Toon posts:

[XP] C schijf is een groene map, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb windows xp opnieuw geinstalleerd op mijn c drive. ik heb 3 harde schijven in mn'; pc hangen, waarvan de grootste (80 gb) ntsf is. ik heb m'n complete c partitie gecopierd naar de ntfs disk (20 gb) en toen format c gedaan.

het probleem is de complete gecopierde c schijf als een groen mapje op de ntsf disk staat. ik heb geen flauw idee hoe ik hiervan af moet komen?

soort beveiliging van xp ofzo?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:05
kun je een screenshot maken?

• Zuig
  • Laatst online: 12-05 20:53

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

EFS dit is de encryptie, kan je uitzetten via de properties.
Tenminste als je recovery agent bent.

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Verwijderd

Topicstarter
Zuig schreef op 03 januari 2004 @ 14:29:
EFS dit is de encryptie, kan je uitzetten via de properties.
Tenminste als je recovery agent bent.
kan je wat duidelijker zijn?

• Zuig

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Als je de encryptie aanzet in windows xp wordt het mapje groen, je kan dit ook wer uitzetten als je de juiste rechten bezit.

Probeer het volgende eens : (uit mijn hoofd, heb geen xp in de buurt)
Ga naar de eigenschappen van de folder, dan naar advanced en daar moet je als het goed is een vinkje kunnen zetten voor de encryptie.

Verwijderd

Topicstarter
Zuig schreef op 04 januari 2004 @ 00:10:
Als je de encryptie aanzet in windows xp wordt het mapje groen, je kan dit ook wer uitzetten als je de juiste rechten bezit.

Probeer het volgende eens : (uit mijn hoofd, heb geen xp in de buurt)
Ga naar de eigenschappen van de folder, dan naar advanced en daar moet je als het goed is een vinkje kunnen zetten voor de encryptie.
dat vinkie heb ik uitgezet. heb probleem is echter dat ik nog steeds niet de bestanden kan copieren. als ik encryption uitzet krijg ik een foutmelding "toegang geweigerd (windows xp)

wat nu????????

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 00:50:
[...]

dat vinkie heb ik uitgezet. heb probleem is echter dat ik nog steeds niet de bestanden kan copieren. als ik encryption uitzet krijg ik een foutmelding "toegang geweigerd (windows xp)

wat nu????????
Dat betekent dat je niet de goede sleutel hebt en dus niet bij de gegevens mag komen.

Kijk bij de installatie van windows wordt een sleutel gegenereert, deze wordt gemaakt aan de hand van een combinatie van gegevens zoals datum/tijd en nog wat andere spullen. En random data.

Dit zorgt ervoor dat deze sleutel die nu gemaakt is uniek is, je kan hem niet namaken. Deze is de basis voor de encryptie op de files. Als je deze sleutel kwijt bent kun je er nog alleen bij via de "recover agent key", dit is een soort van gelimiteerde backup van die sleutel.

Als je die niet hebt.... dan kun je er niet bij. Daarom dus altijd gelijk na installatie een backup maken van de sleutels.... gelieve op een diskette of andere media te plaatsen en veilig op te bergen. Liefst achter slot en grendel!

Je kan bij de sleutels door naar user managment te gaan en daar Ge-advanceerd in te duiken, daar zij de sleutels te vinden.

En nee, daar is geen 1-2-3 kraak programma voor, de beveiliging in Windows XP is op dat gebied aardig pittig, tja... ik denk dat je de gegevens kwijt bent.

Je zou nog kunnen kijken of je niet de ownership ( tabblad delen, rechten.. en tabblad Ownership ) kan overnemen. Als dat kan heb je geluk en kun je waarschijnlijk de bestanden nog redden. Maar aangezien hij nu al blokkeert kan het waarschijnlijk niet, maar je niet geschoten is altijd mis!

Waarom heb je eigenlijk een hele NTFS partitie versleutelt? Ik doe alleen maar submapjes met echt private gegevens!

[ Voor 58% gewijzigd door swampy op 04-01-2004 01:13 . Reden: informatie toevoegen ]

There is no place like ::1

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:26
Inloggen als admin. :?

edit; te laat. en nog fout ook |:(

[ Voor 47% gewijzigd door Maverick op 04-01-2004 00:53 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Zuig

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Heb je een Domain controller draaien? of is het een pc van je werk ?

Wat er hier nl aan de hand lijkt te zijn is dat je geencrypte data op je schijf hebt staan, als jij niet de eigenaar bent van deze data dan moet er een recovery agent zijn, en dit ben jij blijkbaar niet, je moet nu zien te achterhalen wie dit wel is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heeft niks met hardware van doen en het is Windows-related, dat wordt dus een move Opslagmedia & I/O Controllers » Windows Operated Systems + lichte titeluitbreiding ;)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Iets zegt me dat deze files in de vorige installatie van Windows of een ander os uit een dual-boot geencrypteerd zijn.

oF Hangt de pc in een domein ? Dan is de key op je DC te vinden. Domein opnieuw joinen en met de zelfde user die de bestanden versleuteld heeft weer openen. Als je EFS goed geconfigureerd hebt kan de domein-Administrator- account er ook bij.

Anders vrees ik :'( voor de data.....

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

De (groene) encrypted files kunnen alleen geopend/bekeken worden door de user die het juiste, bijbehorende certifcaat heeft. Je kan je eigen (persoonlijke) certifcicaten zo bekijken:

Start --> Run --> mmc --> 'Bestand' --> Module Toevoegen --> knop 'Toevoegen' --> Certificaten --> Voltooien

In het mmc scherm wat dan opent, zie je een aantal groepen certificaten. De benodige certificaten horen in "Persoonlijk" te staan.. Heb je daar nog iets staan?? Als je daar niks hebt staan en je hebt geen rescue disk (met daarop het *.cer certificaat) dan kan je helaas fluiten naar je data.. sterkte!

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op 04 januari 2004 @ 12:24:
Iets zegt me dat deze files in de vorige installatie van Windows of een ander os uit een dual-boot geencrypteerd zijn.

oF Hangt de pc in een domein ? Dan is de key op je DC te vinden. Domein opnieuw joinen en met de zelfde user die de bestanden versleuteld heeft weer openen. Als je EFS goed geconfigureerd hebt kan de domein-Administrator- account er ook bij.

Anders vrees ik :'( voor de data.....
mijn pc hangt inderdaad aan een domein. ik heb 3 harde schijven (2 die fat 32 zijn en 1 die ntsf is.)
ik heb alle data van de fat 32 disk (waar win 98 op stond) gecopierd naar een ntsf disk. daarna format c gedaan en winxp op de c gepleurd. probleem is nu dat ik dus die groene mappies heb. ik probeer nu ff mijn domein in te stellen

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 13:53:
[...]

mijn pc hangt inderdaad aan een domein. ik heb 3 harde schijven (2 die fat 32 zijn en 1 die ntsf is.)
ik heb alle data van de fat 32 disk (waar win 98 op stond) gecopierd naar een ntsf disk. daarna format c gedaan en winxp op de c gepleurd. probleem is nu dat ik dus die groene mappies heb. ik probeer nu ff mijn domein in te stellen
Zodra de pc weer lid is van het domein, even proberen de data te benaderen met de useraccount waarmee de data versleuteld is (zal de eigenaar zijn). Dit zou moeten lukken ...

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
ff dom vraagje. hoe vul ik het domein ook weer in bij xp?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 21:34:
ff dom vraagje. hoe vul ik het domein ook weer in bij xp?
Systeemeigenschappen -> Computernam :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Topicstarter
mijn pc hangt niet aan een domein, dus daar ligt het niet aan. is er echt geen mogelijk om mijn data terug te krijgen??

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 02:46:
mijn pc hangt niet aan een domein, dus daar ligt het niet aan. is er echt geen mogelijk om mijn data terug te krijgen??
Nope, dit keer heeft microsoft dus wel een veilig product gemaakt. Het is zelfs zo dat als je notebook gejat wordt, iemand windows opnieuw erop zet ( omdat de notebook beveiligt is ) en bij de gegevens wilt ( die door EFS beveiligt is ) dus ook echt NUL op rekest krijgt.

..oh ja... microsoft geeft geen speciale support op het decoderen van die bestanden... dus eens kwijt..altijd kwijt!

• Ook

Ook

Yes I can!

Ik vrees Ook, zoals ik al eerder zei, dat je je data kwijt bent. Toch ben ik best benieuwd hoe die map nou in 1e instantie (zonder domein) toch EFS is 'geworden'; lijkt me niet dat het een standaard feature is bij het kopieren van FAT naar NTFS, en het lijkt me ook niet dat je zoiets 'per ongeluk' aanzet en je daar niets meer van kan herinneren.. Oftewel, is er een soort beveiliging die dit veroorzaakt heeft?? Anders zou je verwachten dat ie onder de 'oude XP' (voor de format) ook al groen (=encrypted) moet zijn geweest.. Of zie ik iets over het hoofd??

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ook schreef op 10 januari 2004 @ 12:42:
Ik vrees Ook, zoals ik al eerder zei, dat je je data kwijt bent. Toch ben ik best benieuwd hoe die map nou in 1e instantie (zonder domein) toch EFS is 'geworden'; lijkt me niet dat het een standaard feature is bij het kopieren van FAT naar NTFS, en het lijkt me ook niet dat je zoiets 'per ongeluk' aanzet en je daar niets meer van kan herinneren.. Oftewel, is er een soort beveiliging die dit veroorzaakt heeft?? Anders zou je verwachten dat ie onder de 'oude XP' (voor de format) ook al groen (=encrypted) moet zijn geweest.. Of zie ik iets over het hoofd??
Het lijkt mij duidelijk dat onder het oude windows XP, toen al onder NTFS de beveiliging dus aangeschakeld is. Het kan gewoon niet anders, of door hem zelf...of door een of ander beveiligings programma ( usb key based )

Verwijderd

Topicstarter
swampy schreef op 10 januari 2004 @ 14:05:
[...]

Het lijkt mij duidelijk dat onder het oude windows XP, toen al onder NTFS de beveiliging dus aangeschakeld is. Het kan gewoon niet anders, of door hem zelf...of door een of ander beveiligings programma ( usb key based )
ik herinner me nu dat ik een hele tijd terug een beveiligingsprogramma van msi gedraaid heb. misschien ligt het hieraan?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zo'n MSI USB Key programma? zodat je PC niet gebruikt kan worden zonder die USB Key?

Heeft eenzelfde effect ja.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 17 januari 2004 @ 17:21:
Zo'n MSI USB Key programma? zodat je PC niet gebruikt kan worden zonder die USB Key?

Heeft eenzelfde effect ja.
heb ik nooit gebruikt

Verwijderd

knoppix cd'tje erin...?
kan je vanuit linux die beveiliging niet overrulen?
als het echt geencrypteerde data is, lijkt het me onwaarschijnlijk, maar als het data is die 'afgeschermd' is dmv rechten of gelijkaardigs...
lezen van NTFS gaat vlotjes... zorg dan wel dat je een FAT32 partitie bij de hand hebt om de bestanden op te zetten...

in uiterste geval van nood zou ik dit proberen (als de data niet echt superbelangrijk is): verwijder je NFTS-partitie, en maar ze opnieuw aan
ga dan met een data-recovery -tooltje aan de slag...?
zou ik echt als allerlaatste proberen, want met wat pech ben je gewoon alles kwijt...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 00:16:
knoppix cd'tje erin...?
kan je vanuit linux die beveiliging niet overrulen?
als het echt geencrypteerde data is, lijkt het me onwaarschijnlijk, maar als het data is die 'afgeschermd' is dmv rechten of gelijkaardigs...
lezen van NTFS gaat vlotjes... zorg dan wel dat je een FAT32 partitie bij de hand hebt om de bestanden op te zetten...

in uiterste geval van nood zou ik dit proberen (als de data niet echt superbelangrijk is): verwijder je NFTS-partitie, en maar ze opnieuw aan
ga dan met een data-recovery -tooltje aan de slag...?
zou ik echt als allerlaatste proberen, want met wat pech ben je gewoon alles kwijt...
wat is knoppix?

Verwijderd

linux-on-a-bootable-cd :)

www.knoppix.org

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nav dit topic heb ik eens geprobeerd om een dir te maken met daarin een tekstbestand, en die dan te encrypten. Als je dan knoppix boot, kan die wel in die dir, en ziet ie dat tekstbestand staan, maar zodra ik deze open staat er niks in (en origineel staat er wel wat in).

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

tennisbal - wat Knoppix is had je zelf wel kunnen vinden met een beetje zoeken volgens mij :)

EFS (Encrypted File System) is echte encryptie (zoek maar eens op Google voor wat technische uitleg), en is niet zomaar een laag over het OS heen die beveiliging bied (zoals ACL's dat op NTFS niveau wel zijn) - Knoppix, of een willekeurige andere NTFS driver gaat die dus ook niet kunnen lezen :)

• Ook

Ook

Yes I can!

^^^ Idd
EFS certificaat weg = data weg; dat is gewoon niet te cracken (of je moet het volgende RC5 project opeisen }:O Maar zelfs dan duurt het nog even voordat je er weer bij kan). Dit is dus echt iets degelijks van MS :)

Verwijderd

Precies exact hetzelfde probleem. Ik kan geen recovery agent aanmaken.
Het is de eerste keer fout gelopen toen ik windows opnieuw installeerde, mijn d:\ schijf was wel beschikbaar behalve 1 mapje (videos +- 9GB films, clips, ...) kan mijn haren wel uitrukken dat ik in der tijd die ene optie aangevinkt heb...
Langs de andere kant is het een goede les, nu neem ik eerst een volledig boek door over ntfs voor ik ga rommelen met de veiligheidsinstellingen...

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:03

Neo

linux op een cd waar je van kan opstarten

http://www.knoppix.org/

[ Voor 8% gewijzigd door Neo op 12-02-2004 22:04 ]

• Ook

Ook

Yes I can!

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 21:53:
Precies exact hetzelfde probleem. Ik kan geen recovery agent aanmaken.
Het is de eerste keer fout gelopen toen ik windows opnieuw installeerde, mijn d:\ schijf was wel beschikbaar behalve 1 mapje (videos +- 9GB films, clips, ...) kan mijn haren wel uitrukken dat ik in der tijd die ene optie aangevinkt heb...
Langs de andere kant is het een goede les, nu neem ik eerst een volledig boek door over ntfs voor ik ga rommelen met de veiligheidsinstellingen...
Tja harde les inderdaad, maar wel een goede! Succes met het verlies ;)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Knoppix is een Linux versie die je niet hoeft te installeren. Je brandt 'm op CD en vervolgens kan je ervanaf booten en 'm zo gebruiken. Heel makkelijk om een brakke Windows installatie mee te redden. Hier is ie te downloaden :)
edit:
Hmm, ok. Ik wist niet dat er twee pagina's waren, waardoor ik nu een reply van drie weken oud quote :X

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 13-02-2004 12:23 ]

The devil is in the details.

Pagina: 1