P4PE-X niet stabiel?

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-08 14:06

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Voor een kennis heb ik een kleine upgrade aanbevolen en meteen ook maar uitgevoerd. Hij gaat in dit plan van een PII 400 naar een Intel Celeron 2.6, wat mee en redelijke verbetering lijkt. Om een beetje aan een redelijk budget te blijven heb ik het volgende samengesteld:

Asus P4PE-X
Intel Celeron 2.6 GHz
512Mb PC2700 DDR
Maxtor 80Gb 7200rpm
Club3D Radeon 9200 SE

Uit zijn oude systeem komen CD-Rom, brander en FDD, waarvan ik voor het gemak nu alleen even de CD-Rom aan heb gesloten. Ook ISDN modem en SCSI-controller voor de brander zitten op dit moment niet in het systeem.

Tot nu toe is elke poging die ik heb gedaan om Windows XP Professional NL te installeren op dit systeem uitgedraaid in een hopeloze format C: om het opnieuw te proberen. Het geheel hangt van BSOD's aan elkaar en als ik alle mogelijke uitleg van de foutmeldingen moet geloven is er echt niets goed aan dit systeem.

De P4PE-X zou met een Celeron en PC2700 geheugen sowieso goed moeten draaien, aangezien de 800FSB (waarvoor overclocking nodig is volgens de Asus site) niet gebruikt wordt. Ik heb nog nooit zoveel problemen gehad bij een installatie en begin er aan te denken dat het aan de hardware zou kunnen liggen.

Het gaat niet om een high-end systeem, maar uiteraard wel om een stabiel geheel. Zijn er bekende problemen bij dit bord, eventueel in combinatie met bovenstaande hardware?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je wel een redelijk sterke voeding en heb je die extra 12V stekker aangesloten?

(Ik zeg niet dat dit het meest energieverslinde systeem mogelijk is, maar het gebruik tov de PII 400 is wel behoorlijk steviger.)

[ Voor 45% gewijzigd door Voutloos op 04-01-2004 23:46 ]

{signature}

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ja, er zit ook een nieuwe case omheen met 400W voeding. Ook de 12V stekker voor P4 is aangesloten. Hmm ik draai nou memtest-86 v3.0, waarbij ik volgens mij fouten in beeld krijg. Ik weet niet (ken het programma verder niet goed), maar ik zie wel Errors: 965... dat lijkt me niet gezond, dus de DDR zou best wel eens niet helemaal tof meer kunnen zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door Kaastosti op 04-01-2004 23:58 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Het lijkt er wel op, terug naar de shop :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb zelf al div. systeempjes met dat mobo gezien, en ook met verschillende (snelle) celerons/p4's, tot nog toe geen enge probs.
Bios gechecked? Volgens Asus werkt bijna iedere cpu met versie 1004 (ook de 2.6GHz celly), maar je weet maar nooit: de 2.7GHz heeft bijv. minimaal v1007 nodig.
http://www.asus.it/support/cpusupport/cpusupport.aspx

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Heb zelf al div. systeempjes met dat mobo gezien, en ook met verschillende (snelle) celerons/p4's, tot nog toe geen enge probs.
Dat is mooi, dan weet ik dat het in ieder geval zou moeten werken... moest ook eigenlijk wel he, Asus roeleert gewoon ;)

Ook die BIOS is een goeie... had ik er bij moeten zetten: de BIOS heb ik al van 1004 naar 1007 geholpen voor het idee :)

[ Voor 56% gewijzigd door Kaastosti op 05-01-2004 00:23 ]

Verwijderd

Mm, ik heb een soortgelijk probleem meegemaakt bij een MSI bordje, mijn oplossing was de winkel en nieuwe.

Overigens losstaand, waarom een Celeron 2,6??

Die is zwakker als een Duron 1,6 je had dan net zo goed gelijk naar een Pentium gekunt. of een Athlon XP.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Die heeft hij al gedraaid en die produceerde fouten ;)

@TS probeer allereerst eens een ander reepje geheugen voordat je verder gaat

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• 3dfx
  • Niet online
Kaastosti schreef op 05 januari 2004 @ 00:22:
Dat is mooi, dan weet ik dat het in ieder geval zou moeten werken... moest ook eigenlijk wel he, Asus roeleert gewoon ;)
Asus maakt op zich goed spul, alleen claimen ze soms iets te snel dat nwe. cpu's erop zullen werken: op de doos van de P4PE-X staat in grote gele letters 'max. 800FSB', maar als je de kleine lettertjes leest op bijv. http://www.asus.it/support/cpusupport/fsb800.aspx zie je dat het onder voorbehoud is.
Idem met bijv. de P4T533-C uit begin 2002: stond eerst op de site dat de P4 3.06/533 prima zou werken, later werd het iets genuanceerder, en moest je minimaal PCB revisie 1.03 hebben.

On-topic: de systeempjes die ik heb gezien, hadden trouwens allemaal 400 of 533FSB cpu's.
Had ook over je melding van memtest-errors gelezen, dat zou hoop verklaren.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
tankeriv, TS heeft vast zelf bewust de keuze gemaakt, laten we dit geen geen intel/amd discussie worden.
Turkish schreef op 05 januari 2004 @ 10:16:
[...]

Die heeft hij al gedraaid en die produceerde fouten ;)

@TS probeer allereerst eens een ander reepje geheugen voordat je verder gaat
Eens.

Iva_Bigone, de Celeron 2.6 heeft geen 800MHz FSB, dus FSB is imo het probleem niet.
edit:
OK, dan zijn we het eens. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Voutloos op 05-01-2004 10:59 ]

{signature}

• 3dfx
  • Niet online
Voutloos schreef op 05 januari 2004 @ 10:52:
[...]
de Celeron 2.6 heeft geen 800MHz FSB, dus FSB is imo het probleem niet.
Nee, dat weet ik (is 400FSB), en de TS ook (zie z'n startpost), ik wilde alleen even het blinde vertrouwen in de Asus-documentatie wat temperen.
Pagina: 1