[XP] Dma modus cd-rom station locken?

Pagina: 1
Acties:

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Als je onder WinXP een beschadigde CD-ROM in je speler stopt, kan het zijn dat Windows na een x aantal leesfouten de drive terugschakelt op PIO modus (PIO4). Als je daarna het betreffende IDE kanaal weer op DMA modus zet, blijft ie op PIO staan omdat ie ooit een leesfout gemaakt heeft.
Enige oplossing die ik weet: IDE controller uit Apparaatbeheer mikken, en de PC opnieuw opstarten.

Maar dat wil ik niet, die leesfouten liggen toch niet aan de DMA modus maar aan rotte schijfjes... Is er een manier om de DMA modus van de drive (het IDE kanaal) te locken zodat Windows em niet zelf terugschakelt indien er leesfouten optreden?
Een registry setting bijvoorbeeld :)

Het zou overigens best kunnen zijn dat die drive ook niet helemaal deugt, maar goed, dat maakt me niet zoveel uit, DMA modus moet ingeschakeld blijven.

MS KB, GoT en Google hebben me tot nu toe geen oplossing gebracht :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

die leesfouten liggen toch niet aan de DMA modus maar aan rotte schijfjes
En aan EMI signaalstoringen, rounded kabels, verkeerde drivers, Windows conflicten etc.
Rotte schijfjes veroorzaken geen DMA modus terugschakeling, maar voor ontoegankelijkheid, CRC errors, rare tikken, timeouts etc

Je zou je registry entries mbt DMA modus in een inlogscript kunnen toevoegen zodat ze altijd actief zijn - al zal dat wel je stabiliteit omlaag halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 11:49 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Nu ja, ik heb rotte schijfjes en een verdachte drive, en verder wordt mijn systeem er niet instabiel van als dat ding wel op DMA blijft draaien :)
Ik zal eens even graven naar die registry sleuteltjes, goed idee!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!