NoCD cracks illegaal of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101645

Topicstarter
Hey all,

Ik heb de search gebruikt en ik heb al gegoogled tot en met, maar ik kan mijn antwoord nergens vinden.
Mijn vraag is dus, zijn NoCD patches legaal of illegaal? Ik haal uit de search wel enkele malen de antwoorden "Nee", maar ik kan nergens officiele artikelen vinden die over deze NoCD files (fixed Exe, patches etc) gaan.

Stel dat ze illegaal zijn, kunnen aanbieders zoals *knip*ze dan wel gewoon verspreiden? Deze sites bestaan namelijk al een lange tijd.

Grtz
Mike

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 12316 op 04-01-2004 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 22:40
Denk niet dat ze illigaal zijn, maar als je ze gebruikt als je het spel NIET gekocht hebt is dit natuurlijk wel illigaal.
Ik snap goed dat mensen met een legaal spel geen zin hebben om elke keer die cd erin te stoppen.

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:15
Ik denk dat ze pas illegaal zijn als je het orgineel niet hebt, zou je het spel in de winkel hebben gekocht, mag je er mee doen wat je wilt, al mag hij niet worden gebruikt voor andere doeleinden zoals verspreiden.

edit: Hoi Trivian :>

[ Voor 6% gewijzigd door danslo op 04-01-2004 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53
NoCD patches zijn niet illegaal, als je ze echter gebruikt als je geen legale licentie in je bezit hebt; of om het programma op meerdere pc's te gebruiken is het wél legaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Ik vind het niet illegaal als je het gewoon gebruikt om je originele spellen makkelijker te kunnen spelen (niet hele tijd cd zoeken enz), maar als je het gebruikt om je gedownloade spel te laten werken is het wel illegaal imo :)
Maar ik denk toch dat het als illegaal gezien wordt, omdat de fabrikant er niet zo blij mee is, want zo kan natuurlijk de hele straat op 1 cd'tje spelen.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72901

Ik denk dat het illegaal is tot de maker van de CD dinges er toestemming voor heb gegeven? Spellen hebben van die beveiligingen dingen, dan is gebruik ervan illegaal. Maar als de maker zelf een no cd patch uitgeeft of er toestemming voor geeft is het legaal denk ik, zoals bij UT2003. :/

Maar ik ken het mis hebben hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:31
Ze zijn legaal zolang je ze legaal gebruikt. :P
Dus.... je mag ze alleen gebruiken als ze gebruikt voor een legaal exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

Volgens mij zijn alle reacties niet op écht weten gebaseerd: want hoe kan een freeware programmaatje nu in het ene huis wel legaal zijn en in het andere huis niet (ervanuitgaande dat beide huizen onder de zelfde wetgevende macht vallen).

De eigenlijke vraag is: voert het programmaatje illegale handelingen uit?
Dus niet: is het illegaal als je voor een illegale kopie dit programmaatje gebruikt?

[ Voor 26% gewijzigd door creative8500 op 04-01-2004 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 16:00
Nee, ik d8 het niet

Je kan hiermee namelijk gewoon de games zonder de cd spelen of met een backup cd, het voordeel hiervan is dat je originele cd's goed blijven

Het leuke is dat je meestal de iso's wel kunt dl en dus veel spellen dus kunt spelen met deze zogenaamde "game-fixes", en dat mag dus niet ;)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 08:44
Mwah het is min of meer een hack tegen de beveiliging aangebracht door de fabrikant.
Als je niet met cd wil spelen kan je ook een image maken op je pc en die loaden met deamon tools, dat is iig legaal.

We kunnen het ook anders bekijken. Vandaag de dag zijn organisaties zoals bijv Brein erg actief. Een site met NoCd cracks bestaat wordt het binnen no time aangeklaagd. De sites die jij bedoelt bestaan al erg lang dus ik denk dat men er weinig tegen kan beginnen.

of het 100% legaal is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 16:00
@rody, helaas werkt deamon tools ook niet altijd :(

Diablo 2 lod, loopt hier gewoon slecht als ik een image gebruikt, ik ben inmiddels al met de derde lod cd bezig :(

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 16:37
Stel dat ze illegaal zijn, kunnen aanbieders zoals Game[knip] en Game[knip] ze dan wel gewoon verspreiden? Deze sites bestaan namelijk al een lange tijd.
Ik ken die eerste site niet, maar die tweede is zo illegaal als wat, want ze bieden ook echte cracks aan (dus niet alleen NoCD) en ondanks dat ze dat doen bestaan ze nog wel, dus dat is geen argument :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Laatst online: 16:09
Eerlijk gezegt denk ik dat ze niet legaal zijn maar dat ze gewoon worden gedoogd.
Om een NoCD crack werkende te krijgen moet je toch een beveiliging omzeilen en daarvoor moet je over het algemeen exe's en andere files gaan aanpassen. "Reverse engeneren" ofzo heet dat. En dat mag niet (staat altijd in de eula van de game, niet dat iemand die pooit leest :P).

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Je hebt blijkbaar niet goed gezocht:

Anoniem: 18438 in "Diablo zonder cd starten."
Daar kun je een NOCD crack halen, wat compleet legaal is, mits je de originele cd's hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door danslo op 04-01-2004 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
Dus als ik zeg dat het legaal is om een auto te jatten doe jij het ook :? :P

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik gebruik ze ook voor originele gekochte spellen. Er zijn niet veel spellen die geen cd meer gebruiken (RtCW, Quake).
Daemontools/Alcohol etc werkt wel leuk, maar dan zou ik van ieder spel een ISO moeten trekken zodat ik dan geen cd meer hoeft te gebruiken.

Mijn vraag is eigenlijk, weet iemand waar ik documenten / sites kan vinden waar uit blijkt dat het legaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Lord_Mithril schreef op 04 januari 2004 @ 14:50:
[...]

Dus als ik zeg dat het legaal is om een auto te jatten doe jij het ook :? :P
Waar heb je het over?

Je moet maar zien dat ik zeg dat het legaal is om te proberen in je eigen auto te komen als je je sleutels kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 19:49
IKzelf gebruik gewoon alcohol120% om een image te maken van mijn spellen. Is zeker legaal, want is een kopie voor eigengebruik (alleen dan niet op cd) Geen nocd patch meer nodig en ik hoef toch geen cd's meer te gebruiken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je genoeg schijfruimte moet hebben.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-04 06:03

White Dust

PlaneScape: Torment

Of ze legaal zijn of niet durf ik niet te zeggen... aangezien NoCD cracks inbreuk maakt op de copyright, NoCD cracks veranderen een gedeelte van de orginele code om op die manier zonder CD te spelen, als je het zo op vat is het wel illegaal, ook al heb je het orgineel...

Als je bepaalde virtual CD players hebt (deamon tools etc), dat is wel weer legaal, terwijl je vrijwel het zelfde er mee kunt doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
White Dust schreef op 04 januari 2004 @ 15:00:
Of ze legaal zijn of niet durf ik niet te zeggen... aangezien NoCD cracks inbreuk maakt op de copyright, NoCD cracks veranderen een gedeelte van de orginele code om op die manier zonder CD te spelen, als je het zo op vat is het wel illegaal, ook al heb je het orgineel...

Als je bepaalde virtual CD players hebt (deamon tools etc), dat is wel weer legaal, terwijl je vrijwel het zelfde er mee kunt doen...
Het heeft hetzelfde eind resultaat maar met deamon tools enzo hoef je niet de code te gaan veranderen idd.

@cls.. ^dat bedoel ik dus.
Het is niet illegaal om in je auto te breken als je de sleutels kwijt bent.. maar als je een contract tekent (EULA) waarin staat dat het niet mag is het wel illegaal ;)

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lord_Mithril schreef op 04 januari 2004 @ 15:04:Het is niet illegaal om in je auto te breken als je de sleutels kwijt bent.. maar als je een contract tekent (EULA) waarin staat dat het niet mag is het wel illegaal ;)
Dus in de EULA staat dat ik geen bestanden mag wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27195

Anoniem: 101645 schreef op 04 januari 2004 @ 15:13:
[...]

Dus in de EULA staat dat ik geen bestanden mag wijzigen?
Yep, meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87819

Het probleem is dat veel cracks een complete herdistributie van de main executable van het spel zijn. Dit mag zeker niet aangeboden worden op een site.

Of het gebruiken al dan niet legaal is weet ik niet. Ik denk het niet; er is niemand die je tegenhoudt een file op je systeem te vervangen.
Zolang je de originele licentie maar hebt, en niet gaat herdistribueren.

Edit: en een EULA is niet rechtsgeldig in Nederland, althans als deze tegenstrijdig is met je rechten

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 87819 op 04-01-2004 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik zie het niet als illegaal omdat een NoCD-crack een handig hulpmiddel is om ervoor te zorgen dat je niet de hele tijd met CD's hoeft te schuiven. Ik koop mijn spellen en software in de winkel maar heb er een bloedhekel aan om de hele tijd met een CD te klooien. Ook omdat mijn CD-ROM speler veel lawaai maakt en traag is. :)

De achterliggende gedachte bij die cracks is wel dat de meeste mensen ze gebruiken voor hun illegaal verkregen software. Het is wat dat betreft een grijs gebied. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutser
  • Laatst online: 13-02-2021
ze zijn legaal als je zelf het spel hebt , en gewoon je cd wilt besparen voor krassen ,

zelfde met films , je mag films op je hd hebben staan zolang je ze ook orgineel hebt

alles wat niet zo mooi is , kan toch weer heel mooi zijn voor andere dingen :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101644

idd

Is legaal als je het met een legaal gekocht game gebruikt...

Anders is Deamon Tools ook wel handig na het maken van een image

:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ze zijn 99% niet legaal.

Dit omdat er broncode van de originele exe wordt ontsleuteld en aangepast. Tevens wordt deze (aangepaste) broncode weer online gezet; e.g. een gepatchte exe, en geen patch die alleen de patch-code bevat (en geen druppeltje originele code, al was het in aangepaste vorm).

Daarmee worden copyrights en auteursrechten overschreden, wat ze dus illegaal maakt.

Beetje het zelfde als het simlock-verhaal; als het met een tooltje / code etc gaat is 't legaal; zodra er een gepatchte firmware aan te pas komt is het niet legaal omdat je niet de rechten hebt om die (aangepaste) firmware te verspreiden/aan te passen/etc.

en over de vraag:
Stel dat ze illegaal zijn, kunnen aanbieders zoals *knip*ze dan wel gewoon verspreiden? Deze sites bestaan namelijk al een lange tijd.
Ja, want het gebeurt :P Of het mag is een andere vraag. 99% van die dingen is dus even illegaal als het complete spel verspreiden, simpelweg omdat je niet het recht tot verspreiding van die spullen hebt.

enne creatieve spuit 8500, ik heb al even geen ||'s meer :+ :P

[ Voor 31% gewijzigd door HunterPro op 04-01-2004 15:34 . Reden: sjalalala *doet een dansje* ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

Jullie reageren allemaal, zonder uitzondering, hetzelfde als Trivian!

Niemand die op de eigenlijke vraag ingaat. Het enige wat in de buurt komt is de verspreiding van aangepaste executables, waarop natuurlijk wel copyright zit. Maar over die 6Kb-fixes hebben alleen nog spuit 11 t/m 24 hetzelfde als de firstposter gezegd.

edit: met |HunterPro| als uitzondering, hoe kon het ook anders ;)

[ Voor 10% gewijzigd door creative8500 op 04-01-2004 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nutser schreef op 04 januari 2004 @ 15:26:
ze zijn legaal als je zelf het spel hebt , en gewoon je cd wilt besparen voor krassen ,
[overbodig]En de verspreiding ervan? Stel ik biedt ze aan via een website....[/overbodig]

edit: De vraag was is al beantwoord, we zaten al op pagina 2.. (gaat snel)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 101645 op 04-01-2004 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Anoniem: 101645 schreef op 04 januari 2004 @ 15:33:
[...]

[overbodig]En de verspreiding ervan? Stel ik biedt ze aan via een website....[/overbodig]

edit: De vraag was is al beantwoord, we zaten al op pagina 2.. (gaat snel)
doe es mijn post lezen :)
ah je hebt 't al gelezen, laat maar :+

[ Voor 7% gewijzigd door HunterPro op 04-01-2004 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutser
  • Laatst online: 13-02-2021
(sorry) ;)

[ Voor 90% gewijzigd door Nutser op 04-01-2004 15:38 ]

alles wat niet zo mooi is , kan toch weer heel mooi zijn voor andere dingen :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-04 06:03

White Dust

PlaneScape: Torment

Ik heb even een mooi schermpje op gevist van een willekeurig spel (die ik zo voor handen had :P), in dit geval BloodRayne...

Uit de setup:
You may not reverse engineer, decompile, or
disassemble the Software, except to the extent that the foregoing
restriction is expressly prohibited by applicable law.
Hier ga je hoe dan ook mee akkoord (anders installeerd 'ie hem in de meeste gevallen niet :+). Dus doordat je de software veranderd is het illegaal...
En ach, wat jij met je software op je PC doet zullen anderen een zorg zijn, maar NoCD cracks zijn, hoe dan ook, niet legaal...

Edit:
HunterPro: Het is niet alleen dat zinnetje, de rest er om heen telt natuurlijk ook... maar zoals jij al zegt (en ook op de eerste blz staat met instelling op 25 reacties per pagina) het is inbreuk op de copyright... bla...bla...bla... :)

[ Voor 19% gewijzigd door White Dust op 04-01-2004 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
White Dust schreef op 04 januari 2004 @ 15:38:
Ik heb even een mooi schermpje op gevist van een willekeurig spel (die ik zo voor handen had :P), in dit geval BloodRayne...

Uit de setup:
[...]

Hier ga je hoe dan ook mee akkoord (anders installeerd 'ie hem in de meeste gevallen niet :+), Dus doordat je de software veranderd is het illegaal...
En ach, wat jij met je software op je PC doet zullen anderen een zorg zijn, maar NoCD cracks zijn, hoe dan ook, niet legaal...
dan sloop ik het cabje open met WinRAR, pluk de exe er uit. Tadaa, niet accoord met de (overigens toch 99 van de 100 keren niet rechtsgeldige) EULA (kom ik dalijk nog op), en toch de exe te pakken. Gelukkig mag je volgens een hoop wetten en dingen ook niet reverse engineeren :P (iig niet voor dit soort doelen).

En een EULA waarin ze zeggen dat je 19-jarige zus bij overtreding hun eigendom wordt (of simpelweg na installatie) geloof je toch ook niet? Waarom deze dan wel? :P 'dat mag niet' zeggen is erg makkelijk; het hard maken is een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Maar het gedeelte over de software veranderen is wel legaal. Al zeggen ze 10 regels verder dat je een blauwe koe op moet sturen, sw veranderen mag nog steeds niet.
Zo is het modden van games ook bij sommige games niet echt toegstaan maar wordt meer gedoogd. (tegenwoordig zefls gepromoot, dat gaat wel de goede kant op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87819

Legaal of niet, het is sowieso niet aan te raden zulke files op je internet account te hosten. Veel ISP's hebben er specifieke regels tegen.

Over '6kb' patches: Het is niet illegaal bestanden aan te bieden die *potentieel* gebruikt kunnen worden om een game aan te passen. Net zoals het niet verboden is hex editors, patch utilities, en disassembly tools te verspreiden.

Zo is het legaal een utility uit te brengen die bijvoorbeeld de muziek ript uit een spel.

Zolang er geen copyrighted materiaal verspreid wordt is het dus geen probleem (in Nederland)

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 87819 op 04-01-2004 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 22:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tegenwoordig is het omzeilen van een kopieerbeveiliging (wat een nocd patch eigenlijk is) in Amerika illegaal dankzij de DMCA (Digital Millennium Copyricht nogwat). In Europa is het gelukkig nog niet zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 18-06 11:36
Volgens de nederlandse wet is "illegaal" een oordeel over menselijke handelingen,; imn het taalgebruik wordt het gevolg van die handelingen dan ook illegaal genoemd. Ik denk dus dat je het hebt over het produceren van zo'n NoCD crack. In mijn optiek is dat legaal, als je het doet om zo'n game te kunnen draaien op een PC zonder CD maar alleen een netwerk (Shuttle/laptop/oid). Dat valt namelijk onder reverse engineering voor compatibility, alhoewel ik moet toegeven dat dit een interpretatiegeval is. Er is namelijk geen duidelijke wet die het verbied of toestaat.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Laatst online: 29-05 14:39
You may not reverse engineer, decompile, or
disassemble the Software, except to the extent that the foregoing
restriction is expressly prohibited by applicable law.
Als dit is wat er in staat mag je zeker weten wel een exe downloaden en gebruiken die geen cd nodig heeft.
Jij doet toch niets wat niet mag?
De maker van de crack heeft misschien die regel overtreden, maar als ie die exe kan maken zonder die regels te overtreden mag ie ook een NoCD crack/exe maken.
Denk dat je daar dus een verschil in moet maken, tussen het maken van zo'n crack en het gebruiken van zo'n crack.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
Sjeik schreef op 04 januari 2004 @ 16:03:
[...]

Als dit is wat er in staat mag je zeker weten wel een exe downloaden en gebruiken die geen cd nodig heeft.
Jij doet toch niets wat niet mag?
De maker van de crack heeft misschien die regel overtreden, maar als ie die exe kan maken zonder die regels te overtreden mag ie ook een NoCD crack/exe maken.
Denk dat je daar dus een verschil in moet maken, tussen het maken van zo'n crack en het gebruiken van zo'n crack.
Als je een gejatte fiets koopt, ben jezelf ook strafbaar, hoewel jezelf de fiets niet gejat hebt.

Maar er zijn spellen waarbij er zelfs wordt aangeraden om een nocd-crack te gebruiken. Bij de ongepatchte morrowind bijvoorbeeld zorgt de copieerbeveiliging voor een veel lagere framerate. Oplossing: nocd-crack toepassen.

Sterker nog: Ik heb nu een spel (Pro Evolution Soccer 3) gepatcht naar de nieuwste versie, en nu doet ie het niet meer, wazig conflict met cd-rom emulatiesoftware. Pas ik de nocd-crack toe werkt ie als een zonnetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
dus als jij een vriend de deur laat openbreken, mag jij vervolgens alles in het huis meenemen :?

spuit 11 |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Maverick op 04-01-2004 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 18:24
Thufir_Hawat schreef op 04 januari 2004 @ 16:26:
[...]

Als je een gejatte fiets koopt, ben jezelf ook strafbaar, hoewel jezelf de fiets niet gejat hebt.
tenzij je handelt ter goeder trouw, wat imho de meeste mensen dus ook doen met nocd cracks :)
Maar er zijn spellen waarbij er zelfs wordt aangeraden om een nocd-crack te gebruiken. Bij de ongepatchte morrowind bijvoorbeeld zorgt de copieerbeveiliging voor een veel lagere framerate. Oplossing: nocd-crack toepassen.
graag de officiele FAQ waar dát in staat ;)
Sterker nog: Ik heb nu een spel (Pro Evolution Soccer 3) gepatcht naar de nieuwste versie, en nu doet ie het niet meer, wazig conflict met cd-rom emulatiesoftware. Pas ik de nocd-crack toe werkt ie als een zonnetje. :)
Is dan niet de maker van PES3 degene die in dit geval de inbreuk maakt op de software (de image-emu-software) en daarmee dus de EULA breekt? want ook zij mogen niet, zij het als 'beveiliging tegen kopieren' inbreken in software en de code veranderen, wat ze praktisch gezien moedwillig doen...

En dan nog even over de EULA. Als je niet mag inbreken in de broncode / publiceren, mogen mods op spellen dan nog wel? die breken inweze ook in, en met mods worden ook executables verspreid over het internet.
(strax blijkt uit deze discussie dat mods illegaal zijn, wordt de faq aangepast en heb ik half SGD achter me aan omdat mods niet besproken mogen worden >:) :+ )

En wat dan betreft patchers? dus programma's die inbreken? die mogen vrij gepubliceerd worden, maar niet gebruikt? Is dat het zelfde geintje als waar de makers van PES3 zich dan evt. achter verschuilen? :P "je mag de patch downen, alleen neit gebruiken, je kan alleen niet meer dit en dat en dat als je niet patched...." in hoeverre is dat dan illegaal?

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 04-01-2004 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 09:19
bazs2000 schreef op 04 januari 2004 @ 15:23:
Ik zie het niet als illegaal omdat een NoCD-crack een handig hulpmiddel is om ervoor te zorgen dat je niet de hele tijd met CD's hoeft te schuiven.
Ik zie het niet als illegaal omdat een NoCD-crack een handig hulpmiddel is om ervoor te zorgen dat je niet die dure games hoeft te kopen ;)

Die dingen zijn illegaal, tenzij de uitgever anders heeft bepaalt :) Die .exe zijn copyrighted en dus mogen ze niet bewerkt worden (wat gebeurd bij een nocdcrack).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Breepee schreef op 04 januari 2004 @ 16:50:
[...]

Ik zie het niet als illegaal omdat een NoCD-crack een handig hulpmiddel is om ervoor te zorgen dat je niet die dure games hoeft te kopen ;)

Die dingen zijn illegaal, tenzij de uitgever anders heeft bepaalt :) Die .exe zijn copyrighted en dus mogen ze niet bewerkt worden (wat gebeurd bij een nocdcrack).
Maar dus ook bij mods, en die worden toegestaan. dus in hoeverre rekt die wet? want als een gameproducent nocd cracks aan wil pakken moeten ze volgens mij ook gelijk de mods gaan aanvallen, omdat ze hetzelfde misdrijf plegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 04-01-2004 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
RedXraD schreef op 04 januari 2004 @ 16:46:
tenzij je handelt ter goeder trouw, wat imho de meeste mensen dus ook doen met nocd cracks :)
Als je een mooie fiets koopt voor 10 euro (ik noem maar wat) weet je dat het niet goed zit.
graag de officiele FAQ waar dát in staat ;)
Sinds wanneer staan er in officiele faqs bruikbare oplossingen? :P
Maar serieus, dezer dagen zou die oplossing er niet meer instaan, aangezien het probleem in de patch is verholpen. In een faq zou dus gewoon staan dat je die patch moet downloaden en toepassen. Behalve dat, in een officiele faq zouden geen on-officiele oplossingen worden toegevoegd, natuurlijk. De nocd-crack was niet van Bethesda zelf.
Maarrrrr, op het officiele forum van Bethesda werd de oplossing veelvuldig geoppert en deze oplossing werd niet verwijderd en het topic werd niet gesloten. Daaruit leid ik af dat de oplossing iig gedoogd werd. Goed genoeg dus.
Is dan niet de maker van PES3 degene die in dit geval de inbreuk maakt op de software (de image-emu-software) en daarmee dus de EULA breekt? want ook zij mogen niet, zij het als 'beveiliging tegen kopieren' inbreken in software en de code veranderen, wat ze praktisch gezien moedwillig doen...
Lijkt mij niet, zodra het spel gepatcht is werkt het niet meer omdat er image-emu-software aanwezig is, terwijl die niet eens wordt gebruikt aangezien ik gewoon de originele dvd thuis heb.
Behalve dat, Konami (maker van PES3) gebruikt gewoon een standaard kopieerbeveiliging, die blijkbaar problemen geeft met die emu-software. Niet de fout (waarschijnlijk bewuste feature) van Konami, maar van de maker van die kopieerbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Thufir_Hawat schreef op 04 januari 2004 @ 17:53:
[...]

Als je een mooie fiets koopt voor 10 euro (ik noem maar wat) weet je dat het niet goed zit.
ze vragen meestal wel iets meer als 10 euro, daarvoor slopen ze dr nog geen fietsbel af ;)
Sinds wanneer staan er in officiele faqs bruikbare oplossingen? :P
Maar serieus, dezer dagen zou die oplossing er niet meer instaan, aangezien het probleem in de patch is verholpen. In een faq zou dus gewoon staan dat je die patch moet downloaden en toepassen. Behalve dat, in een officiele faq zouden geen on-officiele oplossingen worden toegevoegd, natuurlijk. De nocd-crack was niet van Bethesda zelf.
Maarrrrr, op het officiele forum van Bethesda werd de oplossing veelvuldig geoppert en deze oplossing werd niet verwijderd en het topic werd niet gesloten. Daaruit leid ik af dat de oplossing iig gedoogd werd. Goed genoeg dus.
officiele faqs zijn meestal ruim aanwezig :) maar het aanraden van een nocd crack is nog niet illegaal, het gebruiken en/of verspreiden ervan dus wel.
Lijkt mij niet, zodra het spel gepatcht is werkt het niet meer omdat er image-emu-software aanwezig is, terwijl die niet eens wordt gebruikt aangezien ik gewoon de originele dvd thuis heb.
Behalve dat, Konami (maker van PES3) gebruikt gewoon een standaard kopieerbeveiliging, die blijkbaar problemen geeft met die emu-software. Niet de fout (waarschijnlijk bewuste feature) van Konami, maar van de maker van die kopieerbeveiliging.
dan zijn het de makers van de beveiliging die fout zitten. Ik heb (volgens mij bij roque spear) wel meer gehoord van dit soort geintjes, en dat is imho nog steeds in strijd met (oa. hun eigen) policies.

En dan nog steeds de vraag waar de grote scheidingslijn ligt tussen no-cd cracks en (andere) mods :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapawe
  • Laatst online: 14-05 22:40
creative8500 schreef op 04 januari 2004 @ 15:31:
Jullie reageren allemaal, zonder uitzondering, hetzelfde als Trivian!

Niemand die op de eigenlijke vraag ingaat. Het enige wat in de buurt komt is de verspreiding van aangepaste executables, waarop natuurlijk wel copyright zit. Maar over die 6Kb-fixes hebben alleen nog spuit 11 t/m 24 hetzelfde als de firstposter gezegd.

edit: met |HunterPro| als uitzondering, hoe kon het ook anders ;)
Ja daar heb je wel gelijk in maar toch is dit wel een interessante topic :)
Toch denk ik dat het merendeel van de no-cd cracks worden gebruikt door mensen die spellen kopieren of downloaden.

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
RedXraD schreef op 04 januari 2004 @ 21:47:
ze vragen meestal wel iets meer als 10 euro, daarvoor slopen ze dr nog geen fietsbel af ;)
Geen idee, heb al een goeie fiets. Met bel. :D
Maar goed, mijn punt is: als je iets kunt kopen voor je idioot lage prijs moet er iig wel een lampje gaan branden natuurlijk.
officiele faqs zijn meestal ruim aanwezig :) maar het aanraden van een nocd crack is nog niet illegaal, het gebruiken en/of verspreiden ervan dus wel.
De officiele faq van morrowind is helaas nogal summier, geen troubleshooting, alleen maar wie/wat/waar/hoe/draait het op welke pc.
dan zijn het de makers van de beveiliging die fout zitten. Ik heb (volgens mij bij roque spear) wel meer gehoord van dit soort geintjes, en dat is imho nog steeds in strijd met (oa. hun eigen) policies.
Vreemde is ook dat het er in de versies 1.0 en 1.1 niet inzat. Opeens wel in 1.3. Alsof je een image maakt van een dvd van 3.6GB, terwijl je makkelijker een nocd-crack gebruikt. :P
Ben wel benieuwd of we dit vaker gaan zien, en hoe het opgelost zal worden.
En dan nog steeds de vraag waar de grote scheidingslijn ligt tussen no-cd cracks en (andere) mods :)
nocd-crack is opzich wel een mod, maar het wijzigt alleen de exe-file en evt de file die nodig is om het spel op te starten, maar niet de data van het spel zelf. Een mod, verandert (meestal) niet de exe, maar juist de data van het spel. Lijkt mij iig. :)
Daarbij worden mods gemaakt door de echte liefhebbers van het spel, die dus vaker het spel in de winkel zullen halen.
Ik denk dus ook dat er voor de makers van het spel geen financiele redenen zijn om het mod-maken aan te pakken (alsof dat mogelijk zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 25-06 13:52
volgens mij is het niet legaal omdat het programma/spel niet jouw eigendom is maar dat je slechts een licentie hebt erop. echter de voorwaarde dat je de cd in de cdrom speler MOET hebben om het legaal gekochte programma te gebruiken is volgens mij ook onzin

dat het wel legaal is om ze aan te bieden is heel simpel, je dacht toch zeker niet dat _niemand_ in de amerikaanse regering die bekende grote game copy site kent die over de hele world zit(hint hint :P)

feit is eenmaal dat de wetten door mensen gemaakt zijn. en waar mensen werken worden fouten gemaakt, zitten genoeg mazen in de wetten om ze te omzeilen, kan ook gewoon zijn dat die bekende site gewoon ergens op een bananenrepubliek staat waar het niet in strijd is met de wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Thufir_Hawat schreef op 04 januari 2004 @ 23:05:
[...]

Geen idee, heb al een goeie fiets. Met bel. :D
Maar goed, mijn punt is: als je iets kunt kopen voor je idioot lage prijs moet er iig wel een lampje gaan branden natuurlijk.

[...]

De officiele faq van morrowind is helaas nogal summier, geen troubleshooting, alleen maar wie/wat/waar/hoe/draait het op welke pc.

[...]

Vreemde is ook dat het er in de versies 1.0 en 1.1 niet inzat. Opeens wel in 1.3. Alsof je een image maakt van een dvd van 3.6GB, terwijl je makkelijker een nocd-crack gebruikt. :P
Ben wel benieuwd of we dit vaker gaan zien, en hoe het opgelost zal worden.

[...]

nocd-crack is opzich wel een mod, maar het wijzigt alleen de exe-file en evt de file die nodig is om het spel op te starten, maar niet de data van het spel zelf. Een mod, verandert (meestal) niet de exe, maar juist de data van het spel. Lijkt mij iig. :)
Daarbij worden mods gemaakt door de echte liefhebbers van het spel, die dus vaker het spel in de winkel zullen halen.
Ik denk dus ook dat er voor de makers van het spel geen financiele redenen zijn om het mod-maken aan te pakken (alsof dat mogelijk zou zijn).
Financiele redenen niet, maar denk bijvoorbeeld eens aan de desert combat mod voor Battlefield. In zekere zin moet die een doorn in het oog zijn van EA, omdat daar dus véél eerder heli's inzaten als in BF zelf.... plus dat voor een mod nog steeds het 1 en ander in copyrightprotected materiaal gesleuteld moet worden. Zelfde als een no-cd crack inweze, alleen met een ander doel, basis is alleen hetzelfde. Maar volgens mij staan gameproducers sowieso nie echt sterk tegenover nocdcrackers, omdat die gasten wel erg houden dat ze onvindbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:55
Ik vind het gebruik van een NO CD gewoon legaal.
Mits je het org spel bezit.

Maar Wat ik dus wel illigaal vind wat de gamemakers doen, is spellen en proggamma's zo beveiligen dta ik er niets mee kan doen dan het zo telaten.
Want zelfs back ups maken voor je zelf is zo gewoon niet te doen.
Wat trouwens weer legaal is als je de org spel bezit.
Maar dat wordt door de gamemakers dus even flink tegen gewerkt.

Maaar een back up CD er bij doen voor de prijs van 1 is dus ook niet mogelijk.
Dus wat gaan mensen doen om hun dure software tebewaren , NO Cd patch er over heen of gewoon iso maken.

Dus dit is dus nog gewoon legaal ook. Mits je het orgineel heb natuurlijk.
Maar ik vind dat de software,game makers gewoon een bij hun zelf teraden moeten gaan .
dus gewoon een back up cd er bij en dan zal het een hoop illi zooi schelen.

Bij multiplay game vind ik het zelf nog zo dat ze een 2 cd er bij moeten doen om je de mogelijkheid tegeven om het gewoon op je eigen lan of netwerk tekunnen spelen. wat dus ook al heel vaak niet .

[ Voor 44% gewijzigd door ravw op 05-01-2004 00:29 ]

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Blackhole schreef op 05 januari 2004 @ 00:25:
Ik vind het gebruik van een NO CD gewoon legaal.
Mits je het org spel bezit.
De EULA vindt iets héél anders ;)
Maar Wat ik dus wel illigaal vind wat de gamemakers doen, is spellen en proggamma's zo beveiligen dta ik er niets mee kan doen dan het zo telaten.
Want zelfs back ups maken voor je zelf is zo gewoon niet te doen.
Wat trouwens weer legaal is als je de org spel bezit.
Maar dat wordt door de gamemakers dus even flink tegen gewerkt.
Daar is helaas niets illegaals aan, omdat ze MELDEN dat het niet kan, met als reden de piracy policies... wat alleen weer NIET mag volgens mij, is dat rare niet werken met cd image emu's. Wordt alleen doodleuk overheen gewalst :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11736

Ik vind ze harstikke illegaal en nu verdienen de makers geen centjes :(

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 11736 op 05-01-2004 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocrypha
  • Laatst online: 24-03-2024

Apocrypha

Beautiful Emptyness

Anoniem: 11736 schreef op 05 januari 2004 @ 00:48:
Ik vind ze harstikke illegaal en nu verdienen de makers geen centjes :(
Waarom zouden de makers geen geld verdienen? Als ik een spel koop in de winkel, die installeer en een nocd crack erover zet, dan hebben de makers nog steeds geld verdiend, maar ik hoef geen cd meer te gebruiken. Dus denk na voordat je blaat of lees het topic eerst een even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11736

Apocrypha schreef op 05 januari 2004 @ 00:51:
[...]

Waarom zouden de makers geen geld verdienen? Als ik een spel koop in de winkel, die installeer en een nocd crack erover zet, dan hebben de makers nog steeds geld verdiend, maar ik hoef geen cd meer te gebruiken. Dus denk na voordat je blaat of lees het topic eerst een even.
Rustig Rustig :D, maar vaak kopen de mensen de spellen niet omdat er een no-cd crack is en ze dus gewoon van andere mensen kunnen branden of kunnen downloaden omdat ze er geen geld voor willen betalen.

Als die no-cd cracks er niet waren zouden de makers veel meer geld verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 23-06 20:22
Och, doorgaans komen illegale kopieen compleet met alle benodigde cracks en instructies. Het is zelfs zo dat een illegale kopie handiger zou zijn in gebruik dan een legale ware het niet dat een legaal spel dankzij zo'n crack ook zonder gehannis met CDtjes is te spelen. No-CD cracks gebruik ik eigenlijk alleen als ik geen zin heb om steeds die CD in de drive te moeten stoppen bij een gekocht spel.

Enneh, dieenesite.com is nog altijd online, wat suggereert dat no-CD cracks mogen anders hadden ze die site al lang uit de lucht gehaald. Uiteraard mogen die alleen gebruikt worden voor die ene kopie die je officieel van je spel mag maken ter backup

hmm, nou in elk geval zijn de GoT medewerkers van mening dat de gewraakte site wel illegaal is, aangezien hij net weggeedit is.

[ Voor 14% gewijzigd door Schaapje_BlaaT op 05-01-2004 16:20 ]

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

als no_cd cracks illegaal zouden zijn omdat je de code verandert zijn loaders dan wel legaal?
Ik verwacht dat dan weer wel mag maar dat is natuurlijk een heel stuk moeilijker te maken.

wat ik me wel afvraag, hoe komt het dat de cracks vaak zoveel kleiner zijn dan het origineel?
neemt die beveiliging zoveel ruimte in ofzo?

[ Voor 10% gewijzigd door Wolfboy op 05-01-2004 14:30 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77587

Persoonlijk ben ik reuze blij dat er no cd cracks bestaan. Bij mijn GEKOCHTE gamez is dat erg handig dat er geen gereutel is met cd wissels. Nog maar te zwijgen over lawaai van opstartende cd en bij sommige spellen ook nog het gemekker met hun eigen cd beveiliging. UT2K3 had op gegeven moment al via een officiele patch geen cd meer nodig. Bij BF1942 is het een drama met cd, een vande vorige officiele patches had al problemen hun eigen mods/cd te herkennen. Om nog maar te zwijgen over een hoeveelheid personen die hun cd gesloopt zien in hun drive (EA makke). Dat no cd cracks illegaal zijn, is nogal zwart/wit; JE HEBT NAMELIJK NOG EEN CD KEY NODIG OM TE KUNNE GAMEN (esp. online).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik ben ook reuze blij dat er no-cd cracks bestaan. Ik word echt str*ntziek van dat cd-tje wisselen en dat lawaai :( ik ga niet zeggen dat ik nog nooit wat eb gewdowned, want dat is niet zo, maar ik koop ook zeer zeker spellen (meer dan ik DL)

Ik vraag me, net zoals de meesten hier, wel af hoe het nou zit. Ik kan wel vinden dat het legaal is als ik het origineel heb, maar dat wil niet zeggen dat de wet dat ook vindt...

offtopic:
waarom verzinnen ze niet zoiets als een cd-key koppelen aan een emailadres met nog een aparte code op de cd of box die benodigd is om te bewijzen dat je het spel hebt?
De cd-key wordt gechecked door het spel zelf. 2 users met dezelfde key? blokken die hap!
De aparte code moet je via een website opvoeren met je emailadres en doen ze de check op hun server. Dan kunnen de krakers de serverside check niet reverse engineren.

Of zeg ik nou iets doms?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
  • Laatst online: 11-02 10:27
Ik gebruik NOCD cracks voor diablo II en warcraft III, werkt een stuk fijner en dan raken de cd's ook niet beschadigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Rody schreef op 04 januari 2004 @ 14:44:
Mwah het is min of meer een hack tegen de beveiliging aangebracht door de fabrikant.
Als je niet met cd wil spelen kan je ook een image maken op je pc en die loaden met deamon tools, dat is iig legaal.

We kunnen het ook anders bekijken. Vandaag de dag zijn organisaties zoals bijv Brein erg actief. Een site met NoCd cracks bestaat wordt het binnen no time aangeklaagd. De sites die jij bedoelt bestaan al erg lang dus ik denk dat men er weinig tegen kan beginnen.

of het 100% legaal is weet ik niet.
Ja kwil net zeggen dat kostje elke keer weer 700 mb of misschien nog meer. Dat vind ik echt een compleet waardeloos idee. Dan doe ik het toch wel met de no-cd.
Dat no cd cracks illegaal zijn, is nogal zwart/wit; JE HEBT NAMELIJK NOG EEN CD KEY NODIG OM TE KUNNE GAMEN (esp. online).
ja maar daar heb je ook weer keygens voor. En dan is het voor niemand meer te controleren of je het spel nu echt hebt gekocht of niet, net als met een no-cd. Dus is het feit dat jij weet dat je iets doet wat niet mag, maar op geen enkele manier uitvoerbaar te controleren is dan toch illegaal?

[ Voor 23% gewijzigd door REDFISH op 05-01-2004 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
No-Cd crack zijn illegaal omdat je de software aanpast van de fabrikant zonder toestemming.

Een copy voor eigen gebruik mag echter wel,.. hierbij kan ook gebruik gemaakt worden van virtual cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 09:22

Bosmonster

*zucht*

Wat Loadichus zegt... we kunnen hier nog 100 pagina's over discussieren, maar je mag de software die je gekocht hebt NIET aanpassen. Je koopt een GEBRUIKERS-licentie, geen licentie over de software zelf.

Een NO-CD bewerkstelligen zonder de software aan te passen (middels virtual drives of kopieen op de HD) mag wel, mits je de originele software hebt uiteraard (m.a.w.: een licentie op het gebruik van de software) :) Dat die toevallig geleverd wordt op een cd'tje wil nog niet zeggen dat je hem verplicht daarvanaf moet draaien. De software vereist dit tegenwoordig vaak wel, maar je bent het niet verplicht.

[ Voor 99% gewijzigd door Bosmonster op 06-01-2004 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nou, met SafeDisc V1 vroeger was een crack geen aanpassing op de code. In een bestandje op de CD stond de volledige exe van een spel versleuteld.
In de directory van het spel op je harde schijf stond een kleine versie van het bestand, met dezelfde naam. Deze exe controleerde je CD en daarna pakte hij de volledige exe uit van CD, waarna je het spel kon spelen. Met bepaalde programma's was het mogelijk om de volledige exe zonder het spel te draaien uit te pakken en deze ergens op te slaan (daarom waren die cracks zo veel groter dan de originele exe's). Maar deze 'cracks' waren wel volledige en originele code, dus in dat opzicht schond je de EULA niet als je een game 'crackte'.
Maar uiteraard, een game gecracked spelen zonder het origineel te hebben is fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

een tijd terug heeft er op de spelkopieerwereld-site een verhaaltje gestaan waar voor een aantal landen _exact_ stond uitgelegd wat wel, en wat niet mocht (met relevante wetten enzo).

alleen ik kan het nergens meer terugvinden. heeft iemand dat toevallig nog ergens op internet gezien?
Pagina: 1