hrmkay 
ik heb voor school een opdracht om een simpel menutje met een aantal wiskundige formules te maken, dat de gebruikers dan waarden kunnen invoeren en het programmatje dan de uitkomst weergeeft...
klinkt heel simpel zou je zeggen, en dat is het vast ook, maar wij hebben geen boek maar slechts een paar stencils waar printf
in wordt 'uitgelegd'.
ik heb het voor een groot deel wel af, maar ik heb nog een aantal vragen (duh, anders zou ik deze thread niet posten
)
1. gebruik van pow()
menu.c:
formules.h:
oppervlakte en inhoud gaat goed, maar om eff(ectiviteit) uit te rekenen moet ik een variabele waarde ^1.5 doen....en daar zit het probleem
ik heb eerst een tijd gezocht naar een pow() functie maar die bleken allemaal alleen voor c++ te werken, maar uiteindelijk kwam ik er wel achter dat ik met -lm 'm gewoon kon compileren met gcc
maar hier is het probleem met een voorbeeldprogrammatje:
ook als ik eerst x = pow(5, 1.5); doe en in de printf x laat afdrukken dan lukt het niet...ik zal vast wel een dom foutje maken maar ik weet het even niet meer
2.
zoals je hierboven ziet laat ik de functies ook tekst afdrukken....het zou natuurlijk netter zijn als ik de waarden gewoon kan returnen, maar ik heb geen idee hoe (meerdere waarden, 1 waarde lukt natuurlijk nog wel)
3. ik heb menu.c hier neergezet: http://compieter.nl.eu.org/menu.c
als je dingen ziet waarvan je denkt: dát doet hij raar! laat het me dan alsjeblieft weten
bedankt voor het lezen
ik heb voor school een opdracht om een simpel menutje met een aantal wiskundige formules te maken, dat de gebruikers dan waarden kunnen invoeren en het programmatje dan de uitkomst weergeeft...
klinkt heel simpel zou je zeggen, en dat is het vast ook, maar wij hebben geen boek maar slechts een paar stencils waar printf
ik heb het voor een groot deel wel af, maar ik heb nog een aantal vragen (duh, anders zou ik deze thread niet posten
1. gebruik van pow()
menu.c:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| if (menukeuze == 1) /* menukeuze 1 */
{
float breedte, lengte, hoogte, null; /* floating point getallen omdat dat meer precies is */
printf("Je hebt gekozen om de effectiviteit van een balk uit te rekenen.\n");
printf("geef de breedte: ");
scanf("%f", &breedte);
printf("geef de lengte: ");
scanf("%f", &lengte);
printf("geef de hoogte: ");
scanf("%f", &hoogte);
effbalk(breedte, lengte, hoogte); /* levert effectiviteit af(floating point) en print zelf opp+inhoud */
menukeuze = menu(); /* de integer menukeuze opnieuw vullen voordat we verder gaan in de while */
} |
formules.h:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| float effbalk(arg1, arg2, arg3)
/* arg1 = breedte, arg2 = lengte, arg3 = hoogte */
float arg1, arg2, arg3;
{
float opp, inh, eff, null, a;
opp = arg1*arg3*2 + arg1*arg2*2 + arg2*arg3*2;
inh = arg1*arg2*arg3;
printf("\n\nde oppervlakte is %4.2f\n", opp);
printf("de inhoud is %4.2f\n", inh);
return(opp, inh);
} |
oppervlakte en inhoud gaat goed, maar om eff(ectiviteit) uit te rekenen moet ik een variabele waarde ^1.5 doen....en daar zit het probleem
ik heb eerst een tijd gezocht naar een pow() functie maar die bleken allemaal alleen voor c++ te werken, maar uiteindelijk kwam ik er wel achter dat ik met -lm 'm gewoon kon compileren met gcc
maar hier is het probleem met een voorbeeldprogrammatje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| compieter@flaptop templates $ cat pow.c
#include <stdio.h>
main()
{
printf("5^1.5 is %f\n", pow(5, 1.5));
}
compieter@flaptop templates $ ./pow
5^1.5 is 1.500000 |
ook als ik eerst x = pow(5, 1.5); doe en in de printf x laat afdrukken dan lukt het niet...ik zal vast wel een dom foutje maken maar ik weet het even niet meer
2.
zoals je hierboven ziet laat ik de functies ook tekst afdrukken....het zou natuurlijk netter zijn als ik de waarden gewoon kan returnen, maar ik heb geen idee hoe (meerdere waarden, 1 waarde lukt natuurlijk nog wel)
3. ik heb menu.c hier neergezet: http://compieter.nl.eu.org/menu.c
als je dingen ziet waarvan je denkt: dát doet hij raar! laat het me dan alsjeblieft weten
bedankt voor het lezen