Toon posts:

DHCP achter de router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een netwerkje thuis draaien met de volgende configuratie:

ADSL komt binnen op een Alcatel modem van KPN met ingebouwde router, deze router stuurt alles wat binnenkomt door naar mijn Linksys router/switch. Op deze switch heb ik een DHCP server zitten die alles mooi van een ip adres voorziet. Aan deze switch hangen 2 pc's en weer een andere switch. Aandeze andere switch hangen 2 pc's een laptop en een server. Deze server gebruik ik als webserver/mailserver/FTP-server. Op de switch/router heb ik de benodigde poorten ge-forward naar de server toe. Dit werkt allemaal prima.

Mijn probleem is nu dat ik de DHCP van de router af wil hebben en deze op mijn server wil gaan draaien. De router wil ik alleen gebruiken om de internetverbinding te sharen. Ik wil dus niet mijn internet via mijn server laten lopen. Ik heb al simpel geprobeerd om de DHCP op de router uit te zetten en die van de server aan te doen, maar dan werkt helemaal niks meer op het netwerk.

Ik heb ook al geprobeerd een 2e netwerkkaart in mijn server te zetten en de router op de ene binnen te laten komen en de DHCP via de andere te laten lopen. Beide kaarten heb ik een static ip-adres gegeven. Ik heb de hele DHCP opnieuw ingesteld op de server maar weer geen succes.

Is het zo dat de internettoegang onlosmakelijk verbonden moet zijn met een DHCP server??? Of is het toch mogelijk wat ik wil?

Wie heeft er wat tips hoe ik een mijn systeem aan moet passen om dit werkend te krijgen.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 23:44 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:45
dhcp server kan natuurlijk uitgezet worden op de router

dat je complete netwerk hierna niet werk zal wel aan je syteemconfig liggen van je server

ik snap trouwens niet wat je hiermee voor voordeel ziet. paar pc's zolang ze maar ip krijgen. en zon router is vaker up meestal dan een server :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Op het moment dat je DHCP uitschakelt in de router, zul er er in ieder geval voor moeten zorgen dat je de default gateways allemaal correct instelt, dit is dus het LAN adres van je router. Die worden namelijk ook door DHCP doorgegeven aan je clients. Probeer de zaak eerst eens statisch te configureren; iedereen een vaste IP binenn het subnet van de router en default gateway dus. Schakel vervolgens DHCP op de router uit, uiteraard NAT ingeschakeld laten. Kijk eens wat er dan gebeurt. Ik ben het verder met laurens0619 eens als hij zich afvraagt wat het nut van je wijziging is. Als je ons dat eerst eens probeerde duidelijk te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Begin nu inderdaad in te zien dat het in principe niet nodig is. Ik heb momenteel geen domein draaien en ook weinig ervaring met het opzetten ervan.
Al met al, ik wil dus wel een domein gaan draaien en was er eigenlijk vanuit gegaan dat het nodig was een DHCP server te draaien op dezelfde server.

Inmiddels heb ik het vermoeden dat het niet nodig is als je op een domein inlogt je een IP-adres moet van de server waarop het domein draait, maar dat het niet uitmaakt waar dat IP-adres vandaan komt zolang het maar uniek is.

Correct me if i'm wrong please.

Ik heb nog een ander probleem met een Acer Aspire laptop die om de een of andere reden niet het internet op wil via deze opstelling, ik had gehoopt dat ook dat zou verdwijnen als ik een domein heb opgezet. Dat probleem even kort uitgelegd:

Ik wil met die laptop, heb er 2 geprobeerd, allebei Aspire 1400, via mijn router verbinfing maken met internet. Als ik de netwerkkabel aansluit dan ziet XP wel dat er een lan-verbinding is maar wil vervolgens niets pingen of een adres aannemen van de DHCP server. Als ik de cd van KPN draai om het modem te zoeken vindt ie vervolgens niks. Als ik de kabel vanuit mijn modem direct aansluit op de laptop en de cd draai dan vindt ie wel het modem. Deze laptops zijn de enige pc's die dit probleem hebben, alle andere pc's worden direct herkend en krijgen ook een IP-adres toegewezen.

Iemand enig idee hoe dit te verhelpen is, aangezien mijn oorspronkelijke topic een beetje uit de goede richting licht..

Grt

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 00:21:
Als ik de cd van KPN draai om het modem te zoeken vindt ie vervolgens niks. Als ik de kabel vanuit mijn modem direct aansluit op de laptop en de cd draai dan vindt ie wel het modem.
Ik begrijp echt niet wat je hier bedoelt. In jouw configuratie ziet geen enkele PC in jouw LAN segment je modem, er vanuit gaande dat de Linksys NAT doet en default gateway is.

Verwijderd

Topicstarter
Alle andere pc's die vinden wel het modem zodra ik de cd aanzet, alleen die laptop niet.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je de DHCP server geauthoriseerd in Active Directory ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe ik dat en wat levert het me op?

Verwijderd

krijg je wel een mac address ik heb laatst ook het probleem gehad ik kon wel het interne netwerk op maar niet het internet op de netwerk adaptor had geen mac address te oud waarschijnlijk nieuwe gehaald nu wel mac en alles werkt

dus mischien kun je het mac address tegen houden uit zetten ?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 15:45 ]

Pagina: 1