[DIY] Bestaande speakers ombouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Zo, het jaar is 2004 en de afgelopen maanden is het relatief stil geweest rond DIY audio in deze niche van het forum. Het wordt dus weer tijd om de handjes te laten wapperen :)

Mijn broer heeft momenteel wel wat problemen met zijn audio: versterker kaduuk en luidsprekers niet meer in topconditie. Mijn aanbod om zijn speakers eens te ‘herbewerken’ was dan ook niet aan dovemansoren gericht. Nu zit ik dus met een batterij speakers waar ik iets anders van moet maken. Het is de bedoeling dat ik alleen gebruik maak van wat ik nu al heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect02.jpg
De inhoud van dit moois:
  • een Jamo 20 cm woofer;
  • een Conrad MS 165W (ook wel MP-165-S genoemd) 16,5 cm woofer;
  • een Tonsil GTC 8/50;
  • 2-weg 12 dB/oct standaard filter.
Het is een redelijk ingewikkelde constructie. Een gesloten kast met in het front de Jamo en in de achterwand de Conrad woofer. Deze spelen dus in gelijke richting met elkaar, maar de een naar ‘buiten’ op de frontplaat en de andere naar ‘achteren’ in een aparte kamer. Deze kamer is een grote pijp die aan de voorkant onderaan uitmondt. Als puber ooit in elkaar geschroefd met de natte vinger aan de hand van een ideetje uit een Sony folder. Wees niet bezorgd, er is echt geen rekenwerk aan te pas gekomen bij het maken van deze speakers :X

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect09.jpg
Deze schematische blik van opzij geeft een indruk van hoe het er nu van binnen uitziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect03.jpg
Hier zie je de conrad woofer in de achterwand zitten.

Alhoewel er niets is uitgerekend aan dit ‘ontwerp’ en ook het 2-weg standaardfilter uitgaat van een 8 Ohm situatie, maar parallel de Jamo en Conrad woofer aanvuurt (4 Ohm dus), klinkt het nog best aardig. Echter, de Jamo conusrand is nogal verrot, en die Conrad woofers zijn helemaal niet zo slecht. Daar valt echt wel iets beters van te maken :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect04.jpg
De slachtoffers op een rij. De tweeters heb ik zelf ook in mijn eigen speakers. Niet bijzonder, maar wel lekker zacht en fijn. De woofers zijn al vrij oud en vormde de middenklasse van de eigen Conrad Audio lijn die Conrad tot een paar jaar geleden nog voerde. Je had de SLG serie, de KT (Kevlar) serie en de middenserie, de MP serie. Deze woofers zijn ooit door iemand anders gekocht om dienst te doen in een autodeur, maar bij gebrek aan een autoversterker kwam daar natuurlijk niet veel uit. De aanpassing aan de auto heeft helaas wel zijn sporen achtergelaten. Inhammen zijn in het metalen frame gezaagd en bij een speaker is hier en daar de conusrand geraakt ;(

Niets wat niet gerepareerd of opgevangen kan worden, maar fraai is anders.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect05.jpg
Twee mooie en massieve woofertjes :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect06.jpg
Helaas niet zo goed zichtbaar, maar dit woofertje is een serieuze beuker :7

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect07.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect08.jpg
Een korte impressie van wat het nou zou moeten worden. Een ‘up and down’ pijp is het simpelste, maar bij mijn broer worden speakers nog wel eens als tafel gebruikt. Daarom lijkt mij dit een betere optie, wat tevens leuker is om te bouwen. Ik ga vandaag eens serieus rekenen en een modelletje in MAX maken. Dit topic hoeft toch geen hardloper te worden, dus ik doe het rustig aan ;)

Een TL vouwen hebben jullie mij natuurlijk al eerder zien doen voor de contest van even geleden. Zie ook:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01092.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/TLspeaker3.JPG

Ik heb helaas geen gegevens van de Conrad woofer, daar de Conrad site en gids geen melding meer maken van dit model. Als iemand nog een oude gids heeft liggen, kan hij/zij dan even kijken of de MP serie (tussen de SLG en KT serie) van Conrad daar nog instaat? Zou top zijn. Vooralsnog ga ik er van uit dat deze MP variant dezelfde Fs heeft als zijn SLG en KT broertjes: 47 Hz.

Ik hoop over 4 weken klaar te zijn met een mooie beschrijving in dit topic hoe ik te werk ben gegaan.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Dit vind ikzelf stiekem de leukste vorm van DIY.
Je hebt 'shit' en wat kun je daarvan maken, heerlijk :)

die ingezaagde conusrand...das wel erg nasty :o
Gaat die rand niet ranzig doen bij grote uitslagen?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Gaaf, weer een Wekkel Style DIY avontuur, ben heel benieuwd wat je hier van gaat brouwen. :)

Ik heb nog even mijn oudste Conrad catalogus nagelopen (2001) maar deze vermeld alleen een aantal Visaton modellen, helaas.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Met sporttape heeft ie al een aantal jaren prima dienst gedaan. Bovendien is de conus vrij strak opgehangen, dus grote uitslagen maakt ie niet echt. Dat gaat wel goed komen :7

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

De surround is niet bedoeld als ophanging, daar is de surround voor. Het nut van de surround zit 'em in het luchtdicht maken van het geheel en de conus gecentreerd houden. Is nameten van de T/S paramters niet een optie? Na verloop van enkele jaren verschuiven die immers nogal wat.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Ik heb daar geen aparatuur voor, helaas. Echt veel gegevens heb ik eigenlijk ook niet nodig, op de Fs na.

• jedel
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

kan je niet de jamo's refurbischen? (ofzo) nieuw rubber randje?
of is dat niet de moeite?

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Die Jamo's, daar word ik niet wild van. De Conrads zijn wat dat betreft een stuk professioneler qua aanblik. Bovendien moet er nu een serieus ontwerp op losgelaten worden. Van die Jamo 20cm's weet ik al helemaal niets.

• jedel
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

Wekkel schreef op 04 januari 2004 @ 15:02:
Die Jamo's, daar word ik niet wild van. De Conrads zijn wat dat betreft een stuk professioneler qua aanblik. Bovendien moet er nu een serieus ontwerp op losgelaten worden. Van die Jamo 20cm's weet ik al helemaal niets.
is dan idd geen goed idee, maar als er gezaagt is in de conrad speakers, hoeveel waarde heb je dan nog aan de "orginele" T/S parameters?

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Verwijderd

Go Wekkel!

Idd wat play zegt, een DIY project ala Wekkel style. Dat is eigenlijk ook wel de meest pure vorm van DIY.

Ik blijf dit volgen :).

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
jedel schreef op 04 januari 2004 @ 15:11:
is dan idd geen goed idee, maar als er gezaagt is in de conrad speakers, hoeveel waarde heb je dan nog aan de "orginele" T/S parameters?
Ik vertrouw er op dat het allemaal wel los zal lopen. De Ravelands zijn nou eenmaal ook niet al te wetenschappelijk gebouwd en daar komt ook muziek uit (voorzover de goedkope componenten het toelaten ;) ).

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Wekkel schreef op 04 januari 2004 @ 14:51:
Ik heb daar geen aparatuur voor, helaas. Echt veel gegevens heb ik eigenlijk ook niet nodig, op de Fs na.
Daar heb je ook helemaal geen apparatuur voor nodig :)
een voltagemeter (multimeter) is genoeg. Ik zal zodra ik ff een stukje tijd heb een soort van tutorial schrijven :)

• MM
  • Niet online

MM

én een sinusgenerator, maar met een software tooltje kan je dat ook wel met je pctje doen :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MARTIJN_
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

In het conrad boek van 1999 staan wel de SLG en de KT serie in maar geen mp serie, alleen twee tweeters uit de mp serie.
Ouder als 1999 heb ik niet meer die was echt oud papier :)
wel dit gevonden

[ Voor 18% gewijzigd door MARTIJN_ op 04-01-2004 16:07 ]

PGEQRZEM

Verwijderd

m.m schreef op 04 januari 2004 @ 15:28:
én een sinusgenerator, maar met een software tooltje kan je dat ook wel met je pctje doen :)
Dat heeft hij wel, daarmee heeft hij wel eens een lief 13cm speakertje aan het roken gekregen toch :P. Ach, we doen allemaal wel eens iets dat achteraf niet zo slim bleek ;).

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Dank, deze had ik zelf ook gezien. Daar staan de KT en SLG variant van 16,5cm wel bij, en die hebben beide Fs: 47 Hz.

Dit zijn de ontwerpplaatjes. Van de week maar eens hout halen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ProJect13.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 04-01-2004 17:03 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ok, ziet er goed uit, maar waarom doe je die woofer bovenin? Is dat om het pad naar de poort lang genoeg te krijgen? Ik zou ivm de afstralingshoek mijn tweeters wat hoger willen hebben.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Ik moet de woofer in het begin van de pijp hebben. De tweeter erboven helemaal tegen de bovenrand zou mij ongeveer 4 cm kosten, denk ik. Dat ziet er niet uit, ik plak 'm wel dicht onder de woofer. Het is per slot van rekening maar voor mijn broer :Y)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

m'n profielwerkstuk in wording :)
linkje

Dit is even direct naar html gesaved vanuit word, geen opmerking over html skills ed. ;)
Er staat ook stap voor stap in beschreven hoe je de thiele en small parameters kunt meten, al laat dat gedeelte nog veel ruimte voor verduidelijking over...
Als je 3700 woorden hebt getypt dan is duidelijkheid op de een of andere manier een scheldwoord ;(
offtopic:
Als iemand grove fouten en/of tips heeft mag dat natuurlijk, maar doe dat maar even over de meel, anders wordt t een topic steal

Verwijderd

Atgast schreef op 05 januari 2004 @ 00:17:
m'n profielwerkstuk in wording :)
linkje

Dit is even direct naar html gesaved vanuit word, geen opmerking over html skills ed. ;)
Er staat ook stap voor stap in beschreven hoe je de thiele en small parameters kunt meten, al laat dat gedeelte nog veel ruimte voor verduidelijking over...
Als je 3700 woorden hebt getypt dan is duidelijkheid op de een of andere manier een scheldwoord ;(
offtopic:
Als iemand grove fouten en/of tips heeft mag dat natuurlijk, maar doe dat maar even over de meel, anders wordt t een topic steal
Klein puntje van kritiek, ik zou als ik jou was niet het verslag beginnen met "Toen" :).

• bekkel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09-2025

bekkel

BoEsm Productions

Wekkel schreef op 04 januari 2004 @ 17:34:
Ik moet de woofer in het begin van de pijp hebben. De tweeter erboven helemaal tegen de bovenrand zou mij ongeveer 4 cm kosten, denk ik. Dat ziet er niet uit, ik plak 'm wel dicht onder de woofer. Het is per slot van rekening maar voor mijn broer :Y)
He he...
moet natuurlijk wel een meesterwerkje worden he..!! ;)

.........www.raketje.com....................soon.....

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Zo, ik ben dit weekend weer wat verder gekomen. Het hout had ik vorige week al gezaagd, en vandaag met lijmklem en schroevendraaier verder gegaan. De pijp is nu klaar, het elektronica werk gaat nu beginnen. Ik zit nog even te dubben waar ik het filter ga laten, maar daar vind ik wel een oplossing voor. De speakers zijn nog redelijk handzaam en qua proporties nog wel te pruimen.

Wordt vervolgd...

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Dsc00185.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Dsc00186.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Dsc00187.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Dsc00188.jpg

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb niet zo heel veel kaas gegeten van TL's maar zij die tussenschotten bij beide TL's opzettelijk scheef?

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 10:04

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Het begint al best wel ergens op te lijken :)

Wat ik me nou afvroeg, ik zie dat die planken die als het waren in het midden "zweven" niet onder een hoek van 90 graden staan.
Geeft dit een beter effect :? Of kan iemand me uitleggen wat het effect daarvan is?

Want ik ben zelf ook binnenkort van plan iets in mekaar te gaan plakken, iets heel erg simpels, puur om te kijken wat voor geluid er nou bij wat voor constructie, met en zonder basspijp, etc uitkomt :)

[edit]
aaargh, @ ^ , dat meen je niet :+ Zelfde vraag 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Scatman_II op 25-01-2004 15:44 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Da's goeie shit ! :P

ik denk dat ze scheef staan om zo meer bas te vangen of zo

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Het idee van de gevouwen pijp is het samenknijpen van de beschikbare ruimte. Van 8,2 cm x 20 cm ga ik naar 5,2 cm x 20 cm, zodat ik een pijp krijg die begint met 1,6 maal de oppervlakte van de conus van het gebruikte woofertje en eindig met 1 maal de oppervlakte van de conus. Je zou ook van klein naar groot kunnen gaan, wat weer andere effecten heeft (volgens mij een lagere tuningsfrequentie van de pijp.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

H'm weer wat mooi knutselwerk gemist dit weekend.
Het ziet er veel belovend uit.

• bekkel

bekkel

BoEsm Productions

das goeie shit wekkel...
tijd om een versterker te gaan kopen :)

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

He Bekkel, jij hier. :)
Ik had eigenlijk wel weer wat nieuwe foto's verwacht....

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-08 10:34
Dit Topic ga ik zowiezo goed volgen :9 ... ik ben namelijk binnenkort ook van plan om een set mooie TL's te maken :*) . Maar ik moet me er toch even iets dieper in verdiepen. Weet iemand toevallig een goeie link waar t een en ander staat uitgelegd ?

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Een kleine update. Geen fysieke vooruitgang nog, maar wel een verwacht resultaat met grafiek. De slingering is nog best hevig, al schijnt het in de praktijk minder te zijn. Het is geen ideaalplaatje, aangezien de onderste regio geen strakke lijn kent, maar een soort bol. Enfin, bouwen, luisteren en weer wat geleerd. Die van de Raveland ziet er overigens ook niet veel beter uit ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/verwachtresultaat2.jpg

Overigens blijkt dat ik de pijp nog wel met 20 cm mag inkorten met bovenstaand plaatje als gevolg. Langer is niet altijd beter :X

Zijn die proggels met hulp van buiten toch nog ergens goed voor

[ Voor 20% gewijzigd door Wekkel op 09-02-2004 22:01 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je dat "kam effect" er niet uitfilteren met een HH resonator?

Wise enough to play the fool

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
teacher schreef op 09 februari 2004 @ 22:32:
Kan je dat "kam effect" er niet uitfilteren met een HH resonator?
Als jij daarover een concreet idee hebt of een formule waarmee ik kan rekenen, hou ik me aanbevolen. Met tapering valt de slingering wel iets te beteugelen, maar bij deze speaker heeft dat niet veel als gevolg. Stuffing vernaggeld de diepgang maar met deze berekening is nog geen rekening gehouden met offset van de woofer (woofer iets lager dan het begin zetten). Dat kan ook nog iets schelen.

Zoals gezegd, de Raveland configuratie is vergelijkbaar, en die is niet top, maar ook niet bepaald naadje. Ik heb reeds een volgend project in de planning met de 16cm Raveland, maar dat komt later wel in beeld. Die heeft dus een veel betere respons op een TL configuratie, dus ik ben beniewd..

• MM
  • Niet online

MM

Je kunt natuurlijk het hele systeem opmeten en dan gaan corrigeren met een DSP, ik weet niet precies wat een HH resonator is maar ik denk dat het gebruik zal maken van een sinusoïde formule om de correctie toe te passen of iets dergelijks?

edit: met welk programma kun je TL's berekenen?

[ Voor 10% gewijzigd door MM op 09-02-2004 22:52 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Er bestaan een aantal programmas om TL te simuleren. Ik heb Mathcad gebruikt, welk programma er ook in een gratis variant is maar waarmee je niet een worksheet kan opslaan. Dat is voor ons geen ramp. Met het programma kan je wiskundige modellen door laten rekenen en laat nou net iemand een paar TL modellen gemaakt hebben. AJHorn is overigens een commerciëel software programma op dit gebied. Als je een exemplaar wil hebben van de freeware versie van Mathcad moet je maar even mailen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Er stond in de eerste hobby hifi van 2000 een heel verhaal.
Je bouwt in je grote speaker dus een klein "kistje"..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
f = { s sqrt (o/li) } / 2pi

f = je frequentie 
s  geluidsnelheid (343 toch ;)
o  oppervlak poortdoorsnede
i inhoud van het kistje
l  lengte pijp. neem je een aeropoort (geflowed dus)
 dan moet je die wel even corrigeren met iets van 1,3 keer de straal van de opening.

Met een klein beetje fiberfill kan je de boel al aardig dempen, dan raak je boven de 500 Hz dat kam effect al aardig kwijt. In jouw geval hoef je dus alleen dat stuk van 250 tot 300Hz te dempen..

even gegoogled:
leesvoer :)
En daar vind je ook een progje om eea te berekenen.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 09-02-2004 23:36 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Ah, maar eens checken.

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Vandaag hard klussen met Wekkel. :)
Hier alvast een klein voorproefje van de resultaten.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IMG_0296_small.JPG
Middels een schotje de boel met 20cm verkort.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IMG_0300_small.JPG
De speakers hebben in een vorig leven al heel wat meegemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IMG_0301_small.JPG
Nobody is perfect. :P

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IMG_0304_small.JPG
DIY Wekkel style. >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IMG_0307_small.JPG
Past die speaker nu??

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IMG_0315_small.JPG
De eerste luistersessie in progress.

Verwijderd

Wat voorn overnamefrequentie heeft het scheidingsfilter dat je hebt gebruikt? Zeer leuk project trouwens :9

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ehm... die speaker he.. ga je die serieus gebruiken?

Verder ziet het er best wel leuk uit. Ik ben benieuwd naar de afwerking :P

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

teacher schreef op 22 februari 2004 @ 12:44:
Ehm... die speaker he.. ga je die serieus gebruiken?

Verder ziet het er best wel leuk uit. Ik ben benieuwd naar de afwerking :P
Het lijkt me idd vrij pittig voor deze woofer om nog serieus druk op te kunnen bouwen :+

Daarentegen staat dat TL design niet heel erg afhankelijk is van druk opbouwen.
Maar ik ben erg benieuwd naar de klank, vallen er dingen in het speciaal op?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
De overname frequentie is 3000 Hz, zo uit mijn hoofd gezegd. Het is een kant en klaar filter van Conrad, die al een tijdje oud is. De aansluitingen daarop en op de speakers heeft Coenen weer keurig vast zitten solderen.

Die speaker is inderdaad redelijk brak qua rand. Helaas heb ik geen alternatief dan domweg bestaande units gebruiken. Dat betekent met sporttape gewoon de gaten dichten, zoals het al in het eerdere ontwerp jarenlang dienst heeft gedaan. Voor jullie audiofielen een gruwel, maar voor mijn broer vast geen probleem. Ik zie er zelf niet zo tegenop, aangezien ik het effect van wat sporttape als afdichting niet als een enorm probleem zie. Het ziet er niet uit, maar voor de rest zal het echt wel werken.

We hebben al even testgedraaid. Eerst met de woofer er primitief ingelegd, vastgeklemd met spanband en tape. Er bleef duidelijk wat rammelen dus uiteindelijk toch met de lijmklemmen de boel wat vaster gezet en de speaker maar gewoon geschroefd. Daarachter zit nu wat reststof van kledingmaken van mijn moeder, gewoon voor de vorm. Ik kan eigenlijk slecht aangeven wat er nu speciaal opvalt aan de klank. In ieder geval kan het woofertje serieuze klappen geven. Het is echter op de luisterplek moeilijk aan te geven wat het in werkelijkheid gaat worden. De plek van luisteren is namelijk een rare plek. Al mijn bouwprojecten door de jaren heen heb ik geluisterd op die aansluitplek en op al die plekken klonk het nou niet echt fantastisch. De akoustiek in de kamer is heel erg vreemd met inspringende schotten vanaf de zijmuur, geperste houtkrulplaten aan het plafond en rare ruimten en holtes. Kortom, bagger. Deze testopstelling was wat dat betreft niet anders. Het klonk dus rommelig als altijd met het testluisteren bij mijn ouders, wat dus bepaald niet hoeft te betekenen dat het in een normale luisterkamer ook bagger is. De eindshow gaat dus ook meteen de eerste echte waardering brengen. Wat opvalt is dat het basbereik redelijk constant lijkt. Echte pieken en dalen zijn er wel, maar een stuk minder dan bij de Ravelands, die toch wel een dip kennen verder bovenin het basbereik (de TL slinger). Korte klappen gaat zoals gezegd wel aardig. Ik hoop dat baslijnen wat minder rommelig klinken op een goede luisterplek (en afgebouwd), maar gezien mijn ervaringen met de testplek kan dat helemaal goedkomen :)

edit:
Ik heb 'm momenteel even goed in een hoek weten te drukken en een plekje gevonden waar de bas nu mooi vormgegeven wordt. Het klinkt op dat plekje toch best fijn. Met 2 speakers waarschijnlijk zelfs lekker pakkend qua bas. Echter, luisteren zonder tweeter en filtering gaat wel op je zenuwen werken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Wekkel op 22-02-2004 14:01 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Een laatste update voor dit weekend. Ik kan ze dicht gaan maken, de bedrading is aangelegd. Even de zijvlakken weer opnieuw maken, want degene die ik nu heb, passen niet echt fraai 8)7 Ook de demping moet er nog in.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Lekkar1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Lekkar2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Lekkar3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Lekkar4.JPG

Verwijderd

klinken ze een beetje?? :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Het laatste wat ik ervan gehoord heb (in die vage woonkamer van mijn ouders) wel. Met een enkele speaker en ongedempte pijp was er op het juiste plekje een mooi vol basje. De combinatie met de tweeter en een andere luisteromgeving zullen het antwoord geven. Dan kan Coenen zijn objectieve mening daar naast leggen ;)

Verwijderd

Echt weer helemaal ala wekkel. TL en bestaande spullen wordt als bijna je handelsmerk hier. ;)

Grappig project wederom, ben wel beniewd hoe het nou gaat klinken in een normale staat en plek. :)

Verwijderd

k denk vanuit mijn ervaringen met DIY projectjes dat hij niet super veel bas gaat geven maar wel mooi laag komt :)

Verwijderd

Meestal in dit soort contructies moet dat zo ja :)
Je begint wijd en de gang wordt steeds smaller.......

Bij de hoorn principes ook zo , alleen werk je dan van smaller naar breder ......

Het klopt echt helemaal dat bouw werkje en het ziet er goed uit, ben benieuwd hoe het er uit zit als het helemaal afgewerkt is ,

Go go go !!!

**
RCA vindt diepte van de bass altijd nog belangrijker dan de hoeveelheid lawaai :)
De hoeveelheid lawaai is niet het vermogen , maar het rendament ! :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 17:38 ]

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb in het verleden wel het nodige gelezen over TL ontwerpen. Wat ik me daar van herinner is dat je, om een reden die ik me niet exact meer herinner, de nodige vrije ruimte achter de woofer nodig zou hebben ('decoupling chamber'). Wat ik me kan voorstellen is dat je met zo'n decoupling chamber minder last hebt van reflecties, dwz geluid dat van de achterwand direct weer terugkaatst naar de achterzijde van de conus.

Bij het hier getoonde ontwerp ontbreekt de decoupling chamber, waardoor je nauwelijks dempingsmateriaal kwijt kunt achter de woofer. Ik vraag me af of dit een negatieve invloed heeft op de weergave van bijvoorbeeld midden tonen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Dat zou best kunnen, ik merk het uiteindelijk wel. Een trits watten past er nog wel achter ;)

Verwijderd

Oeh wekkel, ziet er leuk uit voor DIY :)

K'heb lang niks meer laten horen sinds mijn frontjes, maar ik heb nog een goede sub-speaker liggen.
Een 15" 150 watt rms @ 4 ohm speakert van Wharfedale. :P

Helaas alleen geen specs te vinden :'( , dus of zelf T/S parameters bepalen, of gewoon trial and error.
Binnenkort dus waarschijnlijk weer een projectje van mij, maar dan een sub erbij (hoezo overkill? >:) )

Maar iig, leuke boxjes zo. Maar ga je inderdaad die woofer met gespleten rand gebruiken? Dat geeft bij redelijke volume's toch een ontzettend irrtant klappergeluid?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Volgens mij valt dat reuze mee. Onderschat de kracht van sporttape niet :P

• hilbren
  • Laatst online: 02-08 18:13
is het misschien handig voor de volgende keer: PU hout lijm, dat gaat schuimen :9
als je dan een kiertje heb dan zorg de lijm er zelf voor dat dat gevult wordt :7
het schijnt dat als je er een beetje water bij doet, dat het nog erger gaat schuimen :Y)
ik gebruik het voor bijna alles wat ermee te lijmen is.
het is alleen wel een beetje duurder als normale houtlijm, maar je heb er ook minder van nodig dus.... (erg handig)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

JWO

ik gebruik altijd constructie lijm, zelfde effect ? (of is dat het zelfde) ?

• hilbren
  • Laatst online: 02-08 18:13
dat is iid PU lijm,
PU staat voor PolyUrethane

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Zo, het werd tijd om de boel eens dicht te plakken :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/DSC01619.jpg
Demping erin gejast, bestaande uit doodnormale watten :X Met een truukje heb ik de schotten op de zijkant getekend. Eerst een beetje lijmen, de zijwand er een keer opleggen en je hebt met de lijmsporen direct een tekening van de binnenkant :* Kon ik de zijwand even voorboren daar waar ik een schroefje in een schot prik.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/DSC01620.jpg
De demping gaat niet helemaal van wand tot wand, maar dat zal me worst zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/DSC01621.jpg
De kieren die Coenen genadeloos liet zien heb ik met kit dicht zitten spuiten, zodat de airflow weer wat beter is langs die randen.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/DSC01622.jpg
Ze hebben elkaar erg geholpen. De een bewerkte ik liggende op de andere, en vice-versa.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/DSC01623.jpg
Het ruwe eindresultaat. Nu nog schuren en schilderen, maar dat regelt de vrouw allemaal. Ik heb er geen luistersessie achter geplakt. Het is dus nog even geduld hebben ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dat ziet er best "serieus" uit :)

mbt de afwerking> bovenfreesje erlangs voor de scherpe randen? Blijft de verf ook beter zitten.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Ik heb helaas geen bovenfrees. Dat wordt maar hard schuren :o

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Weer mooie resultaten na een weekend hard klussen.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

• bekkel

bekkel

BoEsm Productions

dat wordt inderdaad hard schuren dan ;)

vrouwlief.?

[ Voor 12% gewijzigd door bekkel op 01-03-2004 05:39 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
He he, een klein kickje. Nog even wat sporttape en een soldeerbout regelen en ze gaan vandaag in elkaar. Dan kan ik vanavond de eerste luisterimpressie posten :*

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ekkel007/DSC01634.jpg

Zo, het wonder in actie. De tape ziet er schrijnend uit, maar dat is nou eenmaal niet anders. Even zwart maken en het geluid het werk laten doen.

Het rendement van de basunit valt tegen. Er moet flink wat power in om het op gang te krijgen, oftewel, de tweeter heeft nog wat demping nodig. Dat ga ik nog even verzorgen met een spanningsdeler.

Negatief viel het laagbereik op. Voldoende voor muziek, maar de echt lage sweeps pakt hij niet graag mee. Samen met het feit dat er flink wat power op moet (ik heb maar even de loudness aangehad) voor een dikke bas, zijn dat de opvallende negatieve punten.

Positief viel mij op dat er een fijn stukje muziek uitkomt. Zelf ben ik altijd behoorlijk op bas georienteerd, maar dat heb ik noodgedwongen wat moeten laten varen bij deze speaker. Muziek speelt hij fris en vrolijk de wereld in, echt lekker genieten.

Eerst de tweeter nog even dempen en dan nog maar eens uitgebreid luisteren :Y)

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Ziet er wel schattig uit met die tape :)
Maar ga je die kleine deukjes aan de zijkant nog verwijderen? Of heb je geen zin meer in schuren :D

Trouwens, zou je de tape ook niet aan de onderkant van de speacer bevestigen, mischien overbodig maar ziet dan wel netjes symetrisch uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Twisted op 21-03-2004 20:57 ]

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Die tape wordt nog zwart ;)

Geen basbeuker dus, maar op zich wel prima luisteren. Schuren heb ik geen zin meer in. Afwerken blijft dus niet echt mijn stijl.

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Bijna klaar dus. Of krijgen ze nog een andere kleur?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Nee, dit zal het moeten worden. Kom snel eens luisteren als de tweeters gedempt zijn, zou ik zeggen.

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Wekkel schreef op 21 maart 2004 @ 23:09:
Nee, dit zal het moeten worden. Kom snel eens luisteren als de tweeters gedempt zijn, zou ik zeggen.
Hoe 'demp' je eigenlijk de tweeter? Met een weerstandje in de filter?

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Je dempt de tweeter middels twee weerstanden na het filter.
De waardes van deze weerstanden zijn afhankelijk van de impedantie van de tweeter en het aantal dB's dat je wil verzwakken.

@Wekkel, wanneer? :)

Verwijderd

Hee wekkel, met welk progje maak jij die mooie 3-D afbeeldingen van je kast ?
Erg lekker project, maar waarom geen gewone gesloten kist ?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Ik wilde gewoon eens kijken wat het deed. Nou, wat dit project betreft qua basopbrengst dus niet al te veel bijzonders :o Gelukkig lijkt het muzikaal wel in orde te zijn, dus dat loopt wel los. Het luistert aangenaam, zeker als ik de tweeters aangepast heb. Coenen kan na een luistersessie wel als onafhankelijke beoordelaar optreden.

Een gesloten kist is te makkelijk, het ging juist om het uittesten van TL lijnen. Deze lijn lijkt wat te gecompliceerd, of de woofer reageert er niet goed op, althans, niet zoals ik had gehoopt. Desondanks is het niet totaal verloren, gelukkig. De Raveland 16cm's vorderen al, en daar heb ik betere verwachtingen van. Pics worden rustig opgespaard en in een keer in een nieuw topic gegooid.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Waarom koop je niet eens wat meetspullen?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 22 maart 2004 @ 19:36:
Waarom koop je niet eens wat meetspullen?
Wekel denk waarschijnlijk: "Hoezo spul, dat heb ik toch al langs mijn hoofd hangen :? "

Maar idd, meten is toch weten...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Ik heb wel eens gekeken naar meetspullen, maar ik vind het toch wel wat prijzig allemaal. Natuurlijk kan meten niet ontbreken voor een topresultaat, maar mijn centjes kunnen maar een keer uitgegeven worden. Voorlopig doe ik het dus maar met de gedachte dat wat je niet weet, ook niet mist. Dat herbergt het grote gevaar dat er serieuze manco's zitten in het gebouwde.

• Microkid
  • Laatst online: 22:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan je wellicht een andere bas-speaker erin hangen die wel heel is? Wellicht krijg je dan wel een goede bas. De huidige speaker met die defecte ophanging is natuurlijk niet bevorderlijk voor de klankkwaliteit ;)

Idee: zouden er auto-luidsprekers in kunnen? JBL setje?

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/GTO605C.gif

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 22-03-2004 20:35 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MM
  • Niet online

MM

Het kan wel maar ik zie het nut er niet van in. Een dergelijk setje kost je 100 euro, voor dat bedrag kun je ook prima hifi speakers kopen, met een betere geluidskwaliteit.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Topicstarter
Ach, het was niet voor niets ombouw. Het bestaande was ook niet echt top, en ik vind het heel behoorlijk klinken nu. Na de demping gewoon weer eens luisteren en het rustig op mij in laten werken.
Pagina: 1