Toon posts:

Can't locate module block-major-7

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Recent heb ik Software-RAID & LVM geinstalleerd op mijn Debian 3.0 server. Na behoorlijk wat tutorials, HOWTOs en heel veel koffie werkt dat inmiddels, maar één foutmelding krijg ik toch niet weg. Tijdens het opstarten zie ik een zevental keer de volgende melding voorbij komen:
code:
1
modprobe: modprobe: Can't locate module block-major-7

Eerder heb ik een soortgelijke melding gehad over een "char-major" module, dat heb ik toen weten te verhelpen door real-time-clock support in mijn kernel in te bakken. Na een search kom ik nu echter niet verder dan dat dit waarschijnlijk inderdaad komt door de installatie van LVM, en dat de oplossing zit in het aanpassen van /etc/modules.conf. Maar welke aanpassing ik zou moeten verrichten is mijn onduidelijk.

Als ik "moprobe -c" uitvoer zie ik onder andere de regel
code:
1
alias block-major-7 loop

voorbijkomen, maar in /etc/modules.conf zie ik deze niet terug.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen / waar ik een lijst kan vinden van deze "block-major" en "char-major" modules en wat ze doen. Wat dat "alias" doet is mij vooralsnog ook duister...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hij zoekt naar loop-device-support. Compileer dat in je kernel of als module mee en je zou eruit moeten zijn.

Edit: Even ter verduidelijking: Hetgene wat je hier ziet is de kernel module autoloader in actie. Er is 'een programma' wat blijkbaar /dev/loop aanspreekt, alleen is er geen driver die reageert op het major-nummer van dat device-filetje. De kernel gaat dus modprobe runnen met als argument 'Heej, ik wil een module hebben die een blockdevice aanstuurt en die mij device files met major nummer 7-support kan regelen'. Modprobe heeft een standaard tabel van aliases in zich (die je weergeeft door modprobe -c te doen), waarin onder andere staat dat de module die block-major-7-support geeft 'loop' heet. Die gaat 'ie dan proberen te insmodden, maar blijkbaar heb je die module niet en b0rkt 'ie dus.

Edit2: Een alias is een andere naam voor een device. Als je
code:
1
alias mijncoolemodule loop

hebt staan kan je 'modprobe mijncoolemodule' doen en hij insmod dan de module 'loop'.

En nog iets: Volgens mij heb je voor LVM helemaal geen loop nodig, dus waarom 'ie die nu probeert te laden is me een raadsel :?

[ Voor 103% gewijzigd door Sprite_tm op 04-01-2004 16:03 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Doe eens modprobe loop, vermits block-major-7 geen modules is.
Modules toevoegen doe je in /etc/modules en niet in /etc/modules.conf,
en je alias block-major-7 loop horen in /etc/modules/aliases te staan ;)

maar wat die alias nu echt doet is mij ook nog niet zo duidelijk,
daarom hoop ik dat er iemand hier (met wat meer verstand als mezelf) dit kan uitleggen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 16:00 . Reden: typo's eruit gehaald ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Reactie op hierboven: Inderdaad, /etc/modules.conf hoor je nooit zelf aan te passen, ga altijd in /etc/modutils bestandjes maken met wat je wilt en draai daarna een update-modules. Aliases moeten dus ook in /etc/modutils/aliases komen te staan (en niet in /etc/modules/aliases, zoals mijn waarde voorganger beweert)

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm: Dank voor je sneller reactie. Wat is het leven soms toch makkelijk. Ik ben op dit moment een nieuwe kernel aan het compileren met loopback-device support en zal zo even restarten om te zien of dat het probleem inderdaad verhelpt, maar daar ga ik zondermeer van uit.

Crash748: de reden dat ik over modules.conf begon was dat je daar aliasen in kon aanpassen. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het alias voor "block-major-7" verkeerd was ingesteld, en dat ik het probleem kon verhelpen door dat alias correct in te stellen. Maar zoals Sprite_tm al schreef zit het waarschijnlijk niet in een verkeerd alias maar in een ontbrekende module. Tsja, goed lezen van foutmeldingen is ook een kunst... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 15:59:
Doe eens modprobe loop, vermits block-major-7 geen modules is.
Modules toevoegen doe je in /etc/modules en niet in /etc/modules.conf,
en je alias block-major-7 loop horen in /etc/modules/aliases te staan ;)

maar wat die alias nu echt doet is mij ook nog niet zo duidelijk,
daarom hoop ik dat er iemand hier (met wat meer verstand als mezelf) dit kan uitleggen.
Wat die alias'en doen staat boven je eigen reply goed uitgelegd en standaard zitten je module aliassen weldegelijk in /etc/modules.conf. Dit is echter wel te wijzigen bij het compileren. Bijvoorbeeld Gentoo heeft weer een heel andere structuur.

edit:
sprite_tm: update-modules is gemaakt om packages tijdens installatie hun module informatie goed in modules.conf en chandev.conf te kunnen plaatsen. Er is geen enkele belemmering om zelf de modules.conf handmatig aan te passen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm: Dank voor je snelle reactie. Wat is het leven soms toch makkelijk. Ik ben op dit moment een nieuwe kernel aan het compileren met loopback-device support en zal zo even restarten om te zien of dat het probleem inderdaad verhelpt, maar daar ga ik zondermeer van uit.
edit:
Nieuwe kernel geinstalleerd, werkt inderdaad feilloos!

Crash748: de reden dat ik over modules.conf begon was dat je daar aliasen in kon aanpassen. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het alias voor "block-major-7" verkeerd was ingesteld, en dat ik het probleem kon verhelpen door dat alias correct in te stellen. Maar zoals Sprite_tm al schreef zit het waarschijnlijk niet in een verkeerd alias maar in een ontbrekende module. Tsja, goed lezen van foutmeldingen is ook een kunst... :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 16:23 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

us1111: Op zich werkt het wel inderdaad, maar een (handmatig of niet) aangeroepen update-modules herschrijft de /etc/modules.conf weer vanuit de info in /etc/modutils, je eigen addities ben je dus kwijt. Bovendien (maar da's persoonlijk) kun je alles een stuk beter terugvinden als je bestandjes in /etc/modutils gebruikt.

• Spleasure
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2025

Spleasure

Ik hier?

Als ik zoiets zag dan grepte ik de hele modulenaam in de kernel documentatie en dan kreeg je daaruit precies de module die je aan moest zetten in je kernelconfig

Verwijderd

@ Sprite_tm, en sorry voor de TS.
even een geweldige typo over het hoofd gezien 8)7 ivm /etc/modutils/aliases
Pagina: 1