vastlopen pc door DVD Brander (CPU overgeklockt)

Pagina: 1
Acties:

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb mijn cpu overgeklockt van AMD Athlon XP 2800+ naar 3200+.
Nu heb ik er een DVD brander in zitten al een tijd en geen enkel probleem.
Maar doordat overklocken werkt mijn brander nu niet meer goed doordat hij telkens bij het inlezen vast loopt. (the hele pc).

Ik heb het geheugen getest van mijn pc en daar kwam tot conclusie dat 1 geheugen bankje brak is. Deze heb ik verwijderd.

Nu heb ik er nog 1 inzitten van 512 DDR geheugen 333 Mhz PC 2700.
(Het geheugen dat brak was was 256 DDR, verder hetzelfde Mhz en merk).

Mijn systeem op dit moment:

ATI Radeon 9800se 128 ddr niet gesoftmod.
512 DDR geheugen 333 Mhz PC 2700.
200 gigabyte harddisk.
AMD Athlon 2800+ naar een 3200+ geklockt (van 166x12.5 naar 200x11).
MSI KT6 Delta ... moederbord
Met een Coolermaster cooler, de jet k7 als ik het goed heb. (een straaljager motor).

Heb de volgende programma's geprobeerd:

DVDXCOPY Express v3.2.1
DVD Decrypter de meest resente versie.

Allebei krijg ik de zelfde problemen met het inlezen naar een paar procent met DVD Decrypter en op ongeveer de helft met DVDXCOPY.

(Temperaturen van mijn pc zijn goed 55 graden cpu en 35 systeem.

Ben er al een tijd mee aan het vogelen maar kom er echt niet uit.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En werkt alles prima wanneer je het boeltje terugklokt tot standaardwaarden? Zo ja, dan heb je gewoon een overclockprobleem. Leer ermee te leven. Zie verder ook de FAQ van Die-Hard Overclocking & Cooling voor overclocking basics boordevol tips :)

In ieder geval is het de bedoeling dat jouw systeem ook na het overclocken 100% stabiel is, anders is de overclock gewoon teveel voor je PC.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 18:43
CPU terugclocken en kijken wat er gebeurt B)

Anders northbridgekoeling eens goed bekijken en DVD brander op ander IDE kanaal zetten :)

Overigens is 55 graden niet 'goed', het is niet te warm... Wat doet'ie met lagere temperaturen? Oftewel, kast open zetten en opnieuw testen? (Desnoods raam kwartiertje open zetten, kamer laten afkoelen ;))

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 04-01-2004 16:29 . Reden: BalusC was weer eens te snel :/ ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

voeding probleem? lijkt mij de meest logische oplossing aangezien hij niet vastloopt bij 'gewoon gebruik' en wel bij intensieve dingen (dvd inlezen = aardig wat cpu, ram & hdd activiteit)

Ik zou zeggen ontkoppel een paar niet gebruikte dingen in je pc (als je die hebt) en probeer het opnieuw of controleer iig even je voltages (met bijv MBM5 of AIDA) en kijk op je voeding hoeveel ampere hij kan leveren over de 12V rail (deze is belangrijk voor stabiel mobo)

Verwijderd

En probeer eens burnk7.exe, zodat je zeker weet dat het niet aan de cpu ligt, maar dat de oorzaak ergens anders gezocht moet worden. :)

Kijk eventueel of "spread spectrum" aanstaat in het bios (als het nodig is).

Verwijderd

Ik denk dat je IDE niet gelockt is. Daardoor overklokt ie je DVD-brander mee, die dat waarschijnlijk niet zo leuk vind ;)

• Gatygun
Ik heb al 3 keer een bios geresert gedaan en lalles liep op standaard waarde, maar zonder resultaat en heb nog steeds het zelfde probleem.

Over de cooling:

Ik kan mijn koeling afspellen op een paneeltje achter op het systeem hij draaide 2000 rpm dit heb ik verhoogd naar 3500 rpm.
De graden van mijn CPU is nu 48 graden. ( Dit is gewoon in windows zonder dat ik iets aan heb staan).

Mijn spreadcentrum is 0.25 als ik het zo goed heb. Moet dit aangepast worden zo ja naar wat.

Voor het geval ik draai onder de niet upgedate Windows XP Professional en heb een voeding van 350 watt Q-TEC.

Ik heb wel veel koelers eraan zitten. 2 hardeschijven met koeling eronder, 1 coolermaster koeler voor case op de achterkant, nog 1 zo'n koeling die aan de zijkant tegen me 3d kaart blaast en een CPU koeler van Coolermaster.

heb mijn IDE bekabeling aangepast maar geen effect.

Ik heb ook al geprobeerd om wat apparaten af te sluiten.
De case fan afgesloten en 1 hardeschijf met koeling maar geen resultaat.

(kast heb ik open staan voor het geval).

En nog even over het dit bovenstaande stukje:

"Ik denk dat je IDE niet gelockt is. Daardoor overklokt ie je DVD-brander mee, die dat waarschijnlijk niet zo leuk vind."

Hoe zou deze optie op het moederbord heten want kan het zelf zo niet vinden.
Of onder welke optie moet ik zoeken.

Verwijderd

Moet je in bios eens zoeken. IDE-lock ofzo, ik weet niet precies.

Verwijderd

ik denk dat je IDE-snelheid mee met je pci/agp snelheid komt, dus als die omhoog gaat, gaan ook je onboard-dingen omhoog (zoals IDE-controller, sound, netwerk,...) mss. eens achter een lock voor die pci/agp aanzetten, als je mobo dat niet heeft/ondersteund heb je vette pech vrees ik. :)

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Voor het geval ik draai onder de niet upgedate Windows XP Professional
Niet even gaan doen dan?

En verder zeg je dat ie op de standaard instelling van 12,5 X 166 ook vastloopt tijdens het branden, moet het toch ergens anders gezocht worden, probeer eens via een kennis een andere brander.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 18:24:
Moet je in bios eens zoeken. IDE-lock ofzo, ik weet niet precies.
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 19:35:
ik denk dat je IDE-snelheid mee met je pci/agp snelheid komt, dus als die omhoog gaat, gaan ook je onboard-dingen omhoog (zoals IDE-controller, sound, netwerk,...) mss. eens achter een lock voor die pci/agp aanzetten, als je mobo dat niet heeft/ondersteund heb je vette pech vrees ik. :)
Kijk dan eens welk mobo hij heeft: een MSI KT6 Delta met het VIA KT600 chipset .. Dit chipset ondersteunt geen fixed PCI/AGP bus, deze overklokken dus onvermijdelijk met de FSB mee B)

Gatygun: draai opnieuw memtest en klok later nog eens terug naar bijv FSB@133 of FSB@100. Zie verder ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

• Kuip33
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11-2022
Mensen mensen, je hebt geheugen op 333mhz overgeklokt naar 400 mhz. ( 200 x 2 = 400) Koop gewoon ander geheugen dat draait op 400 mhz

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kuip: de TS heeft al diverse malen zijn BIOS gereset ;)

• Gatygun
Ik heb mijn geheugen terug gezet naar 133x12.5 nu is het een 2200+.

Zelfs nu krijg ik nog steeds dezelfde problemen dat ik deze foutmelding krijg.

error occured reading sectors!Data: 226/224

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
350w Qtec voeding :X

lijkt me dat daar je probleem wel eens in kan zitten, qtec is nou niet echt geweldig :'( , post eens een screen van je voltages, met motherboard monitor ofzo.

//Edit//
CorteX1337 zei dit ook al.. :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Race Eend op 06-01-2004 00:58 ]

• Gatygun
Hier is een screenshot van corecell misschien heb je er wat aan.

http://i311.z0r.nl/TAKEN%20blok%202/Rick/naamloos.JPG

IK heb mijn cpu nu weer terug gezet naar 2800+
maar nog steeds hetzelfde probleem.

Zou het niet mijn 3dkaart kunnen zijn omdat hij erg heet wordt en de koeler veel lawaai maakt bij dx9 games. heb er een extra koeler aan de zijkant naast gezet anders werdt hij te heet

[ Voor 54% gewijzigd door Gatygun op 07-01-2004 13:07 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Zou die Q-Tec voeding het misschien niet trekken? 350watt is opzich aardig wat maar die Q-Tecs zijn geen geweldige voedingen. Als die PSU het niet trekt om constant vermogen te leveren (ik kan mij voorstellen dat actief gebruiken van je IDE DVD speler toch aardig wat vraagt van de PSU) - dan kan je dit soort problemen krijgen.

Kan je van iemand misschien een andere voeding lenen? Ik heb hier nog wel een Antec SX303 300watt voor je als je wilt :)

EDIT: erhm was ff vergeten dat die voeding al in een ander systeem zit. :P Misschien kan je van iemand ff een voedinkje lenen? Ik vermoed dat het misschien daar aan kan liggen?

[ Voor 17% gewijzigd door tazzman op 07-01-2004 14:24 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Gatygun
Ik heb net wat afgesloten en nog is geprobeerd te branden. (kon zo snel geen andere voeding regelen.)

- Heb mijn 2 systeem koelers afgesloten en 2 hardeschijf koelers (op elk van deze koeler zatten twee kleine koelertjes voor het geval).
- 1 hardeschijf van 120 gigabyte afgesloten.

nu draait hij op deze volt's:

http://i311.z0r.nl/TAKEN%20blok%202/Rick/naamloos2.JPG

Zoals je ziet ben ik ook bezig met het kopieeren van een dvd en dat overigens lukt.

Dus het probleem is inderdaad aan mijn voeding.

(zal nog even een reply zetten of de andere dvd's die ik eerder testen en het niet deden het ook doen maar dat wordt vanavond pas).

• Gatygun
Ik heb gekeken naar een nieuwere dvd Kameleon hier krijg ik de volgende fout melding in dvd decrypter:

http://i311.z0r.nl/TAKEN%...rror%20dvd%20decryper.JPG

Dvdxcopy loop hij op de helft (alleen het programma niet windows zelf) vast.

Iemand enig idee behalve dat het aan de voeding kan leggen.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 13:27
Rick,

Ik heb zelf Dvd x copy platinum en ik weet dat er bekend is dat het progrmma slecht overweg kan met andere brand programma' s.

Wordt er in je opstart files iets van nero meegeladen? zo ja eraf halen, is een bekende bug in het progsel.Wordt in een versie na 3.2.1.0 wat aan gedaan.

Voor meer info verwijs ik je door naar het forum op www.321studios.com of een van de sub-fora van http://www.afterdawn.com/

succes met de oplossing van je probleem i.i.g :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Gatygun
Nee er wordt niks mee geladen van Nero Burning Rom.

Dus dat kan het ook niet zijn.

Heb de dvd Kameleon ook met CloneDVD geprobeerd maar krijg ook een foutmelding op ongeveer een kwart ingelezen te hebben.
Dat hij de dvd verder niet kan lezen.

Zou het niet mijn DVD brander kunnen zijn dat deze beschadigt is door die mhz.

[ Voor 62% gewijzigd door Gatygun op 08-01-2004 14:59 ]

Pagina: 1