Toon posts:

[Linux] Keyboard shortcuts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk in Linux (ik gebruik Debian unstable / Gnome 2.4) keyboard shortcuts (toetscombinaties zo u wil) aan applicaties te koppelen? Wat ik dus zou willen is bijvoorbeeld gnome-terminal opstarten met CTRL-T, XMMS met CTRL-X.

In Gnome zit wel een Keyboard Shortcuts menu maar die geeft geen mogelijkheid nieuwe shortcuts toe te voegen. Op Google vond ik niks behalve shortcuts van specifieke programma's, en hier op GoT alleen iets over KDE 3.1 waar dat dan wel zou moeten kunnen.

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05-2025
Dat kun je doen via de Configuration Editor (System Tools->Configuration Editor). Als je dan naar apps->metacity gaat, kun je bij global_keybindings bij run_command_x een toetscombinatie ingeven, en bij keybinding_commands kun je opgeven welk commando dan uitgevoerd moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt, dat werkt. Wel een omslachtige manier maargoed...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Voor de volgende die dit uitzoekt: in KDE kun je dit doen door met de rechtermuisknop op het 'K' menu te klikken, dan te kiezen 'Menu editor'. Daarin kun door de menu-structuur wandelen en aan dingen die in het KDE menu staan een shortcut key toekennen (dit wijst zich vanzelf).

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Universeel: /etc/.inputrc gebruiken voor keybindings.

Voorbeeld: automagisch "top" starten met ctl-t:
Control-t: "top \C-m"

[edit] dit werkt niet zonder dat er een console (window) present is :X

[ Voor 29% gewijzigd door AlterEgo op 03-01-2004 13:24 ]

Verwijderd

KDE gebruikt het programma 'Khotkeys' hiervoor. In KDE 3.1 is staat het in het KDE Configuratie Centrum onder 'Regionaal en toegankelijkheden'. In 3.2 onder 'KDE componenten'.

De meeste 'K' programma's kennen onder 'instellingen' ook de optie 'configure shortcuts (Juk heeft bijv. 2 verschillende instellingsmogelijkheden nl 'standard keys' en 'mutimedia keys' . Maar met die laatste zijn nogal wat problemen weet ik uit ervaring. :? )
Pagina: 1