Epox 8KHA+ zonder chipset-koeler-fan, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 15:25
Kom ik na twee weken weer op m'n kamer, staat m'n pc een pokke herrie te maken! Blijkt de fan op de koeler van m'n chipset (VIA KT266A) een beetje verstopt te zitten met stof.

Ik heb de boel uit elkaar geschroeft en de fan weer zo goed mogelijk stofvrij gemaakt, maar hij bromt nog steeds erg zenuwachtig (bwwhheeWWHHEEHHWWeehhwwb...b... dat geluid) en hij trilt wat, dus het zal wel een kromme as zijn.

Is er iemand die misschien uit ervaring weet of ik de voedingsstekker van de fan gewoon los kan halen en of hij dan nog genoeg koelt? Ik kan op dit moment namelijk niet echt een kapot moederbord gebruiken, maar die zenuwachtige herrie is ook niet om aan te horen :/. Er zit een 4x4cm-koelblokje op met 1 a 2mm hoge blaadjes, niet echt veel soeps dus als die het alleen moet koelen.

Ohja, het systeem is verder niet echt overgeklokt (FSB = 133MHz) en het hoeft maar tot ergens volgende week te werken, want dan haal ik wel een nieuwe.

[ Voor 2% gewijzigd door Kheldar op 04-01-2004 00:00 . Reden: Kleine toevoeging ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Volgens mij hoeft dat niet perse, heb pas een MSI gezien met dezelfde chipset en daar zit alleen een passief koelblok op ;)

Als je systeem gewoon stabiel blijft zonder fan en er maar sprake is van een heel klein beetje airflow in je kast moet het wel kunnen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

de belangrijkste info mist nog; hoe zit ut met de casefans/airflow :?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hang er desnoods een fan in de buurt (80mm ofzo) en gewoon voelen of hij warm loopt en of je bak instabiel gaat lopen.

Zet er desnoods een zalman heatsinkje op (de NB32J) die heb ik hier ook en houden je bak koel zat.

Verwijderd

misschien tijdelijk een 80 mm fan in de buurt plaatsen ??

edit:
redelijk laat :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 00:05 ]

• heorot770
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-03-2005
Je kan natuurlijk ook de ventilator eraf schroeven.
Het stickertje losmaken en een druppeltje naaimachineolie of zuurvrij vet
op het asje doen.
Even het stof wegblazen en het stickertje er weer op.
Het ventilatortje er weer op schroeven.
Nog geen 10 minuten werk en je hebt weer een ratelvrije fan.

Doe ik regelmatig met alle rammelende ventilatoren.
Zo komen gordroog uit de winkel en moeten dan 24/7 draaien.
Geen wonder dat zelfs de duurste ventilatoren herrie maken.

Het beste is teflonolie, maar dit is wel wat duurder.

Gowron is 100% AMD

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 15:25
Mijn case staat helemaal open en naast de fans van mijn cpu, voeding en vga-kaart zit er niks in. De temp van de case is volgens MBM 26°C, das iig niet te warm. Mijn kast biedt niet echt een goed mogelijkheid om ergens in de buurt een ander fan op te knopen (hij zit wel meteen onder mijn cpu-koelblok, dus ik denk dat hij daar wel een beetje (warme) airflow van meekrijgt).

Het smeren van de fan is misschien ook een idee, maar als de as krom is helpt dat meestal weinig :/. Jammer genoeg is hier naast olijfolie weinig smeermiddel in huis ben ik bang.

Als de MSI volgens * Turkish ook geen fan heeft (maar wel een wat groter blok) waag ik het erop en trek ik hem er morgen gewoon uit. Ik moet dan toch aan een verslag werken == alleen tekst in rammen, dus ik hoop dat de chipset dan niet al te veel belast wordt. Zodra hij ook maar een beetje gek doet sluit ik hem wel weer aan en dan moet ik maar met de herrie leven voorlopig.

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:11 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op mijn 8KHA+ begaf de fan het ook (zonder dat ik het doorhad) en die ging hele rare problemen vertonen. Nog het meest vergelijkbaar met je systeem te ver overklokken: Spontane resets, wegvallend beeld, eindeloos blijven resetten en dan weer dagen achter elkaar probleemloos werken.

Na vervanging van de fan werkte alles weer prima.
Dus zonder fan draaien zou ik niet doen.

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:11 ]

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:04
Ik heb de HSF op mijn EP8KHA+ vervangen door een Zalman NB47J blauw hoog koelblokje, gaat prima.

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

Pagina: 1