Toon posts:

Geheugen snelheden CLub3d VGA kaarten kloppen niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een aantal Club3d VGA kaarten gehad en getest. Maar wat mij opvalt is dat bij zowat alle nieuwe kaarten de geheugen snelheden voor geen meter kloppen. Zowel NVidia als de ATI kaarten. (ddr *2 maar dan nog klopt het niet:)

Ik had eerst een TI4200 8xAGP Rivatuner gaf netjes de orginele kloksnelheden (250-514MHz) die kaart ging kapot :'( opgestuurd krijg netjes een nieuwe :). Open Rivatuner draait het geheugen op 330,5 MHz ipv 514MHz :?. Kaart is nu weer terug naar leverancier. Nog niks over gehoord.

Heb nu tijdelijk een Club3d 9600Pro 256MB 400-600MHz. Maar open ik Rivatuner dan geeft hij : 399,4 en het geheugen draait op 202,5MHz?? Da's weer veelste laag. Zijn meer mensen dit opgevallen.

En ik heb hier nog een MX440 en die ga ik nu ook gelijk even testen.
Getest: klopt ook niet. hoort te zijn: 275-512 MHz is 274,5-300,4MHz :(
Da's toch ook vreemd want een vriend had zo'n zelfde kaart, (wat ouder) en die clocksnelheden klopten wel. |:(

Of zie ik iets over het hoofd???

Alle gebruikte kaarten zijn van Club3D.

lijst met snelheden van VGA kaarten: http://www20.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html

Club 3D Homepage
http://www.club3d.nl/en/club-3D.html

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Radeon 9600 Pro "Lites"

Kijk er zit een 9600 Pro GPU op dus mag het een radeon 9600 Pro heten, maar ze zijn niet Built By Ati dus hebben fabrikanten de keus om zelf hun keuzes te maken, bijvoorbeeld wat voor geheugen!

Club3d verkoopt zowel 9600 Pro's met 400Mhz geheugen en met 600Mhz geheugen :-)

There is no place like ::1

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

swampy schreef op 04 januari 2004 @ 13:04:
Radeon 9600 Pro "Lites"

Kijk er zit een 9600 Pro GPU op dus mag het een radeon 9600 Pro heten, maar ze zijn niet Built By Ati dus hebben fabrikanten de keus om zelf hun keuzes te maken, bijvoorbeeld wat voor geheugen!

Club3d verkoopt zowel 9600 Pro's met 400Mhz geheugen en met 600Mhz geheugen :-)
Is dat zo? Op dit forum wordt je altijd wijsgemaakt dat ze gewoon direct uit de fabrieken van ATi (sapphire) komen en dat Club3D er een ander stickertje op plakt... ?

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 04-01-2004 13:09 . Reden: gram. fout ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Club3D/PowerColor (C.P. Technologies) en Gigabyte staan erom bekend dat ze lager geklokte kaarten (LE/SE/SX) verkopen. Het zijn geen BBA/Sapphire kaarten (of ze moeten toevallig een batch hebben gekocht omdat hun productieproblemen hadden, maar dat is dan uitzondering en geen regel).

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
dual-zip schreef op 04 januari 2004 @ 13:08:
[...]

Is dat zo? Op dit forum wordt je altijd wijsgemaakt dat ze gewoon direct uit de fabrieken van ATi (sapphire) komen en dat Club3D er een ander stickertje op plakt... ?
Ik heb hier een kaart van club: stickertje eraf en daaronder staat: Build by ATI :?
(van de koeler)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 13:15 ]

Verwijderd

En waar zit dat stickertje op? Ze kunnen namelijk ook een batch ventilatoren/pcb's overnemen van een BBA fabriekje. ;)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 13:12:
[...]

Ik heb hier een kaart van club: stickertje eraf en daaronder staat: Build by ATI :?
(van de koeler)
Club3d verkoopt ook BBA's ja....

Ze verkopen dus twee verschillende versies :-)

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Op die TI4200-8x staat ook op de doos zelf het geheugen op 512MHz hoort te draaien. Dus dat klopt zowiezo niet. Die is nu ook terug naar de leverancier.

En ik zie dat ze de geheugensnelheden gewoon verlaagd hebben met wat ze vorig jaar (zomer/herfst) verkochten. :?

Op de ATI dozen van Club kan ik niks over de snelheden terug vinden. Maar dat klopt dus dat dat lager draait. (vind het maar vreemd en maakt het er niet makkelijker op....)

Verwijderd

Volgens mij draaien bijna al die 256MB 9600 Pro kaarten op 200/400 MHz memory. Zelf ken ik dus de volgende typen Radeon 9600 Pro's :

- ATI's Reference model 9600 PRO met 2.8 ns BGA geheugen 300

Dit is de kaart welke naar de grote reviewsite's is gestuurd, hij loopt standaard op 400 MHz GPU en 300/600 MHz en omdat hij i.p.v. 3.3 ns geheugen (wat normaal zou zijn voor 300/600 MHz) met extra snel (en duur) 2.8 ns geheugen heeft maakte hij erg veel indruk met zijn overklokpotentieel. Dit was erg slim van ATI, op deze wijze had men een tegenargument op de kritiek dat de 9600Pro langzamer was dan zijn voorganger 9500Pro (ja maar hij overklokt beter).

Je hebt ook kaarten zoals Sapphire's 9600Pro Fireblade Edition (welke duurder is dan de normale 9600Pro) welke ook dit 2.8 ns geheugen hebben.

Aangezien het voor de videokaartfabrikanten een beetje prijzig is om een middenklassekaart met duur geheugen uit te rusten, kwamen vervolgens 9600Pro's met 3.3 ns geheugen, goed genoeg om de 300 MHz te halen, maar het overklokt natuurlijk een stuk minder.

Aangezien sommige fabrikanten zoals Tyan nog een voorraadje 3.6 ns geheugen hadden liggen (wat goed genoeg was voor een 9500Pro met 8 piplines op 275MHz) waar ze vanaf moesten, kwamen er vervolgens 9600Pro's met dit 3.6 ns geheugen op de markt. Opdat deze de 300MHz haalden werd door Tyan het voltage van 2.5 naar 2.8 volt opgevoerd en het geheugen vervolgens van 275 naar 300MHz overgeklokt. Het nadeel was natuurlijk dat het overklokpotentieel minimaal was en de kaart meer energie in warmte omzet dan de normale 9600Pro, maar daar komen de meeste consumenten pas na aanschaf achter, als ze er al überhaupt achter komen... })

Omdat veel fabrikanten ook nog met een voorraad 5.0 ns geheugen opgescheept zaten waar ze graag vanaf wilden, verzonnen zij nieuwe producten:

Allereerst de 9600 'Pro' met 256 MB welke op 400core en 200/400 MHz memory loopt en welke niet (veel) duurder maar wel duidelijk langzamer was dan de echte 9600 Pro. Deze kaart had het grote voordeel (voor de fabrikaat) dat men per kaart in één klap van 256MB van naar huidige videokaartmaatstaven te langzaam geheugen af was... :)

Om verder in de prijzenslag lekker mee te kunnen doen (of gewoon wat op de productiekosten te besparen) werd vervolgens de 9600 Pro VE in de markt geworpen welke wel een 400MHz core heeft, maar eveneens met traag geheugen op 200/400 MHz loopt... :r

Waarom de fabrikanten niet groots op de verpakkingen, op hun website of in een persbericht over deze prachtige producten vermelden dat zij "Nu met extra goedkoop en langzaam geheugen" zijn voorzien? Heel eenvoudig, dat verkoopt minder, da's logisch, nietwaar... >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 15:05 ]

Pagina: 1