Ik heb al een tijdje een discussie met een huisgenoot of over wat er voordeliger is om te doen met risk bij gelijke leger aantallen. Is aanvallen of verdedigen voordeliger? Even om het een en ander uit te sluiten gaan we er van uit dat beide meer dan 4 legers hebben. Mijn gevoel/ervaring zegt me dat aanvallen voordeliger is, maar wiskundig bewijs ontbreekt. Ik kan uiteraard botweg alle mogelijke combinaties opschrijven, maar 7776 opties uitwerken is wat veel schrijfwerk. (6^3*6^2=7776)
Even voor de mensen die het spel nooit gespeeld hebben of de regels niet uit hun hoofd kennen. De aanvaller gooit met 3 dobbelstenen en de verdediging met 2. De hoogste ogen worden zowel bij aanval als defence tegenover elkaar gelegd. Als de aanvaller hoger dan de verdediger gooit dan wint deze de slag. Het is dus ook mogelijk dat beide partijen een leger verliezen.
Voorbeeld;
Aanvaller gooit 365 op volgorde is dit 653
Verdediging gooit 46 op volgorde is dit 64
De verdedigende 6 wint van de aanvallende 6
De aanvallende 5 wint van de verdedigende 4
De aanvallende 3 doet niet mee
Beide partijen verliezen in dit voorbeeld dus een leger.
Stel ik val met 18 legers een land met 18 legers aan, wie hoort er statistisch gezien het vaakst te winnen?
Even voor de mensen die het spel nooit gespeeld hebben of de regels niet uit hun hoofd kennen. De aanvaller gooit met 3 dobbelstenen en de verdediging met 2. De hoogste ogen worden zowel bij aanval als defence tegenover elkaar gelegd. Als de aanvaller hoger dan de verdediger gooit dan wint deze de slag. Het is dus ook mogelijk dat beide partijen een leger verliezen.
Voorbeeld;
Aanvaller gooit 365 op volgorde is dit 653
Verdediging gooit 46 op volgorde is dit 64
De verdedigende 6 wint van de aanvallende 6
De aanvallende 5 wint van de verdedigende 4
De aanvallende 3 doet niet mee
Beide partijen verliezen in dit voorbeeld dus een leger.
Stel ik val met 18 legers een land met 18 legers aan, wie hoort er statistisch gezien het vaakst te winnen?
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64