Toon posts:

fan van voeding regelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb pas een chieftec 340W voeding. er zat een geel\zwart kabeltje aan. die was voor de fan heb ik bergepen. maar als ik em op 1 van de 2 fan connectorsop mijn mobo wil aansluiten geeft hij in de bios niks aan.
als ik een cpu koelertje er op aansluit wel dus het licht niet aan het mobo.
hoe kan ik het werkend krijgen zodat ik de rpm kan zien en eventueel kan regelen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Regelen zal sowieso niet gaan, het is alleen een monitoring dingetje.

en het kan zijn dat hij niet hard genoeg draait om uit te lezen, daar kun je weinig aan doen helaas.

Verwijderd

Topicstarter
hij staat gewoon altijd op 0rpm.. ook als ie warmer word en hardergaat draaie dan zie je nog niks

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 06:47

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik kan maar weinig van je verhaal volgen...

Plaats eens een plaatje van de stekker aan dat geel/zwarte kabeltje
Meet eens de spanning over die gele en zwarte draad

[edit]

Heeft het soms direct te maken met:
Ik was ff met een fan bezig om em aan te sluiten op een molex stekkertje. nou ik deed om ff te proberen de draadjes in zwart en rood om em op 5 volt te laten lopen. maar nu knettert het een beetje omdat ik dus waarschijnlijk kortsluiting heb gemaakt en toen kwam er uit de powerstekker van de hd een vonk.
sindsdien doet ie niks meer:(
als ik em aanzet kan ie em niet meer vinden
is hier nog iets aan te doen? openmaken ofzo?
Ik snap werkelijk geen hout van je verhaal

[ Voor 63% gewijzigd door WFvN op 04-01-2004 10:55 ]

Verwijderd

Special Fan-M Connector (Fan Monitor Function)
Bron: http://www.chieftec.com/products/psu/PSII%20PSU.htm
Als je daardirect spanning op gaat zetten brand je RPM circuitje in de fan wel door ja.

Heb je ook al met andere programma's geprobeert buiten de Bios (zoals MBM, SpeedFan en eventuele specifieke tools die bij je mobo fabrikant te downloaden zijn)?

Regelen kun je met die Fan-M connector wel vergeten, je kunt hoogstens een Rheobusje tussen de +12V zetten of de hele fan aansluiten op een externe fancontroller.
volgens mij is het zo dat als je je RPM wilt meten adn heb je 3 draadjes nodig uit je fan.
Nee, je hebt er maar 1 nodig, de 2e draad die je nodig zou hebben (de ground) is namelijk altijd al aangesloten op je mobo.
Bovendien kunnen die draden alle kleuren van de regenboog hebben, kleur zegt nl. niets, zolang iedere fabrikant zijn eigen kleurtjes kiest en er geen 100% specificatie is. Veelal is +12V rood en ground Zwart, maar zelfs daarvan wijken een hoop fabrikanten af. :/
Het is zeker wel mogelijk om je fans te regelen, bijvoorbeeld met fanspeed of zo
Alleen als de fans qua voeding aangesloten zitten op een bestuurbare regelaar (bijvoorbeeld als de voeding betrokken wordt van het mobo én het mobo een regelaar heeft). Zolang de fans direct op de 12V aangesloten zitten kun je 0,0% instellen.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 11:02 ]

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 13:39
volgens mij is het zo dat als je je RPM wilt meten adn heb je 3 draadjes nodig uit je fan. (rood, zwart en groen). waarbij rood en zwart voor de stroom zijn en groen geeft informatie over de RPM. Misschien kan je fan dus gewoon helemaal geen info over je RPM versturen.

@Terw_Dan
Het is zeker wel mogelijk om je fans te regelen, bijvoorbeeld met fanspeed of zo

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op 04 januari 2004 @ 10:50:
Ik kan maar weinig van je verhaal volgen...

Plaats eens een plaatje van de stekker aan dat geel/zwarte kabeltje
Meet eens de spanning over die gele en zwarte draad

[edit]

Heeft het soms direct te maken met:

[...]

Ik snap werkelijk geen hout van je verhaal
lees dan.. en het heeft niks met die dode hd te maken.
ik vroeg me alleen af of ik met dat zwart\geel kabeltje de rpm konzien van mijn voeding.. maar dat gaat dus niet.

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Mad_Cow schreef op 04 januari 2004 @ 10:57:
@Terw_Dan
Je bedoelt denk ik speedfan :Y) :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Topicstarter
ja speedfan zegt ook 0rpm net als die bios dus daar heb ik ook niks aan :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 11:48:
[...]

ik vroeg me alleen af of ik met dat zwart\geel kabeltje de rpm konzien van mijn voeding.. maar dat gaat dus niet.
Ik zeg toch niet dat het met je dode HDD te maken heeft... ik wil dus weten of je (toen je je HDD verkloot hebt) met diezelfde stekker aan de gang bent geweest:
Ik was ff met een fan bezig om em aan te sluiten op een molex stekkertje. nou ik deed om ff te proberen de draadjes in zwart en rood om em op 5 volt te laten lopen. maar nu knettert het een beetje omdat ik dus waarschijnlijk kortsluiting heb gemaakt
Ik heb andere ervaringen dan euss als het gaat om kleuren snoertjes die uit voedingen komen.
Geel is dus (voor zover ik weet) altijd 12V.
STEL dat dat gele adertje van dat extra kabeltje dus een voedingsdraad is van 12V en je prikt die aan een rode (+5V), maak je dus inderdaad een leuke 'fout'.

Gezien meerdere hardwareproblemen die je hier post, en het over stekkertjes en fannetjes hebt, is het toch niet zo vreemd dat ik vraag of er een link is tussen die 2 problemen?

Maar heb je geen handleiding van je voeding?
Heb je nou al eens de spanning gemeten (voor de zekerheid) tussen die gele en zwarte draad?

Verwijderd

Topicstarter
Die korsluiting was met een gewone 8cm fan.. dus had niks met dat geel\zwart kabeltje te maken.
maar ik heb geen gele aan een rode oid gemaakt. ik heb em alleen op een fan-aansluiting op mijn mobo aangesloten.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 12:14:
Die korsluiting was met een gewone 8cm fan.. dus had niks met dat geel\zwart kabeltje te maken.
maar ik heb geen gele aan een rode oid gemaakt. ik heb em alleen op een fan-aansluiting op mijn mobo aangesloten.
Okee.... duidelijk.

Spanning al gemeten? Vast niet....

Ik heb die website van Chieftech nog eens wat verder doorgespit op zoek naar dat kabeltje van jou. Ik denk dat ik een plaatje gevonden heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/products/psu/0545.jpg
Direct naast de voeding, is dat het kabeltje?

Op je moederbord zitten bij mijn weten meerdere aansluitingen voor fannetjes. Die aansluitingen hebben dan 3 pennen: 1 voor voeding (weet niet of het 5 of 12V is), 1 voor de min/massa en 1 voor het meten. Vraag me niet welke pen welke is. Maar ik denk dat je dat aardig kan zien aan de connector van je cpu-cooler. De zwarte draad van die gele stekker moet op zo'n zelfde plaats zitten. Tja, dan heb je nog 2 pennen over; 1 van die 2 moet dus voeding zijn en de andere voor het meten. Als ik me niet vergis zit op mijn Asusplankjes de meetpen NIET in het midden maar aan 1 van de randen.

Wat voor connector zit er aan dat kabeltje? Een connector met 3 of met 2 gaten?

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 11:48:
Je komt hier om hulp te vragen met een of ander wazig verhaal, dat eerst 4 of 5 keer gelezen dient te worden om het enigzins te begrijpen, dus dan zou ik niet zo gaan reageren ... Zorg eerst maar eens dat je een begrijpbare startpost maakt. Succes :)

-

Verwijderd

Topicstarter
Juicy schreef op 04 januari 2004 @ 12:28:
[...]

Je komt hier om hulp te vragen met een of ander wazig verhaal, dat eerst 4 of 5 keer gelezen dient te worden om het enigzins te begrijpen, dus dan zou ik niet zo gaan reageren ... Zorg eerst maar eens dat je een begrijpbare startpost maakt. Succes :)
ja ok, maar nu is het blijkbaar wel duidelijk toch?

en hij heeft 3 gaatjes de connector.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 13:14:
[...]

ja ok, maar nu is het blijkbaar wel duidelijk toch?

en hij heeft 3 gaatjes de connector.
En vergelijk die nou eens met de connector van je cpu-fan.....

Op volgorde; welke kleuren van de cpu-fan-kabel komen overeen met die 2 aders van de voeding?

Verwijderd

Topicstarter
zwart en geel..

btw heb nu geen multimeter dus kan ff niks doormeten..
Pagina: 1