Toon posts:

coax 5.1?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje... ik heb laatst een dvd-video combi gekocht samen met een 5.1 speakerset (beiden verschillende merken). Tot mijn verbazing zag ik dat er alleen een coax-digital en een audio out (R en L) zit!!! Is de coax digital ook bruikbaar voor 5.1? aangezien dit maar 1 aansluiting is en geen 6.

Mvg,

Martijn Rijsman

Verwijderd

Ja.
Ik heb bijv. van mijn pc naar mijn receiver ook een coax connectie lopen en heb gewoon DD 5.1 & DTS geluid bij DVD's. (Geeft mijn receiver netjes aan).
De geluidskaart in mijn geval geeft het signaal dus digitaal door naar de receiver en de receiver decodeerd het en zet 't om naar 5.1.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dank je wel, maar nu het volgende:
op de achterkant bevinden zich de volgende ingangen:

OF voor 2-Channel:
R en L

OF voor 5.1-Channel:
SW+ 5 andere ingangen...

hoe ziet dat kabeltje eruit?
--> waar moet ik hem in de DVD pluggen, en waar in de SW??

bij voorbaat dank

Verwijderd

Hoi ik heb hetzelfde probleem, heb nu ook een dvd-speler met l/r uitgang en verder nog een coax uitgang.
Die coax-uitgang ondersteunt wel degelijk dts, maar in een coax-kabel zit alle informatie voor de verschillende kanalen op een of andere manier over de bandbreedte verdeelt en is er dus maar 1 kabel nodig.
Normaal gesproken zit tegenwoordig in de versterking/boxenset een soort dts(coax)-decoder. Maar bij mij (en bij jou dus ook) is dat dus niet zo, nou schijnen er wel losse decoders te zijn die je hier kunt tussenzetten maar zover ik heb kunnen vinden zijn die erg duur, en ik weet niet of ze ook zelf te maken zijn. Als iemand iets meer weet zou ik het ook heel erg op prijs stellen, bij voorbaat dank, Jaap.

Verwijderd

er zitten ook wel eens van die leuke neppe uitgangen op je DVD speler, bijvoorbeeld de COAX en de Optische uitgang zijn redelijk vaak nep(maar zitten er wel op) bij goedkope DVD-spelers.

• Techknow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11-2022
Je boxenset moet wel een versterker ingebouwd hebben. Als het gewoon een sub met vijf boxen is dan moet er tussen de dvd/videocombi en de boxenset een versterker die een digitaal signaal om kan zetten in 5.1 analoog.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

n.v.t.

[ Voor 100% gewijzigd door Jur op 04-01-2004 18:07 ]

Verwijderd

Techknow schreef op 04 januari 2004 @ 17:22:
Je boxenset moet wel een versterker ingebouwd hebben. Als het gewoon een sub met vijf boxen is dan moet er tussen de dvd/videocombi en de boxenset een versterker die een digitaal signaal om kan zetten in 5.1 analoog.
Dat is dus de vraag of dat moet, een vriend van mij heeft dat dus niet, maar die heeft gewoon ook 6 aparte uitgangen voor ieder kanaal. dan is er verder geen versterker of iets nodig.
En er schijnen dus ook losse decoders te bestaan die waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn dan een versterker.

Ik heb trouwens niets hierover kunnen vinden in faq, daar staat ook gewoon dat je er een versterker tussen moet zetten of dat je er op moet letten bij de aankoop van je apparatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 17:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Techknow schreef op 04 januari 2004 @ 17:22:
Ik lees op dit forum: http://www.hifi-forum.de/viewthread-29-1011.html

dat zo'n ding tussen de 150 en 200 euro kost, dat kan toch niet, da's bijna meer dan de hele dvd/video combi heeft gekost!!!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 09:58

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 17:45:
[...]

Ik lees op dit forum: http://www.hifi-forum.de/viewthread-29-1011.html

dat zo'n ding tussen de 150 en 200 euro kost, dat kan toch niet, da's bijna meer dan de hele dvd/video combi heeft gekost!!!
Sorry maar dan heb je volgens mij wel heel impulsief gekocht. Als je het onderzocht had wist je dit van te voren.

• Tco
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 14:12

Tco

Die 5.1 speakerset die moet zeker aangesloten worden met 3 stereo kabeltjes met mini-jackplugjes, of 6 kabeltjes met tulpstekkertjes, die vervolgens naar de subwoofer gaan en vanaf de sub kabeltjes naar de boxen. Dus pc speaker idee?
Ik denk dat het het voordeligst is om je dvd speler te ruilen voor 1 met een ingebouwde! dolby digital decoder, hij heeft dan 6 analoge tulpuitgangen en dan kun je wel je boxenset aansluiten. Zo'n dvd speler hoeft niet zo heel veel te kosten, kijk eens bij de wat vagere merken als vestel en cyberhome enzo. (als dat nog bestaat :P)
Pagina: 1