Toon posts:

Mega kort hangend beeld bij zware games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende probleem? Bij de wat zwaardere grafische games (bijv. Medal of Honour, Flight Sim 2004) blijft het beeld af en toe een fractie van een seconde hangen. In principe gaat het verder wel allemaal gladjes maar het is net of er af en toe wat info van de HD afgehaald wordt en daarbij de computer even een fractie moet denken. Probleem doet zich pas de laatste tijd voor. XP inmiddels opnieuw geinstalleerd, defragmentatie, virusscanners enz enz. Gegevens van compu zijn:
Pentium 4, 2,4Ghz,512MB Intern, Videokaart Creative Radeon 9600 256MB (speciaal aangeschaft ivm probleem), 80GB HD. Op achtergrond (Taakbeheer, Ctr-Alt-Del) draaien geen noemenswaardige zware programma's.

Verwijderd

Zoals je zelf zegt gebeurt het als er van de HD wordt gelezen, zoek het probleem dan ook eerde bij de HD dan je videokaart. Wat voor HD heb je? Of probeer anders een de HD prestaties te meten met een programma als Sisoft Sandra of een tooltje van de HD maker.

Verwijderd

staat je HD wel op DMA mode en niet op PIO, dat vertraagt ook super veel

my computer > properties > hardware > device manager > EDA/ATAPI controller

die eigenschappen even kijken of alles op dma staat (ultra dma mode 5 ofzo)

Verwijderd

staat je virusscanner aan of uit tijdens het game ? Als die aan staat zou het goed daar aan kunnen liggen.

Verwijderd

Vertel es ff welke moederbord je hebt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 00:04:
staat je virusscanner aan of uit tijdens het game ? Als die aan staat zou het goed daar aan kunnen liggen.
Idd, daarne weer 'ns 3dmark03 gedraaid, had darin het zelfde effect (korte "pauzes" ofzo). Al m'n tray icons eruit, incl. virus-gebeuren en geen problemen meer !!

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 00:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 00:09:
[...]

Idd, daarne weer 'ns 3dmark03 gedraaid, had darin het zelfde effect (korte "pauzes" ofzo). Al m'n tray icons eruit, incl. virus-gebeuren en geen problemen meer !!
Another case solved by Da mighty Xeno 8) :P :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 00:22:
[...]

Another case solved by Da mighty Xeno 8) :P :+
G_m_c's probleem is opgelost ja, maar hij starte het topic niet... ik ben benieuwd of het bij hem een gelijksoortig probleem is. In de startpost had hij het al over dat er geen noemenswaardige grote processen draaiden dus ...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 00:33 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 00:33:
[...]

G_m_c's probleem is opgelost ja, maar hij starte het topic niet... ik ben benieuwd of het bij hem een gelijksoortig probleem is. In de startpost had hij het al over dat er geen noemenswaardige grote processen draaiden dus ...
OMG helemaal niet gezien dat het een andere user betrof 8)7

Verwijderd

hoeft niet perse je harde schijf te zijn.
kijk je video kaart is goed na.
check hem even op de tempratuur.
test de videokaart met 3dmark zonder enige background processen
check anders de configuratie met een andere videokaart.

en als je toch je hdd verdenkt dan moet je deze gewoon verwisselen
met een andere die je nog in huis hebt :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 14:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 14:13:
hoeft niet perse je harde schijf te zijn.
kijk je video kaart is goed na.
check hem even op de tempratuur.
test de videokaart met 3dmark zonder enige background processen
check anders de configuratie met een andere videokaart.

en als je toch je hdd verdenkt dan moet je deze gewoon verwisselen
met een andere die je nog in huis hebt :)
lijkt me sterk aangezien de topicstarter een Creative Radeon 9600 256MB speciaal heeft aangeschaft ivm probleem, waaraan ik dus opmaak dat het probleem ook al optrad met een andere kaart.

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 21:05

Zeddicius

Conscience do cost

Test je HD anders is met HD-tach van Simpli Software

Verwijderd

vreemd maar waar, ik ben een keer tegengekomen dat een klant op m'n werk kwam met z'n computer (P4 2.4C, 512DDR, FX5600Ultra) met alle goede drivers etc die toch nog schokte zonder dat er een virusscanner of iets dergelijks draaide. Ik ging alles checken en alles stond goed... wat kon het toch zijn dacht ik bij mezelf. 8)7
Na een tijdje proberen met defrag, processen stoppen etc etc sloot ik DU Meter af en toen werkte het systeem wel weer normaal? Dat zo'n klein proggie waar je zo overheen kijkt zo'n invloed heeft op je performance!!!! |:(

Op m'n eigen PC (2500+, 512DDR, R9600Pro) heb ik ook heel wat processen draaien (33) waaronder ook DU Meter en zelfs MBM5 die op een interval van 5 sec werkt en hier werkt het wel perfect :?
Ik had wel verwacht dat de P4C met HTT wel wat minder problemen zou hebben met background processes dan mijn simpele 2500+ maar nee. Sindsdien ben ik dat als eerste gaan testen bij dezelfde gevallen en tot nu toe heeft het meestal wel geholpen om proggies die op interval werken te disablen :*)

Dus ik zou zeggen, probeer ook eens alle proggies die op interval werken uit te schakelen en kijk wat 'ie dan doet....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 00:33:
[...]

[...]

Al m'n tray icons eruit, incl. virus-gebeuren en geen problemen meer !!
Onder die tray icon was speedfan, dat werk ook op een interval. Dus welicht had ik toch gelijk (speedfan start bij mij automatisch op in de tray)

Verwijderd

Topicstarter
Zeddicius schreef op 04 januari 2004 @ 17:29:
Test je HD anders is met HD-tach van Simpli Software
De prestaties van de HD-Tach= Random Access Time 20,7ms
Read Burst speed 73,1MB/s
CPU Utilization 2,9%
Read Speed Avg 25Mb

Zijn dit zodanige waarden dat dit de traagte van de games kan verklaren?

Vast allen dank voor reacties.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 18:43
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 18:10:
De prestaties van de HD-Tach= Random Access Time 20,7ms
Read Burst speed 73,1MB/s
CPU Utilization 2,9%
Read Speed Avg 25Mb
[...]
Ziet er zeer netjes uit, maar dit is het gemiddelde tijdens een test. Haperingen zul je er niet mee detecteren vrees ik.

Wat je kan doen is de laatste (niet-beta) chipset en videokaart drivers installeren en alle PCI kaarten eruitgooien, wellicht dat er ergens een conflict optreed af en toe. Verander ook je swap file naar een niet-windows partitie als je dit nog niet gedaan had, en sluit zoveel mogelijk processen af in je taskmanager. Last but not least: zet de instellingen voor de games wat lager, wie weet trekt'ie het gewoon niet :)

[ Voor 8% gewijzigd door FragFrog op 06-01-2004 18:46 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1