[VB & ADO]Controls gebruiken of niet ?!

Pagina: 1
Acties:

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik loop alweer een tijdje mee in de wereld van VB en gebruik voor databaseapplicaties eigenlijk altijd ADO. Daarnaast is het zo dat ik nooit gebruik maak van de controls. Waarom ? Weet ik eigenlijk niet goed. het is me zo aangeleerd tijdens mijn afstuderen en is toendertijd afgeraden. Dus: ADO zonder controls toepassen.

Vandaag de dag wordt aan mij dezelfde vraag gesteld door iemand die wil programmeren in VB met mijn hulp. Aangekomen in het database-gedeelte stelde hij me de vraag controls of niet. Ik heb hem eerlijk verteld wat in de eerste alinea staat, maar persoonlijk vind ik dit geen krachtige motivatie. Waarom zou iemand kiezen voor controls of juist niet ? Wat is of kan het voordeel zijn van wel/geen controls ?

Verwijderd

Volgens mij is er geen goede motivatie voor te vinden om controls te gebruiken. Wanneer je een beetje kunt programmeren heb je ze ook niet nodig. Zelf gebruik ik ze ook NOOIT (ook nog nooit gedaan zelfs!). Ik vind het er niet uit zien..... :?

• pkouwer
ik heb me er eigenlijk ook nog nooit in verdiept, maar is er een functioneel aspect wat doorslaggevend zou kunnen zijn ? Werkt de een beter dan de andere methode ?

Verwijderd

mijns inziens niet. Ik denk dat het werken met controls het je alleen een stukje gemakkelijker kunt maken doordat er direct bij het inschakelen van de controls de functies en subs door VB al zelf geschreven worden. Je hoeft ze dan alleen nog maar aan te vullen of te verbeteren daar waar nodig.

Ik daarentegen beoefen dit vak al enige tijd en houdt alle functies en subs liever zelf onder controle ;)

Voor zover ik weet komen de controls van oorsprong ook uit de RDO ontwikkeling en zijn ze gewoon in ADO overgenomen echter weinigen zullen ze denk ik gebruiken.

Gr. Richard

Verwijderd

Wat is je motivatie om controlles te gebruiken? Het is er vaak niet sneller door en gemakkelijker wil ik ook niet zeggen. Zeker niet omdat vaak controlles toch ook weer geld kosten en ze je niet altijd meer opleveren.
Ik zou het houden bij ADO, is helemaal niets mis mee.

• pkouwer
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 00:08:
Zeker niet omdat vaak controlles toch ook weer geld kosten
mijn excuus, ik bedoel eigenlijk de standaard controls, ADODC geloof ik dat die beestjes heten :)

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
Jah ik maak wel gebruik van de datagrid enzo, omdat ik eigenlijk geen zin heb om het wiel een tweede keer uit te vinden. Het heeft zowel voordelen als nadelen eigenlijk.

Verwijderd

Een reden om geen ADO controls te gebruiken is als je volledige controle wilt hebben bij het maken van bijvoorbeeld connecties naar de database. Een ADO control opent zelf zijn connectie en sluit deze wanneer hij dat wilt. Als je zuinig met je connecties wilt omgaan wil je dit niet.
Pagina: 1