Toon posts:

[Win2000 Server] Policy's en security

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb 3 vraagjes m.b.t. van beheren van een Active Directory server.

Ik wil graag een groep met gebruikers aanmaken, die van een andere groep gebruikers het wachtwoord kan wijzigen. Hoe maak ik dit mogelijk?

Tevens wil ik ook een bepaalde groep, rechten toekennen zodat zij meer mogen op hun werkstations dan normaal het geval is. Dus dat zij dan ook in het configuratiescherm komen, etc.

Mijn laatste vraag is of ik harde schijf quota's in kan stellen via een policy.

Al deze dingen zijn mij niet heel erg duidelijk als amateur sysadmin :P

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Windows 2000: Account & Computer policy's zetten
Howto's & Guides :?

[ Voor 31% gewijzigd door Illegal_Alien op 04-01-2004 11:07 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

de eerste 2 vragen kun je inderdaad terug vinden in de howto's deze helpen je een stap op weg.

De 3de vraag over quota's dat is in Windows niet goed afgevangen. Ik raad je aan om geen qouta's te zetten of op zijn minst documentatie van www.microsoft.com/technet te halen hierover. Quota's op 2000 gaan namelijk per volume en niet per user.

Hou rekening met het maken van policies dat je niet aan de default policies komt. Maak gewoon een nieuwe policy aan en zet daar de restricties op.

[ Voor 21% gewijzigd door mutsje op 04-01-2004 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Illegal_Alien, op de laatste 2 vragen heb ik een antwoord kunnen vinden op die informatie site's. Top, bedankt,
maar toch zit ik nu met die 1e vraag ;)

"Hoe kan ik een groep controle geven over een andere groep wat betreft het wijzigen van wachtwoorden? "

ik heb nu al een klein half uurtje gezocht... maar ben bang dat ik het niet kan vinden.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 11:33:
Beste Illegal_Alien, op de laatste 2 vragen heb ik een antwoord kunnen vinden op die informatie site's. Top, bedankt,
Moet je mij niet bedanken maar mutsje, die heeft die dingen geschreven voor 80% :)

"Hoe kan ik een groep controle geven over een andere groep wat betreft het wijzigen van wachtwoorden? "

ik heb nu al een klein half uurtje gezocht... maar ben bang dat ik het niet kan vinden.
Dat recht is toch alleen voor de Administrators groep? (Lijkt mij logisch) Het lijkt mij trouwens veiliger om alles wat met wachtwoorden te maken heeft dit door de Admin (Jij dus) te laten regelen. Helaas kan ik je hier geen antwoord op geven :)

Rare gok: Er is toch een groep Hoofdgebruikers (Sorry weet allen de NL benaming) hebben die geen rechten daarvoor?

Btw: www.datacrash.net is ook een flinke bron van informatie. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Illegal_Alien op 04-01-2004 11:50 . Reden: ff en mutsje promotiecampagne starten, heeft hij wel verdient :P ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 11:33:

Je kunt een andere group Delegeren dat ze rechten hebben over een OU. Wil je dat ze passwords kunnen wijzigen moet je deze rechten dus Delegeren (delegation).

Rechts klik op betreffende OU en kies Delegate Control. Nu klik je Next > voeg je users / groups toe en kies je Next. Nu Vink je bepaalde rechten aan in jou geval dus " Reset user passwords and forece password change at next logon".

have fun.
edit:
zo ff een howto erbij :D

[rml]mutsje in "[ 200X]Howto: Delegeer rechten over een O..."[/rml]

[ Voor 9% gewijzigd door mutsje op 04-01-2004 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey mutsje bedankt voor je uitleg, dit is precies wat ik zocht.

Eén ding is mij niet helemaal duidelijk, en ik heb ook helaas geen win2k server hier staan om het te testen. Ik zie dat je dat 'delegate control' kunt benaderen op een OU, maar kan dat ook op een groep in een OU?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je moet het per Organization Unit doen. Per group kan niet(heb net even voor je gekeken) misschien dat het via een omweg kan zonder een wizzard maar is mij niet bekend.
Pagina: 1