[how-to] Menu STand Alone MP3 speler (STAMP3)

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64816

Topicstarter
Hij was al eerder te zien in het kleine mods topic. Maar ik open er toch nog even een nieuw topic over omdat ik nogal wat vragen heb gekregen over de mail, en daarom zal ik hier het een en ander toelichten.

Een keuzemenu maken:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/wij-van-ulje/plaatjes/stamp3/M4100189_klein.JPG

Ik was helaas beperkt tot het gebruik van batch en tekst bestanden. Maar na een beetje puzzelen bleek het toch genoeg te zijn. want in smartie kan ik de inhoud van tekstbestanden wel uitlezen, maar dat kon ik niet voor elkaar krijgen in een batch file. Dus in plaats van de inhoud van een tekstbestand als variabelen te gebruiken bedacht ik om de naam van het bestand te gebruiken. Zo kan je in je batch file 'IF EXIST blabla.txt goto Label1' en dan in combinatie met 'REN blabla.txt bla.txt' toch nog iets van een variabele maken die je kan bewaren en uitlezen.

Nu je dus een variabele hebt kan je aan het menu beginnen. Smartie stel je in dat hij elke regel tekst uit een ander tekst bestand haalt, en dat dit venster als enige profiel #1 is. Waarom leg ik later uit.
code:
1
2
3
4
$File("C:\stampOS\MenuMeuk\menu1_regel1.txt",1)
$File("C:\stampOS\MenuMeuk\menu1_regel2.txt",1)
$File("C:\stampOS\MenuMeuk\menu1_regel3.txt",1)
$File("C:\stampOS\MenuMeuk\menu1_regel4.txt",1)

- Regel verder

Nu kunnen we in de batch bestanden aan de slag :P
Eigenlijk is het niet zoveel werk. Ik zal eerst het batch bestand om een regel verder te gaan uitleggen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
@ECHO OFF

IF EXIST menu1_cursor_winamp.txt goto radio
IF EXIST menu1_cursor_radio.txt goto kazaa
IF EXIST menu1_cursor_kazaa.txt goto sysinfo
IF EXIST menu1_cursor_sysinfo.txt goto winamp

..knip..

:winamp

echo STAMP3 Menu:> menu1_regel1.txt
echo - WinAmp -> menu1_regel2.txt
echo   Radio...> menu1_regel3.txt
echo   KaZaA> menu1_regel4.txt

ren menu1_cursor_sysinfo.txt menu1_cursor_winamp.txt
goto einde
REM ---------------------------------------------1-Radio
:radio

echo - Radio... -> menu1_regel2.txt
echo   KaZaA> menu1_regel3.txt
echo   Systeem...> menu1_regel4.txt

ren menu1_cursor_winamp.txt menu1_cursor_radio.txt
goto einde
REM ---------------------------------------------1-KaZaA
:kazaa

echo - KaZaA -> menu1_regel2.txt
echo   Systeem...> menu1_regel3.txt
echo   WinAmp> menu1_regel4.txt

ren menu1_cursor_radio.txt menu1_cursor_kazaa.txt
goto einde
REM -------------------------------------------1-SysInfo
:sysinfo

echo - Systeem... -> menu1_regel2.txt
echo   WinAmp> menu1_regel3.txt
echo   Radio...> menu1_regel4.txt

ren menu1_cursor_kazaa.txt menu1_cursor_sysinfo.txt
goto einde

..knip..

:einde

De code spreekt eigenlijk voorzich.
1) Er wordt gekeken waar de cursor is (dmv de variabele == naam van een tekstbestand)
2) Het programma wordt dan naar het volgende label gestuurd
3) De nieuwe tekst wordt dan in de tekstbestanden opgeslagen die ook in Smartie staan.

En het menu is een regel verder. Als je dit snapt moet een regel terug ook niet zo'n probleem zijn.
Voor de snelheid moet je natuurlijk alle Remarks en loze regels weghalen.

- Execute

Nu moet er nog een batch file komen die het vogende menu te voorschijn tovert als er op 'ok' op de afstandsbediening wordt gedrukt.
Het begin is weer zo'n beetje hetzelfde als regel 3 t/m 6 in de code hierboven. Als je dan bv een menu 'dieper' wilt (zoals in mijn batch bestanden bij radio en systeem) dan ziet de code bij het label er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
:radio
echo Stem af op:> menu1_regel1.txt
echo - KinkFM -> menu1_regel2.txt
echo   Antiracist Radio> menu1_regel3.txt
echo   Davlink.com> menu1_regel4.txt
ren menu1_cursor_radio.txt menu2_cursor_zender1.txt
goto einde

Je ziet dus dat op de bij het renamen de naam van het tekstbestand veranderd, en de nieuwe naam moet je dan natuurlijk weer toevoegen bij de batch file voor regel verder, en terug.

Als je nu geen menu verder gaat, maar bv winamp op wilt starten ziet het er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
:winamp

cd\
cd C:\WINDOWS\Desktop\programmas\Winamp;
winamp
cd\
cd C:\stampOS\MenuMeuk\;

echo 2>profiel.txt
ren menu1_cursor_winamp.txt winamp.txt

goto einde

Eerst wordt winamp opgestart (en gaat gelijk liedjes afspelen met de resumer plugin. Zie onderaan), daarna wordt nummer 2 in profiel.txt gezet. Dit bestand wordt uitgelezen bij Smartie (bij de actions tab). Het bestand stond namelijk al op 1 voor het menu venter in Smartie. En nu moet je bij profiel #2 natuurlijk iets leuks hebben staan dat het eea weergeeft van je liedjes. Hetzelfde idee kan je natuurlijk gebruiken voor HD info etc.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/wij-van-ulje/plaatjes/stamp3/M4100194_klein.JPG Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/wij-van-ulje/plaatjes/stamp3/M4100197_klein.JPG

- Cancel

Ik hoop dat je onderhand door hebt hoe het werkt. Dus ik zal er kort over zijn. Bij cancel moet je gewoon de naam van het tekstbestand die je als variabele gebruikt terug renamen naar de begin naam. en dan de menu regels in de tekst bestanden zetten zoals die in het begin moeten zijn.
De programma's afsluiten die je dan hebt geopent (winamp, WMP ed.) hoef je je nog niet druk over te maken. Want die kan je makkelijk afsluiten met Girder.

Dan moet je er dus voor zorgen dat je met 4 batch bestanden het hele menu door kan bladeren en alles op kan starten. Als dat allemaal goed werkt kan je zo invoegen bij Girder. Hoe dat programma werkt ga ik allemaal niet uitleggen; daar heeft de site zelf een mooie faq's voor ;).

Tips :)
+ Verder raad ik AlbumList aan voor winamp. Als je Girder dan goed insteld kan je met 1 druk op de knop van Artiest wisselen.
+ Download de spectrum analyzer voor winamp (zie onderaan) en stel Girder dan in dat als de SA aan moet:
Smartie wordt afgesloten | Tekst "Spectrum Analyzer wordt geladen" op het scherm tonen met DosPrint (onderaan) | Ctrl+Shift+K naar winamp sturen
en andersom voor uitzetten.
+ Zorg dat je Shuffle en Repeat zichtbaar zijn op je LCD. Door bv in shuffle.txt de letter S te zetten en die op je winamp venster van smartie te zetten. En die dan dmv 1 batch bestand (die je in girder koppelt aan de shuffle knop) kan wisselen van inhoud. Dus van "S" naar "" en andersom.

Software

Dit zijn de programma's die ik gebruik:
Smartie 5.1
Winamp v2.79
AlbumList
Resumer
Winamp LCD plugin
DOSprint
Girder
Girder plugin voor IR module (Meer over IR Module)

Door mij gemaakte Batch- en tekstbestanden:
Klik

Aanvulligen, opmerkingen, vernieuwende ideëen; ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Wat lief dat je dit gedaan heb O+ ;)
Wat voor pc heb je eigenlijk nodig om goed mp3's te luisteren en radio via inet.
Thnx man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93730

Hoi L.MO,

Mooi om de volledige versie te zien van je verhaal. Ik ben natuurlijk nog meer wezen zoeken en toen kwam ik dit draadje tegen:

http://gathering.tweakers...ssages/254967///win2k,lcd

Dit draadje gaat over een plug-in voor winamp die ook een menu maakt en waarmee aardig te werken valt.
Ik krijg denk ik pas over een weekje mijn lcd binnen, maar softwarematig ziet het er in ieder geval goed uit,, en nu maar hopen dat hij mijn lcd hardwarematig ondersteund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-03 16:56

BJD

Mister I schreef op 05 januari 2004 @ 15:01:
Wat lief dat je dit gedaan heb O+ ;)
Wat voor pc heb je eigenlijk nodig om goed mp3's te luisteren en radio via inet.
Thnx man
Een Pentium 1 v.a. 133Mhz kan je al als mp3 speler gebruiken. (win95)
Ik d8 dat hij in het kleine mods topic ook had verteld wat voor`n pc hij had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

BJD schreef op 05 januari 2004 @ 15:42:
[...]

Een Pentium 1 v.a. 133Mhz kan je al als mp3 speler gebruiken. (win95)
Ik d8 dat hij in het kleine mods topic ook had verteld wat voor`n pc hij had.
Ok, oh daar heb ik dan overheen gelezen. Ik denk vraag het nog ff, want vroeger met p1 166MHZ die had er wel moeite mee. Het speelde vloeiend af, maar je moest niet veel meer gaan doen. Maar het wordt bij mij toch puur zo'n bak.
Radio via internet moet ook wel lukken dan?
Hij had voor zijn pc trouwens een p2 266 Mhz gebruikt dus dat moest langzamer kunnen

[ Voor 9% gewijzigd door Mister I op 05-01-2004 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 09:58
ik heb een 266 met win 98 en als ik inet radio @ 192 kbs luister, heeft ie problemen met afspelen (af en toe buffer laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 93730 schreef op 05 januari 2004 @ 15:39:
Hoi L.MO,

Mooi om de volledige versie te zien van je verhaal. Ik ben natuurlijk nog meer wezen zoeken en toen kwam ik dit draadje tegen:

http://gathering.tweakers...ssages/254967///win2k,lcd
Wha?!
naja, lol :)
ziet er wel leuk uit, denk ook wel sneller enzo. Ik ga die plugin eerst even testen, maar die playlist :9~ Als het makkelijk in te voegen is in wat ik al heb ga ik dat denk ik wel doen, maar anders ben ik tevreden met wat ik gemaakt heb :)

---

Net even gekeken naar die plugin. Het ziet er best wel handig uit, alleen doet de spectrum analyzer het niet :? Maar het is verder best uigebreid. Playlist doorbladeren, AlbumList wordt ondersteund en je kan zelfs je HD doorbladeren :D Alleen wel jammer dat je niet zelf menuutjes kan maken. Ja, het kan wel in het programma, maar dan kan je alleen de functies die al in het programma zitten in een menu stoppen dat je zelf maakt volgens mij.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 64816 op 05-01-2004 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou wat nou nog het mooiste is is het volgende:

Als je een shoutcast opent, krijg je +/- 3 files in je playlist staan.
Als je deze playlist opslaat kun je via het lcd in het menu deze playlists loaden. Dus ook veel verschillende zender inladen is makkelijk.

Ik moet alleen nog even kijken hoe ik de visualisaties van Winamp op mijn lcd kan printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39280

Ik weet het ik zal wel niet goed hebben op gelet maar wat voor lcd is het eigenlijk en hoe heb je aan sluiting enz gemaakt?

en waar je een dergelijke lcd hebt gehaald bijv lokale elektro boer? en wat kost nou zo iets?

ps ben heel beniewd of ik dit ook zou kunnen maken ( beperkte elektro skills)

M_MASTER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een LCD met een standaard HD44780 controller achterop.

Voor de rest geeft de faq uitkomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En qua kosten, ik heb gisteren de overschrijvingskaart weggedaan €19,05 voor een 4*40 met amber backlight. Dat is inclusief €6,55 verzendkosten. You do the math.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Hartelijk dank voor die HowTo,
ik had al de bestanden ;) , maar er echt uit komen deed ik niet.
Dit is heel duidelijk zo, nu kan ik weer verder proberen :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi,

Nu we toch in de trend van LCD schermpjes bezig zijn en ik "toevallig" vandaag wat componentjes voor de schakeling ben gaan halen wil ik vragen of een elektricien's oog even naar deze schakelingen wil kijken. :P

Ik vond namelijk op internet het volgende schema:

http://members.lycos.nl/theresialyceum/lm4034.jpg

Maar omdat ik mijn zaakje op een printje wil solderen heb ik deze schakeling in paint "nagebouwd" zodat ik makkelijker kan werken en kan kijken waar wat moet komen. Daar is het volgende schema uit gerold:

http://members.lycos.nl/t...oor%20op%20printplaat.JPG

Zou iemand met wat kennis please deze schema's met elkaar willen vergelijken om te zien of ze wel identiek zijn omdat ik dit soort werk niet vaak doen :+ en ik dus wel zeker van mijn zaak wil zijn. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dan wel geen elektricien ogen, maar als ik de lijntjes zo volg lijkt me het in orde.
(voor een >= 4*40 dan, he?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog meer mensen aanwezig die me kunnen helpen met het vergelijken van deze twee schema's!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:31

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Hmmm ik gebruikte wel vaker die DOS player met een TSR zodat deze ook menu's deed die je zelf kon maken.

MPXplay was dit geloof ik met frontend TSR. Je kon via het menu dos commando's uit laten voeren, zo had ik een netwerk command dat alles van een share af ging copieren... :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Die plug-in voor Winamp is Super. Ook de equalizer werkt , wat ik alleen niet weet is of je het menu e.d. ook kan besturen d.m.v. die knopjes die je op je seriele poort kan aansluiten.
Heeft iemand hier ervaring mee??

[edit] typo's

[ Voor 5% gewijzigd door Mr GAmba op 07-01-2004 22:03 ]

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de search gebruikt kom je op een topic how-to winamp control geloof ik, Daar kun je knopjes maken om winamp ZELF mee te besturen.

Bij die plugin kan je ook als input (input tabblad bij configuration) geloof ik seriele joysticks gebruiken ipv of icm het heyboard. Dus je kunt hem ook via serieel controllen.

Maar om ff op mijn vraag terug te komen,

Kan iemand de twee geposte schema's vergelijken zodat ik weet dat ze identiek zijn en dus te gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Robert Valk,

Voor zover ik kan zien is het hetzelfde schema maar dan anders opgeschreven. Dus het zou zo moeten werken, maar waarom anders schrijven?? als het toch al duidelijk was ??

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil de dradenzooi beperken door hem op een printplaatje te zetten. Dan kan ik namelijk die printplaat in me case leggen en dan komt er gewoon een 18 dikke flatcale uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

**Schop**

Kan please iemand ff GOED kijken of de schema's identiek zijn, want elektronica is niet mijn sterkste kant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61271

@Robbert Valk

Er zit een klein foutje in (zie hieronder) die 100k potmeter deed niks in jouw geval
Die pijltjes zijn de sleepcontacten van de potmeter

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.j.m.bovee/schema%2520voor%2520op%2520printplaat.jpg
PS. Ik studeer Elektrotechniek

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 61271 op 09-01-2004 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jah, dat bedoelde ik wel, anders is het wel een duur weerstandje :D

Thanks!
Pagina: 1