[MultiOS]BSOD bij gewone boot én bij XP/2k setup

Pagina: 1
Acties:

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 21:10

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
Op mijn laptop, heb ik inmiddels al zeker 5 verschillende BSOD's gehad. Onder andere
• IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (stop 0x0000007E)
• MAXIMUM_WAIT_OBJECTS_EXCEEDED (0xA)
• PFN_LIST_CORRUPT (stop 0x0000004E)
• KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED (0x1E)
• DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL

Een aantal BSOD's heb ik opgelost, dat was weg na veranderen en/of updaten van video en audio drivers, zoals vaak het probleem is bij dit soort BSOD's.

De PFN_LIST_CORRUPT bleef echter hardnekkig optreden.

Schijfindeling:
C: Windows 98 [FAT32]
D: Windows XP [NTFS]
E: Data [NTFS]
Ook staat er nog Mandrake 9.2 op, met LILO in de MBR, die als bootmanager optreedt.

In linux werkt alles prima, ook de /mnt/win_c - win_e partities. Via linux heb ik net al m'n belangrijke data gebackupped. Daar ben ik wel erg blij om.

Zoals de titel al zegt, lopen zowel de XP als de 2k setup vast bij de setup en allebei op hetzeldfe moment. Namelijk als je op Enter, F3 of R moet drukken. Bij de druk op de ENTER knop, waarmee je aangeeft het OS te willen installeren, wordt er een automatische reboot geïnitialiseerd, wat duidt op een BSOD. Als het wel goed gaat, zou de schijfindeling op het scherm moeten verschijnen. Voor mij geeft dit aan, dat het wellicht een fout in het file-system kan zijn.

Helaas weet ik geen mogelijkheid om NTFS partities te verwijderen onder DOS of ander programma, anders dan het - niet gratis - programma NTFS Professional, genoemd in de FAQ.

Aan de andere kant vind ik wel vreemd dat linux prima draait en correcte toegang heeft tot beide NTFS partities.

Kan het nog iets anders zijn, wat ik over het hoofd zie? :?
Specs:

Pentium IV 2.6 Ghz
512 MB geheugen
64 MB shared video
30 GB schijf
SiS video chipset
AC97 audio onboard

Dividend for Starters

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kan in linux met cfdisk, in dos met fdisk, en met partition magic de partities verwijderen :)

Met fdisk doe je gewoon door een niet dos partitie te verwijderen, cfdisk en partition magic moeten voor zich spreken lijkt me.

Tweakers Discord

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
• Dat van fdisk wist ik niet, waarom staat dat niet in de FAQ dan? :?

• Partition Magic werkt met rescue diskettes, toch? Wat ik nog vergeten was te zeggen: mijn laptop heeft geen floppydrive. :X

• Dat van cfdisk ga ik nu testen. Cfdisk zeurt dat ik eerst de schijven zou moeten unmounten. FDISK (in linux) doet dat niet, met dit commando heb ik dan ook de twee NTFS partities net weggegooid. Thanks. :)

Nu is Windows 2000 bezig met het initialiseren van de bestanden. 'k Moet over 2 minuten op ENTER drukken en houdt m'n hart vast.

edit:

Oops, op 't zelfde moment gewoon weer een automatische reboot. :/

[ Voor 9% gewijzigd door PromWarMachine op 04-01-2004 04:49 ]

Dividend for Starters

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als alles van je PC af mag (dus ook je Linux partities) zou je eens kunnen googlen op diskpart en dan aan de hand van een floppy image (!) een CD branden :)

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
*Update*

Voor de luie lezers: korte versie verderop...

Ik ga er van uit dat het probleem optreedt bij alle Windows besturingssystemen, gebaseerd op NT technologie. Zodoende werkte Windows 98 nog wel.

Elevator heeft me op het spoor gezet om alles te verwijderen, dat heb ik geprobeerd, met (DOS') FDISK. Diskpart werkt namelijk niet op de DOS prompt. Het was te voorzien, maar zo kreeg ik natuurlijk nog steeds niet de Linux partities weg.

De rest was echter wel weg. Toen had ik een volgend probleem. Ik moest die partities weghalen. Dat kan met Partition Magic, maar ik heb geen diskettestation. PM viel dus af. (diskettes op CD zetten hielp ook niet)

Maar ik bedacht me dat Windows 98 nog wel installeerde, toen heb ik een nieuwe partitie gemaakt, Windows 98 geinstalleerd, unofficial hotfix (312108USA8.EXE) in safe modus gebruikt, om Windows 98 FE te laten werken bij een cpu hoger dan 2.1Ghz. Daarna PM en met PM alles weggegooid, behalve de actieve win98 partitie.

Toen vond ik de optie in PM om een nieuw OS in de nu ongepartitioneerde partitie te installeren. Hierbij zette PM deze nieuwe partitie alvast op active. Dat werkte, deels, iets later liep de setup als nog vast. Namelijk bij het controleren van de schijf-integriteit.

Omdat de schijf active was gezet, kon m'n oude windows98 partitie niet meer booten. Met FDISK de partitie op active zetten, hielp helaas niet. Dat was weer een breinbrekertje. Wel zag ik in FDISK staan dat mijn partitie was veranderd in een 'non-dos' partitie.

Met een tooltje genaamd AEFdisk, dat ik in de search vond, ben ik er achter gekomen dat de windows partitie gewoon hidden was. Weer zichtbaar gemaakt met dit geweldige tooltje en ik kon weer in Windows 98. Hier heb ik alle partities weggegooid, behalve de actieve, primaire, windows 98 partitie. Dat deed ik met FDISK, opgestart vanaf een opstart CD-ROM gemaakt met een diskette image. Zoals ele mij op het hart drukte. ;)

Daarna fdisk /mbr gedaan, waarna alles geheel blanco zou moeten zijn. Nogmaals de setup van Windows 2000 getest. Weer een BSOD. Dit keer bleef hij wel staan. Het betrof de BSOD: PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA. Memtest86 staat nu te draaien en morgen ga ik de schijf grondig testen. Hitachti is de fabrikant van mijn harde schijf volgens mij. Dat kost me de 2e CD, voor het wederom branden van een diskette.

Een les heb ik alvast geleerd: Voor mij geen laptop zonder diskettedrive meer, we kunnen echt nog niet zonder!

*Korte versie*
• Partities weggegooid, linux lukte niet
• Windows 98 geinstalleerd
• Partition Magic geinstalleerd
• Linux weggehaald
• Active partitie aangemaakt mbv PM
• Setup proberen --> lukte niet --> geen bsod, alleen restart
• Alle partities weggehaald & mbr opnieuw aangemaakt
• Setup proberen --> BSOD "PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA"
• Memtest 86 draaien

Jullie nog andere suggesties wellicht?

Dividend for Starters