In onderstaand topic had ik een probleem wat destijds goed is opgelost.
Ik wilde graag Windows 98 SE op mn laptop, maar de cd-rom werkte niet naar behoren. Dit probleem werd opgelost en Windows 98 SE verscheen netjes en het werkte.
CD-rom doet het, maar ook weer niet :?
Zit ik met een ander probleem. De vorige oplossing was mogelijk door gebruik te maken van de drivers van de cd-rom. (Vreemd, want toen ik hm net kreeg, dus voor de hd vervangen werd waren helemaal geen drivers nodig.)
Nu wil ik een *nix variant erop zetten, ben er nog niet over uit welke. (Heb wel RedHat 7.3 erop draaien nu, maar dat is via een netwerk install gegaan en dat duurt me een beetje te lang om nog eens te doen.) Maar dan kan ik dus geen gebruik meer maken van de driver.
Ik kan wel booten van de cd-rom en er wordt begonnen met het laden van de bestanden. (Heb als test de LiveCD van Gentoo 1.4 gebruikt en Knoppix 3.1 als ik me niet vergis.)
Maar het gaat fout als de check, welke opslagmedia zich in de laptop bevind (een hd --hda-- en een cd-rom --hdc--), geweest is. Na de check wordt een
In onderstaande codebox is een output van dmesg waarin een stuk van het weergegeven beeld tijdens een boot staat weergegeven.
Kan de cd-rom ook niet mounten, als ik dat namelijk probeer dan doet die gewoon niets behalve de hele tijd opspinnen en weer uitgaan. Dit proces kan ook niet worden gekilled ook niet met kill -9 <pidnummer>
Wat ik nog steeds heel vreemd vind, is dat het voor het vervangen van de schijf allemaal wel naar behoren werkte maar sinds de schijf vervangen is dit dus niet meer het geval is.
Heb zelf natuurlijk verder zitten zoeken naar oplossingen, maar die worden haast nergens aangedragen. Heb wel een duidelijke gevonden op deze link
Deze heb ik geprobeerd, maar werkt niet.
Heb zitten zoeken op google met onderandere de volgde kreten:
1 : hdc lost interrupt
2 : cdrom boot wel leest niet
3 : cdrom lost interrupt
4 : (en nog een paar die ik me zo even niet herrinneren kan)
Ook heb ik zitten zoeken op GoT met ongeveer de zelfde kreten.
Mocht er mee info vereist zijn, laat het me dan graag weten. Zal ik proberen daar zo snel mogelijk in te voorzien.
Ik wilde graag Windows 98 SE op mn laptop, maar de cd-rom werkte niet naar behoren. Dit probleem werd opgelost en Windows 98 SE verscheen netjes en het werkte.
CD-rom doet het, maar ook weer niet :?
Zit ik met een ander probleem. De vorige oplossing was mogelijk door gebruik te maken van de drivers van de cd-rom. (Vreemd, want toen ik hm net kreeg, dus voor de hd vervangen werd waren helemaal geen drivers nodig.)
Nu wil ik een *nix variant erop zetten, ben er nog niet over uit welke. (Heb wel RedHat 7.3 erop draaien nu, maar dat is via een netwerk install gegaan en dat duurt me een beetje te lang om nog eens te doen.) Maar dan kan ik dus geen gebruik meer maken van de driver.
Ik kan wel booten van de cd-rom en er wordt begonnen met het laden van de bestanden. (Heb als test de LiveCD van Gentoo 1.4 gebruikt en Knoppix 3.1 als ik me niet vergis.)
Maar het gaat fout als de check, welke opslagmedia zich in de laptop bevind (een hd --hda-- en een cd-rom --hdc--), geweest is. Na de check wordt een
code:
1
| hdc: lost interrupt |
In onderstaande codebox is een output van dmesg waarin een stuk van het weergegeven beeld tijdens een boot staat weergegeven.
code:
(De hele dmesg output staat hier) Dit is dus tijdens een 'gewone' boot. Wat mij wel opvalt is dat die de cd-rom ook als een dvd-rom ziet. Iets wat dus niet het geval is. (Laptop is een Acer Extensa 501.) Maar later wordt de schijf gezien als een gewone cd-rom 20x. Dit snap ik ook niet helemaal. 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 6.31
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
ALI15X3: IDE controller on PCI bus 00 dev 58
ALI15X3: chipset revision 32
ALI15X3: not 100% native mode: will probe irqs later
ide0: BM-DMA at 0x6090-0x6097, BIOS settings: hda:DMA, hdb:pio
ide1: BM-DMA at 0x6098-0x609f, BIOS settings: hdc:pio, hdd:pio
hda: FUJITSU MHF2043AT, ATA DISK drive
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
hdc: CD-220EA, ATAPI CD/DVD-ROM drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
hda: 8452080 sectors (4327 MB), CHS=526/255/63, (U)DMA
ide-floppy driver 0.99.newide
Partition check:
hda: hda1 hda2
Floppy drive(s): fd0 is 1.44M
...
...
...
EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
Freeing unused kernel memory: 272k freed
Adding Swap: 128512k swap-space (priority -1)
EXT3 FS 2.4-0.9.17, 10 Jan 2002 on ide0(3,1), internal journal
ide-floppy driver 0.99.newide
hdc: lost interrupt
hdc: ATAPI 20X CD-ROM drive, 128kB Cache
Uniform CD-ROM driver Revision: 3.12
hdc: DMA disabled
parport0: PC-style at 0x378 [PCSPP,TRISTATE]
ip_conntrack (511 buckets, 4088 max) |
Kan de cd-rom ook niet mounten, als ik dat namelijk probeer dan doet die gewoon niets behalve de hele tijd opspinnen en weer uitgaan. Dit proces kan ook niet worden gekilled ook niet met kill -9 <pidnummer>
Wat ik nog steeds heel vreemd vind, is dat het voor het vervangen van de schijf allemaal wel naar behoren werkte maar sinds de schijf vervangen is dit dus niet meer het geval is.
Heb zelf natuurlijk verder zitten zoeken naar oplossingen, maar die worden haast nergens aangedragen. Heb wel een duidelijke gevonden op deze link
Deze heb ik geprobeerd, maar werkt niet.
Heb zitten zoeken op google met onderandere de volgde kreten:
1 : hdc lost interrupt
2 : cdrom boot wel leest niet
3 : cdrom lost interrupt
4 : (en nog een paar die ik me zo even niet herrinneren kan)
Ook heb ik zitten zoeken op GoT met ongeveer de zelfde kreten.
Mocht er mee info vereist zijn, laat het me dan graag weten. Zal ik proberen daar zo snel mogelijk in te voorzien.
offtopic:
Ik weet niet of ik nu in het goede forum zit hiervoor, zo niet daarvoor mijn excuses en het verzoek of dit dan naar het goede forum verplaatst kan worden.
Ik weet niet of ik nu in het goede forum zit hiervoor, zo niet daarvoor mijn excuses en het verzoek of dit dan naar het goede forum verplaatst kan worden.
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 13:02 . Reden: Wat vergeten ]