[Win98SE] Problemen met internet

Pagina: 1
Acties:

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 21:07
Ik heb vanmiddag bij kenissen een router geinstalleerd. Maar nu zit ik met het volgende probleem de PC met XP heeft gewoon internet.

Maar de PC met Win98SE heeft geen internet. Terwijl ik naar de router kan pingen en naar de XP pc. Ook kan ik naar IP's buiten het netwerk pingen. Zo kan ik gewoon naar de DNS Servers van Demon en @Home pingen. Ook kan ik naar het IP van me website pingen.

Maar als ik bijvoorbeeld naar www.michael-schumacher.nl of www.google.nl ping krijg ik Onbekende host. Meer niet.

Nu dacht ik dit zijn de DNS servers die niet werken, ik deze handmatig instellen maar dit hielp totaal niet.

De ISP wil dat je het MAC adres doorgeeft. Nu heb ik de router het MAC adres van de XP PC gegeven. Maar dat andere MAC adres van die win98SE PC heeft de ISP ook nog in zijn bestand zou dit een probleem kunnen zijn?

De Router en de XP PC hebben dus hetzelfde MAC adres maar de 98SE PC heeft een ander MAC adres.

Heeft er iemand van jullie een idee hoe ik op kan lossen?

Het gaat om de volgende router.
http://www.sitecom.com/pr...p?product_id=152&grp_id=7

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Het lijkt erop dat je geblokkeerd wordt door de DNS servers?

Wat gebeurt er als je het ip nummer van google in je browser typt?

• Jeroennl
Ook niks. Als ik het IP van de router intypt krijg ik ook De Pagina Kan Niet Worden Weergegeven.

• Cyzor
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 11:50
Stel het IP van de router eens in als DNS. Als ze het zelfde MAC hebben krijg je dat geen conflict in de switch?

• Jeroennl
Je bedoelt dat je geen conflict tussen router en (voor het gemak) tussen de XP PC krijgt.

Als DNS server dus het IP van de router ingeven.

• Cyzor
Nee ik bedoel een switch. Althans ik neem aan dat er in de router of aan de router een switch zit of hangt zodat je meerdere pc’s kan aansluiten. Een switch bouwt een mac table op van alle pc die er aan hangen zo dat hij de paketjes naar de juiste pc kan versturen. Nu weet ik niet of 2 dezelfde MAC’s een probleem opleveren. Misschien stuurt hij de data gewoon naar beide pc’s waarna er 1 het weigert maar ik zou er toch maar even naar kijken.

Ik bedoel het IP van de router instellen als DNS op de cliënt.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyzor op 04-01-2004 01:14 ]

• Mooya
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 23:30
Jeroennl schreef op 04 januari 2004 @ 01:04:
Je bedoelt dat je geen conflict tussen router en (voor het gemak) tussen de XP PC krijgt.

Als DNS server dus het IP van de router ingeven.
Wat gebeurt er als je de XP machine uit zet?
Of trek zelfs de netwerkkabel eruit.. (en misschien zelfs de router rebooten omdat de routing table dan wordt ge reset)

Want 2 dezelfde mac adressen gaat niet goed..
wordt waarschijnlijk een goedkoop netwerkkaartje kopen

• Jeroennl
Jullie begrijpen me waarschijnlijk verkeerd.

De XP en de Router hebben hetzelfde MAC adres.

Maar de XP PC en de Win98PC niet. Binnen het netwerk komen dus niet dezelfde MAC adressen voor.

Alleen heeft de router naar buiten toe het MAC adres wat de XP PC ook heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroennl op 04-01-2004 11:06 . Reden: typfoutje ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Maar de XP pc en de 98PC zitten in het zelfde netwerk, en dus hebben daar 2 ethernet "kaarten" hetzelfde MAC address - iets wat altijd tot conflicten gaat komen, maar ondanks dat dit verre van een mooie situatie is, is het maar de vraag ofdat dit in dit geval je probleem is, aangezien je gewoon naar het internet kan pingen.

Zou je vanaf jouw 98 PC eens een "telnet 213.239.154.35 80" kunnen uitvoeren - krijg je dan verbinding? Wat als je http://213.239.154.35 intypt in je browser? Werkt het dan wel?

Misschien dat je verder nog iets meer kan vertellen over je PC - heb je bv. al eens gescanned met Spybot en HijackThis (dit probleem is ook typisch voor bepaalde Spyware)

• Cyzor
Volgens mij bedoelt hij dat de XP-pc het zelfde MAC heeft als het externe MAC van de router. Dat zou dus niet voor conflicten moeten zorgen. Staan er niet toevallig beveiligingsinstellingen heel hoog?

• Jeroennl
Zover ik weet niet Cyzor geen hoge beveiligings instelling dus. Inderdaad Cyzor de XP PC en de router hebben hetzelfde MAC.

Zitten in het netwerk dus twee verschillende MAC's gewoon.

Dat Spyware gedoe zou best weleens kunnen kloppen denk ik.

Hoe je moet telnetten dat weet ik niet Elevator zou je dat misschien kunnen uitleggen dan kan ik dat ook nog eens proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroennl op 04-01-2004 12:01 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Gewoon start -> uitvoeren -> "telnet 213.239.154.35 80" -> en dan op "OK", je krijgt dan of een connectie (gewoon een knipperende cursor), of je krijgt na een tijdje een melding dat connectie faalde :)

• Jeroennl
elevator schreef op 04 januari 2004 @ 11:52:
Misschien dat je verder nog iets meer kan vertellen over je PC - heb je bv. al eens gescanned met Spybot en HijackThis (dit probleem is ook typisch voor bepaalde Spyware)
Spyware zit er inderdaad ook duidelijk aanwezig op. Krijg ook bij het opstarten twee meldingen van Weather nog iets en een andere melding. Beiden ken ik ook als spyware.

Zou een format C de problemen misschien oplossen?

• Jeroennl
Dankjewel dan kan ik dat ook nog eens proberen als ik weer bij die mensen ben.

Maar wat moet je dan concluderen als dat werkt of wat als dat niet werkt?

• elevator
  • Niet online

elevator

Als je wel met telnet kan connecteren, dan weet je zeker dat er bv. geen firewall tussen zit - wat je met een telnet naar poort 80 doet is kijken ofdat je verbinding kan leggen - iets wat jouw browser ook doet op die port 80. Als je nu wel kan telnetten, maar niet via IE buiten raakt, is het meestal een instelling op het niveau van software of iets dergelijks. Lukt het ook met telnet niet, kan het goed zijn dat er een firewall, bijvoorbeeld iets blokkeert.

In plaats van te formateren (dat is wel heel drastisch) zou je misschien beter via Spybot en HijackThis de Spyware kunnen verwijderen - zie ook de FAQ in Software Algemeen waarin meer informatie staat over Spyware.

Zou je als je zelf de laatste reactie hebt geplaatst, je laatste bericht willen bewerken, nu 'kick' je perongeluk je topic naar de top van het forum ;)
Pagina: 1