Toon posts:

Netwerk Probleem(pje)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende configuratie:

Beneden:

Naam: Server
IP (fixed): 10.0.0.2
Subnet: 255.255.255.10

(2e Netwerkkaart voor Chello aanwezig, maar die obtained zelf een ip)

Boven:

Naam: Client
IP (fixed): 10.0.0.1
Subnet: 255.255.255.10

Op beide pc's is TCP/IP, IPX/SPX en NetBEUI geinstalleerd, en op beiden is TCP/IP default. In "Network Neighborhood" zien de pc's elkaar, en kan ik zelfs bestanden oversturen. Ik kan echter niet pingen van de ene naar de andere, en ook spellen die over het netwerk kunnen zien elkaar niet.

Wat ben ik vergeten in te stellen?

Verwijderd

Waarom is je subnet 255.255.255.10? Is dat een tikfout of heb je echt .10 als subnet? Dat kan wel, maar is echt rekenwerk, op zo'n manier ga je namelijk subnetting toepassen en heb je kans dat x.x.x.1 en x.x.x.2 via TCP/IP stack niet in hetzelfde subnet zitten, vandaar dat je dan niet kan pingen!
Als dit géén tikfout is, de 10 veranderen in 0 ...

de reden dat je wel bestanden e.d. kan overgieten is dat dit via een ander protocol dan gaat (NetBEUI waarschijnlijk) ... dus logisch dat dat goed gaat. Ping is een echte "IP applicatie" dus daar zit je probleem (waarschijnlijk dus in je subnet mask)

succes,
Mike

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het was geen tikfout. Ik had begrepen dat je alles van 255.255.0.0 tot 255.255.255.255 kon gebruiken :( .

Ik ga het nu meteen proberen, ik post nog of het werkt.

Update: Het werkt! :) :) :) :) Ik ben je eeuwig dankbaar. Nu nog proberen Winroute aan de praat te krijgen...

Verwijderd

Ik ben blij dat het nu werkt. Zoals ik zei, je kan het wel gebruiken (alhoewel, ik weet niet of .10 zou werken) ...

255.255.255.255 kan je ook NIET als subnet gebruiken (is nl. een broadcast adres). Nog even iets, je hebt een 10.x.x.x range en dat is perfect .. maar als je dan als subnet neemt 255.255.255.0 wil dat zeggen dat alleen de laatste octet je subnet is (voor je eigen LAN met hooguit 3, 4 client (tot een max. van 253). Aangezien 10.0.0.1 t/m 10.0.0.2 in dezelfde range zitten.

Kies je als subnet 255.255.0.0 dan worden de laatste 2 octets gebruikt om je network ID aan te geven, dus zowel 10.0.14.1 als 10.0.74.2 zitten in dezelfde range. Terwijl 10.152.12.4 daar weer niet in hoort. Kan je het nog volgen >:) ?

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06-2025

Peet

Semper voloptuosos rapidus

Euh, ik raakte de draad kwijt in je laatste alinea... Misschien kun je je iets verduidelijken?

tnx

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp het, er moet op het einde dus altijd een aantal nullen staan, en dat bepaald hoeveel ip adressen er op dat subnet kunnen zitten.

Ik heb nu nog een probleem: alles werkte, pingen kon, via windows zagen ze elkaar enz...

Maar nu is op mysterieuze wijze de verbinding verbroken. Het lampje "Connected" staat boven wel aan en beneden niet. Als ik de Chello kabel in de netwerkkaart doe werkt het lampje wel, maar als ik de netwerkkabel in de Chello-kaart doe werkt het niet. Het lijkt er dus op dat de connector beneden niet goed is, maar dat vindt ik heel raar, aangezien we die al 3 keer hebben vervangen en hij het van het ene op het andere moment niet meer deed (ik heb hem niet meer aangeraakt).

Zou dit ook kunnen komen omdat de connector boven niet goed is? (Ondanks het brandende lampje boven). Of moet ik nu voor de vierde keer een nieuwe stekker erop gaan zetten?

Nog wat add. info: het is een 30 meter lange unsheilded twisted pair UTP kabel. De kleurtjes zitten goed, dat heb ik al tig keer gecontroleerd.

Alvast bedankt voor de reacties.
Pagina: 1