Toon posts:

[S-ata Raid0] Na installatie geen boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers

Ik kwam zaterdag thuis van t stappen en toen stond mijn pc opnieuw gestart en in zwart scherm met de text: "Disk boot failure, insert system disk and press enter"

aangezien ik toen wat gedronken had dacht ik er verder niet bij na en zette de pc uit en ging slapen maar de volgende dag gaf hij weer hetzelfde aan en hoevaak ik de pc opnieuw starte, het maakte nix uit :X
dus ik dacht dat er gewoon iets fout was gegaan met de boot bestanden (tjah, microsoft he? :P )
Dus ik ga windows maar opnieuw installeren en dat ging allemaal goed want hij zag de 2 schijven wel en kon formatteren en installeren...
dus dat ging allemaal goed, enkele minuten later zat ik in windows en had geen zin om dan alle drivers enzo te installeren dus ik zet het apparaatje weer uit en ging wat anders doen, en savonds vond ik t wel een leuk idee om weer met mn computer aan de gang te gaan, maar....
nou komt t :+
ik krijg weer: "Disk boot failure, insert system disk and press enter"
en als ik de windows cd er in laat zitten dan start ie sowieso op van cd, dus volges mij betekend dat dat hij geen harde schijven vind :? dat is raar wanr bij de S-ata controller vind ie ze wel alle 2 met het opstarten |:(

en aangezien ik geen zin heb om elke keer windows te installeren om te kunne internetten kom ik hier heen om jullie te vragen wat jullie er van denken...
dus bij deze:

Enig idee wat er aan de hand is en hoe ik dat op kan lossen?

b.v.d.
Paling15

• Happy-Amd_Freak
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09-2021
Staat er wel in de bios dat die van de SATA moet booten?

En als dat niet werkt kan je nog de bootsector proberen te maken met de repareermodus op de winxp cd. Dit weet ik alleen eventjes niet meer uit mijn hoofd. Denk fixmbr ofzo. Ik weet wel dat het met fdisk /mbr kon :?

[ Voor 3% gewijzigd door Happy-Amd_Freak op 05-01-2004 08:57 ]

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Verwijderd

Topicstarter
Happy-Amd_Freak schreef op 05 januari 2004 @ 08:57:
Staat er wel in de bios dat die van de SATA moet booten?

En als dat niet werkt kan je nog de bootsector proberen te maken met de repareermodus op de winxp cd. Dit weet ik alleen eventjes niet meer uit mijn hoofd. Denk fixmbr ofzo. Ik weet wel dat het met fdisk /mbr kon :?
Ik weet wel dat er ingesteld staat dat ie daar van moet booten, staat gewoon: Sata/SCSI en bij sata staat ook nog eens appart ingesteld dat ie eerst naar raid configuratie moet zoeken en dan naar scsi dus dat moet goed zijn... en fdisk /mbr ken ik wel maar staat dat ook op de instal cd van WinXP?? ik dacht alleen bij oudere windozen (:P) maar ik zal het eens proberen :+

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:08
Misschien een paar overbodige vragen, maar:

-Je weet zeker dat je RAID-0 draait (en dus ook een raid-array aangemaakt op je controller)?
-Herkent je Bios je schijven wèl?

Verwijderd

Topicstarter
De bios ziet helemaal geen schijven, heeft ie nooit gedaan... alleen de ide schijven zag hij wel...
en raid config weet ik zeker want mijn partities zijn nog heel en hij ziet bij windows installatie ook maar 1 schijf van 240GB ipv 2 x 120 dus dat zit ook goed...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, het heeft eerder gewerkt en het lijkt me niet dat er iets softwarematigs mis is.

Doublecheck eens de bekabeling, incluis de voedingkabels. Duw ze opnieuw en extra stevig in, vervang ze eventueel :) Laat voor de zekerheid ook het testtooltje van de HDD-fabrikant op de schijven los. Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" B)

• Happy-Amd_Freak
Kan 't mischien ook zijn dat windows door een bepaalde update het heeft vernachelt (illegale windows xp?).
En daardoor de toegang tot de schijven heeft geblokkeerd. (Dit klinkt mij alleen wat raar in de oren).

Dit las ik namelijk ergens in een ander topic.

Verwijderd

Topicstarter
Happy-Amd_Freak schreef op 05 januari 2004 @ 09:14:
Kan 't mischien ook zijn dat windows door een bepaalde update het heeft vernachelt (illegale windows xp?).
En daardoor de toegang tot de schijven heeft geblokkeerd. (Dit klinkt mij alleen wat raar in de oren).

Dit las ik namelijk ergens in een ander topic.
zou microsof pakjes rond kunne sturen die dat dan automatish regelen? :?
dan lijkt t me nog raar dat het na een nieuwe instalatie het zelfde blijft |:(
maar ik ga nu ff kijke of ik fdisk /mbr kan vinden :+

edit:
geen fdisk op de cd van XP
en ik heb trouwes ook alle kabels gecontroleerd, is nix mis mee en zit goed vast... ik zou kunnen proberen om nieuwe kabels aan te sluite maar dan moet ik ze eerst zie te regelen |:(
maar als hij allebei de schijven gewoon ziet dan zou je haast zeggen dat t goed moet zijn toch?
maar mischien is het handig om te weten wat die reboot heeft veroorzaakt... mischien heeft dat ook wat te maken met die foutmelding....

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 09:45 ]

• Happy-Amd_Freak
Als je help intikt in de repareermodus van winxp-cd, dan krijg je toch een lijst, daar tussen staat een vergelijkbaar iets iig :)

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik in het tussen uur van school ff naar huis om te kijken of jullie al meer hadden gezegd...
en ik duz die fixmbr gebruiken... maar nou is al mn data weg :'(

achjah, dan heb ik iig weer wat te downloaden :P

• Happy-Amd_Freak
Jee, al je data weg door een fixmbr?

Ben ik wel beetje schuldig aan :(
En met een datarecovery programma nu checken gaat zeker niet? :/

Verwijderd

Topicstarter
Happy-Amd_Freak schreef op 05 januari 2004 @ 16:28:
Jee, al je data weg door een fixmbr?

Ben ik wel beetje schuldig aan :(
En met een datarecovery programma nu checken gaat zeker niet? :/
geen idee of dat gaat lukken... ben windows ook al weer aan t installeren duzz... maarjah, kan ik eindelijk weer 24/7 gebruik maken van mn chello verbinding >:)

jij hebt t me aangeraden, maar was wel n beetje op eigen risico... dat neem ik aan iig :+ maarjah, als ie t dalijk weer doet ben ik al tevreden...
ik kan beter al mn data kwijt zijn dan mn hele computer 8)7

iig bedankt ;)

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mijn P4P800 herkend de onboard-raidcontroller heel soms niet (ookal staat in mn bios dat ik een bootable raid config wil gebruiken).

Dan zet ik em even uit en dan doet ie het weer normaal.....

Verwijderd

Topicstarter
hahaha.... goed nieuws _/-\o_
hij doet t weer :9~
maar nou ben ik benieuwd wat mijn mbr heeft kunnen ehh verknallen om maar ff netjes te blijven ;)
toen ik m net uitzette ga zei hij ook: U kunt nu de computer uitzetten. |:( heb ik al heeel lang ni meer gezien :P
Pagina: 1