Toon posts:

[RAID + IDE HD's] Werken niet simultaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals het TT al aangeeft werken mijn IDE harde schijven en RAID schijven niet samen.

Heb 2 maxtors aan mijn onboard RAID controller hangen (ASUS p4b533-e) en nog 1 aan een IDE kanaal. Maar zodra ik ze allebei aansluit en de pc boot gaat hij direct naar mijn IDE Hd waar hij dan ook vanaf gaat booten. Maar als ik in het BIOS mijn RAID meer prioriteit wil geven herkent hij mijn onboard raid controller dus niet.

Ik wil gewoon bereiken dat ik vanaf mijn RAID schijven (striping) kan werken en de IDe schijf moet dan als extra opslagruimte dienen.

Heeft iemand ervaringen met dit probleem? Zijn er oplossingen bekend?

/me heeft als ge-googled en de search gebruikt zonder resultaat

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik vind het een beetje een raar verhaal.
Als je in je bios je boot sequence zo zet dat ie van je Raid moet booten lijkt me dat genoeg.

Maar staat er een OS op die IDE schijf dat ie ervan boot ofzo?

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 20:28

DkF

BIOS up- of downgrade al een geprobeerd?

Je kan ook altijd Asus nog eens mailen natuurlijk...

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:31

Shuriken

Life is all about priorities

Kan je in de BIOS de boot sequence niet veranderen?

Een raidkaart word normaal als scsi gezien. Dus als je HDD-1 lager zet als SCSI dan moet het goed gaan volgens mij.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
gewoon de hdd even uitzetten in de bios (die gewone) windows gaat de hdd dan wel herkennen en kan je hem alsnog gebruiken voor opslag

* Zwelgje doet dat ook op zijn systeem met zowel scsi als ide, ding wil altijd van ide booten.. oplossing: ide in bios uit..

A wise man's life is based around fuck you

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 20:28

DkF

Shuriken schreef op 04 januari 2004 @ 21:06:
Kan je in de BIOS de boot sequence niet veranderen?

Een raidkaart word normaal als scsi gezien. Dus als je HDD-1 lager zet als SCSI dan moet het goed gaan volgens mij.
Ik denkt dat hij dat bedoelt met:
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 20:50:
Maar als ik in het BIOS mijn RAID meer prioriteit wil geven herkent hij mijn onboard raid controller dus niet.
;)

• junkbuster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 14:06

junkbuster

Try 2 Hack Me...

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 20:50:...knip...
Heb 2 maxtors aan mijn onboard RAID controller hangen (ASUS p4b533-e) en nog 1 aan een IDE kanaal. Maar zodra ik ze allebei aansluit en de pc boot gaat hij direct naar mijn IDE Hd waar hij dan ook vanaf gaat booten. Maar als ik in het BIOS mijn RAID meer prioriteit wil geven herkent hij mijn onboard raid controller dus niet.

Ik wil gewoon bereiken dat ik vanaf mijn RAID schijven (striping) kan werken en de IDe schijf moet dan als extra opslagruimte dienen.

Heeft iemand ervaringen met dit probleem? Zijn er oplossingen bekend?
Heb je al wel een (Windows) OS-installatie op je RAID-set uitgevoerd? Als er nog niets op de RAID-disk is geinstalleerd, dan zal de compu uiteraard ook geen operating system vinden en valt 'ie waarschijnlijk terug naar de IDE-disk.

[ Voor 6% gewijzigd door junkbuster op 04-01-2004 21:13 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eerst eens in de FAQ van dit subforum onder het kopje "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" en dan weer onder Bootvolgorde B) Wellicht moet je dus even partities deactiveren.

Uiteraard moet de OS/MBR ook op de RAID array aanwezig zijn :)

• Point-blanK501
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 21:00
sjuk schreef op 04 januari 2004 @ 21:03:

Maar staat er een OS op die IDE schijf dat ie ervan boot ofzo?
Ik heb ongeveer dezelfde setup in gebruik. De bootsequence staat verkeerd in het bios, maar dat maakt niets uit. Er staat toch geen OS op die schijf.
heb zelf geen zin om het aan te passen ;) Start dus netjes van de raid.

Verwijderd

Topicstarter
Staan wel wat nuttige reacties tussen _/-\o_

Grootste probleem is gewoon dat de IDE schijven wel herkent worden en RAID niet (in het BIOS) Neem aan dat een flash van de bios voldoende is. En anders maar even een mailtje naar ASUS ;0

Verwijderd

Ik had ditzelfde probleem ook met mijn Epox 4BEAR (hpt372) zoalng ik al mijn schijven gewoon op de raid controller had zitten starte hij gewoon op van raid, zodra ik ook maar 1 schijf op de normale ide controller zette wilde hij niet meer van raid opstarten.

Toen toch maar windows op me normale ide controller geinstalleerd, tot mijn verbazing ging het uitpakken van grote bestanden veel sneller nadat windows niet meer op de raid was geinstalleerd, komt er dus op neer dat het geen zin heft om windows op een stripe te installeren.

uitpakken van 93x 50mb op raid0 (striping) duurt maar 1 minuut 30 seconden.
uitpakken van 93x 50mb op raid0 (striping + windows) duurde 8 minuten :(

dus mijn aanraden is dat als je dan raid0 wilt, installeer er geen windows op dat vertraagt het hele zooitje.

Ik heb sinds kort een Epox 4PCA3+ met een hpt374 dus 4 aansluitingen (8 schijven max op raid controller) en dit is helemaal geweldig, en draai nu dubbel raid0 (2x80gb seagate @ raid0 en 2x80gb maxtor @ raid0) dit gaat echt als de brandweer en doe nu gemiddeld 1 minuut over 93x 50mb uitpakken .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

*uitpakken doe ik met de laatste winrar (betaxxx oid)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 02:04:
Grootste probleem is gewoon dat de IDE schijven wel herkent worden en RAID niet (in het BIOS) Neem aan dat een flash van de bios voldoende is. En anders maar even een mailtje naar ASUS ;0
Ik weet niet welke BIOS je hier bedoelt met "BIOS". In ieder geval detecteert de BIOS van het mobo (die je dus eerst op het scherm tegenkomt) alleen de IDE apparaten die aan de southbridge hangen. Daarna volgt een tweede BIOS-scherm, dat is de RAID-BIOS en daarin zouden de schijven die aan de RAID controller hangen weergeven worden :)
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 02:15:
dus mijn aanraden is dat als je dan raid0 wilt, installeer er geen windows op dat vertraagt het hele zooitje.
- of neem extra RAM en/of zet de swapfile ergens anders ;)

[ Voor 54% gewijzigd door BalusC op 05-01-2004 07:02 ]

Verwijderd

BalusC schreef op 05 januari 2004 @ 06:59:
Ik heb 2Gb geheugen en als ik swapfile helemaal uitzet duurt het een eeuw voordat windowsxp opstart, swapfile heb ik nu zelf een waarde gegeven van 2048mb.

In theorie zou windows sneller moeten werken als je zoeel geheugen hebt en je swapfile uitzet........

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb zelf ook 2 gig RAM en swap staat gewoon op 1MB, scheelt schijfruimte ;)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 januari 2004 @ 06:59:
[...]
Ik weet niet welke BIOS je hier bedoelt met "BIOS". In ieder geval detecteert de BIOS van het mobo (die je dus eerst op het scherm tegenkomt) alleen de IDE apparaten die aan de southbridge hangen. Daarna volgt een tweede BIOS-scherm, dat is de RAID-BIOS en daarin zouden de schijven die aan de RAID controller hangen weergeven worden :)
[...]
Juist na de normale BIOS verschijnt het RAID control tooltje die standaard op het mobo ingebakken zit. Maar punt is dat ik 2 harde schijven aan mijn RAID heb hangen en er nog 1 aan een IDE channel. En dat werkt vreemd genoeg niet samen.
Wat nou als ik die schijf die nu op IDE zit aan de RAID controller gooi.. kan die dan fungeren als eigen station onafhankelijk van die 2 HD's die met elkaar een het stripen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Heb het advies van zwelgje maar opgevolgt.. met succes. Denk dat het probleem met een BIOS update ook op te lossen was. Maar bedankt _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Oke volgende probleem.. de schijf word herkend.. maar gaat ontiegelijk traag. DMA KAN uitstaan maar dat weet ik niet zeker aangezien ik daar geen informatie in windows kan krijgen. In het BIOS kan ik het niet aanpassen omdat de HD uitgeschakeld moet staan.. anders kunnen mijn RAID schijven niet booten. Iemand een ID hoe dit komt ? :(

• dnz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-02 12:33

dnz

;) ...ms?...

*-----

Pagina: 1