heb een database met utf8 ondersteuning waarin ik in dit geval japans probeer in te voeren. (dat kan eindelijk met 4.1
)
probleem waar ik mee zit is dat de karakters die ik invoer in de database er vervolgens op een andere manier uitkomen. niet helemaal de bedoeling dus..
database en tabellen zijn gedefinieerd als utf8 evenals de charset van het html documentje.
doe momenteel het volgende:
output:
iemand enig idee wat ik hier fout doe en hoe ik dit zou kunnen oplossen?
is natuurlijk niet helemaal de bedoeling dat er zometeen japanse chars ingevoerd worden die vervolgens een eigen leven gaan leiden..
[edit]
daar gaan me mooie japanse tekens..
er staan een utf-8 versie van de code (dus met japanse chars) op http://www.weijmans.net/utf-8/utf-8.html
probleem waar ik mee zit is dat de karakters die ik invoer in de database er vervolgens op een andere manier uitkomen. niet helemaal de bedoeling dus..

database en tabellen zijn gedefinieerd als utf8 evenals de charset van het html documentje.
doe momenteel het volgende:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| // definieren $japans = "日本語"; echo "normaal: ". $japans ."<br>\n"; echo "utf8 encoded: ". utf8_encode($japans) ."<br>\n"; // invoeren in database $sqlQuery = "UPDATE languages SET name = '". utf8_encode($japans) ."' WHERE code = 'ja';"; // opvragen $sqlQuery = "SELECT name FROM languages WHERE code = 'ja';"; if($sqlResult = mysql_query($sqlQuery)) { $myrow = mysql_fetch_array($sqlResult); echo "database, utf8 decoded: ". utf8_decode($myrow['name']) ."<br>\n"; } |
output:
code:
1
2
3
| normaal: 日本語 utf8 encoded: æ¥æ¬èª database, utf8 decoded: 濥濬調 |
iemand enig idee wat ik hier fout doe en hoe ik dit zou kunnen oplossen?
is natuurlijk niet helemaal de bedoeling dat er zometeen japanse chars ingevoerd worden die vervolgens een eigen leven gaan leiden..
[edit]
daar gaan me mooie japanse tekens..

er staan een utf-8 versie van de code (dus met japanse chars) op http://www.weijmans.net/utf-8/utf-8.html
[ Voor 15% gewijzigd door BetuweKees op 04-01-2004 02:14 ]
Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder