Toon posts:

Codec's in het uigebreid!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer de laatste tijd alles over Codecs te leren, zodat ik alle films kan afspelen.
Nou heb ik de andere topics ook gelezen maar daar stond niet egt veel nuttigs in moet ik zeggen.

Dus daarom vond ik dat mijn eerste topic ook over Codecs moest gaan.

Ik wil zoveel mogelijk weten over:

* Hoe werken ze nou in godsnaam?
* Waarom zoveel??
* Welke worden t meest gebruikt
* Waarom zijn er voor Audio en Video verschillende Codecs?

Ook probleme die je krijgt bij het kijken van filmpjes mogen best besproken worden vin ik
:9
Want ik heb van de Film: 'Honey' al 20 verschillende gedownload ( is met Jessica Alba :9 )
Maar ik krijg er dus alleen een zwarte scherm bij zonder audio.

Maarjah, mijn aller eerste topic hier bij GoT!! GhE GhE!!

Enne als ik iets doe wat niej mag of zo?? O-) ff late wete!! 8)7

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:46

Kettrick

Rantmeister!

Als je wat meer wilt weten over de codecs van een film raad ik je g-spot aan, hiermee kan je precies zien hoe een avi bestand in elkaar zit.

http://www.headbands.com/gspot/download.html

Ook kan je zien of je zelf alle benodigde codecs hebt.

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Wel... het is de bedoeling dat je zelf dingen uitzoekt. Als je dan je bevindingen in een topic wil samenvatten is dat een grote hulp voor alle medetweakers, maar je kan moeilijk verwachten dat iedereen al zijn kennis in elk topic gaat weergeven.

Dus gebruik:
google
search
faq's op got

en je komt al een heel eind. ;) 8)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 12:12

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

over die film van jou: denk dat je xvid nodig hebt, lijkt heel veel op divx, alleen dan nét anders.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Als je de klitecodecpack hebt kan je alle films wel kijken. Oh ja, je kan ook nog real en quicktime alternative halen. En over je vragen:

1: Als een film gecomprimeerd is op een bepaalde manier, moet je computer weten hoe hij de film moet decomprimeren. In de codec staat hoe dat moet. (afaik) Net als met verschillende inpakprogrammas. (zip,rar,tar).
2: Tja, iedereen denkt dat dat hij/zij het beter kan en maakt zn eigen codec. En als film gecompressed wordt, kiest de ene voor divx en de ander voor 3ivx en weer een anders voor etc.
3: Hangt er een beetje vanaf. Divx zie ik erg vaak bij speelfilms.
4: Geluid en beeld zijn natuurlijk totaal verschillend en voor beide zijn codecs ontwikkeld, om ze zover mogelijk te comprimeren tegen redelijke kwaliteit.

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Voor kwaliteit moet je voor XviD gaan, is dan mijn mening... Geluid is gewoon MPEG-Layer 3 (oftewel MP3) compressie het best, kleine filesize, goede kwaliteit, heb je echter n 5.1 kaartje ofzo, kan je beter n AC3 gebruiken.
Voor de rest weinig toe te voegen enzo :D

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:04

CAP-Team

XBL: CAPTeam

zoek op GSpot. met dat proggie kun je uitvingen welke codecs een bepaalde film nodig heeft en of je die al dan niet geïnstalleerd hebt.

en ja dit is al vaker langsgekomen ;)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-08 09:58
dit onderwerp is al heel vaak langs gekomen, kijk eens op www.doom9.net . Daar kun je vast wel antwoorden vinden op je vragen.
WuSSiE schreef op 05 januari 2004 @ 10:09:
Voor kwaliteit moet je voor XviD gaan, is dan mijn mening... Geluid is gewoon MPEG-Layer 3 (oftewel MP3) compressie het best, kleine filesize, goede kwaliteit, heb je echter n 5.1 kaartje ofzo, kan je beter n AC3 gebruiken.
Voor de rest weinig toe te voegen enzo :D
Ik vindt net als Wussie ook xvid de beste codec, maar voor het geluid ben ik het absoluut niet eens. Mp3 is te outdated, ogg vorbis en aac hebben op een lagere bitrate nog betere geluidskwaliteits en ogg vorbis en aac ondersteunen bovendien 5.1 output.

[ Voor 72% gewijzigd door pyro83 op 05-01-2004 11:42 ]

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-09 08:14
Eigenlijk kan je beter geen codecpacks gebruiken omdat die vaak een lading zooi meeinstalleren waar je niks aan hebt of erger. Probeer ze af te spelen, lukt 't niet dan open je ze in g-spot om te kijken welke codec je nodig hebt. Kan je meteen de nieuwste van internet afhalen ipv de (iets) verouderde codec die in de packs zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Dit onderwerp is inderdaad best vaak voorgekomen maar ik moet zeggen dat ik nog bij geen een van diej andere topic's zo veel antwoorden heb gevonden.

Ik heb nou GSpot geinstaleerd en heeft een hoop geholpen.
maar hij geeft aan dat ik de goede codec's heb voor de film Honey, dus denk dat het aan de film zelf ligt of zo..

Nog even een paar vragen als het mag :)

* Kan de fout ook aan de download programma liggen? (K-Lite++)

* Hoe kan het dat mijn Windows Media Player niet alle formaten afspeeld terwijl Divx Player dat wel doet (ik wil namelijk alles door WMP laten afspelen)

* Het geluid bij sommige films loopt niet gelijk met het beeld, waar kan dat aan liggen?

Ik vraag best veel he ?? :*)
Maarjah daar leer ik van dus :P

• pyro83
Wat bedoel je met de fout? (iets preciezer graag)
* Hoe kan het dat mijn Windows Media Player niet alle formaten afspeeld terwijl Divx Player dat wel doet (ik wil namelijk alles door WMP laten afspelen)
Als het goed is maakt het niets uit, omdat codecs directshow filters zijn, maar in dit geval kan ik zeggen dat wmp zuigt. Divx player vindt ik ook niet heel fijn, gebruik bijvoorbeeld deze eens: http://www.doom9.org/Soft21/Players/zp330std.exe
* Het geluid bij sommige films loopt niet gelijk met het beeld, waar kan dat aan liggen?
Iemand heeft bij het muxen van de film verkeerde instellingen gebruikt of verkeerd de audio geencodeerd (geen rekening gehouden met audio delay).

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Alle codecs die netjes worden geinstalleerd kan je in WMP gewoon gebruiken. sommige codec proggers hebben liever alleen dat je ook hun player gebruikt, en maken hem dus maar voor een player geschikt.
Als je film fout is gedownload, speelt ie meestal totaal niet af, en wordt ie totaal niet herkend door programma's als g-spot. MAar het kan wel. Ook kan het zijn dat er een beveiliging (DRM ofzo) In zit, in dat geval gaat afspelen niet zomaar lukken.

Voor je geluid en beeld synchroon kan je een aantal dingen checken:
- Loopt het beeld en geluid altijd even veel uit de maat? of wordt het steeds meer, of springt het een beetje? Happert het soms? Loopt het beeld vloeiend, of springt dat ook af en toe?
- Kan je hardware het afspelen een beetje aan? (PIII of beter met niet heel gare videokaart)
- welke codecs lopen niet lekker met afspelen, heb je de nieuwste versies van deze codecs?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 13:36:
Dit onderwerp is inderdaad best vaak voorgekomen maar ik moet zeggen dat ik nog bij geen een van diej andere topic's zo veel antwoorden heb gevonden.

Ik heb nou GSpot geinstaleerd en heeft een hoop geholpen.
maar hij geeft aan dat ik de goede codec's heb voor de film Honey, dus denk dat het aan de film zelf ligt of zo..

Nog even een paar vragen als het mag :)

Ik vraag best veel he ?? :*)
Maarjah daar leer ik van dus :P
Probeer anders even alle %$#@$&%$@%$%-codecpacks de de-installen en probeer het dan nog eens. Ik had gisteren ook een dergelijk probleem. Ik heb toen Nimo en enkele ander packs ge-deinstalleerd en toen werkte het hele zaakje????
8)7 8)7

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 14:10: Probeer anders even alle %$#@$&%$@%$%-codecpacks de de-installen en probeer het dan nog eens.
Een echte tweaker speelt natuurlijk niet met codec packs. Je installeert alleen de codecs die je nodig hebt, en kiest dan zelf van iedere codec de beste uit...

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
pyro83 schreef op 05 januari 2004 @ 14:08:
[...]

Wat bedoel je met de fout? (iets preciezer graag)

[...]

Als het goed is maakt het niets uit, omdat codecs directshow filters zijn, maar in dit geval kan ik zeggen dat wmp zuigt. Divx player vindt ik ook niet heel fijn, gebruik bijvoorbeeld deze eens: http://www.doom9.org/Soft21/Players/zp330std.exe

[...]

Iemand heeft bij het muxen van de film verkeerde instellingen gebruikt of verkeerd de audio geencodeerd (geen rekening gehouden met audio delay).
Met de fout bedoelde ik namelijk dat het beeld gewoon zwart was (kon je bovenaan ook terug vinden)

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Luxx schreef op 05 januari 2004 @ 14:22:
[...]

Een echte tweaker speelt natuurlijk niet met codec packs. Je installeert alleen de codecs die je nodig hebt, en kiest dan zelf van iedere codec de beste uit...
Het leuk met klitecodeckpack is dat je zelf kan kiezen welke je wilt installeren, en wat niet. Alles zit er gewoon in 1 keer in, zonder spyware/andere troep. Het is van dezelfde menschen als kazaa lite... Ook de real en quictime alternatives zijn handig. Daarmee kan je die doces installeren zonder die players enzo. Kan je .mov en .rm gewoon in media player kijken

• pyro83
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 17:20:
[...]

Met de fout bedoelde ik namelijk dat het beeld gewoon zwart was (kon je bovenaan ook terug vinden)
Oke, dat had ik even over het hoofd gezien..
Ik sluit me aan bij Luxx, als er een downloadfout ontstaat zal de file helemaal niet opstarten (of iig een foutmelding geven).

Verwijderd

Instaleer windows media player clasic, die zoekt voor je op het i-net welke codec je moet hebben waneer die het niet doet.

Mischien hebben ze die nieuwe vp6 codec gebruikt die erg goed is. (Ik heb betere resoltaten er mee dan xvid).

Waarom er zo veel codec's zijn ? Dat komt doordat de ene beter is voor de ene toepasinngen en een andere voor weer andere dingen.

Zo gebruik je voor video edting nooit een divx variant codec maar een lowles codec.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 18:58:
Instaleer windows media player clasic, die zoekt voor je op het i-net welke codec je moet hebben waneer die het niet doet.
Volgens mij doet microsoft niet echt bij de tijd lopen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een nieuwe codec via wmp te downloaden was, al is dat natuurlijk een persoonlijke ervaring//

Verwijderd

Media Player Classic is ook niet van Microsoft ;)
http://www.dvdrhelp.com/tools?tool=220#comments
http://prdownloads.sourceforge.net/sourceforge/guliverkli/

Een handige afspeelguide:
http://www.inmatrix.com/articles/mediasetup.shtml

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 16:51 ]

Pagina: 1