Toon posts:

Pc probleem, beeld bevriest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal.
Ik heb een raar pc probleem
Ik heb een

Asus A7n8x Deluxe
Amd 1800 +
512 mb pc 2700 geheugen
ATI radeon 9700 club3d
400 Wat Q-tec dual gold voeding

Het begon al van de zomer.
Ik zat te computeren en steeds bevroor het beeld.
Dan moest ik hem opnieuw opstarten en dan was het weer goed.
Maar dan na 1 uur ofzo bevroor weer het beeld.
Toen heb ik de computer geformatteerd en toen werkte het weer een paar weken.

Toen opeens op een ochtend wou ik mijn computer opstarten en toen deed hij helemaal niets meer. Zwart beeld niets werkte meer.
Toen heb ik me geheugen getest bij een oom en daar was niets fouts mee.
Toen hebben we het moederbord omgeruild voor een nieuwe, toen deed hij het weer.

Nu een paar maanden verder start ik weer me pc op en krijg ik gewoon weer zwart beeld. Ik gelijk alle onnodige kaarten uit me pc gehaalt en de stekker van het moederbord (stoom stekker) eruit gehaalt. Toen deed hij het weer maar de CPU was op save mode gezet (100 FSB) Ik zette het weer op 133 en opnieuw opstarten en weer geen beeld. Dus ik weer stekker van moederbord eruit en erin en weer opstarten. Ik kreeg weer beeld en liet de cpu gewoon op 100 FSB staan.
Starte windows op en ging gewoon verder met windows programma's.
Opeens starte de computer opnieuw op. Toen ik weer in windows kwam heb ik dat vinkje uitgezet van pc automatisch opnieuw opstarten. Ik ging een spelletje spelen en ik dacht dat alles weer werkte, maar na 10 minuten bevroor het beeld weer! Pc resetten en kwam weer in windows.
Nou als ik windows programma's draai zoals MSN of internet alleen dan kan ik nog wel gewoon computeren. maar zodra ik zware dinge ga doen bevriest het beeld.

Nou heb ik de kast al open staan en gevoelt of de onderdelen niet te warm werden maar het voelde gewoon normaal aan. In de bios geeft hij zelfs aan de me cpu 17 graden is! (maar dat zal wel een bug zijn ofzo)

Nou vraag ik me af omdat dit al de 2e keer is (dat er volgens mij iets kapot is)
of me voeding mischien de onderdelen langzaam opblaast?

Ik heb deze onderdelen tussen door al vervangen dus daar ligt het bijna zeker niet aan.

- Moederbord
- Geheugen
- Harde schijf.

Nou verdenk ik deze dingen ervan die kapot zouden kunnen zijn

- CPU
- videokaart
- voeding
- moederbord

Maar hoe zou het nou komen dat ik steeds weer problemen met mijn pc krijg?

Zijn er programmatjes waarmee ik de onderdelen kan testen?
Dan kan ik mischien zien waar het fout gaat, of wat mijn onderdelen kapot maakt.

Alvast Bedankt

Groeten Forceblaster

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Het ljikt er op of dat je cpu er moeite mee heeft of je voeding het niet kan trekken.
Kijk eens naar je voltlijns en probeer als dat kan een andere cpu. (misschien bij een oom of zo ;) ). Suc7

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Heb je een programma waarmee je de temperaturen van je systeem kan meten? Ook de spanningen van je voeding kunnen veel informatie geven over wat er wel en niet goed is aan de PC... (installeer bijvoorbeeld Mainboard Monitor eens)
Misschien zit je cooler niet helemaal goed op je CPU.

Als ik maar een beetje kan computeren

Verwijderd

Topicstarter
Mister I schreef op 03 januari 2004 @ 22:35:
Het ljikt er op of dat je cpu er moeite mee heeft of je voeding het niet kan trekken.
Kijk eens naar je voltlijns en probeer als dat kan een andere cpu. (misschien bij een oom of zo ;) ). Suc7
LOL

Ja ik wou in iedergeval mijn voeding eruit halen en er een nieuwe inzetten
De antec smartblue 350 watt moet wel genoeg zijn denk ik. Ook mooie trouwens :P

CPU lol ja me oom heeft ook amd :P alleen die zou het niet fijn vinden als ik die bij hem eruit kom snokken :P maar kan het vragen.

Alleen dan vind ik het vreemd dat me moederbord de vorige keer kapot was gegaan en dat ik toen de zelfde symtonen had.
en daarna deed hij het weer ff. 8)7

en thnx voor je andwoord ;)

Verwijderd

Topicstarter
DefaultUser schreef op 03 januari 2004 @ 22:46:
Heb je een programma waarmee je de temperaturen van je systeem kan meten? Ook de spanningen van je voeding kunnen veel informatie geven over wat er wel en niet goed is aan de PC... (installeer bijvoorbeeld Mainboard Monitor eens)
Misschien zit je cooler niet helemaal goed op je CPU.
Ja er zat een programma bij van ASUS : genaamt ASUS probe
die zal ik eens installeren.

en dat hij er niet goed op zit lijkt me sterk.
Ze hadden hem toen de vorige keer toen het moederbord kapot was voor mij opgezet in de winkel (informatique)
en heb hem vandaag ook nog eens voor de zeker heid eraf gehaalt en opnieuw opgezet (zilverpasta gebruikt)

Dus dat is denk ik wel in orde.

Ik zal die voltlijnen wel eens posten als ik daarlijk thuis ben.
ben nu ff bij oom LOL ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn me volt lijnen

Vcore 1,79
+ 3,3 3,29 / 3,26 schommelt een beetje
+5 5,05
+12 12,16

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 23:04 ]

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Meestal is dit een temperatuur-probleem.
Zet je kast eens open, en kijk of het dan beter gaat.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Jur schreef op 03 januari 2004 @ 23:44:
Meestal is dit een temperatuur-probleem.
Zet je kast eens open, en kijk of het dan beter gaat.
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 22:29:
Nou heb ik de kast al open staan en gevoelt of de onderdelen niet te warm werden maar het voelde gewoon normaal aan. In de bios geeft hij zelfs aan de me cpu 17 graden is! (maar dat zal wel een bug zijn ofzo)
Dat heeft hij dus al gedaan.

Ik denk ook, omdat je een freeze krijgt, dat je CPU het niet trekt of je grafische kaart. Zet eens een grote tafelventilator op de open kant van je kast, en ga dan eens een spelletje spelen of 3DMark (heet toch zo?) draaien, om te zien of je PC'tje het echt aankan.

Ik verwacht niet dat het aan je voeding ligt... maar daar heb ik geen argumenten voor dus ik laat die redenering over aan de kenners hier.

Heb je ook al iets van Motherboard Monitor geinstalleerd?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
ventilator geprobeer en geen nut.
Ook gevoelt eraan en helemaal niet warm!

MBM staat er nu op...
maar wat ik er aan heb weet ik niet lol
Deze zeg

CPU 32 Graden
Case 20 graden

lijkt me sterk voor AMD
dit is dat wel met een FSB van 100mhz

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

als je een 1800+ tbred hebt kan dit best die van mij liep zelfs kouder op stock speeds. (29)
maar die van jou loopt op 1150 als ik het zo lees nog niks om je zorgen over te maken maar goed

kan het niet zijn dat ie een tik gehad heeft ofzo ik heb meegemaakt dat ik een cpu heb laten vallen leek allemaal nog in orde maar was net als bij jou zo instabiel als een jenga toren.

en btw je vcore is veels te hoog voor een tbred of (palomino) @ stock speeds moet rond de 1.55 (1.65) hangen.
en waarmee lees je de voltages uit (bios?) daar heb je iig niets aan aangezien hij pas freezed als je hem stressed ik zou ff prime95 aanraden met mbm of asus probe in beeld.

volgende punt. wat voor merk geheugen heb je en waarmee heb je het getest.

ow en ik zie nu dat je een 400 wat *kuch* Q-tec voeding hebt probeer eens een aopen of antec ofzo te ritselen die Q-tec's zijn redelijk berucht.
edit:
ik moet beter lezen was je zelf al van plan 8)7

en dat je vorige mobo dood is gegaan kan eveneens aan de voeding liggen maar dan precies het omgekeerde van te weinig volt wil ook nog wel eens voorkomen met die dingen.

edit:
enuh de stoom stekker eruit halen heeft meestal niet zoveel nut de stroom stekker daarentegen wel :+ (ik weet het flauwe grap)

[ Voor 13% gewijzigd door snooze op 04-01-2004 02:52 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 20:45

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Club 3d zei je?

ik heb ook een Club 3d, maar dan een Radeon 9600pro.. die liep ook steeds vast, steeds gpu reset door de ati software enzo.. uiteindelijk was ik het zat en heb ik eens die koeler van de gpu af gehaald, bleek er van die gummi onder te zitten :r

met luchtbellen!! |:(

blok en gpu helemaal schoongemaakt met terpentine, arctic silver erop en koeler teruggezet..

nu draait ie echt superstabiel vergeleken met wat ie eerst deed

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

ja svaak zo ! Wat ze tussen het koelblok en de GPU doen in de fabriek is echt prul!
Heb onlangs een radeon 9600 gekocht, en schokkerde in bepaalde spellen. Ik heb de heatsink er eens efgehaald en er zat van die witte kleverige harde lijm op (leek op dikke dubbelzijdige plakband). Alles schoongemaakt met acetone en wat arctic silver erop, en geen 1 schokje meer :P

Verwijderd

Topicstarter
snooze schreef op 04 januari 2004 @ 02:47:
als je een 1800+ tbred hebt kan dit best die van mij liep zelfs kouder op stock speeds. (29)
maar die van jou loopt op 1150 als ik het zo lees nog niks om je zorgen over te maken maar goed

kan het niet zijn dat ie een tik gehad heeft ofzo ik heb meegemaakt dat ik een cpu heb laten vallen leek allemaal nog in orde maar was net als bij jou zo instabiel als een jenga toren.

en btw je vcore is veels te hoog voor een tbred of (palomino) @ stock speeds moet rond de 1.55 (1.65) hangen.
en waarmee lees je de voltages uit (bios?) daar heb je iig niets aan aangezien hij pas freezed als je hem stressed ik zou ff prime95 aanraden met mbm of asus probe in beeld.

volgende punt. wat voor merk geheugen heb je en waarmee heb je het getest.

ow en ik zie nu dat je een 400 wat *kuch* Q-tec voeding hebt probeer eens een aopen of antec ofzo te ritselen die Q-tec's zijn redelijk berucht.
edit:
ik moet beter lezen was je zelf al van plan 8)7

en dat je vorige mobo dood is gegaan kan eveneens aan de voeding liggen maar dan precies het omgekeerde van te weinig volt wil ook nog wel eens voorkomen met die dingen.

edit:
enuh de stoom stekker eruit halen heeft meestal niet zoveel nut de stroom stekker daarentegen wel :+ (ik weet het flauwe grap)
LOL

Nee dacht het niet heb hem niet laten vallen ofzo.
normaal draait hij ook gewoon volle snelheid en was er niets aan de hand. Maar nu opeens werkt dat niet meer.
Ik weet niet wat voor cpu ik heb,waar ergens kan je dat zien?

en dat programma, mischien lukt het met pcmark ook?
Die heb ik hier iniedergeval wel liggen.

Ja ik wou al een antec halen ;)
zit alleen nog te twijfelen tussen die smart blue 350 watt en true blue 420 watt ofzo.

Mijn merk geheugen is een beetje vaag, er staat Twinmos en m-tec op LOL.
pc2700, en getest met memtest64 ofzo was het dacht ik.

De voltages lees ik uit de bios ja.
Mischien staan ze nu nogop full speed die voltages terwijl ik maar op stock speed draai.

Verwijderd

Topicstarter
Chiron schreef op 04 januari 2004 @ 12:35:
Club 3d zei je?

ik heb ook een Club 3d, maar dan een Radeon 9600pro.. die liep ook steeds vast, steeds gpu reset door de ati software enzo.. uiteindelijk was ik het zat en heb ik eens die koeler van de gpu af gehaald, bleek er van die gummi onder te zitten :r

met luchtbellen!! |:(

blok en gpu helemaal schoongemaakt met terpentine, arctic silver erop en koeler teruggezet..

nu draait ie echt superstabiel vergeleken met wat ie eerst deed
Gaaf dan ga ik dat zeker eens proberen!!!
Vandaar mischien dat hij niet eens zo warm voelt!
Atric silver 3 heb ik hier nog wel liggen! :D

Alleen had het ook bij een geforce 2 gedaan en die deed het opeens niet meer!
Beetje uitgeschoten met het artic silver en kwam op het gehuegen van die kaart.
maakt denk contact ofzo en hij deed het niet meer :(

Verwijderd

Topicstarter
Oke heb het spul eraf gehaalt met sticker remover.
er zat echt een groot stuk van dat harde zilver spul aan de koelblok.
allemaal eraf gehaalt en alleen op de core net als een CPU een laagje zilverpasta gedaan. Nu staat de pc weer aan en hij werkt nog! LOL

alleen had wel weer ff in het begin zwart scherm en moest ik weer de power stekker van de mobo eruit halen.

Ook ga ik een nieuwe voeding halen.

Welke voeding kan ik het beste nemen?

ik wou zo'n Antec met 2 fans en blauw licht.

alleen die van 350 watt is nog te betalen. maar die andere zijn een beetje te duur.

Is die van 350 watt goed genoeg?

• snooze

snooze

kinda busy atm.

het is memtest86 dat zit wel snor (ook al zijn twinmos met winbond chips beter :P) werk zelf eigenlijk niet met pcmark maar als je een cpu/ geheugen belasting krijgt van > 90% is het meestal wel goed.

en ik denk ik dat je niet helemaal begrijpt wat ik met stock speed bedoel dat is nl. de snelheid waarop hij staat gelabeld oftwel 1533 in jou geval en dan nog is het voltage voor een tbred 1,55 v en 1,85 gebruik je over het algemeen pas boven de 2,2 GHz ofzo hangt er een beetje vanaf.

en een tip als je koelpasts gaat vervangen neem arctic ceramique dat spul geleid geen stroom. en heb je dus ook geen kans om je videokaart/ cpu te verneuken

of met schilders tape alles ronde de core afplakken en met een klein zacht kwastje het spul tappend verdelen.

edit:
te laat

[ Voor 3% gewijzigd door snooze op 04-01-2004 17:21 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 20:45

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ik snap niet hoeveel arctic silver je erop smeert dat het de mist in gaat hoor? het laagje a.s. hoort nog dunner dan een haar te zijn.... en je hoeft hetlaleen maar op de core te smeren, niet eromheen ;)

gewoon heel klein druppeltje erop, en dan met het randje van een stukje papier of creditcard oid. uitsmeren

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
lol ja heb er denk ietsje te veel op gedaan, maar niet zo veel hoor.
Heb het met een mes die botte kant erop gesmeert, 1 klein drupeltje was genoeg.
Dus de videokaart moet nu goed gekoelt worden :D

LOl ja dacht dat stock speed de snelheid was in safe mode zeg maar LOOLL

Ik zal de cpu eens gaan belasten en dan de voltage opmeten...

Hebben jullie nog een voeding aan te bevelen?

hij moet onder de 100 € zijn en als hij er ook een beetje mooi uit ziet zoals led fans erin ofzo dan is het helemaal perfect >:)

Ik zal ook eens die voltage omlaag doen een keertje >:)
Waarop kan ik hem het beste zetten ?

Owja en me AGP voltage... wat moet die zijn?
heb AGP 8x nu aanstaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 16:58 ]

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 21:12

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 16:56:
lol ja heb er denk ietsje te veel op gedaan, maar niet zo veel hoor.
Heb het met een mes die botte kant erop gesmeert, 1 klein drupeltje was genoeg.
Dus de videokaart moet nu goed gekoelt worden :D

<knip>

Owja en me AGP voltage... wat moet die zijn?
heb AGP 8x nu aanstaan.
AGP voltage moet je gewoon standaard laten als je niet OC'ed. Overigens zou ik eerst maar eens gewoon een goede koeler kopen voor je videokaart. Kost nog het minste van alle vervangingen. Die Club3D 9700NP wordt veel te warm (ook als de standaard koeler goed functioneerd) bij mij werd de core met de kast open nog 70 graden o.i.d. Ook het geheugen wordt echt wel warm zonder heatsinks. Als je er voornamelijk last van hebt in 3d achtige applicaties/games dan zou ik eerst maar eens naar die videokaart gaan kijken. Je bent ook de enige niet met freezes en deze kaart, heb er zelf nooit last van gehad, maar ben het waarschijnlijk ook wel voor geweest. Verder lopen deze kaartjes makkelijk harder (9700Pro+ snelheden) als je er maar een goede koeler op zet.

Ter aanvulling: met goede koeler bedoel ik dus een Zalman ZM80C ofzo, deze heb ik ook (zonder fan), houdt de kaart ver onder de standaard waardes (zelfs met een OC van 276/270 naar 372/315)

[ Voor 10% gewijzigd door LiGHtNiNG! op 04-01-2004 17:13 ]

Laat maar.. .

• snooze

snooze

kinda busy atm.

aopen xpower 350 of 400 watt heeft een leuke 12 cm drie-kleuren led fan die je met een knopje achterop kan regelen is wel een goede keus denk ik

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad dat dacht ik ook alleen ik heb gevoelt en hij werdt helemaal zo warm nog niet!

en me moederbord is ook nu al 2x kapot gegaan zonder rede.
Dus eerst eens even een voeding vervangen denk ik.
Want vertrouw dat ding niet meer.

Dan eens kijken of er niets kapot is, dan pasive koeling van zalman ;)

maar iemand nog voedingen die aan te bevelen zijn?

Heb nu ff lijstje met mogelijkheden

- Antec Smart power 350 watt Blue leds 2 fans
- Nexus NX-3500 - 350 watt
- Zalman 400 Watt (ZM400A-APF)
- Zalman ZM400B-APF (400 Watt )
- Aopen 350 watt

Welke vinden jullie de beste? >:)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 17:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lol oke heb deze voeding bestelt bij Informatique

Antec Smart Power Voeding ATX 350W 12V Blue