OS waarbij je makkelijk harddisken kan spawnen zonder format

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een paar harde schijven (120,160 en 250) daar staat al data op, nu wil ik er 1 schijf van maken. ik wil alleen niet als ik er een nieuwe bij hang dat ik alles opnieuw moet formatteren enz. ik heb uitgezocht dat het met volumemanager moet kunnen zolang je maar basic partitions heb (is op w2k) . maar dat werkte niet omdat hij de schijven niet herkende . kan dit byv makkelijk met novell ?

tips, suggesties links of andere meuk is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 12:17

PolarWolf

Debian, of course.

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 19:44:
hallo,

ik heb een paar harde schijven (120,160 en 250) daar staat al data op, nu wil ik er 1 schijf van maken. ik wil alleen niet als ik er een nieuwe bij hang dat ik alles opnieuw moet formatteren enz. ik heb uitgezocht dat het met volumemanager moet kunnen zolang je maar basic partitions heb (is op w2k) . maar dat werkte niet omdat hij de schijven niet herkende . kan dit byv makkelijk met novell ?

tips, suggesties links of andere meuk is welkom
Moet onder Windows 200x kunnen met dynamic volumes.
Ook Novell kent het volgens mij, en uiteraard Linux.
Eigenlijk de meeste OS'en die je veel in datacenters tegenkomt.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja maar niet zonder te formatteren volgens mij , tenminste bij w2k

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 19:48 . Reden: meuk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
voor NetWare heb je 'servermagic' (letop product wordt niet meer gemaakt) die kan idd wat jij wilt

* Zwelgje heeft onlangs nog een NetWare omgeving op die manier 'geresized' 8)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

UNIX werkt met een root ('/') waarin je andere filesystems mount. Waar die filesystems op staan en op welke manier je ze geformat hebt maakt niet uit. Dit is dus anders dan windows/DOS waar je voor elke partitie een nieuwe root krijgt ('C:', 'D:', etc.). In UNIX kun je dus een drive binnen een andere drive mounten (een hdd op /, een andere op /home bijvoorbeeld.. of voor die bofh ook nog /home/l33tadmin enzo ;)).

Zo hoef je niet te formatten als je extra drives toe wit voegen. Je moet alleen een beetje nadenken over hoe je je filesystem in gaat richten.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 04-01-2004 19:51 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 21:15

DkF

Windows Server 2003 kan in ieder geval je partities converteren zonder formatteren oid...
Ik dacht zelfs ook je boot-partitie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
DkF schreef op 04 januari 2004 @ 19:51:
Windows Server 2003 kan in ieder geval je partities converteren zonder formatteren oid...
Ik dacht zelfs ook je boot-partitie...
let wel alleen van basic>dynamic... niet omgekeerd (althans niet zonder dataverlies)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 21:15

DkF

zwelgje schreef op 04 januari 2004 @ 19:57:
[...]let wel alleen van basic>dynamic... niet omgekeerd (althans niet zonder dataverlies)
Dat klopt ja, heb je gelijk in!

Ik had niet meteen in die richting gedacht, maar dit is idd iets om je wel te realiseren voor je eraan begint...

[ Voor 21% gewijzigd door DkF op 04-01-2004 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja , had namelijk eerst dynamic disks met data erop , nu verschuif ik alles , formateer er 1 en schuif alles weer terug. het schiet niet op maar ik heb geen keus , nu laat ik ze gewoon basic en zoek ik verder naar een tool als volume manager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op 04 januari 2004 @ 19:50:
UNIX werkt met een root ('/') waarin je andere filesystems mount. Waar die filesystems op staan en op welke manier je ze geformat hebt maakt niet uit. Dit is dus anders dan windows/DOS waar je voor elke partitie een nieuwe root krijgt ('C:', 'D:', etc.). In UNIX kun je dus een drive binnen een andere drive mounten (een hdd op /, een andere op /home bijvoorbeeld.. of voor die bofh ook nog /home/l33tadmin enzo ;)).

Zo hoef je niet te formatten als je extra drives toe wit voegen. Je moet alleen een beetje nadenken over hoe je je filesystem in gaat richten.
Zoals CyBeR al melden kun je in linux aan de root / vanalles hangen. Waneer je met linux en LVM (Logical Volume Manager) gaat werken zou je ik zonder al teveel moeite een "nieuwe" schijf aan een al bestaande LVM partitie kunnen hangen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Filesystem           1M-blocks      Used Available Use% Mounted on
(df -m)
/dev/sda1                 2056       135      1921   7% /
/dev/pvgone/lvfiles      22528     13701      8827  61% /files
/dev/pvgone/lvhome        4712       150      4563   4% /home
/dev/pvgone/lvopt         1024       255       770  25% /opt
/dev/pvgone/lvsrv         1024        38       987   4% /srv
/dev/pvgone/lvusr         2048      1436       613  71% /usr
/dev/pvgone/lvvar         1024       220       805  22% /var

(fdisk -l)
 Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/sda1   *         1       262   2104483+  83  Linux
/dev/sda2           263       328    530145   82  Linux swap
/dev/sda3           329      4462  33206355   8e  Linux LVM

Dit is het file system van een server op mijn werk, je ziet dat er een pvgone volume bestaat, dit is het LVM volume. onder dit volume hangen weer lvfiles, lvhome enz, met de mountpoint die er bijhoren. Nu kun je met LVM een nieuwe schijf aan dat volume "pakken" vervolgens ontstaat er nieuwe ruimte op het pvgone volume wat je weer kunt verdelen onder de LVM partities. (helaas het ik dit nog nooit uitgeprobeerdt omdat ik nog niet in ruimte problemen kom)
Pagina: 1