Toon posts:

Linux crasht zonder reden en hangt.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb deze vakantie Linux Mandrake 9.2 Download Version geinstalleerd. Ging wel lekker alleen soms crash hij gewoon zonder reden. De muis hangt, geen HD activiteit, alles frozen en internet heeft ook geen activiteit. (Dit kan wel van alles zijn maar ik heb echter geen ene flauw idee hoe het gebeurt.) Het gebeurt random. Dus niet wanneer ik een applicatie start of zo.

Wat ik heb geprobeerd:

- FAQ Gelezen, Forums gebrowsed... Nadda :(
- Memtest86 volledig laten runnen, 0 errors
- Door google gesearched, kon ook niet echt veel vinden

Wat ik niet heb geprobeerd:

- Aan hardware getweaked
- En andere dingen...

Tweede probleem:

Soms krijg ik een "Spurious 8259A Interrupt: IRQ7 error". Ik zie op google wel veel topics van verschillende forums maar werd er niet veel wijzer van.
Sommige zeggen dat het iets met mijn printer poort te maken heeft.

Normaal is dit niet zo'n probleem maar meestal als deze error tervoorschijn komt boot hij niet verder. Nou ja, soms wel en soms niet :S.

Ik heb ook door GoT gebrowsed maar leek wel op een unsolved problem.
Systeem specs:

http://www.tweakers.net/gallery/sys/5319

Dringend help gevraagt!

-Ethoxyethanol

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 15:46
Het is even de vraag of het systeem volledig hangt of alleen X. Zoek eens de SysRq commando's op en probeer eens of je op die manier X kan afsluiten of in ieder geval kan rebooten.

• junkbuster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 14:06

junkbuster

Try 2 Hack Me...

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 21:47:
Beste Tweakers,

Ik heb deze vakantie Linux Mandrake 9.2 Download Version geinstalleerd. Ging wel lekker alleen soms crash hij gewoon zonder reden. De muis hangt, geen HD activiteit, alles frozen en internet heeft ook geen activiteit.
...<knip>...
Soms krijg ik een "Spurious 8259A Interrupt: IRQ7 error". Ik zie op google wel veel topics van verschillende forums maar werd er niet veel wijzer van.
Sommige zeggen dat het iets met mijn printer poort te maken heeft.

Normaal is dit niet zo'n probleem maar meestal als deze error tervoorschijn komt boot hij niet verder. Nou ja, soms wel en soms niet :S.

Ik heb ook door GoT gebrowsed maar leek wel op een unsolved problem.
Systeem specs:

http://www.tweakers.net/gallery/sys/5319

Dringend help gevraagt!
Complete hangers komen niet vaak voor.
- Is je systeem normaal geconfigureerd (geen overclocking of andere rare tuning-opties)?
- Wordt het moederbord (de chipset) goed ondersteund door Mandrake?
- Idem voor je grafische kaart onder X (muis valt soms weg)?

(gezien de fouten ben ik ben geneigd te denken aan hardewareproblemen.)

Post je /var/log/dmesg eens (als 'ie bestaat, typ anders 'dmesg > logfile' in na een herstart en plaats de inhoud ergens.)? Misschien kunnen we hier wat in zien. Hetzelfde geldt voor eventuele logfiles van X, die kunnen op diverse plaatsen staan maar /var/log/XFree86.*.log is een goede kandidaat.

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ik heb ditzelfde probleem ook op een notebook gehad (HP Compaq nx9005), met ook dezelfde melding en symptomen en ik las tijdens het oplossen dat het aan USB in combinatie met PCMCIA (Yenta socket) ligt.

Jij hebt natuurlijk geen PCMCIA in die bak, maar het zou heel goed kunnen dat USB bij jou roet in het eten van een ander apparaat gooit. Ik moest irq 7 excluden in de PCMCIA config om het op te lossen, plus dat de PCMCIA drivers geladen moesten worden voor de USB modules.

Zie http://www.consultmatt.co.uk/nx9005.php

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met nforce2 chipset. probeer de kernel te updaten naar 2.4.23 (vanaf 2.4.22 werkte het bij mij al goed) en acpi/apic uit te zetten door boot parameters mee te geven of door het in de bios uit te zetten.

nforcershq.com op het linux forum van deze site zijn veel meer mensen met hetzelfde probleem :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:23
er zit een nForce chipset op dat bordje toch? Die is nog niet zo lang gesupport geloof ik. Ik weet er ook het fijne niet van omdat ik de chipset niet heb :)
Ik vond dit in de Mandrake hardware list. Misschien heb je er wat aan.

Oh, en misschien heb je hier ook wat aan.

[ Voor 15% gewijzigd door balk op 04-01-2004 23:11 . Reden: url toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Pc123 schreef op 04 januari 2004 @ 21:53:
Het is even de vraag of het systeem volledig hangt of alleen X. Zoek eens de SysRq commando's op en probeer eens of je op die manier X kan afsluiten of in ieder geval kan rebooten.
Tot nu toe heb ik alleen last van X crashes. Normaal in console mode heb ik geen crashes gemerkt.
surksum schreef op 04 januari 2004 @ 21:59:
[...]

Complete hangers komen niet vaak voor.
- Is je systeem normaal geconfigureerd (geen overclocking of andere rare tuning-opties)?
- Wordt het moederbord (de chipset) goed ondersteund door Mandrake?
- Idem voor je grafische kaart onder X (muis valt soms weg)?

(gezien de fouten ben ik ben geneigd te denken aan hardewareproblemen.)

Post je /var/log/dmesg eens (als 'ie bestaat, typ anders 'dmesg > logfile' in na een herstart en plaats de inhoud ergens.)? Misschien kunnen we hier wat in zien. Hetzelfde geldt voor eventuele logfiles van X, die kunnen op diverse plaatsen staan maar /var/log/XFree86.*.log is een goede kandidaat.
Alles staat op default. Geen overclocks, tweaks.
Op de website van Mandrake staat dat hij compatible is door een gebruiker, niet door Mandrake Team zelf.
Known Hardware.This hardware has been reported as compatible with Mandrake Linux by someone in our community of users and developers.
Ik heb geen idee over de grafische kaart. Ik moest wel zelf de grafische driver instaleren met wat geknoei. Ik kreeg best wel een paar errors in het begin zoals "Unable to compile kernel, do a ./make in #@$*(" ofzo toen ik fglrx-glc22-4.3.0-3.2.8.i586.rpm installeerde. Ik kon het niet zo goed herinneren.

Op deze forum; http://www.linuxforum.com...pic=5848&st=0&#entry29547
zei
-answer "no" to "initialise xfree dga"
-answer "yes" to use external agpgart .
En ik had het juist de omgekeerde daarvan. Kan dit misschien de probleem zijn?
Logfiles komen er aan, ik upload ze morgen op mijn fileserver.

Ik wil graag weten wat PCMCIA is en hoe ik het kan excluden? En of dat zal helpen? En hoe upgrade ik de kernel van Linux? Daar heb ik geen ervaring mee.

-Ethoxyethanol
[Edit: fglrx-glc22-4.3.0-3.2.8.i586.rpm = ATi Drivers voor mijn 9800 Pro]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 01:02 ]

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:09

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Ik heb tweemaal een situatie meegemaakt zoals jij die beschrijft: volledig bevriezen.
  • ACPI is de boosdoender, probeer het eens met de acpi=off kernelswitch.
  • Linux + Ati Radeon + Framebuffer = de boosdoender. Probeer het eens zonder framebuffer (als je die al hebt).
Succes! :)

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Pagina: 1