Ik zal het even uitleggen.
Sinds een week freezed mijn PC vooral tijdens 1 game (cs).
Het begint als volgt: Lagstoten om de 1,5 seconde (pc hangt dan 1/10 van een seconde oid, om de 1,5 seconden dus ongeveer). Ook als de lag is, gaat het lampje van HD even snel aan en weer uit.
Meestal hoor ik één van de HD's dan even uit en aangaan (of meerdere keren).
Meestal freezed de PC na ongeveer 20 van deze lagstootjes en is reset de enige optie..
Maar soms houdt het laggen ook op en kan ik gewoon weer spelen.
Mijn systeem bevat:
- Abit NF7-S (rev. 2)
- AMD XP 2500+ @3200
- 2*512MB PC3200 (Dane-Elec & TwinMos) op default timings
- 2*Seagate 120GB SATA (deze: http://www.seagate.com/cd...detail/0,1081,586,00.html) in RAID 0.
- 1*Western Digital 80GB 2MB cache.
- Hercules 9800 PRO
- en als OS WINXP NL SP1
Wat ik al geprobeerd heb:
- geheugen één voor één getest met memtest86, 12 uur ongeveer per stuk, allebei 0 errors.
- gedraaid met 1 stripje geheugen.
- andere chipset drivers (oudere)
- nieuwe catalyst (3.10 ipv 3.7 die ik al heel lang gebruik)
- reinstall van windows
- 80GB losgekoppelt om zeker te weten dat het daar niet aan lag.
- virus/spyware check
- voedingswaardes gekeken dmv speedfan (12v = 11.73 - 11.9 & 5v = 4.95 & 3.3v = 3.22)
Mijn schijven zijn zo ingedeeld:
Totaal: 320 GB
De 2 Sata schijven:
C schijf(windows) = 7 GB
D Schijf(programma's) = 10 GB
E schijf(games) = 20 GB
F schijf(data) = 80 GB
G schijf(movies) = 100GB
En dan nog de 80GB:
H schijf(documenten) = 10gb
I schijf(mp3) = 70GB
Het vastlopen is eigenlijk alleen maar gebeurt tijdens het gamen. Dus dan wordt alleen het eerste deel van de schijf gebruikt, toch? Namelijk de C schijf (windows) en E (games).
Dus toen heb ik geprobeerd om het spel op het 2de deel van de schijf te zetten, maar nog steeds freezed het systeem.
Dus ik denk dat het aan schijf 1 ligt, die stuk is oid.
Maar nu is het feit dat ik RAID heb een probleem, ik kan er nu namelijk niet zomaar 1 hd uithalen en die terugsturen, want dan ben ik gelijk de data die op de andere schijf staat ook kwijt (toch?).
Allebei de schijven zijn trouwens nog geen 3 maanden oud...
Ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen op te schrijven.
Denken jullie ook dat het aan de HD ligt? Wil ik natuurlijk wel zeker weten voordat ik hem opstuur en waarschijnlijk dik een maand kwijt ben...
Sinds een week freezed mijn PC vooral tijdens 1 game (cs).
Het begint als volgt: Lagstoten om de 1,5 seconde (pc hangt dan 1/10 van een seconde oid, om de 1,5 seconden dus ongeveer). Ook als de lag is, gaat het lampje van HD even snel aan en weer uit.
Meestal hoor ik één van de HD's dan even uit en aangaan (of meerdere keren).
Meestal freezed de PC na ongeveer 20 van deze lagstootjes en is reset de enige optie..
Maar soms houdt het laggen ook op en kan ik gewoon weer spelen.
Mijn systeem bevat:
- Abit NF7-S (rev. 2)
- AMD XP 2500+ @3200
- 2*512MB PC3200 (Dane-Elec & TwinMos) op default timings
- 2*Seagate 120GB SATA (deze: http://www.seagate.com/cd...detail/0,1081,586,00.html) in RAID 0.
- 1*Western Digital 80GB 2MB cache.
- Hercules 9800 PRO
- en als OS WINXP NL SP1
Wat ik al geprobeerd heb:
- geheugen één voor één getest met memtest86, 12 uur ongeveer per stuk, allebei 0 errors.
- gedraaid met 1 stripje geheugen.
- andere chipset drivers (oudere)
- nieuwe catalyst (3.10 ipv 3.7 die ik al heel lang gebruik)
- reinstall van windows
- 80GB losgekoppelt om zeker te weten dat het daar niet aan lag.
- virus/spyware check
- voedingswaardes gekeken dmv speedfan (12v = 11.73 - 11.9 & 5v = 4.95 & 3.3v = 3.22)
Mijn schijven zijn zo ingedeeld:
Totaal: 320 GB
De 2 Sata schijven:
C schijf(windows) = 7 GB
D Schijf(programma's) = 10 GB
E schijf(games) = 20 GB
F schijf(data) = 80 GB
G schijf(movies) = 100GB
En dan nog de 80GB:
H schijf(documenten) = 10gb
I schijf(mp3) = 70GB
Het vastlopen is eigenlijk alleen maar gebeurt tijdens het gamen. Dus dan wordt alleen het eerste deel van de schijf gebruikt, toch? Namelijk de C schijf (windows) en E (games).
Dus toen heb ik geprobeerd om het spel op het 2de deel van de schijf te zetten, maar nog steeds freezed het systeem.
Dus ik denk dat het aan schijf 1 ligt, die stuk is oid.
Maar nu is het feit dat ik RAID heb een probleem, ik kan er nu namelijk niet zomaar 1 hd uithalen en die terugsturen, want dan ben ik gelijk de data die op de andere schijf staat ook kwijt (toch?).
Allebei de schijven zijn trouwens nog geen 3 maanden oud...
Ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen op te schrijven.
Denken jullie ook dat het aan de HD ligt? Wil ik natuurlijk wel zeker weten voordat ik hem opstuur en waarschijnlijk dik een maand kwijt ben...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 22:34 ]