Toon posts:

Serve-U i.c.m. SpeedTouch*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein probleempje met m'n nieuwe router.
Ik wil namelijk een ftp server draaien, maar niemand kan er op inloggen, omdat waarschijnlijk de poort niet open is. Nu is mijn vraag hoe ik het makkelijkst de poort kan opengooien zodat er mensen kunnen inloggen op mijn ftp server.

Ik heb de FAQ doorgelezen, maar ik ben op het gebied van routers niet erg goed, ik heb namelijk een paar weekjes adsl, en ik stuitte op dit probleem. Ik snap daarom ook niet precies wat er allemaal bedoeld word in de FAQ

daarom vraag ik of iemand kan uitleggen hoe ik het makkelijkst een poort opengooi op m'n Multi PC speedtouch adsl Router (van de site van xs4all.nl).

Ik geloof dat het dus niet in de routerconfig via 10.0.0.138 gaat.. (in internet explorer)

bij voorbaat dank,
Jeroen.

Verwijderd

Gaat wel in de routerconfig via 10.0.0.138 ;) Je moet bij NAPT de poorten doorsturen naar het ip van je comp waarop de ftp server draait :) Staat ook in de handleiding :)

Verwijderd

Topicstarter
uuuh, ik zie geen napt staan, ook niet bij advanced..

even voor de duidelijkheid:

als ik dus naar 10.0.0.138 ga, krijg ik dus dit (het logo):

Thomson Multimedia, Speedtouch Alcatel 510 I.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 14:15:
uuuh, ik zie geen napt staan, ook niet bij advanced..
Ook geen NAT ?

Verwijderd

Topicstarter
ik zie (bij advanced):

Static Routing
DNS
DHCP
NAT
Setup

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 12:23
static routing, dan poort 21 van alle ip's naar jouw server sturen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00
Een andere optie is erheen telnetten :) Iets meer werk maar imho veel meer in te stellen.

Om FTP te laten werken heb je afaik 2 poortmaps nodig, ftp (21) en ftp-data (20)
code:
1
2
3
4
5
6
7
telnet 10.0.0.138
dan eventueel inloggen met een opgegeven username / pass
vervolgens:

nat create protocol=tcp inside_addr=*ip_van_ftp_server* inside_port=20 outside_addr=0.0.0.0 outside_port=20
nat create protocol=tcp inside_addr=*ip_van_ftp_server* inside_port=21 outside_addr=0.0.0.0 outside_port=21
saveall

Via telnet kun je bijvoorbeeld ook andere protocollen dan tcp en udp mappen, zoals 47 of 50 voor VPN

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 03-01-2004 16:01 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op 03 januari 2004 @ 16:00:
Een andere optie is erheen telnetten :) Iets meer werk maar imho veel meer in te stellen.

Om FTP te laten werken heb je afaik 2 poortmaps nodig, ftp (21) en ftp-data (20)
code:
1
2
3
4
5
6
7
telnet 10.0.0.138
dan eventueel inloggen met een opgegeven username / pass
vervolgens:

nat create protocol=tcp inside_addr=*ip_van_ftp_server* inside_port=20 outside_addr=0.0.0.0 outside_port=20
nat create protocol=tcp inside_addr=*ip_van_ftp_server* inside_port=21 outside_addr=0.0.0.0 outside_port=21
saveall

Via telnet kun je bijvoorbeeld ook andere protocollen dan tcp en udp mappen, zoals 47 of 50 voor VPN
bedankt!

maar kan zoiets niet in de browser config?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Welke firmware-versie heb je? Er is de afgelopen tijd namelijk erg veel ge-update in de browser-config.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20432/full.png

Je moet in het stukje NAT nog even op het knopje new klikken wat ongeveer daar stond, dan krijg je dit scherm. Hier vul je je gegevens in, klikt op apply, klikt nogmaals op new, vult de andere poort in, wederom apply en je bent er :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb nu poort 20 en 21 gedaan. opengezet dus.

als ik nu iemand op m'n ftp laat inloggen dan lukt het, maar ze zien geen bestand (ze horen 1 bestandje te zien) en na een paar seconden worden ze eruit gegooid: list error.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
STATUS:>    Resolving host name 80.127.84.32.
STATUS:>    Host name 80.127.84.32 resolved: ip = 80.127.84.32.
STATUS:>    Getting listing ""...
STATUS:>    Connecting to ftp server 80.127.84.32:21 (ip = 80.127.84.32)...
STATUS:>    Socket connected. Waiting for welcome message...
        220 Serv-U FTP Server v4.2 for WinSock ready...
COMMAND:>   USER anonymous
        331 User name okay, please send complete E-mail address as password.
COMMAND:>   PASS *****
        530 Sorry, no ANONYMOUS access allowed.
ERROR:>     Not logged in.
COMMAND:>   USER test
        331 User name okay, need password.
COMMAND:>   PASS *****
        230 User logged in, proceed.
STATUS:>    Login successful.
COMMAND:>   PWD
        257 "/" is current directory.
STATUS:>    Home directory: /
COMMAND:>   FEAT
        211-Extension supported
         MDTM
         MDTM YYYYMMDDHHMMSS[+-TZ] filename
         SIZE
         SITE PSWD;EXEC;SET;INDEX;ZONE;CHMOD;MSG
         REST STREAM
         XCRC filename;start;end
        211 End
STATUS:>    This site supports features.
STATUS:>    This site can resume broken downloads.
COMMAND:>   TYPE A
        200 Type set to A.
COMMAND:>   PASV
        227 Entering Passive Mode (10,0,0,150,17,15)
COMMAND:>   LIST
STATUS:>    Connecting ftp data socket 10.0.0.150:4367...
ERROR:>     Can't connect to remote server. Socket error = #10060.
ERROR:>     Failed to establish data socket.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 17:27 ]

Verwijderd

laat ze het eens met een echte ftp client proberen in de plaats van met de i.e.

ik heb dit ook en bij mij kunnen mensen er wel in via een echte client....
nog verder niet aan gewerkt..
probleem zit ergens in het instellen van "passive mode" in het server progje(dat moet aan staan)

tell me if i'm incorrect

Verwijderd

Topicstarter
ze gebruiken alletwee flashfxp..

Verwijderd

ow damm niet goed naar het plaatje gekeken... sorry

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Leuk, je serv-u gebruikt natuurlijk ook nog passive poorten!

Deze kun je definieren in je serv-u en deze ook forwarden. Of passive uit zetten (of gebruiker passive uitzetten in z'n ftp client).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op 03 januari 2004 @ 17:42:
Leuk, je serv-u gebruikt natuurlijk ook nog passive poorten!

Deze kun je definieren in je serv-u en deze ook forwarden. Of passive uit zetten (of gebruiker passive uitzetten in z'n ftp client).
eeerhmm....

[naab modus]

wat bedoel je precies :P

[/naab modus]

• pven
  • Niet online
Ik ben ook met het bovenstaande bezig. Als 'ip_adres_van_je_ftpserver' had ik in eerste instantie het intern IP-adres ingetikt (beginnend met 10.0.0), maar dat werkte niet. Zojuist heb ik daar mijn externe IP-adres van mijn ADSL-verbinding ingetikt en nu werkt het wel.

Is dit gewenst gedrag?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 19:57
een beetje zelf rondkoekeloeren mag ook wel. Ga naar Serv-U server, druk op F1 en zoek op "PASV" of "passive".

Dit is ook nog een uitleg over wat passive is.

Wil je het niet begrijpen, dan moet je het gewoon uitzetten bij Serv-U, anders moet je een range instellen op zowel je router/modem (om te forwarden naar je server) als in je Serv-U configuratie (om aan te geven welke porten er moeten luisteren) om het werkend te krijgen.

suc6 B)

• pven
  • Niet online
Ik heb de passieve mode al uitstaan ... ;) ... (vergeten te melden :X) ... Dat helpt dus niet ; ik vind het raar dat als ik aldaar mijn externe IP-adres opgeef het wel werkt en bij het interne IP-adres niet.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:44

Korakal

Up up up!

IT > NT

Hebben de gegadigden Het Grote Poortmappingsverhaal al gelezen?

.leet: in de configopties van serve-u staat nog ergens vermeld welke 'passive' poorten serve-u gebruikt; die moet je op dezelfde manier in je router forwarden als port 20&21.
Een andere mogelijkheid is om de client (FlashFXP) geen gebruik te laten maken van de passive poorten, dan moet je passive uitzetten in de verbindingsopties (Toggles > use passive mode uitschakelen).

pven: je moet bij inside_address inderdaad je interne (meestal 10.0.0.x-like) IP invoeren, en als external_address 0.0.0.0. Je externe IP-adres is sowieso niet goed daar. Zie eerdergenoemde link van het poortmappingsverhaal.

Verwijderd

Titelfix :)

• pven
  • Niet online
Het is me gelukt; precies zoals het hierboven is beschreven (met passieve mode aan)! :)

Een probleem-pje nog: ik wil niet graag poort 21 gebruiken, maar een andere poort. Ik heb dat ingesteld zoals hieronder weer gegeven:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20607/full.jpg

Voor de rest heb ik niets veranderd (intern wil ik dus poort 21 gebruiken; extern zou het voor mijn gevoel via 12345 binnen moeten komen). Helaas werkt dit niet! Iemand die mijn FTP-server benadert, krijgt een timeout ...

Iemand enig idee hoe dit in te stellen is?

[ Voor 2% gewijzigd door pven op 05-01-2004 22:06 . Reden: IP-adres weg geknipt ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:44

Korakal

Up up up!

Outside IP kun je beter gewoon op 0.0.0.0 instellen, is flexibeler.

Wat jij doet kan inderdaad wel, maar dan moet je niet vergeten de FTP-command poort ook mee te mappen. Dat is altijd FTP-data poort -/- 1. Dus in dit geval 12344 en intern poort 20.

• pven
  • Niet online
@ Korakal : Thx! :) ... Ik ga dit morgen uitproberen en kom er zeker op terug! (Momenteel kan niet, omdat iemand iets aan het downloaden is vanaf mijn FTP-servertje.)

• pven
  • Niet online
Het werkt! _/-\o_

Ik had poortje 20 dus idd verkeerd staan; nadat de poortjes gewijzigd waren in 12345 en 12344 werkte het perfect.

@ .leet : is het je nu al gelukt?

Verwijderd

Mensen, het is een beetj elate reactie, ik weet het :)

Maar ik heb ongeveer hetzelfde probleem, echter komt niemand op mijn ftp en kan ik ook op niemands zijn eigen ftp, krijg continu list error.

Systeem:

Thomson 530 > xs4all 430/2080
3com hub > 8 poort
2 pc's > beide ip: 10.0.0.150/10.0.0.151

applicatie ftp server : Serv-u

Het gehele verhaal hierboven heb ik uitgedokterd en ook alle NAT/pat settings geprobeerd, echter nog steeds list error bij zowel inloggen van ftp als zelf creeren van een ftptje....vreemd!!!

WIe o wie kan me helpen? Wil zo graag ftp draaien ivm ophalen gegevens op mijn werk!

PS: firewalls staan uit!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Als je alles zo hebt ingesteld als boven wordt uitgelegd, zou je in de logfiles van je serv-U moeten kunnen zien wat er fout gaat. Zet logging dus aan, en kijk wat er mis gaat. Als je niets in het loggen kunt terugvinden, komt je signaal nog niet "door" het modem heen. In dat geval moet je nogmaals kijken of deze de geode poort dus wel doorstuurt.
Die instellingen staan ook in de handleiding van je modem
http://www.kpnadsl.nl/support/index_multi.html

[ Voor 7% gewijzigd door Luxx op 26-08-2004 10:10 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Ja bedankt voor de tip, maar in deze handleiding staat niets mbt ftp sharing, alleen maar dat je kan mappen, echter kan ik nu nie het exacte probleem kopieren vanuit servu omdat ik nu op mijn werk zit.

Maar als ik terug redeneer heb ik om met flashfxp in te loggen ook pasv mode uit staan als aan geprobeerd, ook geen resultaat.

Mijn vraag is dan ook: kan je geen andere poorten gebruiken dan 21 voor ftp, gezien de hackingattempts iedere dag op mijn ip :S

OP DE VORIGE PAGINA STAAT NAMELIJK DAT 1-1 gedoe, maar ook dat werkt nie, andere vraag is dus of ik ook geen extra UDP nat setting moet maken?!

UPDATE!

FF een overzichtje alsik dus thuis wil inloggen, krijg ik dus deze foutmelding!

R] PASV
[R] 227 Entering Passive Mode (10,0,0,150,9,140).
[R] Opening data connection IP: 80.***.***.25 PORT: 2444
[R] Data Socket Error: Connection timed out
[R] List Error

Er wordt dus ingelogd via een maatje van me via flashfxp, nu nog via eigen ip en poort 21, vreemde vind ik dus dat hij port 2444 aanmaakt? wat is dat? en mijn interne ip zie je dus maar met 9,140?! wat zijn dat voor parameters?

PS; bedankt voor je reactie, had nie verwacht dat iemand deze topic nog zou lezen, gezien de oudheid :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 11:45 ]

• profweirdo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-05 23:05
gezien de topic name precies voor mijn situatie geschikt is toch hier een post:

~ Connecting...
~ Connected to 194.xxxxxx, waiting for response...
< 220 Inactivity timer = 120 seconds. Use 'site idle <secs>' to change.
> USER daxxx
< 331 SpeedTouch (mac-adress) User 'daxxxx' OK. Password required.
> PASS *****
< 530 Permission denied

zo te zien kom ik in eerste instansie im mijn router terecht. maar deze stuur geen signaal door naar pc2 waar mijn ftp vanaf draait.

terwijl gewoon wel ingesteld staat dat de router zowel poorten 20 als 21 doorsturen naar ip adres (wel via dhcp verkregen) van pc2

iemand een tip?

E6750 @ 3,2 Ghz | MSI P35 | OCZ SpecOps 2Gb | Sparkle 7900GT

Pagina: 1