Overwegingen groothoeklens Nikon D100

Pagina: 1
Acties:

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023
Op dit moment ben ik aan het zoeken naar een groothoeklens voor op m'n camera (Nikon D100). Ik wil deze lens graag hebben omdat ik daardoor de mogelijkheid krijg om objecten op een relatief kleine afstand er toch helemaal op te kunnen krijgen. Groepen mensen en landschapen zullen er voornamelijk mee genomen worden. Wat ik verwacht van de lens:

- zoom, iets tussen 17~30 mm (eff. 26~45 mm)
- auto focus
- goed scherp (natuurlijk niet zo scherp als een fixed focus lens, helaas)
- min F 3.5
- duurzaam, moet nog wat jaren mee
- niet duurder dan E 600

Kandidaten:
- Nikon Nikkor AF 18-35/3.5-4.5 IF-ED D (http://www.europe-nikon.c...Id=5&prodId=270&catId=117) (E 519,-)
- Sigma AF 17-35/2.8-4.0 EX Asf. (HSM) (http://www.sigma-photo.com/html/pages/17_35_ex.htm) (E 525,-)
- Cosina AF 19-35/3.4-4.5 (E 211,-)

Heeft iemand ervaring met een van deze lenzen of kan me advies geven. Ik heb de nodige review sites afgelopen, maar vind het toch fijn om van iemand te horen die het ding zelf in handen heeft gehad. Door dit leeswerk op internet ben ik op dit moment geneigd voor de Nikon te gaan, maar ik weet het nog niet zeker.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

misschien handiger als het lukt om voor een goeie 17~50mm(of zelfs 80mm) te kijken? hoef je niet zo vaak je objectieven te wisselen... alleen kosten deze krengen vaak veel meer

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Waarom zou je met 26-45 vaker van objectief moeten verwisselen dan bij een 17-50 :?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Die Sigma 17-35 kan je wel weer van je lijstje afhalen, zie gebruikersreviews op FredMiranda.com

Van de 18-35 Nikkor op FredMiranda maar 1 review

En de Cosina schijnt echt een toppertje te zijn, ook wel Plastic Fantastic genoemd, ding is plastic, voelt crappy aan, maar geeft een super beeld schijnt. :)
Voor die Cosina: lees op DPreview en dutchphotozone

Nog een aanrader, hoewel ik de prijs niet nauwkeurig weet: Sigma 15-30mm :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Ik heb hier zelf een 18-35 Nikkor liggen, ook voor gebruik op een D100. Het is voor zijn geld zeker een aanrader. Kwalitatief helemaal niets mee mis. Vertekening krijg je altijd wat (het is tenslotte een groothoek, maar niets abnormaals. Wil je meer groothoek, dan moet je ook echt meer betalen (17-35 nikkor, of de 12-24DX).

Wil je nog wat langer wachten, dan is het misschien ook nuttig om op de 17-55G te wachten die medio dit voorjaar op de markt komt.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

willem169 schreef op 05 januari 2004 @ 00:52:
Waarom zou je met 26-45 vaker van objectief moeten verwisselen dan bij een 17-50 :?
ehmz.. ik las verkeerd.. 8)7 nevermind :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
De "Plastic Fantastic" is volgens mij de Tokina 19-35. Dit een andere lens dan de Cosina/Vivitar/Tamron 19-35 alhoewel de optische kwaliteit ongeveer gelijk is (evenals de prijs).

Een andere optie is wellicht de Sigma 15-30 (reviews fredmiranda)
De kwaliteit van deze lens schijnt goed te zijn, maar zit alleen net iets boven je budget (675,= bij Foto Konijnenberg)
Pagina: 1