Toon posts:

[Gentoo] ffmpeg requires XFREE?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op mijn linux bakkie graag ffmpeg installeren om zodoende daar in batchmode eventueel verkeerd gecodeerde avi's om te zetten in een ander formaat avi. Nu vind ik het een beetje vreemd dat voor een command line tool ik toch met alle geweld xfree moet installeren onder gentoo... Dit is bijvoorbeeld de lijst dependancies die Gentoo nodig acht voor ffmpeg:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[ebuild  N    ] x11-base/xfree-4.3.0-r3
[ebuild  N    ] media-libs/libungif-4.1.0.1b
[ebuild  N    ] media-libs/giflib-4.1.0-r3
[ebuild  N    ] media-libs/imlib2-1.1.0
[ebuild  N    ] media-libs/libmad-0.15.0b-r1
[ebuild  N    ] media-libs/libogg-1.0
[ebuild  N    ] media-libs/libvorbis-1.0.1
[ebuild  N    ] kde-base/kde-env-3-r2
[ebuild  N    ] media-libs/lcms-1.11
[ebuild  N    ] media-libs/libmng-1.0.4
[ebuild  N    ] x11-libs/qt-3.2.3
[ebuild  N    ] media-libs/libid3tag-0.15.0b
[ebuild  N    ] media-libs/audiofile-0.2.3-r1
[ebuild  N    ] kde-base/arts-1.1.4
[ebuild  N    ] media-libs/svgalib-1.4.3-r4
[ebuild  N    ] media-libs/libsdl-1.2.6-r3
[ebuild  N    ] dev-util/intltool-0.27.2
[ebuild  N    ] x11-libs/gtk+-1.2.10-r10
[ebuild  N    ] media-sound/lame-3.93.1-r1
[ebuild  N    ] media-video/ffmpeg-0.4.7

Bijna alles kan ik verklaren alleen de xfree weer niet.. Weet iemand hoe ik deze dependancy kan omzeilen zonder dat ik programma's hoef te injecten? Hetzelfde verhaal geldt overigens ook voor mplayer. Ook deze heeft niet per-se X nodig..

Verwijderd

Heb je al de optie -X opgenomen bij je USE flags in /etc/make.conf? Dat zou het probleem moeten verhelpen.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 14:47
http://www.gentoo.org/doc/en/use-howto.xml

De howto van gentoo zelf, btw dit is wel makenlijk vindbaar hoor

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 22:02

Gotiniens

Fairly odd Tim

ik had hetzelfde met mplayer, deze had qt nodig terwijl ik niet eens de gui wil hebben, ik had alles op - gezet. en hij bleef nog zeggen dat hij qt nodig had :S

Verwijderd

ik heb zelf ook de voorkeur om als ik speciale functies nodig heb (met name met beeldverwerking) dat ik dan die van QT gebruik, niet omdat er geen andere zijn, maar qt is best wel goed en het scheelt geemmer met library's. liever 1 grote voor alles gebruiken dan vele kleine. Ook voor programma's die enkel in een shell werken. Niet echt de juiste manier van programmeren...
Er zijn ook weinig gebruikers die wel mplayer gebruiken, maar geen X, dus de work-around zal ook wel moeilijk te vinden zijn.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
dan kun je als laatste optie (als het met je USE flags niet meer kan) de ebuild aanpassen en qt uit de deps weghalen (hoewel je dan wel problemen met de configure kan tegenkomen als het pakket echt nodig is)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
Hoeft niet. Het kan met de USE flags makkelijk. Bij mij lijkt USE="-X -gtk -gtk2 -gnome -gnome2 -qt -kde -sdl -svga -arts" emerge ffmpeg voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
Freak_NL schreef op 04 januari 2004 @ 20:14:
Hoeft niet. Het kan met de USE flags makkelijk. Bij mij lijkt USE="-X -gtk -gtk2 -gnome -gnome2 -qt -kde -sdl -svga -arts" emerge ffmpeg voldoende.
Inderdaad, dit wassum.. Was er eigenlijk zelf ondertussen ook al achter. Ik ging er vanuit dat als je X disabled (USE="-X"), de dependancies vanzelf meegingen. Dit blijkt inderdaad niet het geval... Met etcat kwam ik erachter dat mplayer en ffmpeg zelf weer xfree als dependancy gaan introduceren doordat bijvoorbeeld GTK als use flag wordt meegenomen.. Dit was de use string die het voor mij deed:

code:
1
2
USE="3dnow -X -x -imlib -kde -gnome -gnome2 -qt -sdl -truetype \
-gtk -xv -jpeg -opengl -gif -gtk2 -arts -xmms -svga"
Er zijn ook weinig gebruikers die wel mplayer gebruiken, maar geen X, dus de work-around zal ook wel moeilijk te vinden zijn.
Het ging mij niet in het bijzonder om mplayer, maar om mencode. Ik ben namelijk bezig een script te bouwen welke mijn gedownloade avi's automatisch omzet naar xvid met ingebakken ondertiteling en de juiste beeld-verhoudingen, zodat ik deze makkelijker kan afspelen op mijn philips 737.
Ook kan ik op deze manier de via mijn PVR250 opgenomen mpegs s'nachts omzetten naar een iets efficienter formaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 08:44 ]

Pagina: 1