[W2K] Vastloper bij inloggen na verse installatie

Pagina: 1
Acties:

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Vorige week crashede de pc van mijn ouders. Bij het vollopen van het balkje in het dos-gedeelte in de opstartprocedure van Windows 2000 liep de boel vast. Het scherm werd zwart en de computer hing. Via stap voor stap laden kwam ik erachter dat het system bestand (windows\system32\config\system) beschadigd of niet aanwezig was en via de cd in repairmode kon worden teruggezet. Via de repairconsole heb ik dit gedaan waarna Windows weer startte, maar alle instellingen weg waren, een deel van de programma's waaronder de virusscanner niet meer functioneerden. Vandaag dacht ik dan ook even een verse installatie te doen om deze situatie makkelijk op te lossen.

Na de installatie (hdd is eerst in zijn geheel geformateerd) dacht ik voor de eerste keer in te loggen als administrator. Na het tikken van mijn wachtwoord en de enter-toets verscheen het venster bezig met laden van persoonlijke instellingen.... Het venster verdween en vervolgens had ik alleen de blauwe achtergrond met een pijl met zandloper en een rare fluittoon/piep uit de boxjes (niet het systeemspeakertje). En het systeem hing. Dit probleem deed zich steeds weer voor. Daarna geprobeerd te starten met laast bekende goede instellingen, in veilige modus (maar die loopt vast tijdens het laden), veilige modus met opdrachtprompt (lukt wel, maar hen ik eigenlijk niks aan). Daarna heb ik de schijf opnieuw geformateerd en opnieuw Windows geinstalleerd. Helaas gaf dit hetzelfde probleem.

Korakal :> heeft voor mij gezocht op GoT en Google naar informatie over dit probleem (mijn ouders hebben nu geen insternet). De enige oplossing die hij kon vinden was het resetten van het BIOS waarna het probleem verholpen zou moeten zijn. Na de BIOS reset was de pieptoon na het inloggen weg, maar de pc hangt nog steeds op hetzelfde moment.

Daarna heb ik nog Windows Memory Diagnostic en memtest86 (uitgebreide testen) gedraaid maar deze leverden beide niets op.

Is er een mede-tweaker die weet wat er met dit systeem aan de hand is?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

misschiens een rotte harde schijf? heb je de harddisk al gecontrolleerd?

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Is het een systeem met onboard soundcard? of een losse soundcard. Verwijder die kaart eens of schakel em uit in de bios. Ik ken het gepiep van laptops met w2k installatie erop... misschien is dat het... :)

Verder misschien een idee alle overbodige componenten er eens uit te halen en nog eens proberen (dus alleen cpu/cooler, 1 memory module, vgakaart en hdd. De rest eruit of loskoppelen)

Als ik maar een beetje kan computeren

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Harde schijf sluit ik vrijwel uit, heb ik evenwel niet gecontroleerd (en ik ga volgende week pas weer naar mijn ouders). Het gaat om een losse geluidskaart en een Abit ZM6 moederbord met een celeron 400 en 128MB noname geheugen. Geluidskaart eruit slopen had ik nog niet eens aan gedacht. Ik heb wel mijn vader en zusje het hele systeem laten testen na de eerste vastloper (geen zin om meteen met de trein erheen te gaan) en die hebben alle PCI kaarten eruit gehaald en een voor een getest, wat niets opleverde. Uiteindelijk bleek het dus het beschadigde systembestand te zijn, dus ik zou het best nog een keer kunnen testen :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:44

Korakal

Up up up!

breinonline belde mij net op, de kwaal lijkt gevonden te zijn:
Hij heeft de geluidskaart uit de pc laten halen en Windows start nu normaal op (en de piep is weg ;)) \o/
Het is alleen nu nog de vraag of bij het terugplaatsen van dezelfde kaart het probleem weer terug komt, en wat er gebeurt bij het plaatsen van een nieuwe geluidskaart. Dit kan echter pas volgende week weer getest worden.