Toon posts:

onboard sound start niet (code 10)

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een probleem met de comp van mn buurman, een cybercom (medion :O ) waarvan ik het type niet weet, wel dat er o.a. een p4 2.80 in zit.

Windows xp pro, heb ik erop gezet omdat home edition na een tijdje gebruik in de soep liep, alle updates en service packs zitten erop, drivers van de meegeleverde cd.

En nu doet het geluid het niet. Eerst kon apparaatbeheer de drivers niet vinden want die bleken in .zip files op cd te staan: 1x C-media, 3x Realtek. Geen van alle deed het, dus die gingen er weer vanaf.

Ik op zoek naar de mobo drivers. Op de site van medion kwam ik niet verder, dus uitzoeken wat voor mobo erin zit.

Bleek volgens Aida32 een MSI MS-6701 (Medion OEM) te zijn. Voor zover heb uitgezocht is dit een MSI bord met een SiS 648 chipset. Volgens mij omgebouwd zodat ie in zo'n snazzy micro-atx kast past. MSI had er geen drivers voor, dus ik de audio drivers van die SiS audio (SiS 7012) geinstalleerd. Resultaat in apparaatbeheer: Apparaat start niet (code 10)

Ik vond het wel apart dat apparaatbeheer een C-Media AC97 device ontdekte. Dus ik naar de site van C-Media, en de AC97 drivers gehaald: Apparaat start niet (Code 10)

De afgelopen tijd heb ik van alles afgegoogled, gesearched en geïnstalleerd en installaties ongedaan gemaakt, maar ik ben nog niks verder. De andere topics met dezelfde foutmelding gingen vooral over PCI videokaarten (ook weer een stuk wijzer) en daar kon ik verder niks mee.

In het register HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI de sleutel van het apparaat gevonden en machtigingen op volledig beheer gezet, geen resultaat.

In de bios de configuration data gereset, geen resultaat. Tig keer de drivers door elkaar en over elkaar geïnstalleerd.. naja.... :|

ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik ben in ieder geval behoorlijk compleet qua openingspost, denk ik :)

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 21:44

FlotterPower

Boxy Brown

Probeer eerst eens die hele C-Media AC97 weg te halen, die is hier namelijk niet van toepassing.
Zorg er natuurlijk wel voor dat de onboard audio aan staat in het bios, installeer daarna weer de drivers van de SiS 7012 hier te downloaden.
Nogmaals, die C-Media heeft er niks mee te maken, het apparaatbeheer moet SiS 7012 Audio Driver noemen.

I don't want no cake, I want me some pie!

Verwijderd

Topicstarter
FlotterPower schreef op 03 januari 2004 @ 16:40:
Probeer eerst eens die hele C-Media AC97 weg te halen, die is hier namelijk niet van toepassing.
Zorg er natuurlijk wel voor dat de onboard audio aan staat in het bios, installeer daarna weer de drivers van de SiS 7012 hier te downloaden.
Nogmaals, die C-Media heeft er niks mee te maken, het apparaatbeheer moet SiS 7012 Audio Driver noemen.
Hoe haal ik die drivers zo compleet mogelijk weg? (behalve windows opnieuw installen :X ) Als ik in apparaatbeheer die installatie ongedaan maak, komt ie later gewoon terug. Tot nu toe is ie alleen als C-Media AC97 device of als "mediacontroller" (oid) verschenen. Ik kan op het moment niks uitproberen, maar ik wil zoveel mogelijk weten voordat ik daar weer ben.

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 21:44

FlotterPower

Boxy Brown

Hm, hij komt steeds terug...
Probeer eens in het bios het sound uit te zetten.
Oninstalleer de C-Media nu opnieuw uit het apparaatbeheer.
Komt hij weer terug, dan zou je kunnen proberen om de key van het apparaat uit het register te halen.
Ga daarna weer naar het bios om het geluid weer aan te zetten.
Als je het dan installeert (met de SiS 7012 drivers) moet het goed zijn.

I don't want no cake, I want me some pie!

Verwijderd

je hebt van sis ook de 7018 drivers.
ik heb van sis trouwens meerdere drivers hoor, mischien dat dit helpt.
effe copy/paste van de cd
*
* [AP\C-Media ] 1.only for C-Media 9738 codec[M810LR V5.0(SiS7018)] *
* Version V029,Release 07/19/2001. *
* 2.Only for Win98SE / WinME / Win2000 *
* *
* [C-Media ] C-Media CMI8738 Sound chip on board driver. *
* Version 2.60W, Release 06/12/2001. *
* ====================================== *
* Version: 2.74 *
* Release date: 10/11/2001 *
* For WinXP. *
* ====================================== *
* WinXP driver PATH =CD:\Sound\Driver\C-Media\WinXP *
* You have to manually install the WinXP sound drive *
* *
* [C-Media9738 ] C-Media 9738 Codec Sound on board driver. *
* Version UDA025 b7, Release 11/07/2002 *
* *
* [SiS7012 ] SiS 7012 Codec Sound on board driver. *
* Version 1.09, Release 11/15/2002. *
* *
* [SiS7018 ] SiS 7018 Codec Sound on board driver. *
* Version 1.17, Release 05/10/2002. *
* *
* ================================================================= *
*

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik ga asap proberen om die zooi in de bios uit te zetten, en anders die keys eruit mikken, hopen dat het dan werkt...

@dutchtubby, Ik weet bijna zeker dat ik die 7012 drivers nodig heb, maarreh.. waar komt die copy/paste vandaan en welke cd is dat?
Pagina: 1