Toon posts:

Voedingstekker gesmolten, mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi!

Aantal dagen geledan begon het allemaal met strepen door me scherm en dvd spelers die weg vielen. D8 ik dat het me vga was maar die deed het prima in andere pc's. Op een gegeven moment deed me toetsenbord het ook niet meer! en een pci vga kaart werkte nog net.

Dus ik denk barst! ik ga een nieuwe mobo halen... Wil ik die voeding kabel uit me mobo halen, zat dat ding vast gesmolten! Na veel gepiel met de schroevendraaier was hij eraf en de volgende pinnetjes waren gesmolten als je op het moederbord kijkt:
oooxoooooo
ooooooooxx
---

o= nog goed
x is gesmolten
en --- is dat uitsteekseltje

Ik kon gewoon nog wel computeren aleen funtioneerde me pc niet meer goed, weet iemand wat die pinnetjes inhouden? en wat het heeft kunnen zijn?
Ook zou ik graag willen weten of het nou echt nodig is om een nieuwe mobo en voeding te kopen( pinnetjes op plug van de voeding zijn ook kapot...)

Alvast bedankt!

het is ook toevallig dat bijna alle rode draden in die plug kortsluiting hebben gehad...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 20:09 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:49

Shunt

Boe

welke kleur kabels zaten er aan daar kunnen wij meer mee ;)

mare over wat voor pc hebben we het hier
een P3 500 mhz
of een P4 3.2
of mschien wel een dual amd mp 2800
iets meer info zou wel leuk zijn dan kunnen wij ook wat beter helpen

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
over die draden staat in het begin verhaaltje en de specs zijn:

gigabyte ga-7vax
amd xp 2000+
768 mb 333 mhz
gforce 3 ti200 64 mb (was wel overgeklocked toen het hele feest begon)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen "ding is klar om tegen (mijn) muur getimmerd te worden".
de +3.3, -12 en een van je ground pinnen is doorgebrand. Ik denk niet meer dat dat te fixen is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw voeding is overbelast. Jouw systeem vergt meer dan je voeding kan leveren. Hoeveel watt is jouw voeding? Dan neem je alvast een nieuwe met een hoger wattage :)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 04 januari 2004 @ 20:39:
Ik zou zeggen "ding is klar om tegen (mijn) muur getimmerd te worden".
de +3.3, -12 en een van je ground pinnen is doorgebrand. Ik denk niet meer dat dat te fixen is.
het zijn allemaal rode draden die op het zelfde punt bij elkaar komen op de chip in de voeding. En kan je iets duidelijker zijn want ik ben een beetje elektron00b.
alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 04 januari 2004 @ 20:49:
Jouw voeding is overbelast. Jouw systeem vergt meer dan je voeding kan leveren. Hoeveel watt is jouw voeding? Dan neem je alvast een nieuwe met een hoger wattage :)
300 watt, dat moet toch best genoeg zijn? had wel 3 drives + aantal fans en een overgeklockde vga...

dat plastic krijg ik nog wel uit die plug van me mobo en ik kan een nieuwe plug kopen voor op me voeding, maar dan is het vast nog niet opgelost...

zou ik een nieuwe mobo moeten kopen? en wat voor voeding vinden jullie dat ik meot hebben?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 20:58:
[...]

300 watt, dat moet toch best genoeg zijn? had wel 3 drives + aantal fans en een overgeklockde vga...

dat plastic krijg ik nog wel uit die plug van me mobo en ik kan een nieuwe plug kopen voor op me voeding, maar dan is het vast nog niet opgelost...

zou ik een nieuwe mobo moeten kopen? en wat voor voeding vinden jullie dat ik meot hebben?
Wat voor 300 watt voeding? een degelijke antec, of een goedkoop Q-tec prut geval?

Maar als het allemaal rode pinnen zijn dan is het allemaal +5V wat doorgefikt is.

Ik zou dus ook gewoon een nieuwe voeding halen, en dan gewoon minimaal 300 watt Antec ofzo. Die leveren ook daadwerkelijk 300 watt en zijn zeer stabiel (heb er een dual athlon XP op draaien).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou eerder een dikkere voeding nemen, da's meer toekomstgerichter :) Kan hij nog upgraden naar een Dual XP ofzo zonder de voeding mee te nemen :P

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 04-01-2004 21:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij zat standaart in een sweex carry, en sweex is wel goedkoop dus zal de voeding wel niet heel goed zijn... Ik heb wel eens eerder blauwe schermen gekregen door waarschijnlijk een onstabiel voltage.. dus ik ga wel een nieuwe voeding kopen.

Maar op me mobo zie ik niks van kortsluiting of zoiets.. wat heeft het kunnen veroorzaken want ik heb geen zin om over een week weer een nieuwe te moeten kopen..

alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BalusC schreef op 04 januari 2004 @ 21:11:
Ik zou eerder een dikkere voeding nemen, da's meer toekomstgerichter :) Kan hij nog upgraden naar een Dual XP ofzo zonder de voeding mee te nemen :P
Jij je zin :P
heb er maar minimaal 300 watt van gemaakt ;)

maar daarmee is het bakkie wel te trekken (en mijn dual houd het goed met dei 300 moet ik zeggen, nog nergens last van gehad, en er hangt redelijk wat in).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 21:13:
hij zat standaart in een sweex carry, en sweex is wel goedkoop dus zal de voeding wel niet heel goed zijn... Ik heb wel eens eerder blauwe schermen gekregen door waarschijnlijk een onstabiel voltage.. dus ik ga wel een nieuwe voeding kopen.

Maar op me mobo zie ik niks van kortsluiting of zoiets.. wat heeft het kunnen veroorzaken want ik heb geen zin om over een week weer een nieuwe te moeten kopen..

alvast bedankt!
Tja, Sweex voedingen zijnr edelijk voor systemen die niet veel stroom trekken. Heb hier een servertje met een 300 watt sweex in, terwijl het systeem nog niet eens de 100 watt zal trekken. Maar een zwaar systeem zou ik er niet aan gaan hangen.
Gezien je redelijk wat in je bak hetbt zitten zou ik dus een nieuwe voeding kopen van een degelijk merk.

Enne, als de pinnen op je mobo al doorgebrand zijn dan is het misschien verstandig om eens te gaan kijken of het plankje idd dood is. Gewoon een keertje helemaal testen. En kortsluiting kan door meerdere dingen komen, maar ik gooi het voorlopig op je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga iig ff een nieuwe voeding halen.

en ik keek net in het boekje van me mobo en zag bij die pinnen vcc staat wat waarschijnlijk 5 volt wil zeggen, maar weten jullie wat er allemaal op 5 volt draait? zodat dat mischien kan verklaren waarom me pc af en toe dingen niet deed of juist wel.

bdankt!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maar weten jullie wat er allemaal op 5 volt draait?
Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder het gedeelte "Interessante topics" ;)

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 04-01-2004 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb even een aantal oude topics doorgelezen, en zag daar mensen met maar 1 gesmolten connector, zou dat van mij dan een kettingreaxtie zijn? Eerst 4x5 volt, nadat 1 connector niet goed aansluit krijgen de andere 3 harder op hun donder en smelten daarna etc...

beetje kut dat ik me voeding al heb opengemaakt en de fan eruit heb gehaald want ik dnek dat hij het nog prima doet... aleen zijn die pinnetjes vies :s

ik ga morgen iig ff nieuwe voeding halen

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Iedereem zegt hier dat het aan de voeding ligt, maar dat klopt niet egt vind ik. Als een connector smelt betekend dat dat er teveel stroom doorheen is gegaan. Maar dat wil niet zeggen dat de voeding te weinig stroom levert maar het duid eerder op een kortsluiting op het moederbord of een overbelasting. Want als je er een sterkere voeding inzet dan zal het mobo misschien nog meer stroom gaan vragen en brand die connector nog harder door. Dus wat nicje zegt over een vieze connector lijkt mij een betere oorzaak, want als er eentje eenmaal is doorgebrand dan moet alle stroom door minder draden en worden die alleen maar nog warmer. Dus ik denk dat het aan een verroeste of vieze connector ligt of dat het mobo de connector overbelast.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
maar dan is nog de vraag of het slim is om alleen een nieuwe voeding te kopen of ook nog een nieuw moederbord. Voor het zelfde geld heb ik weer een nieuwe voeding nodig als ik hem op me oude moederbord aansluit. Maar het is meer zonde als dat ik een moederbord koop terwijl het niet nodig is.

ik ga vandaag iig ff een nieuwe voeding halen, maar als die connectors op me mobo nog steeds vies zijn kan het zo nog een keer gebeuren..

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
(jarig!)
Als je op safe speelt zou ik mobo en voeding vervangen, 1 van de 2 is niet meer goed en nu hebben beide onderdelen op de donder gekregen.

Ik zou mobo en voeding daarom dus niet meer echt vertrouwen..

Tweakers Discord

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Persoonlijk zou ik die voeding geen kans meer geven als ik zie dat er eea is doorgebrand.
Zelf zou ik dat mobo even aan een testvoeding hangen, proc, mem, video en postkaartje erin en kijken of hij het nog doet en of het ding genoeg stroom krijgt.

Maar als je het op safe wilt spelen vervang je beide

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
Mogelijk is het mobo kapot, een lichte kortsluiting waardoor die meer stroom vraagt. Maar toch, het werkte nog wel half. Mogelijk wat het contact gewoon slecht. Je bent niet de enigste. Bij mijn voeding zijn de 5 volt aansluitpunten van de ATX stekker een beetje bruin. D'r gaat best wat stroom doorheen, zeker bij m'n vroegere Epox 8rda+ plank.

IIG ligt het niet aan je voeding, het moederbord bepaald hoeveel stroom er wordt getrokken, niet de voeding. Je mobo zou je eens na kunnen kijken. Een hele nieuwe voeding kopen is wel wat zonde. Je kunt beter een kapotte ATX voeding nemen, je oude openschroeven en netjes alle draden van de ATX lossolderen, de dezelfde kleuren weer terug solderen op de print.

Ik twijfel er alleen aan of je een soldeerbout hebt, aangezien je zelf zegt een electronaab te zijn. Toch is dat wel een stukje goedkoper als een nieuwe voeding. Als je hem gaat weggooien, mail dan ff... ik heb zelf een tekort aan ATX-jes namelijk.

edit:
wat een reply's hier, dan de voeding de veroorzaker is van het doorbranden. Dit is alleen mogelijk als de voeding een drastisch hoger voltage gaat leveren, waardoor de amperage ook stijgt door het mobo, en dan gaan er dingen smelten.

Logischer is zoals er al is genoemd dat een pin slecht contact maakte, en de rest langzaam ging smeulen..

[ Voor 17% gewijzigd door pierre-oord op 05-01-2004 13:15 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zo juist een asus plankje gekocht en een nieuwe 480 watt voeding voor maar 100 euro! Beetje stom van me dat ik de voeding heb gemolt, altans.. ik heb de fan er af geknipt. Denk dat ik hem nog wel beetje goed kan maken! IK heb iig een nieuw moederbord en voeding voor me zelf en als die oude voeding met oud moederbord het nog doet verkoop ik die voor een prikkie aan me broer die nog een nieuwe pc zoekt!

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 20:06:
hoi!

Aantal dagen geledan begon het allemaal met strepen door me scherm en dvd spelers die weg vielen. D8 ik dat het me vga was maar die deed het prima in andere pc's. Op een gegeven moment deed me toetsenbord het ook niet meer! en een pci vga kaart werkte nog net.

Dus ik denk barst! ik ga een nieuwe mobo halen... Wil ik die voeding kabel uit me mobo halen, zat dat ding vast gesmolten! Na veel gepiel met de schroevendraaier was hij eraf en de volgende pinnetjes waren gesmolten als je op het moederbord kijkt:
oooxoooooo
ooooooooxx
---

o= nog goed
x is gesmolten
en --- is dat uitsteekseltje

Ik kon gewoon nog wel computeren aleen funtioneerde me pc niet meer goed, weet iemand wat die pinnetjes inhouden? en wat het heeft kunnen zijn?
Ook zou ik graag willen weten of het nou echt nodig is om een nieuwe mobo en voeding te kopen( pinnetjes op plug van de voeding zijn ook kapot...)

Alvast bedankt!

het is ook toevallig dat bijna alle rode draden in die plug kortsluiting hebben gehad...
Ik heb precies hetzelfde probleem, en moet je eens raden wat voor een mobo ik heb. Ook een gigabyte GA 7VAXP!
mmm verdacht....

www.laserextreme.nl

Pagina: 1