Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Welk driver IC?

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10 08:43
Ik heb hier een LCD module liggen (uit een kapot pin-apparaatje) en vraag me af welk IC er gebruikt wordt om de LCD aan te sturen, aangezien er op de IC's zelf geen tekst staat.

Op de print:
Data Vision
Phico D-0
94V-0
P124-1

Op het stickertje op een van de IC's:
20200 (het LCD type)
S2FBLY-H/U
3055........... (rest van de cijfers is onleesbaar)
01 14/027750

De module heeft 14 aansluitpinnetjes (exclusief die van de backlight).

Verwijderd

zijn het zwarte rondjes of echte chips? Als het echte chips zijn zou je kunnen kijken op de pennetjes in verbinding staan met de grootste chip. Pak de pinout van de Hitatchi controller (meeste kans dat dat hem is) en meet de boel door.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/FP-80b%20package%20Pinout%20-%20section.gif
de gekleurde pootjes moeten uitkomen op de aansluitpennen.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
probeer em anders eens aan te sluiten:

klik voor schema

en vergelijk de aansluitingen met je printje, je ziet snel genoeg of het overeenkomt of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door FiXeL op 04-01-2004 14:37 ]

Mn 3D printer blogje..

• EL_Loco
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

FiXeL schreef op 04 januari 2004 @ 14:36:

klik voor schema

en vergelijk de aansluitingen met je printje, je ziet snel genoeg of het overeenkomt of niet.
zou ik niet doen, dat aansluiten, zo heb ik er een vernuekt :/

[ Voor 1% gewijzigd door EL_Loco op 04-01-2004 15:52 . Reden: typo ]

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Verwijderd

FiXeL schreef op 04 januari 2004 @ 14:36:

klik voor schema

de volgorde van de pennetjes is niet universeel, daarom dus eerst doormeten adhv. de pinout van de controller.
De meeste controllers zijn compatible met deze hitatchi, ik weet alleen niet of de behuizing hetzelfde is.

• Limhes
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 14:02:
zijn het zwarte rondjes of echte chips? Als het echte chips zijn zou je kunnen kijken op de pennetjes in verbinding staan met de grootste chip. Pak de pinout van de Hitatchi controller (meeste kans dat dat hem is) en meet de boel door.
[afbeelding]
de gekleurde pootjes moeten uitkomen op de aansluitpennen.
't Zijn van die zwarte rondjes.

Punt is dat bijna alle pinnetjes direct op de controller uitkomen. Aarde en Vcc kan ik nog wel onderscheiden, maar daarna wordt 't lastig.

• Buzz-01
  • Laatst online: 13:54
Limhes schreef op 05 januari 2004 @ 13:59:
[...]

't Zijn van die zwarte rondjes.

Punt is dat bijna alle pinnetjes direct op de controller uitkomen. Aarde en Vcc kan ik nog wel onderscheiden, maar daarna wordt 't lastig.
Schopje: heb je toevallig al meer info? Ik heb dezelfde gekregen van een klasgenoot, maar kan nergens een beschrijving of datasheet vandaan halen... Heb je hem al werkend gehad?

Flickr

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
Heb wel ooit eerder gehoord dat pinautomaten werken met hd44780's

• Buzz-01
Hmm... als ik op de diverse sites kijk, zie ik dat de print er ook hetzelfde uitziet als de meeste HD44780 based displays. Links een rij van 2x 7-pins voor de aansturing en voeding, rechts twee contactvlakken met "a" en "k" erbij, waarschijnlijk voor backlight-aansturing. Ik nummer ze even als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
14  x  x  7
13  x  x  6
12  x  x  5        LCD 2x20 dot matrix      x  A
11  x  x  4
10  x  x  3                                 x  K
 9  x  x  2
 8  x  x  1

Aan de bovenkant van de print, waar de LCD op zit, zie je dat pin 1 is verbonden met een groot kopervlak, waarschijnlijk de GND. Hierboven loopt een dun spoortje naar pin 2, dit zal waarschijnlijk de + aansluiting zijn.
Alle anderen zijn via de onderkant aangesloten en moeten dus de datalijnen zijn, maar welke en hoe... :?
Ik ben al iets verder dus, maar weet niet of we mekaar hiermee verder kunnen helpen. Alle info is welkom iig!

Flickr

• Limhes
Ik heb inmiddels navraag gedaan bij degene van wie ik het heb gekregen en hij heeft een datasheet gevonden. Ik zal het zo snel mogelijk vragen, en dan post ik wel 'n link.

• Buzz-01
Voor eenieder hier wat pics van het betreffende display:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/468/IMG_0005.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/468/IMG_0006.JPG

Sorry voor de wat onscherpe pics, de tekst op de print en sticker is exact hetzelfde als die de TS in de openingspost noemde. Op de rechtse chip staat geen tekst, deze is egaal zwart.

Hier heb ik wat info over de controller gevonden. Het lijkt een Data Vision DV20200 te zijn, gezien de code 20200 op de sticker. Dit komt ook weer overeen met de info die de TS had.
De printsporen van de rechtse connector lijken zo op het oog naar de zwarte chip rechts te gaan, welke rechtsonderin weer een uitstekend nokje heeft. Moet ik vanuit dat nokje linksom of rechtsom tellen wat betreft nummering?
En weet iemand of deze DV20200 compatible is met HD44780? Mijn Russisch is niet zo goed ;) , maar op deze Russische site staat bij de datasheet van de DV20200 ook die van de HD44780, wat goed zou kunnen betekenen dat ie compatible is :? ?

Edit: Op deze Russische site kwam ik dit schema tegen: Afbeeldingslocatie: http://www.fortunecity.com/silverstone/fuel/859/lcd.gif

Ik denk dat ik het hier maar gewoon eens mee ga proberen!

[ Voor 11% gewijzigd door Buzz-01 op 28-01-2004 11:17 ]

Flickr

• Buzz-01
Update: Zojuist het scherm aangesloten, volgens bovenstaand schema. Het schema klopt niet helemaal: het LCD heeft volgens het schema 16 aansluitingen, de mijne heeft er maar 14. Verder klopt de parallelle poort niet helemaal, die mist in de tekening twee aansluitingen. Als je hem echter van onder af gaat aansluiten, dan kom je precies uit. De twee bovenste pinnen van het LCD op de tekening zijn niet in gebruik, bij mij zit het schermpje van boven aan toe bedraad, omdat de bovenste twee pinnen niet op mijn print zitten.

Het ziet er best goed uit, al heeft de potmeter van 10k voor contrast wel een erg korte actieve slag. Hier kan ik nog wel een modificatie op toepassen...

Een pic:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/468/IMG_7.jpg

Flickr

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31

Cassettebandje

SA-C90 TDK

@Basje2001: die twee aansluitingen die je mist op je lcd zijn voor het backlight
Pagina: 1