Tiscali ADSL basis 'state down'

Pagina: 1
Acties:

• Hakkie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 17:47
Ik post deze vraag namens een vriend van mij. Hij was een tevreden Tiscali ADSL gebruiker, totdat 2 weken geleden de verbinding 'weg viel'. Hij heeft al vele malen contact gehad met Tiscali helpdesk en KPN helpdesk. Beiden zeggen dat alles in orde is. Toch heeft hij sindsdien (ja, 2 weken!!) als status in de modem 'state down'. De DSL lijnsnelheid etc. wordt correct gemeld, 1024MB down/384up dacht ik. Hij heeft de laatste KPN firmware in de 510 modem gezet. De uitgebreide diagnostics tonen dat alles OK is, behalve de IP-toewijzing. Gebruikersnaam/wachtwoord zijn in orde, bevestigd door Tiscali. Webmail login etc. gaat ook goed, vanaf mij Demon verbinding 8) . Mijn vriend wordt nu gezegd dat de modem kaduuk is. Lijkt me sterk, gezien de juiste status van de ADSL-lijn.

Ik heb gezocht in het forum op 'state down' en kwam daar regelmatig meldingen tegen over een gebrek aan IP-adressen bij Tiscali in de betrokken omgeving. In dit geval gaat het om postcode 9686 NL. Is hier iemand op dit forum aanwezig die hem verder kan helpen? Hij wordt nu van het kastje naar de muur gestuurd en komt geen steek verder.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Is sinds het wegvallen van de verbinding geen enkel contact met internet meer mogelijk geweest?
Om wat voor een modem gaat het precies (zal wel Speedtouch zijn)?
Heeft hij voor of na de verbindingsproblemen de firmware geupdate?

[ Voor 18% gewijzigd door pven op 04-01-2004 21:28 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• BrZ
  • Laatst online: 16-05 01:30

BrZ

Ik heb gezocht in het forum op 'state down' en kwam daar regelmatig meldingen tegen over een gebrek aan IP-adressen bij Tiscali in de betrokken omgeving. In dit geval gaat het om postcode 9686 NL.
Dat slaat iig nergens op. Bij het KPN netwerk gaat het zelfs om vaste IP adressen, als het ooit gewerkt heeft dan kan het eigenlijk al helemaal niet gebeuren dat zo'n IP 'verdwijnt'.

• Hakkie
@pven: sinds wegvallen is er idd geen internet meer mogelijk geweest. Firmware upgrade is gedaan nadat problemen zijn begonnen. Alle andere opties/mogelijkheden hadden niks opgeleverd. Het gaat om Speedtouch 510 ISDN.

@brz: 't loopt via KPN, dus dan zou IP-adres geen probleem kunnen zijn? Het @-ledje blijft groen/oranje knipperen. Is er een manier om te kijken of het toch een account probleem oid is? Of zou het tóch een hardware modem probleem kunnen zijn? Ik kan me haast niet voorstellen dat de modem goed draait, op het accepteren/vragen van een IP-adres na.

Alle tips zijn welkom!

• BrZ

BrZ

Als het ledje groen/oranje knippert gaat het bij het inloggen fout. Dit kan een username/password problem zijn, maar het zou ook een probleem met de IP-toewijzing kunnen zijn. Alleen is dat nogal vreemd omdat het al gewerkt heeft. Log je wel in met @tiscali.nl achter de username?

Je kan trouwens makkelijk testen of het probleem bij Tiscali of KPN ligt: probeer in te loggen met de testlogin van KPN (ben 'm alleen even kwijt, even opzoeken) en kijk of het daarmee wel lukt :)

[edit]
Yosemite schreef op 28 november 2003 @ 00:25:
Je zou eens kunnen proberen of je met de nieuwe ADSL Test account van KPN wel een goede verbinding krijgt.

Je kan dan inloggen met willekeurigegebruikersnaam@adsltest en een willekeurig wachtwoord. Via de testaccount kan je alleen op www.kpn.com komen, maar als dat wel werkt dan zit het probleem zeer waarschijnlijk bij je provider.

Als het met de testaccount ook niet werkt dan zit het probleem bij KPN of in jouw eigen configuratie.

[ Voor 38% gewijzigd door BrZ op 04-01-2004 22:24 ]

Verwijderd

Heej, je software is niet goed in je router. waarschijnlijk heb je de verkeerde software geinstalleerd:

hier heb je de goede:

http://www.kpnadsl.nl/support/downloads-st510R42-isdn.html

mzzls

• Hakkie
De KPN testlogin hebben we ook geprobeerd, helaas zonder succes. Ook dan knippert het @-ledje groen/oranje. De KPN helpdesk is hiervan op de hoogte en stuurde mijn vriend naar Tiscali helpdesk. Als de KPN testlogin niet werkt zou het probleem dus bij KPN liggen. Maar welk probleem is er dan in zo'n geval?

We gaan ook de NAT-manager firmware eens proberen.

Dank allemaal. Blijf suggesties sturen...!! _/-\o_

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
HaJeeEs schreef op 04 januari 2004 @ 22:44:
De KPN testlogin hebben we ook geprobeerd, helaas zonder succes. Ook dan knippert het @-ledje groen/oranje. De KPN helpdesk is hiervan op de hoogte en stuurde mijn vriend naar Tiscali helpdesk. Als de KPN testlogin niet werkt zou het probleem dus bij KPN liggen. Maar welk probleem is er dan in zo'n geval?

We gaan ook de NAT-manager firmware eens proberen.

Dank allemaal. Blijf suggesties sturen...!! _/-\o_
Dit is echt heel naar voor deze persoon. Dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Ik zou het niet weten eigenlijk (heb zelf Cistron).

Maar wat mij opvalt is dat jij als vriend het hier post doordat hij er niet uitkomt met zijn isp noch met kpn. En dus blijkbaar een product afneemt wat door een nog onduidelijke reden niet functioneerd.

Dit zegt mij iets over wat voor dienst er weer geleverd wordt. Je ziet het gewoon te-vaak tegenwoordig. Als het werkt is het bij veel isp's prima. Maar als het mis is merk je de verschillen als klant.... :(

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nah, dat komt omdat tiscali geen gebruik maakt van de kpn helpdesk en ze zelf alle calls moeten aannemen, dus je hebt maar een aanspreekpunt en dat is tiscali. Alleen voor de "eigen" kpn providers (hccnet, planet, hetnet en xs4all) kan je de kpn adsl installatiehelpdesk bellen om storingen door te geven, bij de overigen (wanadoo, zonnet, tiscali) moet je de ISP bellen en zij geven de storing door naar de goede afdeling (of lossen hem telefonisch op).
Ik zou het niet weten eigenlijk (heb zelf Cistron).
Achja, zelfs cistron, demon en zelfs mensen die zakelijk adsl van BByond hebben worden van het kastje naar de muur gestuurd hoor. Helpdesks hebben soms zoiets van "het ligt nu aan de kpn, ga daar maar klagen"... En dan kom je dus bij de kpn waar je geen klant van bent om te zeggen dat je bbnet verbinding het niet meer doet. Dat is dus onzin, je bent maar klant van één bedrijf en wat de oorzaak is moet er niet toe doen, zij moeten de storing oplossen, desnoods door zelf met kpn te regelen dat het gefixt wordt. Je moet je als klant nooit af laten schepen daarmee.

Ontopic
Maar welk probleem is er dan in zo'n geval?
Kan vanalles zijn. Reset je modem is (pagina 46 handleiding) en stel hem eens opnieuw in met de kpn cd en probeer de testlogin dan eens? Kijk eens of je lijn wel pakketjes verstuurt en ontvangt? Das ongeveer alles wat je kan proberen. Anders moet de helpdesk dit gewoon bij de storingsdienst melden.

[ Voor 58% gewijzigd door JvS op 05-01-2004 00:01 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
JvS schreef op 04 januari 2004 @ 23:57:
[...]
Achja, zelfs cistron, demon en zelfs mensen die zakelijk adsl van BByond hebben worden van het kastje naar de muur gestuurd hoor. Helpdesks hebben soms zoiets van "het ligt nu aan de kpn, ga daar maar klagen"... En dan kom je dus bij de kpn waar je geen klant van bent om te zeggen dat je bbnet verbinding het niet meer doet. Dat is dus onzin, je bent maar klant van één bedrijf en wat de oorzaak is moet er niet toe doen, zij moeten de storing oplossen, desnoods door zelf met kpn te regelen dat het gefixt wordt. Je moet je als klant nooit af laten schepen daarmee.
Waar de oorzaak ook ligt, ik vind dat tiscali zijn aanspreekpunt hem moet helpen. En dat er een soort 'ik ben ten einderaad' thread komt .... tja ....

Door de prijzen oorlogen lings en rechts krijg je super cheapo abbo's overal. En alle hollanders massaal naar de goedkoopste .. en dan als het niet werkt massaal hier topics openen?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• BrZ

BrZ

Wil ik even JvS aanvullen: Als het nog nooit gewerkt heeft (en je dus met de eerste keer aansluiten bezig bent) kan je wel KPN bellen ;)

Ik bedoelde trouwens met bij wie het probleem ligt meer de technische kant, niet wie het moet oplossen ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

BrZ schreef op 05 januari 2004 @ 00:13:
Wil ik even JvS aanvullen: Als het nog nooit gewerkt heeft (en je dus met de eerste keer aansluiten bezig bent) kan je wel KPN bellen ;)
Ja, eigenlijk een domme regel. Doe dan OF één helpdesk van kpn waar je altijd voor adsl problemen heen kan bellen, of helemaal geen helpdesk van kpn, maar niet twee partijen waarbij de "het heeft gewerkt" een scheidslijn is :o. Maarja, dat is nu eenmaal niet zo :P. En aan de andere kant is installatiehulp en vragen over kabeltjes voor alle adsl providers hetzelfde, dus is het makkelijk als een helpdesk daar dingen over weet, terwijl een andere weer meer van outlook enzo weet.

Tiscali kan dit dus gewoon naar kpn doorspelen, plain and simple. Het KAN de modem zijn, maar het kan net zo goed de lijn zijn die problemen geeft...

[ Voor 79% gewijzigd door JvS op 05-01-2004 00:18 ]

• woutur
  • Laatst online: 15-05 19:46

woutur

Klauwtjes uit!

Ik zou even adviseren de search te gebruiken en zoeken naar Noise Margin.
Dan kan je wat test waarden uitlezen van je modem over je lijn waar je misschien wat mee kan (ethernet modem alleen geloof ik).

Hints:
telnet 10.0.0.138
td
prompt
Noteer modem string (00-09-xx enz)
http://www.weethet.nl/dutch/adsl_alcatel_calculator.php voor je modem password. Commando's achtereenvolgend:
td
prompt
(admin password)
golden
operational_data

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Hakkie
Zoals gezegd heeft het al gewerkt, het gaat dus niet om een eerste activering of zo. Ook betreft het hier geen cheapo abonnement, het gaat om de Tiscal Basis (heet ie nu nog zo?) van €49,95 per maand.
Ik blijf het raar vinden dat de lijn-status OK is, maar goed. Dan toch maar een ander modem zien te regelen en hopen dat het dan opgelost is. Benieuwd hoe lang dat weer gaat duren... :'(

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is helemaal niet zeker dat de modem dit veroorzaakt! Het kan ook zijn dat je geen data terug ontvangt van de centrale. Kijk op je modempagina bij status en bij "bytes (read)", dat moet oplopen, doet het dat niet, dan is het bijvoorbeeld een adsl probleem, maar het kan ook iets anders zijn. Pas als dat allemaal nagekeken is, kan iemand zeggen "het ligt aan de modem". Een helpdeskmedewerker kan dat helemaal niet consluderen.

Maar ook al is het dat, dan is het toch alsnog wel een gevalletje garantie en krijg je gewoon een nieuwe toch?

• Hakkie
Het is idd een gevalletje garantie. Ik vrees alleen dat het weer lang gaat duren voordat een ander modem geprobeerd kan worden.
Ik kan nu even niet kijken, maar als ik het me goed herinner verhogen zowel de send als receive counters. En dan zou het weer géén KPN probleem zijn. Modem is al diverse malen naar factory default teruggezet en opnieuw geconfigureerd. Ook met telefonische instructie van een Tiscali medewerker. De kans dat het om een foutieve instelling gaat lijkt me dus ook erg klein. Maar goed, ik sta ondertussen nergens meer raar van te kijken... :?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dan nog moet dit door de kpn storingsdiens onderzocht worden. Of het de modem is of de lijn, beide worden door de kpn storingsdienst geregeld en voor dit probleem kan tiscali gewoon een melding maken.. Het kan namelijk ook nog iets anders in de lijn zijn.

Pagina: 1