Toon posts:

Dos batch file

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
heb hier 2 pc's staan allebei met dos 6.22 erop hierop draait een kassa systeem
beide zitten in een netwerk en zijn allebei benaderbaar.
nu wil ik aan het einde van de dag van beide machines een backup maken van de c-schijf.
Deze backup moet dan op de andere pc in de dir backup komen te staan , het opstarten van het batchfile moet gebeuren op pc1 en moet de backup van de vorige dag overschrijven zonder dat ik constant op ja moet drukken of ik het wel zeker weet dat ie moet overschrijven.
Kan iemand mij hiermee helpen want ik kom er niet uit heb inmiddels al een toetsenbord gesloopt van kwaadheid.
dit is de config van de pc's

pc1 (deze heet server1) 1x c-schijf (lokaal) 1x d-schijf = (c-schijf server2)

pc2 (deze heet server2) 1x c-schijf (lokaal) 1x d-schijf = (c-schijf server1)

|:(

Verwijderd

Wat voor script heb je al gemaakt?

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

dos . . . . de (goede) oude tijd ! Helaas voor mijn tijd, maar misschien dat er bij copy.exe (of hoe t progje ook mag heten) een force optie hebt? Zo heb j bij linux cp -f

| Hardcore - Terror |

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
xcopy c:\directory\*.* /s /e /y x:\backupdir

x: is dan je netwerkschijf natuurlijk

das 'for starters' je moet het even aanpassen aan je eigen smaak

EN xcopy.exe moet natuurlijk wel in je pad staan, (maar in een default dos install is dat wel het geval)

[ Voor 51% gewijzigd door Zwelgje op 04-01-2004 18:41 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 04 januari 2004 @ 18:40:
xcopy c:\directory\*.* /s /e /y x:\backupdir

x: is dan je netwerkschijf natuurlijk

das 'for starters' je moet het even aanpassen aan je eigen smaak

EN xcopy.exe moet natuurlijk wel in je pad staan, (maar in een default dos install is dat wel het geval)
en overschrijft ie dan ook het bestand van de dag ervoor ?? ,maar dit is van een bepaalde dir ,ik wilde graag de hele c-schijf backuppen aangezien dit in beide gevallen maar 200mb is .
Ben nl nu al weer 5dagen bezig met het herstellen van het kassaprogramma en wil dit dus voorkomen door de hele hd te backuppen

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 19:17:
[...]

en overschrijft ie dan ook het bestand van de dag ervoor ?? ,maar dit is van een bepaalde dir ,ik wilde graag de hele c-schijf backuppen aangezien dit in beide gevallen maar 200mb is .
Ben nl nu al weer 5dagen bezig met het herstellen van het kassaprogramma en wil dit dus voorkomen door de hele hd te backuppen
hij overschrijft alles (met die /y parameter vraagt ie niet eens of je het wil.... )

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 04 januari 2004 @ 19:23:
[...]
hij overschrijft alles (met die /y parameter vraagt ie niet eens of je het wil.... )
oke maar nu maakt ie een backup van een bepaalde directorie ,maar wil graag de hele schijf backuppen

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 20:10:
[...]

oke maar nu maakt ie een backup van een bepaalde directorie ,maar wil graag de hele schijf backuppen
xcopy c:\*.* /s /e /y x:\backupdir

dat lijkt me logisch, gewoon c:\*.* ipv. een dir

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 20:10:
[...]

ik zeg toch 'naar eigen smaak aanpassen' :?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:42
* _JGC_ zou eerder met ARJ of met pkzip aan de slag gaan overigens, dat waren de gouden tools uit die tijd, vooral ARJ.

arj a -r -jm X:\backup.arj

backupt alles in de dir waar je in staat naar x:\backup.arj

scheelt je stukken ruimte, en op een traag netwerk scheelt het je zelfs tijd.

• LionO
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
Het xcopy commando is nu netjes besproken.

Maar nu de volgende issue, hoe ga jij het systeem terug herstellen als het mis is gegaan ?
Een bootflop dat de (nieuwe) harde schijf kan formatteren (+ bootzooi installeren), het netwerk weer terug opzet en alles weer terugkopieerd mag natuurlijk niet ontbreken.

Een DOS bootflop maak je (uitgaande van een lege flop) met "format a: /s". Alle bestanden die je op die flop gebruiken moeten van de zelfde DOS-versie zijn anders kan je leuke foutmeldingen krijgen ("incorrect DOS-version")

Bestanden die daarnaast minimaal op de bootflop moeten komen:
format.com (format c: /s)
sys.com (sys c:)
fdisk.exe
xcopy.exe
msclient/netware client software (voor netwerk uiteraard)

En nog een goede tip, maak images van de flop, aangezien floppies nog wel eens sneuvelen....

[ Voor 26% gewijzigd door LionO op 04-01-2004 20:39 ]

Another Stupid N00b ! Mijn machientje(s) PC Specs
"If it ain't broken, don't sell it", me ?

Verwijderd

Topicstarter
LionO schreef op 04 januari 2004 @ 20:36:
Het xcopy commando is nu netjes besproken.

Maar nu de volgende issue, hoe ga jij het systeem terug herstellen als het mis is gegaan ?
Een bootflop dat de (nieuwe) harde schijf kan formatteren (+ bootzooi installeren), het netwerk weer terug opzet en alles weer terugkopieerd mag natuurlijk niet ontbreken.

Een DOS bootflop maak je (uitgaande van een lege flop) met "format a: /s". Alle bestanden die je op die flop gebruiken moeten van de zelfde DOS-versie zijn anders kan je leuke foutmeldingen krijgen ("incorrect DOS-version")

Bestanden die daarnaast minimaal op de bootflop moeten komen:
format.com (format c: /s)
sys.com (sys c:)
fdisk.exe
xcopy.exe
msclient/netware client software (voor netwerk uiteraard)

En nog een goede tip, maak images van de flop, aangezien floppies nog wel eens sneuvelen....
alles dubbel gebackupt nu en ook nog eens op cd lijkt me niet dat alles ineens doodgaat ,en dit alles is omdat de leverancier al na 10jaar geen support meer geeft O-)

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 16:16

Bud_s

Team Anticimex & Lock

als het zulke belangrijke data betreft, zou ik toch eens opzoek gaan naar een backup medium en software.

In V&A worden vaak leuke tapedrives aangeboden voor niet al te veel geld.
Het voordeel van een tape is dat je deze extern kunt bewaren, en kunt hergebruiken.

Je moet er niet aan denken dat ze een keer de PC's "lenen voor onbepaalde tijd"

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:42
leuk, die tapedrives in V&A. Heb een tijd geleden ook zo'n ding gekocht. Zou helemaal goed zijn. En idd, waar ik al bang voor was: heb 1 tape door dat ding gehaald, toen was ie stuk, bekend probleem bij die HP DDS3 dingen helaas.

Denk dat je met een fikker betrouwbaardere backups maakt dan met een HP tapestreamer. Onstream schijnt nog erger te zijn.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Wordt het niet eens tijd dat je gewoon ff google gebruikt? Dit is echt een script request. Op google zijn 100-en site's over batch files te vinden.

En een batch file is niets anders als iets wat je normaal typt automatisch uit te voeren. Je weet toch wel hoe je iets kan kopieren in dos, en hoe je een netwerkschijf benaderd? Gebruik anders eens de "help" functie in dos. ( dus je gaat naar de prompt, typt daar help, en drukt op enter)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 16:54

EXX

EXtended eXchange

een ander copieer-tooltje als alternatief voor xcopy: www.xxcopy.com

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1