Toon posts:

Hd dood door kortsluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik was ff met een fan bezig om em aan te sluiten op een molex stekkertje. nou ik deed om ff te proberen de draadjes in zwart en rood om em op 5 volt te laten lopen. maar nu knettert het een beetje omdat ik dus waarschijnlijk kortsluiting heb gemaakt en toen kwam er uit de powerstekker van de hd een vonk.
sindsdien doet ie niks meer:(
als ik em aanzet kan ie em niet meer vinden :(
is hier nog iets aan te doen? openmaken ofzo?

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 22:05:
Ja, harddisk openmaken zal helpen :X

[ Voor 51% gewijzigd door creative8500 op 03-01-2004 22:06 ]

Verwijderd

spint je HD nog? Kijk eens naar die molex, mss werkt een andere, maar zeer wrs is je HD verneukt ;)

Ik wou ook zo eens een fan testen, gelukkig had ik nog een 200watt AT voeding ergens liggen, die ik gewoon aansloot op het net :9 en ik had toen ook kortsluiting, fan kapot, snaptte der niveel van, maarja, die fan was van die voeding, dus no prob :*)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 22:05:
Ik was ff met een fan bezig om em aan te sluiten op een molex stekkertje. nou ik deed om ff te proberen de draadjes in zwart en rood om em op 5 volt te laten lopen. maar nu knettert het een beetje omdat ik dus waarschijnlijk kortsluiting heb gemaakt en toen kwam er uit de powerstekker van de hd een vonk.
sindsdien doet ie niks meer:(
als ik em aanzet kan ie em niet meer vinden :(
Ik zou eerst eens kijken of er ook garantie opzit ofzo voordat je hem open trekt.... Want al zou je hem opentrekken, wat verwacht je te kunnen doen?

Een keertje de asjes van de leeskoppen smeren okee en dan je vingers gekruist houden in de hoop dat er geen stofje in is gekomen die later roet in het eten zal komen.... maar verder?

Ik denk sowiezo dat het probleem dan meer aan het oppervlak van de printplaat te zien zal zijn en minder snel vanbinnen.... hoewel dat natuurlijk ook niet uitgesloten is.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Als je hem openmaakt heb je zeker geen garantie meer. Tja knetteren en pc apparatuur gaan niet echt goed samen. Probeer eerst eens een andere molex voor je gaat schroeven, namelijk een stofje en het is gebeurd en dan doet hij het nooit meer

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Als je nog garantie hebt zou ik eens kijken of je het kan ruilen.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op je garantie terugvallen terwijl je em zelf verkloot hebt |:(
Wees een vent en koop een nieuwe.

Eigen schuld, dikke bult.

Verwijderd

Hey there....das natuurlijk mooi waardeloos...
maar wat je kan doen om je eventuele data te redden is een
identieke disk te kopen en de print over te zetten op je oude
disk, je platters zijn waarschijnlijk niet kapot..

Suc6 (8>

Verwijderd

Topicstarter
zit helaas geen garantie meer op..
en heb andere ide kabel en molex geprobeerd..
en met openhalen bedoel ik dus ff chekken ofzo of er iets te solderen valt ofzo aangezien er op de printplaats niks te zien is...
kan het altijd proberen toch. nu heb ik toch niks

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 22:51:
zit helaas geen garantie meer op..
en heb andere ide kabel en molex geprobeerd..
en met openhalen bedoel ik dus ff chekken ofzo of er iets te solderen valt ofzo aangezien er op de printplaats niks te zien is...
kan het altijd proberen toch. nu heb ik toch niks
Welke garantie heb je gechecked? Die van de winkel of de fabrieksgarantie (op de website)?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen bon oid er meer van en hijs 3 jaar oud dus zal wel niet meer..

Verwijderd

euh je harddisk openmaken en "ff wat" solderen?
cool man ! _/-\o_

je HD is gewoon d00d waarschijnlijk.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 22:58:
Dan zou ik toch maar eens naar de website van de fabrikant gaan.
Bon is niet nodig
Wat voor merk is het? En welk serienummer (s/n) staat erop ?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 22:58:
meestal zit er 3 jaar garantie op ;)

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Topicstarter
seagate st330621a 30gb

maar dat opsture heb ik geen zin in, zal wel weer weken duren..

maar wat kan er allemaal kapot gaan door kortsluiting? is het mischien inwendig ofzo zodat je het niet kan zien want het prin plaatje lijkt helemaal ok.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Partnumber (p/n) is blijkbaar ook nog nodig om je garantie op te vragen

Kan inderdaad wel weken duren maar als hij echt kaduuk is, kan je (indien de garantie nog niet verlopen is) een nieuwe of gereviseerde terug krijgen... in ieder geval een werkende schijf

[ Voor 58% gewijzigd door WFvN op 03-01-2004 23:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 23:16:
seagate st330621a 30gb

maar dat opsture heb ik geen zin in, zal wel weer weken duren..

maar wat kan er allemaal kapot gaan door kortsluiting? is het mischien inwendig ofzo zodat je het niet kan zien want het prin plaatje lijkt helemaal ok.
Een kapot chipje herken je niet hoor. En in de harddisk zelf zit nauwelijks elektronica. Je kan een print van een identieke disk zoeken en die overzetten, maar deze print is echt niet te redden.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 23:26:
[...]

Een kapot chipje herken je niet hoor.
Ooooooh.... jawel hoor.... soms that is.

Ik heb een mooie Seagate Medalist Pro gehad die spontaan de geest gegeven heeft onder werking buiten de opgegeven specificaties.... Tenminste... ik kon 'geeft rook' niet in de specs terugvinden.

Wel kon ik op de printplaat 1 verkoold IC herkennen...... met fraaie barst in het midden.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ff gechekt @ de site:

In Warranty
This drive is covered by a Seagate warranty. It may be returned for exchange. You will not receive your original drive in return. Please back up all data before returning the drive.

dus ik kan em wel opsturen maar krijg de originele niet terug.. en daar gaat het juist om, de data die erop zit is belangrijk de schijf niet. want ik krijg deze week een nieuwe hd en deze boeit me niet meer alleen de data..

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 23:28:
ik heb ff gechekt @ de site:

In Warranty
This drive is covered by a Seagate warranty. It may be returned for exchange. You will not receive your original drive in return. Please back up all data before returning the drive.

dus ik kan em wel opsturen maar krijg de originele niet terug.. en daar gaat het juist om, de data die erop zit is belangrijk de schijf niet. want ik krijg deze week een nieuwe hd en deze boeit me niet meer alleen de data..
Hm.... dat gaat een lastig verhaal worden....

Je kan natuurlijk je schijf opsturen voor datarecovery maar je wil NIET weten wat dat kost.....

Verwijderd

WFvN schreef op 03 januari 2004 @ 23:27:
[...]

Ooooooh.... jawel hoor.... soms that is.

Ik heb een mooie Seagate Medalist Pro gehad die spontaan de geest gegeven heeft onder werking buiten de opgegeven specificaties.... Tenminste... ik kon 'geeft rook' niet in de specs terugvinden.

Wel kon ik op de printplaat 1 verkoold IC herkennen...... met fraaie barst in het midden.
maar dan had de ts dat vast wel gezien :P
meestal is er intern gewoon iets kapot in het chipje en barsten ze niet open })
Wat wel kut is is dat er een kans is dat de ide controller naar de maan is, had ik bij m'n 386 toen ik een schroefje kwijt was, die zat dus onder de hdd O-)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ruilen kan soms wel, ik had etzelfde probleem (ook kortsluiting), had ook geen bon meer, maar ze konden zien hoe oud hij was, en ik had et geluk dat er nog een sticker opzat van het bedrijf...

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
ok maar zelf proberen gaat zeker niet dus? :(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wel het is vrij duidelijk. Je hebt de schijf zelf naar galemiezen geholpen. Laatste hoop: zoek een identieke schijf (grootte maakt over het algemeen niet uit, maar het moet wel minimaal de grootte van jouw schijf hebben) en zet het printplaatje over :)

Maar dit staat allemaal ook in de FAQ van dit subforum. Kijk onder "Hoe krijg ik verloren gaande data terug?" B)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.