Toon posts:

Vragen over Netbeui

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een verslag maken over Netbeui. Maar ik heb een paar lessen gemist dus ik heb niet alle practicum kunnen doen hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Vragen:

1) a) Noteer welke soorten netwerkonderdelen Windows’95 onderscheidt.
(Kijk eventueel onder Network Neighbourhood)
b) Geef een verklaring van de uit a) genoemde onderdelen.
c) Plaats deze 4 onderdelen in de OSI-struktuur. (Illustreren!!)

2) Welke dienen in ieder geval geregeld te zijn voordat een computer bekend gemaakt
wordt op het Netbeui netwerk?? (Denk hierbij aan bekendmaking op het netwerk)

3) Het Netbeui protocol is een zogenaam 'none-routable' protocol. Wat wordt hiermee
bedoeld??

4) Is het volgens de ODI-specificaties mogelijk om IP, IPX en NETBEUI naastelkaar te draaien??

5) NETBEUI is een zogenaamd laag3 protocol, wat voor functionaliteit zou dit protocol volgens
OSI moeten hebben??

De overige vragen volgen na de opdrachten, dus dan pas maken !!

Opdrachten:

0) -Verbindt beide PC’s (spanning eraf) met een crosslink kabel.
-Start beide machines op in Windows ’95
-Verwijder in de netwerk-omgeving (indien nog aanwezig):
-client voor windows-netwerken
-netbeui protocol
-bestands- en printerdeling voor microsoft netwerken
-Start vervolgens de machine opnieuw op

1) -Maak opnieuw aan:
-protocol Netbeui
-client voor microsoftnetwerken
-bestands en printerdeling voor microsoftnetwerken

2) Vul bij de tabbladen de nodige zaken in:
-computernaam= <eigenvoornaam>
-werkgroep=<klas en groepsnummer> (bijv. ti4a3, groep 3 uit ti4)
-beschrijving= <fysieke eigenschappen van computer>
-Stel in tabblad toegangsbeheer in op share-nivo. Wat is de consequentie als dit niet gebeurt??
-In het overzichtsscherm van netwerkomgeving, zet bestands- en printerdeling aan.

3) –Zet het extern beheer op aan, hiermee kunnen anderen toegang tot deze machine krijgen.
Waar moet dit geconfigureerd worden??

4) –Nadat de wijzigingen gedaan zijn, dubbelklik op netwerk-omgeving. Is de andere computer al te zien??
Indien niet, probeer nog een aantal malen netwerk-omgeving op te starten, eventueel de machine op-
nieuw opstarten. Netwerkinstellingen controleren. etc.
- Probeer een netwerkmapping (een verwijzing naar een netwerkdrive te plaatsen) en geef deze de
naam <naam andere machine-driveletter> bijv. jan-c, als andere computer = jan en drive is c.
Koppel deze direct aan op c:\ (alleen leesrechten)
- Er dient natuurlijk nog wel het wachtwoord van die machine bekend te worden gemaakt door de
andere persoon achter de andere machine.
- Doe dit ook voor c:\telix (alle rechten)
- Maak ook een nieuwe map aan en plaats er een aantal bestanden van host (eigen) PC in.
- Verwijder de map met inhoud weer.

Omschrijf alle handelingen van vraag 4 duidelijk in het verslag!!

5) - Log opnieuw in onder een nieuwe naam, en probeer de andere server te beheren. Lukt dit??
Zo niet, wat ontbreekt er dan??

Vragen: (vervolg)

6) Is de bestands- en printerbeheer-service van microsoft een goede netwerkomgeving om
in een groot netwerk beheer te doen?? (verklaar je antwoord)

7) Als je in een kantoor-omgeving een netwerk moest opzetten, wanneer zou je wel en wanneer
zou je niet voor dit type netwerk kiezen. Betrek in je antwoord:
- kosten.
- beheer
- overzichtelijkheid
- performance

8) Bij welke handeling uit de opdrachten wordt als het ware de host pc op het netwerk bekend gemaakt??
Is er op dat moment nog bescherming tegen verminking, verwijdering van bestanden mogelijk ??
Verklaar je antwoord.

Als je een antwoord op een vraag weet reply dan ff B.V.D.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:21
M.A.W. wij moeten even jouw huiswerk doen?

Verwijderd

Ok..ff lezen..ah...ok...jaja.... :z .... :Z ...
(gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap)

8-)

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 08:31
NetBeui ZUIGT
is non routable, en valt amper te troubleshooten.
En het is van Microsoft.
Netbeui is voor newbies die een mapje willen kunnen sharen op hun thuisnetwerk.

einde opstel
(8>

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Stealth2000
  • Laatst online: 02-06 10:00
Mooi is dat, wij een beetje jou huiswerk maken. :Z

begin maar met het kijken bij www.whatis.com daar staat vast al wel het een en ander. Ook kun je ff bij microsoft kijke en bij www.helponthe.net/wown

hmm, heb ik je toch een beetje geholpen *D

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Rawzer: volgens mij weet je niet eens hoe NetBEUI werkt, anders zou je niet zeggen dat het zuigt zonder die stelling te onderbouwen.

Voor het antwoord op je vragen: lees Microsoft Network Essentials en/of let beter op op school. Geen punt om je vragen te beantwoorden hoor, maar dit vind ik echt een beetje te ver gaan. Moeten we het soms ook meteen naar je docent opsturen?

Bloed, zweet & koffie

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42
Op maandag 11 december 2000 20:42 schreef Vilenin het volgende:
Rawzer: volgens mij weet je niet eens hoe NetBEUI werkt, anders zou je niet zeggen dat het zuigt zonder die stelling te onderbouwen.

Voor het antwoord op je vragen: lees Microsoft Network Essentials en/of let beter op op school. Geen punt om je vragen te beantwoorden hoor, maar dit vind ik echt een beetje te ver gaan. Moeten we het soms ook meteen naar je docent opsturen?
Hum, volgens mij zei rawzer:
NetBeui ZUIGT
is non routable, en valt amper te troubleshooten.
Vooral dat non routable maakt het imho een minder fijn protocol.

• _JGC_
  • Laatst online: 21:56
En je kunt er niet mee pingen. Hmm, zou server down zijn, ff pingen... Stom, geen IP adres, wordt volgens mij allemaal via MAC adres gedaan van je NIC, maar dat kun je niet pingen :(

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Dit non-routable protocol is kleiner en sneller dan TCP/IP in LAN's van minder dan zo'n 15 PC's waarop voornamelijk filesharing plaatsvindt. TCP/IP kan secundair aan de netwerkkaarten gebonden worden, zodat je wél via het LAN kan internetten. NetBEUI vertraagt dit niet, omdat je LAN meestal vele malen sneller is dan je internetverbinding.

Zeker voor thuisgebruikers met een klein LAN, Windows-werkstations, één internetaansluiting en wat gedeelde mappen en printers en zo, is het aan te bevelen om NetBEUI als primaire stack aan de NIC te binden en TCP/IP als secundaire. Op deze manier verhoog je de snelheid voor filesharing, terwijl je de internetsnelheid binnen het LAN niet vertraagt.

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Oh ja, je kan NetBEUI routable maken over TCP/IP. En zelfs al was het nooit routable: dat zuigt niet als je het niet nodig hebt. Installeer TCP/IP en je kan ook je server pingen.

Ik weet het niet, maar volgens mij bestaan er heel veel verkeerde ideeën over NetBEUI. Zou dat komen omdat het van MS is?

Lees een keer een MCSE Networking Essentials voor Dummies, daar staat het ook goed in uitgelegd. (No offence hoor, dat Dummies, maar tis een stuk minder droog dan de Networking Essentials en ook goedkoper :))

Bloed, zweet & koffie

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:22
Echt weer zo'n wazige leraren opdracht... tenminste dat vind ik dan. Ik bedoel, je gebruikt gewoon NetBEUI (of niet), daar ga je toch niet van die rare vragen over stellen verder als leraar?
Als je zelf geen Windows netwerkje hoeft te implementeren dan hoef je het niet te weten, als je het wel wil (omdat je dat zelf wil, niet omdat dat moet van een leraar) dan zoek je dat al uit jezelf uit.
Net zo erg als wat ik een keer hoorde in de bus over een andere opleiding: 'Ik heb een 6 voor Excel'... :'( Ja en ik heb een 9 voor diskettes formatteren. |:(
Kheb dus niks tegen jou hoor NOMYTH, maar alleen tegen van die stomme opdrachten die ze altijd toch weer verzinnen om leerlingen maar wat te laten doen.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Heheh een 9 voor diskettes formatteren :)
Wat zou je dan fout hebben gedaan? De volumenaam verkeerd over hebben getypt van het opdrachtblaadje :+

heheheh

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

hahahhaha het wordt weer leuk op tweakers :)

• PieterJ
  • Laatst online: 11:42
Op maandag 11 december 2000 21:42 schreef Vilenin het volgende:
Oh ja, je kan NetBEUI routable maken over TCP/IP. En zelfs al was het nooit routable: dat zuigt niet als je het niet nodig hebt. Installeer TCP/IP en je kan ook je server pingen.
Hoe?
Ik weet het niet, maar volgens mij bestaan er heel veel verkeerde ideeën over NetBEUI. Zou dat komen omdat het van MS is?
Nee hoor, maar onder IPX/SPX werkte het meestal :). Ik ben niet Anti MS, maar de eerste eerste server die ik inrichte was Novell. :P
Lees een keer een MCSE Networking Essentials voor Dummies, daar staat het ook goed in uitgelegd. (No offence hoor, dat Dummies, maar tis een stuk minder droog dan de Networking Essentials en ook goedkoper :))
Zal ik doen, als ik het zie staan :+

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Hoe? Installeer TCP/IP en een router, en je kan tussen twee LAN's LANnen :)

Bloed, zweet & koffie

• Razwer
Op maandag 11 december 2000 20:42 schreef Vilenin het volgende:

Voor het antwoord op je vragen: lees Microsoft Network Essentials en/of let beter op op school.
PFF
Ik heb dat boek al een tijdje uit. Ik weet waar ik over praat (ik ben MCSE) 8-)
Dit non-routable protocol is kleiner en sneller dan TCP/IP in LAN's van minder dan zo'n 15 PC's waarop voornamelijk filesharing plaatsvindt. TCP/IP kan secundair aan de netwerkkaarten gebonden worden, zodat je wél via het LAN kan internetten. NetBEUI vertraagt dit niet, omdat je LAN meestal vele malen sneller is dan je internetverbinding.
Zeker voor thuisgebruikers met een klein LAN, Windows-werkstations, één internetaansluiting en wat gedeelde mappen en printers en zo, is het aan te bevelen om NetBEUI als primaire stack aan de NIC te binden en TCP/IP als secundaire. Op deze manier verhoog je de snelheid voor filesharing, terwijl je de internetsnelheid binnen het LAN niet vertraagt.
dat klopt, maar als je ergen geen verbinding hebt, zoek maar uit wat er fout is, je kan niet effe je server pingen of die wel goed is of je localhost om te checken of je stack wel goed geladen is. :r
netbeui routeren over tcp/ip? hmm volgens mij ben je in de war met netbios ofzo, en als het wel zo is dan zou ik een url ter info willen zien van je (graag).
Maargoed, waarom zou je een protocol over een ander protocol routeren (tunnelen?) als je beter het protocol zelf kan gebruiken dan (tcp/ip+dhcp server==ook weinig configureren).

magoed, iemand moet wel eens de wiseguy uithangen op dit forum, en in deze thread is dat dus Vilenin (wat wil je van een Rotterdammer).
(8>

Greetz, Razwer.

Verwijderd

goh...gezellig hier :)
Maar euhm, als ik per pc 2 netwerkprotocollen installeer dan neem ik aan dat die daar langzamer van wordt, en als je geen routers hebt zul je ook best wel wat collisions hebben als het een beetje druk is op je thuisnetwerkje met 3 pc's(bij mij)
Is het dus sneller als ik netbeui als standaard prot gebruik en tcp/ip ernaast(moet wel, internet) ???????????
graag een beetje duidelijkheid......ben wel geen MCSE, maar wil het toch graag begrijpen. Nu heb ik tcp/ip voor alles...

tweakers is the best

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:28
idd. Razwer heeft gelijk...
En hij heeft het wel onderbouwd door te zeggen dat het niet routable is...

Btw.. je kunt Cisco routers wel instellen dat broadcasts ed.. en ook Netbeui zooi over moet gooien... forward die zooi naar alle poorten... Ja.. ik weet het.. dat wil je niet.. maar het kan wel...

Heb ik veel problemen mee gehad... dat je in een keer zit dat er broadcasts uit een router komen.. zit je wel ff te flapperen..

Pvouput live

• Razwer
waarom een 2e protocol er bij?
als je tcp/ip hebt draaien, dan moet je dat lekker laten.
Netbeui is alleen handig als je met peer to peer alleen wat files en een (of meerdere) printer(s) deeld.
zodra je internet er bij gaat halen, of andere operating systems en/of een server based network en/of veel systemen hebt dan ga je lekker tcp/ip draaien (of ipx/spx, met microsoft proxy kan je daarmee internetten).
Netbeui is gemaakt voor "dummies" die makkelijk een netwerkje willen draaien voor de eerder genoemde onderdelen.
Netbeui is best ok, maar zwaar beperkt.
en om nou 2 protocollen naast elkaar te draaien.... is ook niet echt super.
als je iets wilt gaan doen in je netwerk of kopen voor je pc moet je je gewoon afvragen:
- wat wil ik doen met mijn systeem/netwerk
- waarom wil ik dat
- wat heb ik daar voor nodig
en ga vooral geen extra shit installeren als het niet nodig is, tenzij je voor "educatieve doeleinden" wilt gaan installeren.
alles extra is overhead. (8>

Pagina: 1