Vaag Windows XP Opstart probleem, knipperende cursor

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Michael_E
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06-2025
Ik heb een investering gedaan in een zeer goed gespecificeerde Laptop:
Acer Aspire 1705SCi P4-3.0GHz, Microsoft® Windows® XP Home Edition, 17TFT, 512MB DDR RAM, 120GB HDD, DVD&CDRW, LiIon, 56K modem, Wired & Wireless Lan, 64MB VRAM nVidia GeForce FX Go5600

Ik heb vanaf het begin een zeer vaag probleem:
Na de doos uitgepakt te hebben en het systeem opgesteld te hebben aan de slag gegaan, door de computer aan te zetten. Het Image systeem van Acer werkte niet geheel goed, de image werd actief op de harddisk en volautomatisch werd het Windows besturingssysteem (Microsoft® Windows® XP Home Edition) erop gezet. Dit duurt een tijdje, dus ik ben even weggelopen. Toen ik terugkwam stond een zwart beeld (zonder cursor) op het scherm, en ik dachtdit zit niet helemaal goed. (na een kwartiertje te hebben gewacht.) Uiteindelijk de Recovery Cd's erbij gepakt en via recovery systeem van Acer het besturingssysteem eropgezet, werkte prima... dacht ik, maar:

Als je windows XP opstart, start het systeem niet door, en stopt na enkele seconden op een zwart scherm met een knipperende cursor links boven in beeld.

Allereerst naar Acer gebeld, dit is een voorkomend probleem, en ligt aan de nog niet geheel opgeladen batterij. Tevens werd mij alvast geadviseerd om de meest actuele driver updates te installeren.
Zogezegd zogedaan, update van drivers geïnstalleerd, en accu een nacht laten laden.
De volgende ochtend: precies hetzelfde...... het duurt (na regelmatig op te starten, en bij de knipperende cursor te eindigen) ongeveer een kwartier voordat het systeem doorstart en Windows XP gaat laden. Tevens hoor je krakende XP opstart geluiden door de geluidskaart geproduceert.... (conflict?)
Het systeem loopt dan ook brak, en niet op 3.06Mhz maar naar mijn gevoel op 1/10e van de snelheid

Ik ben inmiddels zover dat ik dacht dat het door de image van Acer kwam.
Maar ook een (kale) installatie van XP Proffesional geeft hetzelfde opstartprobleem (en geluidsvervorming)
Dus daar ligt het niet aan.

Verder gaan zoeken op G.O.T. en daar soortgelijke problemen gevonden.
Ik moet (terwijl ik dit bericht aan het schrijven ben) onderstaande nog uitproberen, maar moet toch niet mogen met een nieuwe laptop van € 2000,--
Verwijderd schreef op 29 juli 2003 @ 13:47:
[rml][ WIN XP] installatie problemen knipperende cursor[/rml]

\om je te helpen hieronder mijn oplossing even gekopieerd

Bij mij was het probleem als ik het goed herinner de power save opties in het Bios.
Was de eerste keer ook erg verbaasd. Dit omdat Win98 nergens problemen mee had. Maar Win2k of WinXP gaf problemen met de power save opties. (zijn wat kritischer)

Je kunt dus proberen die uit te zetten of om tijdens het opstarten van de installatie van WinXP of F5 te drukken. Dit moet je volgens mij doen als die vraagt om de F6 optie en dan ingedrukt houden tot na de F2 optie. Op deze manier kun je dan installeren zonder de powersave opties. Die moet je dan later weer terug zetten. Hoe precies herinner ik me niet echt meer, maar dat is wel te vinden op de microsoft site.
Verder ben ik onderstaande topics nog tegengekomen, maar tot op dit moment heeft, bij mij, niets geholpen.

Topic 788779: Vaag Windows XP Opstart probleem
Topic 443027: Opstarten systeem bij eerste keer vastloper

Is er iemand met de gouden tip?

Glasvezel heeft de toekomst

• Michael_E
zou iemand met me mee willen/kunnen denken.
Of herkend iemand dit probleem van een knipperende cursor.
Windows wordt pas na ongeveer 20 minuten gestart.

Wat me wel opvalt, is dat als Windows gestart zou gaan worden (na 5 sec.) de Ventilator aanslaat, deze slaat pas na 20 minuten uit, en dan wordt Windows pas gestart. 8)7

Verwijderd

Inderdaad een vaag probleem. Heb je al geprobeerd om het notebook op te starten zonder accu, dus alleen met netstroom? Als dit wel lukt dan is er iets mis met de accu.
Load uptimized defaults en de boot volgorde veranderen is ook nog een optie.

Ook vreemd is dat dit volgens Acer een voorkomend probleem, dit zou natuurlijk niet zo mogen zijn.

• Michael_E
De accu heb ik er voor de zekerheid maar helemaal even uitgehaald, en loopt dus nu alleen op netvoeding, het ligt dus niet aan de accu.
En de defaultwaardes in de bios ook al geprobeert.
En de opstartvolgorde bij de HD laten beginnen.
Dit had ik ook al geprobeerd, in allerlei varianten.

[ Voor 39% gewijzigd door Michael_E op 05-01-2004 23:13 ]

• Michael_E
Uiteindelijk bleek het om een defecte IDE kabel van de laptop te gaan.
Naar alle waarschijnlijkheid niet getest bij ACER. Of hij moet defect gegaan zijn in het ditstributiekanaal. Het was in ieder geval een structureel probleem

Wel logisch achteraf,
- de cd kon niet booten (duurde 20 minuten)
- Het besturingssysteem wilde niet opstarten (cursor) (duurde 20 minuten)
O-)

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 12:17
Michael_E schreef op 23 januari 2004 @ 18:31:
Uiteindelijk bleek het om een defecte IDE kabel van de laptop te gaan.
Naar alle waarschijnlijkheid niet getest bij ACER. Of hij moet defect gegaan zijn in het ditstributiekanaal. Het was in ieder geval een structureel probleem

Wel logisch achteraf,
- de cd kon niet booten (duurde 20 minuten)
- Het besturingssysteem wilde niet opstarten (cursor) (duurde 20 minuten)
O-)
En hoe bevalt hij nu? Is het prettig werken met zo'n groot scherm?

Verder geen problemen gehad?

• Michael_E
Toad schreef op 08 februari 2004 @ 20:44:
[...]

En hoe bevalt hij nu? Is het prettig werken met zo'n groot scherm?

Verder geen problemen gehad?
Hij bevalt perfect, geen problemen verder gehad, hoogstens dan dat het interne draadloze Netwerkkaartje niet de beste is. Maar hier valt mee te leven, en PCMCI zijn er betere aan te schaffen

Pagina: 1