo.conf moeten aanpassen.

Ik hoop dat iemand het weet. Ik heb trouwens die 2.4.18 kernel gecompiled met een handboek van 2.2 . Maar er is mij verteld dat dat weinig uitmaakt.

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/

maar iets zegt me dat je die al hebt.
idd booten met rescue flop (of de CD, heeft ook rescue functie)

daarna opnieuw kernel bouwen / mounten.
waarom gebruik je trouwens niet de nieuwe 2.6 kernel :?

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

Ryceck

Constants and Variables

Uhhmmm.... simpel vraagje:
Heb je na het recompilen van je kernel ook nog "lilo" uitgevoerd... :)
Na iedere wijziging van je lilo.conf zal je je lilo namelijk opnieuw in je mbr moeten laden, als je dit niet doet dan loopt het fout :) (Grub hoeft dit niet bij dus misschien is dat een uitkomst voor je)

En hoe heb je het gedaan?? handmatig (dus met makedep && make bzImage modules modules_install install) of met make-kpkg?
Ik zou je aanraden om make-kpkg te gebruiken, deze is echt handig onder Debian namelijk en voorkomt dit soort problemen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Ryceck op 05-01-2004 10:08 ]

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Zo te zien heb je het op de "debian manier" gedaan en dan wordt LILO aangepast voor je.
Heb je de processor wel goed ingesteld in de kernel-configuratie? Deze staat standaard op een PIII en dat gaat niet werken op die 233 van je.

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 05-01-2004 10:20 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het lijkt erop dat er helemaal geen kernel geladen wordt of zie ik het mis. Kan je in LILO wel aangeven welke kernel je wil of heb je echt alles eraf gegoodi wat oud was

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd die make-kpkg gedaan waarna je zo`n .deb bestandje overhoud.
Ik weet haast zeker dat ik die CPU heb veranderd. Maar wist niet goed waarin. Kan ook niet zo zeggen waarin ik em heb veranderd.

Ik heb een trage laptop en d8 dat de nieuwe 2.6 kernel mischien iets teveel zou vergen van m`n systeem. Het is een Topline 8900 80 mb intern 233 mhz 3 gb HD en een of andere trident vga erin. De reden voor compileren was ook dat m`n sweex wireless niet werkt voor zover ik weer op een 2.2.20 kernel. Maar nu werkt ie helemaal niet meer |:(

neej ik heb alleen de in de /lib/modules de map 2.2.20 veranderd in 2.2.20.old\

Typo ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 10:22 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
2.4 of 2.6 maakt niet zo heel veel uit.

waarom heb je 2.4.18 gepakt en niet 2.4.23.

Wat betreft de processor: 't is even uitzoeken of je nu een Pentium-MMX hebt of een Pentium II.

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

dat .deb bestandje heb je wel geinstalleerd neem ik aan?
code:
1
dpkg -i kernel-2.4.18.deb

En je had de modules map niet hoeven wijzigen, das alleen echt noodzakelijk als je eenzelfde kernel nogmaals installeert. Indien je een 2.4.18 kernel draait paktie toch alleen de modules uit de /lib/modules/2.4.18 en /lib/modules/2.2.20 negeertie dan gewoon :)
Het probleem wat je nu hebt gecreerd is dat je nooit meer in een backup situatie je 2.2.20 kernel kan draaien omdat die module direcotyr niet meer bestaat... Niet echt slim lijkt me :?

Verwijderd

Topicstarter
Mij is verteld dat de oneven getallen in een kernel betekend dat het nog geen stable version is. Vandaar zowieso geen .23 waarom ik dan geen .22 is niet echt een reden voor. Is in kernel 2.6 trouwens meer wlan ondersteuning dan bij de andere vast wel. Als ik trouwens die kernel upgrade heb gedaan. Dan maakt het toch niet uit dat x er al op staat, die hoef ik dan niet te reïnstallen toch?

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 10:37:
Mij is verteld dat de oneven getallen in een kernel betekend dat het nog geen stable version is. Vandaar zowieso geen .23 waarom ik dan geen .22 is niet echt een reden voor. Is in kernel 2.6 trouwens meer wlan ondersteuning dan bij de andere vast wel. Als ik trouwens die kernel upgrade heb gedaan. Dan maakt het toch niet uit dat x er al op staat, die hoef ik dan niet te reïnstallen toch?
Das wel waar, maar even/oneven versus stabiel/instabiel geldt alleen voor de kernel-tree.
En de kernel-tree is 2.4/2.5/2.6 Waarin 2.4.x stable is 2.5.x unstable en 2.6.x de nieuwste stable :)

Zeker in jouw geval met wlan raadzaam om naar 2.6.0 over te stappen, is de nieuwste tree en biedt de nieuwste en beste support op nieuwe hardware, dus back to the drawing board en recompile a 2.6 kernel :)

[ Voor 14% gewijzigd door Ryceck op 05-01-2004 10:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als react op Rycek,

dat vermoeden had ik ook al dat ik em niet had hoeven veranderen die map in /lib/modules daarom vroeg ik me af of ik met de rescue flop daar nog wel bij kan komen om een mv uit te voeren. Toen ik ermee klaar was en zag dat ie die map 2.4.18 had neergegooid had ik zoeits van ok renamen was dus niet nodig geweest. En niet meer aan gedacht om em terug te zetten. Het was het eerste waar ik aandacht toen ie spontaan een reboot deed.
Pagina: 1