Toon posts:

wat is een goede monitor (20" beeldbuis of groter)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers de seacht ligt momenteel plat bij mij dus ik weet niet of er al een soortgelijk topic rond loopt maar ik was een paar dagen geleden met mijn oom aan het kijken naar een nieuwe computer voor hem. Daarbij was een van zijn eisen een grote monitor dus we hebben gezegt dat hij een monitor wil met een beeldbuis van 20" of groter. Daarbij heb ik afgesproken niet (ver) boven de 700E te komen. nu zie ik zoveel monitoren in omloop dat ik niet meer weet welke ik nou voor mijn oom moet kiezen.
Enige punten die hij graag terug in zijn monitor zag waren:

- vlak beeldbuis
- een vernieuwensfrequentie van 100hertz of meer
- scherp beeld
- en natuurlijk hoe natuur getrouwder de kleuren hoe mooier.

Ik hoop dat mensen hier een paar goede voorbeelden van monitoren die hier aan voldoen kunnen opnoemen of mij wat meer kunnen leren waar op te letten bij het kopen van een monitor. mijn oog was nu gevallen op een Iiyama HA204DT Vision Master Pro 512 22" (let op 22"is de monitor in het geheel de beeldbuis zelf is 20") echter kan ik hier geen verdere gegevens van vinden op de iiyama.nl deze monitor staat niet meer in de productie lijst en ik heb hem dan nu ook voorlopig geselecteerd vanwege zijn naamsbekentheid. Op de site van Iiyama zelf kwam ik deze monitor tegen liyama MS102DT vision master 505 echter vraag mij af wat het verschil is tussen deze en mijn eerder genoemde model omdat er nog best wel een prijsverschil in zit.
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is over gekomen en snel mijn keuze met behulp van jullie kan maken.

Mr. Hard

edit: ik kom net een review op tomshardware tegen dat mij erg aansrpreekt http://www6.tomshardware.com/display/20020805/index.html
daar komt de Mitsubishi Diamond Pro 2060u het beste naar voren nu kom ik deze niet tegen in de pricewatch wel de Mitsubishi Pro 2070SB 22" dit lijkt me dus gewoon de opvolger of spreken we nu echt over een heel ander model?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 10:49 ]

• Point-blanK501
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Kijk eens op de site van de producent. Eventueel bij iets als -discontinued- kijken.
Dat zijn de modellen die niet meer gemaakt worden.

Verwijderd

Ik heb 2 maanden geleden een SGI GDM5411 gekocht wat namelijk een Sony trinitube monitor is

Afbeeldingslocatie: http://www.azatek.com/images/items/SGI_GDM_5411.jpg

Heb hem voor £100 2de hands . bouw jaar 2000 wat ongeveer op €140 euro uitkomt . Deze dingen zijn gewoon haarscherp en kleur helderheid is perfekt.
Zit nu te werken op 1280x1024@ 100hz

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mijn oog was nu gevallen op een Iiyama HA204DT Vision Master Pro 512 22" (let op 22"is de monitor in het geheel de beeldbuis zelf is 20") echter kan ik hier geen verdere gegevens van vinden op de iiyama.nl deze monitor staat niet meer in de productie lijst
Hij staat anders gewoon nog op iiyama.nl bij de 21"&22" CRT's. Hij is overigens ook nog steeds leverbaar, en het is echt een _dijk_ van een scherm!

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 04 januari 2004 @ 12:29:
[...]

Hij staat anders gewoon nog op iiyama.nl bij de 21"&22" CRT's. Hij is overigens ook nog steeds leverbaar, en het is echt een _dijk_ van een scherm!
ik zie ze zowel onder argief als onder 21&22" niet staan op iiyama.nl
maar ik ben nu ook meer aan het kijken naar die mitsubitsi aangezien tomshardware daar erg positief over was.

Verwijderd

Ik heb hier zelf nu een IIyama Vision Master Pro 514 voor mijn neus staan. Een prachtige monitor met een scherm dat net zo groot is als die 512 versie.

Ik kan je zeggen dat het heerlijk werkt, hij draait nu lekker op 1600x1200 op 100Hz zonder problemen en heerlijk scherp!

Het enigste nadeel misschien is dat hij bijna 30KG >:) weegt, maar ik denk dat je dat met zo'n beetje elke CRT monitor van 20" of groter hebt!

Verder kan ik je zeker een IIyama aanraden, werk m'n hele leven al met IIyama, tot nu toe alleen maar goede ervaringen!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Wat ik zo snel als grootste verschil tussen de Iiyama HM204DT en de MS102DT zie is dat de eerste gebruikt maakt van een diamondtron beeldbuis en de tweede van een schaduwmaskerbeeldbuis. De eerste is dus volledig plat en geeft een stuk beter beeld. Echter er zullen wel 2 horizontale schaduwlijntjes zichtbaar zijn. Deze zul met name op lichtere achtergronden zien. Ik raad je aan om de monitor dan ook even in de winkel te gaan bekijken. De MS102DT kan op zich ook nog volledig plat zijn, maar de beeldkwaliteit zal toch een stuk minder zijn doordat geen gebruik wordt gemaakt van een diamondtronbeeldbuis. Echter hier zullen geen schaduwlijntjes aanwezig zijn denk ik zo.
Ik heb zelf de vision master pro 510 de voorloper van de HM204DT en ben daar zelf nog erg tevreden over. Ook al wordt hij na ongeveer 4 jaar nu ietsje minder scherp onderin het scherm. De kleuren zijn echter nog altijd perfect en kan je dan ook de HM204DT aanraden. Ook deze heb ik reeds meerdere malen bekeken en is gewoon erg mooi.
Wat ik trouwens zowiezo zou doen is de monitor in de winkel gaan bekijken. Soms zitten er nl nog wel foutjes in een beeldbuis. Dat gaat dan voornamelijk om verkeerde kleuren in een hoek oid.

Veel succes met je keuze nog.

Edit. Ik zie net dat die Mitsubishi een Diamondtron NF beeldbuis heeft net als de MA203DT van Iiyama. De HM204DT gebruikt de beter Diamondtron U2 beeldbuis. Het is jammer dat de HM204DT niet in de test van Tom is meegenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door 3xhaas op 04-01-2004 13:45 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
offtopic:
Lichtelijk offtopic:
[quote]De eerste is dus volledig plat en geeft een stuk beter beeld.[/quote]
Een belangrijk verschil tussen schaduwmasker beeldbuizen en DiamondTron's/Trinitron's is de veel betere contrastwerking van de laatste. Let maar eens op als je een schaduwmasker naast een diamondtron ziet staan: als ze allebei uitstaan is het beeld van de diamondtron echt zwart, dat van de schaduwmasker-buis grijs.

Verwijderd

Topicstarter
3xhaas schreef op 04 januari 2004 @ 13:41:
Wat ik zo snel als grootste verschil tussen de Iiyama HM204DT en de MS102DT zie is dat de eerste gebruikt maakt van een diamondtron beeldbuis en de tweede van een schaduwmaskerbeeldbuis. De eerste is dus volledig plat en geeft een stuk beter beeld. Echter er zullen wel 2 horizontale schaduwlijntjes zichtbaar zijn. Deze zul met name op lichtere achtergronden zien. Ik raad je aan om de monitor dan ook even in de winkel te gaan bekijken. De MS102DT kan op zich ook nog volledig plat zijn, maar de beeldkwaliteit zal toch een stuk minder zijn doordat geen gebruik wordt gemaakt van een diamondtronbeeldbuis. Echter hier zullen geen schaduwlijntjes aanwezig zijn denk ik zo.
Ik heb zelf de vision master pro 510 de voorloper van de HM204DT en ben daar zelf nog erg tevreden over. Ook al wordt hij na ongeveer 4 jaar nu ietsje minder scherp onderin het scherm. De kleuren zijn echter nog altijd perfect en kan je dan ook de HM204DT aanraden. Ook deze heb ik reeds meerdere malen bekeken en is gewoon erg mooi.
Wat ik trouwens zowiezo zou doen is de monitor in de winkel gaan bekijken. Soms zitten er nl nog wel foutjes in een beeldbuis. Dat gaat dan voornamelijk om verkeerde kleuren in een hoek oid.

Veel succes met je keuze nog.

Edit. Ik zie net dat die Mitsubishi een Diamondtron NF beeldbuis heeft net als de MA203DT van Iiyama. De HM204DT gebruikt de beter Diamondtron U2 beeldbuis. Het is jammer dat de HM204DT niet in de test van Tom is meegenomen.
super mooi verhaaltje dit erg informatief alleen valt mij een ding op ik had de HA204DT gevonden en jullie de HM204DT degene die ik beschreef (HA) was nog net ff duurder als die jullie beschreven (HM) dit lijkt mij op het eerste gezicht dus nog net ff een beter beeldscherm gezien de prijs maar niks is zeker iemand die weet wat het verschil tussen deze 2 schermen is :?

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
De HA204DT ken ik niet. Staat verder ook niet op de site van iiyama wel de HA202DT en dat is een monitor die inmiddels niet meer geleverd kan worden. Ik dacht dat deze vaak wat productiefoutjes had.

Verwijderd

Topicstarter
3xhaas schreef op 04 januari 2004 @ 21:11:
De HA204DT ken ik niet. Staat verder ook niet op de site van iiyama wel de HA202DT en dat is een monitor die inmiddels niet meer geleverd kan worden. Ik dacht dat deze vaak wat productiefoutjes had.
meschien zijn die er dan uitgehaald met diegene die ik noemde :?
Pagina: 1