[windows 2000/2003 server] Netwerk Performance

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-02 10:07
Simpele vraag,

Hoe krijg je van een domeincontroller de netwerkperformance omhoog ?

Heb hier al op Tweakers gezocht en ook bij Microsoft, maar meer dan het wederom aanschakelen van mijn schijfcache kom ik niet.

En ik wil aub geen antwoord van: "dat moet je niet willen........", want ik wil dit wel. Omdat het niet om mijn primaire, maar secundaire domaincontroller gaat. Dat is ook mijn fileserver, maar een soort van "reserve" domaincontroller. Mocht de performance daarvan niet toereikend zijn, dan is dat dus niet erg.

Alvast bedankt........

Verwijderd

Welke netwerkperformance? Komop, dit is toch geen topicstart. Je besteedt de helft van je topicstart aan de mededeling dat je geen replies wilt die je niet direct helpen. Lekker is dat.

Welke Windows-versie? NT4? Waar zit de bottleneck? Hoe ziet je serverpark eruit? Welke netwerkinfrastructuur ligt er?

Verder spreek je jezelf tegen. Het gaat om de secundaire DC (NT4 dus?) maar de performance hoeft niet toereikend te zijn :?

• Massiefje
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 00:18:
Welke netwerkperformance? Komop, dit is toch geen topicstart. Je besteedt de helft van je topicstart aan de mededeling dat je geen replies wilt die je niet direct helpen. Lekker is dat.

Welke Windows-versie? NT4? Waar zit de bottleneck? Hoe ziet je serverpark eruit? Welke netwerkinfrastructuur ligt er?

Verder spreek je jezelf tegen. Het gaat om de secundaire DC (NT4 dus?) maar de performance hoeft niet toereikend te zijn :?
Ik vraag me af of al deze details wel interessant zijn. In topictitel staat al dat het om Windows 2000 en 2003 gaat. Ik heb bij allebei de Servers dezelfde problemen gehad. Maar op dit moment draait het allemaal op 2003, behalve mijn ISA server, da's een 2000 server.

Ik spreek mezelf niet tegen, want ik weet dondersgoed dat in een w2k domein, geen primair en secundair meer bestaat officieel. Maar aangezien ik op mijn 1e Server al mijn roles e.d. heb draaien, vind ik dat de server die ik het meest gebruik voor mijn netwerkconfiguraties EN daarom noem ik dat de primaire.

Het is een 100 Mbit netwerk met een 3com switch ertussen.

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik sluit mij aan bij JSS. Om je te helpen moet je wel wat meer info geven.

Zoals:
welke rollen heeft je 'primaire' DC? (noem ze even just in case)
welke hardware draait het op?
hoe zit het met de performance van de andere subsystems disk, processor & memory?
aantal clients? wat is de load?
hoe merk je dat de performance slecht is? symptoombeschrijving dus.

Waar we heen moeten is antwoord op a) waarom is je performance slecht (is het wel het netwerk?) en b) als het dan netwerk-related is, welk proces werkt vertragend?

Ik neem tenminste aan dat er een performance probleem want waarom zou je anders je performance willen verbeteren en uberhaupt die verbetering kunnen zien.... :)

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• Massiefje
TheRitz schreef op 04 januari 2004 @ 00:39:
Ik sluit mij aan bij JSS. Om je te helpen moet je wel wat meer info geven.

Zoals:
welke rollen heeft je 'primaire' DC? (noem ze even just in case)
welke hardware draait het op?
hoe zit het met de performance van de andere subsystems disk, processor & memory?
aantal clients? wat is de load?
hoe merk je dat de performance slecht is? symptoombeschrijving dus.

Waar we heen moeten is antwoord op a) waarom is je performance slecht (is het wel het netwerk?) en b) als het dan netwerk-related is, welk proces werkt vertragend?

Ik neem tenminste aan dat er een performance probleem want waarom zou je anders je performance willen verbeteren en uberhaupt die verbetering kunnen zien.... :)
Ik ken de rollen ff niet bij naam, maar het zijn er 5 en de eerste heeft ze alle 5. En dat is exclusief de catalog instellingen. Dat is de primaire namelijk ook. Maar die doet niet veel, dus die is goed zo.

Het probleem zit hem in de netwerkverbinding. Op een domeincontroller gaat mijn netwerkverkeer van 100% naar 50% (om en nabij). Voordat het een domaincontroller was, ging het wel naar de 100% toe, dus het ligt aan de settings van een domaincontroller op zich.

Hardware is P3-550, met 256 MB pc100, een shitload of IDE schijven erin en m'n systeem op een aparte IDE controller onboard. Maar zoals ik al zei: voordat het een domaincontroller is, gaat het goed.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Massiefje schreef op 04 januari 2004 @ 00:58:
[...]

Ik ken de rollen ff niet bij naam, maar het zijn er 5 en de eerste heeft ze alle 5. En dat is exclusief de catalog instellingen. Dat is de primaire namelijk ook. Maar die doet niet veel, dus die is goed zo.

Het probleem zit hem in de netwerkverbinding. Op een domeincontroller gaat mijn netwerkverkeer van 100% naar 50% (om en nabij). Voordat het een domaincontroller was, ging het wel naar de 100% toe, dus het ligt aan de settings van een domaincontroller op zich.

Hardware is P3-550, met 256 MB pc100, een shitload of IDE schijven erin en m'n systeem op een aparte IDE controller onboard. Maar zoals ik al zei: voordat het een domaincontroller is, gaat het goed.
domaincontrollers gebruiken SMB signing, dit kost dus enorm veel netwerkperformance (elke packet moet worden gesigned)

uitzetten en je wint performance (en verliest security... maar goed dat was niet van belang toch :? )

enne, als je alle 5 roles op 1 server hebt staan ben je sowieso verkeerd bezig, de infrastructure master role en de GC role mogen in een multi DC omgeving niet op 1 machine staan

maw: verplaatsten die IM role

overigens: je hebt 2 GC's :?

[ Voor 12% gewijzigd door Zwelgje op 04-01-2004 09:22 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Massiefje
hoe zet ik SMB signing uit en wat zijn GC's ? :?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Massiefje schreef op 04 januari 2004 @ 15:26:
hoe zet ik SMB signing uit en wat zijn GC's ? :?
domain controller security settings, daarin zet je het uit (of middels een gpo op je hele domain)

Digitally sign client communication (always) (enabled/disabled)
Digitally sign client communication (when possible) (enabled/disabled)
Digitally sign server communication (always) (enabled/disabled)
Digitally sign server communication (when possible) (enabled/disabled)

en GC=global catalog

[ Voor 35% gewijzigd door Zwelgje op 04-01-2004 15:38 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Massiefje
zwelgje schreef op 04 januari 2004 @ 15:37:
[...]

domain controller security settings, daarin zet je het uit (of middels een gpo op je hele domain)

en GC=global catalog
Ok, tnx. En nee, ik heb geen 2 GC's :)

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 15:43

bitflusher

flushed die *** pc

zorg dat je dns server altijd goed loopt in een w2k domein, en dat de clients er ook gebruik van maken.

als dit niet goed is gaat er een hoop mis en krijg je gekke dingen. als hoge netwerk load tijdens aanmelden.

• Massiefje
bitflusher schreef op 04 januari 2004 @ 22:09:
zorg dat je dns server altijd goed loopt in een w2k domein, en dat de clients er ook gebruik van maken.

als dit niet goed is gaat er een hoop mis en krijg je gekke dingen. als hoge netwerk load tijdens aanmelden.
Dit is allemaal in orde ! En door de tip van Zwelgje (geloof ik) over het signen van packets, is het opgelost !!! Zit weer netjes op een netwerkgebruik van 82% !!!!

Thanks man !!!! (of vrouw :?)

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

zwelgje schreef op 04 januari 2004 @ 15:37:
[...]

en GC=global catalog
is dit het "IP-beveiligingsbeleidsregels op Active Directory" deel
en kan ik overal gewoon de vinkjes weghalen bij die 3 regels die bestaan

en om dit in te laten gaan moet daarvoor nog gereboot worden?

[ Voor 6% gewijzigd door Robinski op 04-01-2004 22:54 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Massiefje
Robinski schreef op 04 januari 2004 @ 22:48:
[...]

is dit het "IP-beveiligingsbeleidsregels op Active Directory" deel
en kan ik overal gewoon de vinkjes weghalen bij die 3 regels die bestaan

en om dit in te laten gaan moet daarvoor nog gereboot worden?
Mijn ervaring: ja, rebooten. Na het disablen van bovengenoemde policies deedtie het echt niet beter. Maar na een reboot ging die naar 82% toe.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:18
De settings wordten pas actief nadat de GPO (Group Policy Object = is het gene wat je net hebt aangepast ;) ) opnieuw geladen. Dat kan je doen via gpupdate /force, wachten tot de automatisch opnieuw geladen worden, of je server een reboot geven (kan ook via gpupdate /force /boot). Maar je was er zelf al achter gekomen.

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Massiefje schreef op 04 januari 2004 @ 22:55:
[...]

Mijn ervaring: ja, rebooten. Na het disablen van bovengenoemde policies deedtie het echt niet beter. Maar na een reboot ging die naar 82% toe.
het lijkt niet echt te werken... performance blijft +/- 10%
zal wel komen omdat ik maar 1 DC heb in het netwerk.

ik ga nog wel ff verder klooien

[edit]
ik zag net dat ik de verkeerde policys had geweizigd, nadat ik toch wel degelijk de goede had veranderd, en deze gereload had met gpupdate /force kreeg ik nog geen preformance verbetering helaas

[ Voor 21% gewijzigd door Robinski op 04-01-2004 23:33 ]

• Massiefje
Robinski schreef op 04 januari 2004 @ 23:14:
[...]

het lijkt niet echt te werken... performance blijft +/- 10%
zal wel komen omdat ik maar 1 DC heb in het netwerk.

ik ga nog wel ff verder klooien

[edit]
ik zag net dat ik de verkeerde policys had geweizigd, nadat ik toch wel degelijk de goede had veranderd, en deze gereload had met gpupdate /force kreeg ik nog geen preformance verbetering helaas
Als je performance echt 10% is, dan is er sowieso iets anders in de buurt. WAarschijnlijk lage processor met een hakkietakkie netwerkkaartje erin ? oF verkeerde netwerk settings ?

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Massiefje schreef op 04 januari 2004 @ 23:42:
[...]

Als je performance echt 10% is, dan is er sowieso iets anders in de buurt. WAarschijnlijk lage processor met een hakkietakkie netwerkkaartje erin ? oF verkeerde netwerk settings ?
Server (Win2003) is een AMD 1800+ met een on-board SIS 900 Netwerk kaart
Client (WinXP) is een P4 1500 Mhz met een SMC netwerk kaart

of beide kwam de CPU usage niet boven de 5% maar dit zouden ook andere processen kunnen zijn

dit alles verbonden via 100MBit met een 5 Poorts HUB waar op het moment van testen alleen nog een Win98 bak aan hing die niet actief met netwerk bezig was

en wat voor netwerk settings zou ik kunnen bekijken die invloed kunnen hebben?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Robinski schreef op 05 januari 2004 @ 11:54:
[...]

Server (Win2003) is een AMD 1800+ met een on-board SIS 900 Netwerk kaart
Client (WinXP) is een P4 1500 Mhz met een SMC netwerk kaart

of beide kwam de CPU usage niet boven de 5% maar dit zouden ook andere processen kunnen zijn

dit alles verbonden via 100MBit met een 5 Poorts HUB waar op het moment van testen alleen nog een Win98 bak aan hing die niet actief met netwerk bezig was

en wat voor netwerk settings zou ik kunnen bekijken die invloed kunnen hebben?
Uhm "5 ports hub" betekent vaak een apparaat wat terugschakelt naar de laagste snelheid van de aangesloten machinen; heeft die Win98 bak toevallig een 10 Mbit netwerk kaart? Trek de netwerkstekker van die Win98 er eens uit en meet dan weer

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Brahiewahiewa schreef op 05 januari 2004 @ 12:07:
[...]

Uhm "5 ports hub" betekent vaak een apparaat wat terugschakelt naar de laagste snelheid van de aangesloten machinen; heeft die Win98 bak toevallig een 10 Mbit netwerk kaart? Trek de netwerkstekker van die Win98 er eens uit en meet dan weer
Die win98 heeft een 100Mbit Realteck kaartje
en het is eigenlijk een Switching hub, met appart geschakelde 100Mbit en 10Mbit gedeelte (alle lampjes bij 100 branden iig wel)

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
zwelgje schreef op 04 januari 2004 @ 09:17:
[...]

domaincontrollers gebruiken SMB signing, dit kost dus enorm veel netwerkperformance (elke packet moet worden gesigned)

uitzetten en je wint performance (en verliest security... maar goed dat was niet van belang toch :? )
Wordt die performance hit veroorzaakt door cpu gebruik, communicatie heen en weer en dus de wachttijden op elkaar of bandbreedte? (jaja ik begrijp dat het altijd wat bandbreedte kost maar ik bedoel scheelt het relatief gezien veel op een standaard hoeveelheid verkeer)
Ik zit namelijk met een 10 mbit ongeswitched netwerk en de performance is nu niet je van het (Ja ik weet upgraden mag best maar daar gaat het niet om)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.